193 posts, 10 pages, 29,568 views
Mielestäni Helsingin parhaat (tasokkaat) ruokaravintolat ovat:
- Demo
- Est 1887
- Palace
- Havis
Chez Dominique on valitettavasti testaamatta, mutta luultavasti sijoittuisi myös top femmaan...
Testasin tällä viikolla Chez Dominiquen ja en voi kuin kiitellä. Erittäin positiivinen yllätys.
!
Viassa on tosi hyvä safka, samoin Uudenmaankadun Vegessa oli ihana lounas, vaikken ole käynyt kuin pari kertaa. Nepalilainen ja intialainen safka on hyvää, ja ihan paras on Maithai :heart:
Chez Dominiqueen en menis vaik ois rahaa, sillä niiden mielestä hanhenmaksa on hienoa ja ylevää ruokaa. Mä en pysty kannattamaan paikkaa jossa tarjoillaan jotain niin epäeettisesti tuotettua. Ei sillä että mun pennosilla ois mitään väliä, tai ettei samaa tuotetta tarjoiltais muualla. Mä en niihin paikkoihin mene.
Chez Dominiqueen en menis vaik ois rahaa, sillä niiden mielestä hanhenmaksa on hienoa ja ylevää ruokaa. Mä en pysty kannattamaan paikkaa jossa tarjoillaan jotain niin epäeettisesti tuotettua. Ei sillä että mun pennosilla ois mitään väliä, tai ettei samaa tuotetta tarjoiltais muualla. Mä en niihin paikkoihin mene.
Niin no, muutenhan eläinten, varsinkaan siipikarjan tuotannossa ei ole mitään eettisiä ongelmia.
Chez Dominiqueen en menis vaik ois rahaa, sillä niiden mielestä hanhenmaksa on hienoa ja ylevää ruokaa. Mä en pysty kannattamaan paikkaa jossa tarjoillaan jotain niin epäeettisesti tuotettua.
Chez Dominiqueen en menis vaik ois rahaa, sillä niiden mielestä hanhenmaksa on hienoa ja ylevää ruokaa. Mä en pysty kannattamaan paikkaa jossa tarjoillaan jotain niin epäeettisesti tuotettua.
Chez Dominique-kirjassa Hans Välimäki kertoo, että he hankkivat maksan tiloilta, jotka tuottavat sitä inhimillisesti. Hanhet siis syövät maksan oikeanlaisen kehittymisen edellyttämää ravintoa omatoimisesti, eivätkä kärsi siitä.
Chez Dominique-kirjassa Hans Välimäki kertoo, että he hankkivat maksan tiloilta, jotka tuottavat sitä inhimillisesti. Hanhet siis syövät maksan oikeanlaisen kehittymisen edellyttämää ravintoa omatoimisesti, eivätkä kärsi siitä.
Onkos tietoa missä Helsingin lähialueiden paikoissa saisi shampanjaa laseittain? Muistan, että jotain paikkaa ihan varta vasten mainostettiin tuosta mutta ei jäänyt muistiin.
Käytiin makumatkailemassa virossa, talinnan Boccassa.
Paikka on tallinnan tyylikkäin ja rankattu monessa kansainvälisessä lehdessä aika korkealle. Tyyliltään hyvin paljon Meccan oloinen, musiikkia ja vessan kivilevyjä myöten.
Hintataso on virolaiselle kova, alkupalat 4e->, pääruoat 8e->, jälkiruoat 4e->, viinipullon sai halvimmillaan parilla kympillä (suomessa sama viini alkossa 10e).
Syötiin tuolla kolme ruokalajia. Alkupalat (mozzarellasalaatti sekä carpaccio) olivat hyviä, mutta eivät mitään poikkeuksellisia. Mozzarella oli kyllä parasta mitä ollaan maistettu ja liha carpacciossa varsin suussasulavaa, mutta hieman mautonta.
Pääruoaksi otettiin lampaankaretta, polentaa vuohenjuustolla ja viikunakastikkeella. Annos oli suunnilleen sitä mitä odotettiin. Lampaankareen kyspsyysaste erinomainen ja se oli maltettu kypsyttää tarpeeksi alhaisessa uunilämmössä: punaisuutta oli koko lihan alueella. Kastike oli pienoinen pettymys mutta polenta erinomainen. Tosin polentan päällä oli vuohenjuustoa, jonka mielestäni olisi voinut jättää pois.
Jälkiruoaksi tiramisu ja sitruunakakku. Sitruunakakku oli ehkä parasta mitä olen syönyt: täydellisen suussasulavaa ja päällä juuri oikein kärvennetty karamellipinta.
Lisäksi me päästiin ennen pääruokaa maistamaan hanhenmaksaa, sillä tarjoilija toi ne vanhingossa meille (piti mennä viereiseen pöytään). Maksa oli erinomaista, käytännössä suli suussa, mutta omaan makuun hieman liian rasvaista. Toisaalta se taitaa olla tämän ruokalajin ominaisuus.
Kokonaisuudessaan laskua tuli kahdelle ilmiselle n. 80e. Tämä sisälsi 3 ruokalajia ja puolikkaan viinipullon (sekä vettä). Kokonaisuudessaan hinta/laatu oli lyhyesti sanottuna erinomainen: suomessa ateriasta olisi pitänyt pulittaa selvästi yli toistasataa euroa.
Mutta jos tallinnaan on menossa ja hyvä ruoka kiinnostaa, kannattaa käydä katsomassa.
Käytiin makumatkailemassa virossa, talinnan Boccassa.
Tulipa tossa männä viikolla vihdoin viimein testattuu Kynsilaukka. Jumalauta.
Lammaspata oli jumalaista.