Ravintolat

193 posts, 10 pages, 29,568 views

#161 • • Menoviba Guest
Niinhän siinä sitten kävi, että Palacenranta otti ja lopahti. Ihmettelin pitkään nettisivujen katoamista jo Joulun aikaan, mutta nythän sinne on avattu jo uusi paikka, kataloonialainen taisi olla jos oikein muistan. Harmi, todella harmi.
#162 • • Menoviba Guest

Mielestäni Helsingin parhaat (tasokkaat) ruokaravintolat ovat:
- Demo
- Est 1887
- Palace
- Havis

Chez Dominique on valitettavasti testaamatta, mutta luultavasti sijoittuisi myös top femmaan...

Testasin tällä viikolla Chez Dominiquen ja en voi kuin kiitellä. Erittäin positiivinen yllätys. Nautimme siis lounaan jossa oli Maa-artisokkakeittoa viiriäisen uppomunalla, pääruokana sinipallasta sitruunaperunoilla ja soijavoilla, jälkkäriksi vadelmasuflee vaniljakastikkeella sekä creme brulee. Keitto oli aivan taivaallista, suflee sai kehuja ja brulee räjäytti lähes tajunnan. Annoksessa jumalainen vanukas, pieni hedelmäsorbetti, tuoreita basilikalla maustettuja mansikoita liemessä. Aivan järjetön ruoka :eek: Kala oli hieno kokonaisuus monine vivahteineen, mutta itse en valkoisen kalan lihasta niin pidä. Sai muilta jäseniltä hyväksyvät kommentit, kalaravintoloihinkin verrattuna. Kenellekkään ei jäänyt nälkä ja annoskoko jopa yllätti. Olin kuvitellut paljon pahempaa. Jälkiruokien muutoksista ei laskutettu, ja vettä sai juoda niin paljon kuin jaksoi, mutta kahvi kyllä kustansi 5.50, sisältäen tosin kivat pikku purtavat.

Kokonaisuus oli loppuun hiettu, joka paikasta huokui ajatus. Annoksissa oli paljon pientä olennaista ja ennenkaikkea todella symppis tila sai suosionosoitukset. Kevätaurinko porotti ikkunasta sisään ja pieni, mutta korkea ja avara tila hurmasi. Pöydät olivat hyvät, kuin myös penkit. Plussaa tyynyistä! Paikasta huokui uskomaton rauhallisuus ja hyväntahtoisuus, ei minkäänlaista tummuutta ja ahtautta. Kaikki pöydätkään eivät olleet varattuja ja keskustelu onnistui erittäin hyvin. Todella harvinaista, Dominiquessa oli ns. erittäin hyvä olla. Salihenkilökunnan toiminta ensiluokkaista ja ruokaa ei tarvinnut odotella pitkään. Vessassa omat kangaspyyhkeet ja merkkihajuvettä. Cool...

Voin sanoa että 39e on pieni hinta tälläisestä kokemuksesta. Ehdottomasti hyvin pikapikaa uusi visiitti ja toivottavasti pääsen silloin maistamaan kyyhkyä. Ja uudelleen sitä creme bruleeta. Lisäkiitoksen ansaitsee ravintolan oma oliivileipä joka oli maustettu rosmariinillä :hah: Huhuu miten ihanaa, jo leipää murtaessa lehahti upea yrttien tuoksu nenään. Makuna aivan ennenkuulumaton minulle. Suomen paras ravintola on tähtensä kyllä ansainnut, jos minulta kysytään!
#163 • • Funkatronik Guest

Testasin tällä viikolla Chez Dominiquen ja en voi kuin kiitellä. Erittäin positiivinen yllätys.
!

Kahden Michelin-tähden ravintola on positiivinen yllätys? Missä sinä oikein normaalisti käyt syömässä, Pariisissa?

