Valokuvaaminen bileissä. (bilejärjestäjät, lukekaa)

46 posts, 3 pages, 7,590 views

Avatar
#1 • • Roger Roger Guest
Suora kopsaus yhdeltä foorumilta:


Pistetäänpäs pohjustukseksi linkki City-lehden artikkeliin siviilipukuisten poliisien harjoittamasta valokuvauksesta ja poliisin laittomista henkilörekistereistä: http://www.city.fi/artikkelit/artikkeli.php?seskey=&id=1040&area=ilmiot


Kertokaa kokemuksianne epäilyttävistä/epämiellyttävistä valokuvaajista bileissä. Ainakin itse olen pariin otteeseen bileissä törmännyt valokuvaajiin, jotka selvästi tähtäävät naamaan (tai muihin selviin tuntomerkkeihin), räppäävät kuvan ja painelevat tiehensä pahemmin vaivautumatta selittelemään käytöstään tai jutustelemaan muutenkaan, puhumattakaan että etukäteen pyytäisivät lupaa kuvaamiseen. Onko muille sattunut vastaavaa kohdalle?

Samanmoiseen toimintaan olen törmännyt mielenosoituksissakin, mm. Kuokkavierasjuhlilla mielenosoittajien konvergenssikeskuksessa näkynyt vähäpuheinen valokuvaaja näkyi myöhemmin mielenosoituksen aikana mellakka-aidan poliisien puolella väkijoukkoa valokuvaamassa.


Toivoisin, että bilejärjestäjät toimisivat asian suhteen ja kieltäisivät valokuvaamisen bileissä ilman nimenomaista järjestäjän lupaa. Luvan saisi sitten kerrottuaan itsestään järjestäjälle/vakuutettuaan järjestäjän siitä, että osaa käyttäytyä kameransa kanssa (ei kuvaa ketään ilman kuvattavan lupaa jne) ja että käyttää kuviaan vain laillisiin tarkoituksiin.

Vaikka joistakin ehkä tuntuu, että poliisin salaiset ja laittomat rekisterit ovat turhaa vainoharhailua, voisi ehdottamani sääntö silti olla ihan järkevä, ainakin minua pistää vituttamaan muutkin kohteen luvatta kuvia räpsivät.

Siinä sivussa bilejärjestäjä voisi kerätä kuvaajien nimet ja www-osoitteet, joissa kuvat mahdollisesti julkaistaan ja saisi näin kattavan kasan kuvia, joista valkata promokuviksi.

-SpeedHawk

Avatar
#2 • • -=aave=- Guest
Näyttäis olevan suoraan päihdelinkistä kopsittu. :)
Avatar
#3 • • serotonot Guest
Joo toi SpeedHawkin vainoilu o ollu esillä jo useammalla forumilla.

Jos nyt joku haluu mun reivaamist kuvaa, kuvatkoon. Jos virkavallalle on niin tärkeä saada tietää millasissa vaatteissa mä reivaan, ni tehköön tilastoja. Jos en saa työpaikkaa/menetän työpaikan sen takia että käyn bileissä, vien asian oikeuteen. Sitä paitsi kyllä kaikki duunissa muutenkin tietää, että sitä harrastaa näinkin julmaa ja raakaa menoa kuin konemusiikki. Voi kauhistuksen kanahäkki.
Avatar
#4 • • Individual Guest
Jokainen kyllä meiksinkin duunimestassa tietää, että bileissä tulee käytyä ja konemusiikkia kuunneltua, joten ei sen puoleen mitään...
Ihmettelen jälleen vaan sitä, etteikö pollareilla ole parempaa tekemistä kuin kuvata reivaajia.
Kuitenkin tykkäävät siitä musasta. Käyvät vaan ässänä bileissä muka "kuvaamassa",mutta kroppa liikkuu tahtomattaankin musan tahtiin ja eri poliiseilla on omat lempiklubit, missä käydä " kuvaamassa" ja työvuorot jaetaan sen mukaan, mikä dj on missäkin soittamassa.
:D

T:Tero
Avatar
#5 • • J-P Guest

Suora kopsaus yhdeltä foorumilta:
Kertokaa kokemuksianne epäilyttävistä/epämiellyttävistä valokuvaajista bileissä. Ainakin itse olen pariin otteeseen bileissä törmännyt valokuvaajiin, jotka selvästi tähtäävät naamaan (tai muihin selviin tuntomerkkeihin), räppäävät kuvan ja painelevat tiehensä pahemmin vaivautumatta selittelemään käytöstään tai jutustelemaan muutenkaan, puhumattakaan että etukäteen pyytäisivät lupaa kuvaamiseen. Onko muille sattunut vastaavaa kohdalle?



