Ja kyllä housea tehdään todella paljon kaupalliseen tarkoitukseen.
en jaksa etsia miten taa tarina on saanu alkunsa tuolta toisaalta mutta ei se kait niin tarkeaa ole. enivei, itse houssiskenee jokusen vuoden seuranneena oon pitkaan miettinyt kuinka tuossa mannavuosina moni vokaalihoussipiisi muistutti ihan supisuomalaista radioiskelmaa, joista moni tuossa viime vuosina on hakenut vaikutteensa vanhasta diskosta/funkista/soulista jossain maarin. tai ainakin sellaisen tapaisia piiseja olen sattunut kuulemaan jos jossain tuo radionkauhistus on sattunut olemaan paalla.
no, onhan se toki ymmarrettavaa kun on kyse tanssimusiikista ja vaikutteita tulee ja menee - esim. juuri 90-luvulla suuresti muodissa ollut 70-luku varmasti vaikutti myos kotimaisiin iskelmasaveltajiin/tuottajiin joten sita kautta loytyy yhteisia juuria, houssi kun kuitenki on sen phillysoul/funk/disco etc soundin suora jatke - unohtamatta sita jazziakaan.
Ja onhan se selvempaa et tuollainen perushoussi - sanotaan nyt vaikka Masters At Work, Blaze, Louis Benedetti - on huomattavasti helpommin suuremman massan ymmarrettavissa (esim. ikajakauma, kulttuurierot) kuin esim. joku nopsa ja rankka hard house-biisi agressiivisine rumpuineen jossa ei ole kovinkaan paljon melodista kontenttia tai laulua, saati mitaan oikeata instrumentaatiota (eipa silla et kaikissa perushoussijutuissakaan olisi, mutta aika yleistahan tuo nykyaan on).
yks toinen juttu minka olen huomannut, kuten varmasti moni muukin, etta kun moni tulee elektronisen musan piiriin, niin aluksi diggaillaan sita rankempaa matskua. syita voidaan olettaa olevan monia, esim. teini-ian kapinallisuus nyt ainakin tulee mieleen. myohemmin, useimmissa tapauksissa henkiloiden musamaku suuntautuu loysempaan suuntaan, ian kasvaessa. tama ei tosin koske varmastikaan kaikkia, mutta tuntuisi olevan kuitenkin varsin yleista.
Tuon peraan onkin sitten hyva pohtia etta kuinka moni esim. vaikka nuoruuden innossa ja osittain ryhman painostuksen vuoksi elektronisen musan pariin eksynyt henkilo jatkaa sellaisen musiikin parissa teini- ja pile-vuosien jalkeen, ja kuinka pitka tuollainen jakso keskimaarin on.
No, mina en osaa vastata mutta joskus tuntuu etta ihmiset pyorivat 'skenessa' 2-4 vuotta ja sitten katoavat - syinahan voi olla toki muutto toiselle paikkakunnalle, tyo, perheen perustaminen jne. Tietenkaan ei voida tietaa kuinka moni silti jatkaa elektronisen musiikin kuuntelua.. Tunnen kuitenkin ihmisia jotka joskus kuuntelivat elektronista musiikkia ja nykyaan se on heille lahes kirosana.
Mutta siinapa pohdittavaa "trendeista" ja "popista".