Tähän perään tulisi siis sitten hymiö, mutten käytä semmoisia.
#164 • • Menoviba Guest
Hehe :D

Minulla oli omat ennakkoluuloni juuri tästä michelinjutusta. Annokset olemattomia ja ylikikkailtuja, meno aristokraattista ja snobbailevaa minun makuuni. Tiesin kyllä että ruoka tulisi olemaan laadukasta maullisesti, mutta kokonaisuus oli niin loistava etten osannut odottaa ihan sellaista. Ei iskenut kertaakaan tyhmä olotila että nyt ollaan kansainvälisestikkin tasokkaassa ravintolassa, vaan päällimmäisenä tuli mieleen ilmapiiriltään lämmin kotikeittiö jossa asioilla on tarkoitus ja hyvä ruoka on pääasia, puitteet vain silmänlumetta :heart:
#165 • • hexasonik Guest
jos näin on, teenkin reissun sinne. ollut nimittäin parisen vuotta suunnitteilla.
#166 • • enzyn Guest
Viassa on tosi hyvä safka, samoin Uudenmaankadun Vegessa oli ihana lounas, vaikken ole käynyt kuin pari kertaa. Nepalilainen ja intialainen safka on hyvää, ja ihan paras on Maithai :heart:

Chez Dominiqueen en menis vaik ois rahaa, sillä niiden mielestä hanhenmaksa on hienoa ja ylevää ruokaa. Mä en pysty kannattamaan paikkaa jossa tarjoillaan jotain niin epäeettisesti tuotettua. Ei sillä että mun pennosilla ois mitään väliä, tai ettei samaa tuotetta tarjoiltais muualla. Mä en niihin paikkoihin mene.
#167 • • phanatic Guest

Viassa on tosi hyvä safka, samoin Uudenmaankadun Vegessa oli ihana lounas, vaikken ole käynyt kuin pari kertaa. Nepalilainen ja intialainen safka on hyvää, ja ihan paras on Maithai :heart:

Chez Dominiqueen en menis vaik ois rahaa, sillä niiden mielestä hanhenmaksa on hienoa ja ylevää ruokaa. Mä en pysty kannattamaan paikkaa jossa tarjoillaan jotain niin epäeettisesti tuotettua. Ei sillä että mun pennosilla ois mitään väliä, tai ettei samaa tuotetta tarjoiltais muualla. Mä en niihin paikkoihin mene.

Niin no, muutenhan eläinten, varsinkaan siipikarjan tuotannossa ei ole mitään eettisiä ongelmia.
#168 • • enzyn Guest

Niin no, muutenhan eläinten, varsinkaan siipikarjan tuotannossa ei ole mitään eettisiä ongelmia.

no todellakin on, mutta ehkä toi hanhenmaksa on yksi räikeimmistä esimerkeistä, ja sen välttäminen kuitenkin erittäin helppoa.
mä tiesin että jotakuta alkaa heti ärsyttää kun nostaa tän aiheen esiin.. joten ei sit jatketa siitä. kunhan sanoin etten CD:hen mene vaikka ruoka on siellä varmasti taivaallisen hyvää.
#169 • • Tapi T Guest

Chez Dominiqueen en menis vaik ois rahaa, sillä niiden mielestä hanhenmaksa on hienoa ja ylevää ruokaa. Mä en pysty kannattamaan paikkaa jossa tarjoillaan jotain niin epäeettisesti tuotettua.

Chez Dominique-kirjassa Hans Välimäki kertoo, että he hankkivat maksan tiloilta, jotka tuottavat sitä inhimillisesti. Hanhet siis syövät maksan oikeanlaisen kehittymisen edellyttämää ravintoa omatoimisesti, eivätkä kärsi siitä.

Intohimoisena kulinaristina on vielä ihan pakko sanoa, että hanhenmaksa jollakin makealla ja hapokkaalla lisäkkeellä, hyvän sauternes-viinin kera nautittuna on jotain sanoinkuvaamatonta...
#170 • • enzyn Guest

Chez Dominiqueen en menis vaik ois rahaa, sillä niiden mielestä hanhenmaksa on hienoa ja ylevää ruokaa. Mä en pysty kannattamaan paikkaa jossa tarjoillaan jotain niin epäeettisesti tuotettua.