Jooh, hitto... esim. tampereen dive-bileissä on tosi usein perin eipäilyttävä kaljupäinen tyyppi kalliin kameransa kanssa räpsimässä. jotkut sen "kaverit" (varmaankin myös poliiseja) käyttävät salanimeä "Teemu" (varmaan poliisien pilaa rave/narkki/temesig -yhdistelmästä).

ei voi käsittää moista????
Avatar
#6 • • dab Guest

Suora kopsaus yhdeltä foorumilta:


Ainakin itse olen pariin otteeseen bileissä törmännyt valokuvaajiin, jotka selvästi tähtäävät naamaan (tai muihin selviin tuntomerkkeihin), räppäävät kuvan ja painelevat tiehensä pahemmin vaivautumatta selittelemään käytöstään tai jutustelemaan muutenkaan, puhumattakaan että etukäteen pyytäisivät lupaa kuvaamiseen. Onko muille sattunut vastaavaa kohdalle?



Miksi mulle tulee tuosta mieleen 99% bilekuvaajista?

Ainakin mua saa kuvata niin paljon kuin tykkää, mutta ymmärrän ihan hyvin että henkilöllä, joka on julkisella foorumilla laittanut linkin listaaan 30:een eri päihteeseen jota on elämänsä aikana kokeillut, voi olla ongelmia tämän kanssa.

Jos vainoilee siitä mihin kuvia käytetään, niin voisi ehkä miettiä mikä syy tähän on. Onko kenties jotakin pelättävää?
Avatar
#7 • • Homegrove Guest
Screw you hippies.
Avatar
#8 • • sonni Guest
sota mustia miehiä (ei ihonväri) vastaan! omat kamerat
taskuun ja takaisin samalla mitalla jokaiselle nurkan takaa
kurkistelijalle! salama päällä huom. vessaan voi myös
mennä piiloon puuteroimaan nenää.
Avatar
#9 • • Ana-- Guest

Suora kopsaus yhdeltä foorumilta:


Toivoisin, että bilejärjestäjät toimisivat asian suhteen ja kieltäisivät valokuvaamisen bileissä ilman nimenomaista järjestäjän lupaa. Luvan saisi sitten kerrottuaan itsestään järjestäjälle/vakuutettuaan järjestäjän siitä, että osaa käyttäytyä kameransa kanssa (ei kuvaa ketään ilman kuvattavan lupaa jne) ja että käyttää kuviaan vain laillisiin tarkoituksiin.



Hehe, niin, bilejärkkärillä tuskin on oikeutta kieltää osaa ihmisistä kuvaa-
masta bileissään, mikäli osa saa luvan. Varsinkin kuvaamisen kieltäminen
vain poliiseilta voi olla aika hemmetin hankalaa. Kuvaaminen voidaan toki
kieltää kokonaan, mutta millaisen viestin sekin antaa poliisille? "Meillä on
jotain niin salattavaa että kuvaaminenkin on kielletty".. Valvonta varmaan
vaan lisääntyis. Ja poliisi käyttää kuvia kyllä varmaankin ihan "laillisiin
tarkoituksiin" :) Sitäpaitsi, eiks tuu turvallinen olo kun tietää et jos joku
hullu alkaa riehumaan vaikka aseen kanssa bileissä niin paikalla on polii-
sit jo valmiiks? :)
Avatar
#10 • • xybo Guest
puhumattakaan siitä, että kännykkäpuhelimet lisääntyy
ja laatu paranee kokoajan, mites valvot semmosilla
kuvaamistakin. ehkä ihmistien pitäisiä vaan alkaa hyväksyä
se, että oma naama pääse ties minne databaseihin ja kaikki
mitä me tehdään analysoidaan. resistance is futile!

-- xybo
Avatar
#11 • • dab Guest
1984
Avatar
#12 • • Tapsa Guest

..puhumattakaan siitä, että kännykkäpuhelimet lisääntyy..



Noi kännykkäpuhelimethan on lisääntyny jo pitkän aikaa . .

Ainakin täälä Tampereella !
:scared:
Avatar
#13 • • Laite Guest

Jooh, hitto... esim. tampereen dive-bileissä on tosi usein perin eipäilyttävä kaljupäinen tyyppi kalliin kameransa kanssa räpsimässä. jotkut sen "kaverit" (varmaankin myös poliiseja) käyttävät salanimeä "Teemu" (varmaan poliisien pilaa rave/narkki/temesig -yhdistelmästä).

ei voi käsittää moista????



En kyl tajuu mäkään. Se on varmaan joku perkeleen kyttähomo!1!!!1!
onkohan vauhtihaukalla jäänyt muutamat yöunet väliin ennen tuon kirjoittamista.
Avatar
#14 • • ---[-]--- Guest
Aikaisempina vuosina yksi syy "salamyhkäisyyteen" oli yksinkertaisesti myös se, että jengi bailasi estottomammin ja ainakin monessa Euroopan maassa kuvauskielloilla ehkäistiin myös sitä, ettei jonkun runkoa esittävän mimmin edesottamukset päätyneet vaikkapa paikallisiin lehtiin. Ei siinä poliisin epäilyillä sen suurempaa sijaa ollut. Tietty Suomes, missä käyttäjiäkin etsitään, ni se pakottaa jengin tiettyyn varovaisuuteen.