Chez Dominique-kirjassa Hans Välimäki kertoo, että he hankkivat maksan tiloilta, jotka tuottavat sitä inhimillisesti. Hanhet siis syövät maksan oikeanlaisen kehittymisen edellyttämää ravintoa omatoimisesti, eivätkä kärsi siitä.

interesting, ehkä inhimillistäkin tuotantoa voi olla olemassa.. hyvä vaan jos kiinnittävät huomiota tähän.
#171 • • Funkatronik Guest

Tuossa ei ole syynä edes pelkkä eettisyys, vaan se että stressitöntä elämää viettävä eläin tuottaa paremman makuista lihaa. Tästä syystä aika moni huippuravintola jättää ne tehotuotantolihat suosiolla kaupan hyllylle.
#172 • • TW Guest

Onkos tietoa missä Helsingin lähialueiden paikoissa saisi shampanjaa laseittain? Muistan, että jotain paikkaa ihan varta vasten mainostettiin tuosta mutta ei jäänyt muistiin.

Osa paikoista on jo mainittu, eiköhän siitä saa Careliasta samppanjaa laseittain myöskin.
#173 • • ville Guest
Käytiin makumatkailemassa virossa, talinnan Boccassa.

Paikka on tallinnan tyylikkäin ja rankattu monessa kansainvälisessä lehdessä aika korkealle. Tyyliltään hyvin paljon Meccan oloinen, musiikkia ja vessan kivilevyjä myöten.

Hintataso on virolaiselle kova, alkupalat 4e->, pääruoat 8e->, jälkiruoat 4e->, viinipullon sai halvimmillaan parilla kympillä (suomessa sama viini alkossa 10e).

Syötiin tuolla kolme ruokalajia. Alkupalat (mozzarellasalaatti sekä carpaccio) olivat hyviä, mutta eivät mitään poikkeuksellisia. Mozzarella oli kyllä parasta mitä ollaan maistettu ja liha carpacciossa varsin suussasulavaa, mutta hieman mautonta.

Pääruoaksi otettiin lampaankaretta, polentaa vuohenjuustolla ja viikunakastikkeella. Annos oli suunnilleen sitä mitä odotettiin. Lampaankareen kyspsyysaste erinomainen ja se oli maltettu kypsyttää tarpeeksi alhaisessa uunilämmössä: punaisuutta oli koko lihan alueella. Kastike oli pienoinen pettymys mutta polenta erinomainen. Tosin polentan päällä oli vuohenjuustoa, jonka mielestäni olisi voinut jättää pois.

Jälkiruoaksi tiramisu ja sitruunakakku. Sitruunakakku oli ehkä parasta mitä olen syönyt: täydellisen suussasulavaa ja päällä juuri oikein kärvennetty karamellipinta.

Lisäksi me päästiin ennen pääruokaa maistamaan hanhenmaksaa, sillä tarjoilija toi ne vanhingossa meille (piti mennä viereiseen pöytään). Maksa oli erinomaista, käytännössä suli suussa, mutta omaan makuun hieman liian rasvaista. Toisaalta se taitaa olla tämän ruokalajin ominaisuus.

Kokonaisuudessaan laskua tuli kahdelle ilmiselle n. 80e. Tämä sisälsi 3 ruokalajia ja puolikkaan viinipullon (sekä vettä). Kokonaisuudessaan hinta/laatu oli lyhyesti sanottuna erinomainen: suomessa ateriasta olisi pitänyt pulittaa selvästi yli toistasataa euroa.

Mutta jos tallinnaan on menossa ja hyvä ruoka kiinnostaa, kannattaa käydä katsomassa.
#174 • • innae Guest

Paikka on tallinnan tyylikkäin ja rankattu monessa kansainvälisessä lehdessä aika korkealle. Tyyliltään hyvin paljon Meccan oloinen, musiikkia ja vessan kivilevyjä myöten.

Hintataso on virolaiselle kova, alkupalat 4e->, pääruoat 8e->, jälkiruoat 4e->, viinipullon sai halvimmillaan parilla kympillä (suomessa sama viini alkossa 10e).

Syötiin tuolla kolme ruokalajia. Alkupalat (mozzarellasalaatti sekä carpaccio) olivat hyviä, mutta eivät mitään poikkeuksellisia. Mozzarella oli kyllä parasta mitä ollaan maistettu ja liha carpacciossa varsin suussasulavaa, mutta hieman mautonta.

Pääruoaksi otettiin lampaankaretta, polentaa vuohenjuustolla ja viikunakastikkeella. Annos oli suunnilleen sitä mitä odotettiin. Lampaankareen kyspsyysaste erinomainen ja se oli maltettu kypsyttää tarpeeksi alhaisessa uunilämmössä: punaisuutta oli koko lihan alueella. Kastike oli pienoinen pettymys mutta polenta erinomainen. Tosin polentan päällä oli vuohenjuustoa, jonka mielestäni olisi voinut jättää pois.

Jälkiruoaksi tiramisu ja sitruunakakku. Sitruunakakku oli ehkä parasta mitä olen syönyt: täydellisen suussasulavaa ja päällä juuri oikein kärvennetty karamellipinta.

Lisäksi me päästiin ennen pääruokaa maistamaan hanhenmaksaa, sillä tarjoilija toi ne vanhingossa meille (piti mennä viereiseen pöytään). Maksa oli erinomaista, käytännössä suli suussa, mutta omaan makuun hieman liian rasvaista. Toisaalta se taitaa olla tämän ruokalajin ominaisuus.

Kokonaisuudessaan laskua tuli kahdelle ilmiselle n. 80e. Tämä sisälsi 3 ruokalajia ja puolikkaan viinipullon (sekä vettä). Kokonaisuudessaan hinta/laatu oli lyhyesti sanottuna erinomainen: suomessa ateriasta olisi pitänyt pulittaa selvästi yli toistasataa euroa.

Mutta jos tallinnaan on menossa ja hyvä ruoka kiinnostaa, kannattaa käydä katsomassa.

Ei pitäisi nälkäisenä lukea ravinola-arvosteluita.
Kuullostaa erittäin herkulliselta, ja hinta ei päätä huimaa :)
#175 • • insertxox Guest

Varatkaa pöytä jos meette.
Oltiin kavereiden kanssa menossa, mutta paikka oli täynnä.

Sen sijaan "aika oli rajallinen ja nopea päätös"
Peppersack
En suosittele, järkyttävän huonoa ruokaa.
Toisaalta oliko se liikeideaan sovellettua ruokaa..
Hapettuneet perunat. :panic:
#176 • • timppa^ Guest
Tulipa tossa männä viikolla vihdoin viimein testattuu Kynsilaukka. Jumalauta.
Lammaspata oli jumalaista.
#177 • • salaisinko Guest

Tulipa tossa männä viikolla vihdoin viimein testattuu Kynsilaukka. Jumalauta.
Lammaspata oli jumalaista.

kynsilaukka on kyl aika mainio paikanpahanen. pitänee vierailla useammin sielä kun hinta/laatu suhde oli enemmän kui kohdillaan + palvelu muutenkin pelas :)
#178 • • kytkönen Guest
serata, la petite maison ja coma ilahduttaneet viimeks

toi rivoletto on hyvä vähän halvempi mesta
#179 • • salaisinko Guest
Tuli tässä mieleen, että kamppi centerissä on muutama mielenkiintoinen paikka joista yhdessä on jo käyty useampaan otteeseen; kyse on siis tuosta uudesta sushi-paikasta, Ichiban-suhista. erittäin mainiota sapuskaa, järkeenkäypään hintaan, suosittelen.

Toinen paikka taitaa olla Peledien uusi italialainen rafla. onko kellään kokemusta vielä siitä?
Olisi mielenkiintoista käydä tsekkaamassa se jollain lounastauolla kun duunikin siinä vieressä.
#180 • • Kaino Guest
onko joku turun suunnalta käynyt yliopistonkadulle avatussa sushi/japanilaisessa kotiruoka-raflassa?

muuten yleisesti jos joku ulkopaikkakuntalainen tänne eksyy syömään ruokaa niin suosittelen lämpimästi bossaa. brasilialainen keittiö ja oikein hyvä palvelu, viihtyisä ja mukava ilmapiiri eivätkä hinnatkaan ole liian korkeita. menu on hieman suppea, mutta ruuan laatu kyllä korvaa sen.