Mun mielestä kyllä promoottori voi halutessaan määrätä kamerat narikkaan, vaikka laillinen kuvaaja paikalla olisikin. Miksi näin ei voisi tehdä, mikäli laillinen kuvaaja on ohjeistettu kameran käytön suhteen? Kamerapuhelimet tulevat kyllä tekemään kuvauskiellot hyödyttömiksi.
Avatar
#15 • • alex Guest
Muutamilla klubeilla maailmalla on olemassa jo kielto tuoda kännykkää sisätiloihin. Kännykkät sekä kamerat on jätettävä narikkaan.. ja jos ei kiinnosta totella niin voi vaihtaa paikkaa. Suomessa ei virallisesti saa kuvata ketään henkilöä ravintolatilassa ilman, että on kysynyt kohteelta luvan kuvaamista varten. Saas nähdä kun ensimmäinen oikeuteen asti menevä juttu käsitellään mikä on lopputulos. Omasta mielestäni jonkilainen rauha pitäisi suoda kaikille jotka ovat bailaamassa. Ei ole mitään ideaa lähteä ulos bailaamaan mikäli joutuu kuvatuksi.. ihmisen oman henkilökohtainen intimiteetti suoja kärsii todella pahasti.
Avatar
#16 • • Individual Guest

Muutamilla klubeilla maailmalla on olemassa jo kielto tuoda kännykkää sisätiloihin. Kännykkät sekä kamerat on jätettävä narikkaan.. ja jos ei kiinnosta totella niin voi vaihtaa paikkaa. Suomessa ei virallisesti saa kuvata ketään henkilöä ravintolatilassa ilman, että on kysynyt kohteelta luvan kuvaamista varten. Saas nähdä kun ensimmäinen oikeuteen asti menevä juttu käsitellään mikä on lopputulos. Omasta mielestäni jonkilainen rauha pitäisi suoda kaikille jotka ovat bailaamassa. Ei ole mitään ideaa lähteä ulos bailaamaan mikäli joutuu kuvatuksi.. ihmisen oman henkilökohtainen intimiteetti suoja kärsii todella pahasti.



Paitsi jos henkilö on julkkis, niin silloin on kyllä kaikki ravintolareissut seiskapäivässä ja iltalehdessä...

Tero
Avatar
#17 • • Laite Guest

Muutamilla klubeilla maailmalla on olemassa jo kielto tuoda kännykkää sisätiloihin. Kännykkät sekä kamerat on jätettävä narikkaan.. ja jos ei kiinnosta totella niin voi vaihtaa paikkaa. Suomessa ei virallisesti saa kuvata ketään henkilöä ravintolatilassa ilman, että on kysynyt kohteelta luvan kuvaamista varten. Saas nähdä kun ensimmäinen oikeuteen asti menevä juttu käsitellään mikä on lopputulos. Omasta mielestäni jonkilainen rauha pitäisi suoda kaikille jotka ovat bailaamassa. Ei ole mitään ideaa lähteä ulos bailaamaan mikäli joutuu kuvatuksi.. ihmisen oman henkilökohtainen intimiteetti suoja kärsii todella pahasti.[



Tuosta ei olekaan mitään ennakkotapausta vielä. Ravintola luetaan toisaalta yksityisalueeksi, mutta toisaalta myös julkiseksi tilaksi. Julkisessa tilassa saa kuvata niin paljon kuin haluaa, mutta ainoa este julkaisemiselle on lain mukaan se, että kohdetta ei saa näyttää "huonossa valossa".
Itse en kuitenkaan mene bileisiin ilman lupaa kuvaamaan, lähestulkoon aina kysyn/olen kysynyt järjestäjältä luvan.
Avatar
#18 • • serotonot Guest

..puhumattakaan siitä, että kännykkäpuhelimet lisääntyy..



Noi kännykkäpuhelimethan on lisääntyny jo pitkän aikaa . .

Ainakin täälä Tampereella !
:scared:



Joo ja sit ne teini-ikäiset kännykkäpuhelimet hengaa asematunnelissa ja tekee kaikkien elämästä vaikeeta
Avatar
#19 • • Laite Guest

..puhumattakaan siitä, että kännykkäpuhelimet lisääntyy..



Noi kännykkäpuhelimethan on lisääntyny jo pitkän aikaa . .

Ainakin täälä Tampereella !
:scared:



Joo ja sit ne teini-ikäiset kännykkäpuhelimet hengaa asematunnelissa ja tekee kaikkien elämästä vaikeeta



:laugh:
Avatar
#20 • • OCS Guest

Hehe, niin, bilejärkkärillä tuskin on oikeutta kieltää osaa ihmisistä kuvaamasta bileissään, mikäli osa saa luvan.



Bileethän luokitellaan julkiseksi tapahtumaksi joten lain mukaan jokaisella on oikeus niissä kuvata. Järjestäjillä ei siis ainakaan laillisia perusteita ole kieltää ketään kuvaamasta. Yksityistilaisuudet on erikseen. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Tämä sivuaa myös Laitteen edellistä postausta.