YLE Vs Gramex

72 posts, 4 pages, 10,949 views

Avatar
#61 • • akir0 Guest
Threadin alkuperäiseen aiheeseen liittyen hieman miettimiäni asioita.

Meikäläiselle ei kyllä ihan heti mene jakeluun, että miten Gramexin asiakkaiden asemaa parantaa se, että Gramex on hinnoitellut netti-lähettämisen (selkeästikin) niin kalliiksi, ettei millään taholla ole mahdollista siltä palvelua ostaa. Allekirjoittaneen talousmatematiikalla ainakin pienempikin tulo on parempi kuin ei tulo ollenkaan. Etenkin kun Gramexille ei aiheudu tuosta nettilähettämisen veloittamisesta juuri minkäänlaista kulua(no vähän hallinnollisia varmasti).

Lisäksi voisin olettaa, että monikin Gramexin asiakas voisi haluta kappaleidensä netistä soivan jonkunlaista korvausta vastaan, koska kyllähän se soitto tunnettavuutta ja varmasti sitäkautta keikkojen ja levymyynnin määrääkin lisää.

Mietiskelin itsekseni, että oliskohan tässä mahdollista whinettää kilpailuvirastoon(vaikkapa EU-tasolla), koska tietääkseni muualla nettilähetysten hinnoittelu on hieman eri tasolla kuin kotoisessa Suomessamme.

Henk. koht. olen sitämieltä, että jollain aikavälillä Kopioston, Teoston ja Gramexin toiminnan täytyy muuttua radikaalisti, tai alalle tulla edes jonkinlaista kilpailua.
Avatar
#62 • • clib Guest

Henk. koht. olen sitämieltä, että jollain aikavälillä Kopioston, Teoston ja Gramexin toiminnan täytyy muuttua radikaalisti, tai alalle tulla edes jonkinlaista kilpailua.



Tässä varmaan mennään pitkän kaavan mukaan eli junnataan niin pitkään kuin voidaan ja sitten kun aivan pakko (eli joku toinen taho tekee päätöksiä) niin jotain muutosta voi tulla. Vähän niinkuin Alkon monopolin kanssa.
Avatar
#63 • • MikkiHiiri Guest

haittaako teosto tai gramex jonkun elämää tällä listalla oikeasti häiritsevän paljon? onko se väärin, että musiikkia tekevät ihmiset saavat tuotoksistaan rahaa tällaisen järjestön kautta? jos listalla on muita teostoon kuuluvia niin laittakaapa kokemuksia, tää spekulointi ja väärien oletusten jauhaminen on jokseenkin turhaa. osenoko kiteytti muutaman kysymyksen jo tuossa aikaisemmin melkoisen hyvin



Mullakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa. Hommat on just menny niinku pitää.
Avatar
#64 • • alke Guest
eikö ketään sitten häiritse se, että samalla luovuttaa oikeudet kappaleisiinsa teostolle joka sitten enemmän tai vähemmän mielivaltaisesti päättää mitä päättää?

mekaanikko:


Kyllä, Teoston asiakkaat todellakin luovuttavat (taloudelliset) oikeudet teoksiinsa ja myös kaikkiin tuleviin teoksiin Teostolle.

Avatar
#65 • • laLunish Guest
En voi puhua kaikkien puolesta, mutta valitettavan monella on todella väärä kuva siitä miten Gramex ja Teosto toimii. Niillle joilla on vaikeuksia ymmärtämään miten ko. järjestöt toimii, suosittelen että soittaa järjestölle ja kysyy lisää. Gramex ja Teosto on meidän muusikoiden puolella. Mä en lähe väitteleen siitä. Se on vaan niin.
Avatar
#66 • • Digital Beat Guest
mun tietääkseni nettilähetyksessä olevat asemat ei maksa rojalteja artisteille yleensä.
Avatar
#67 • • :t:c: : : Guest

En voi puhua kaikkien puolesta, mutta valitettavan monella on todella väärä kuva siitä miten Gramex ja Teosto toimii. Niillle joilla on vaikeuksia ymmärtämään miten ko. järjestöt toimii, suosittelen että soittaa järjestölle ja kysyy lisää. Gramex ja Teosto on meidän muusikoiden puolella. Mä en lähe väitteleen siitä. Se on vaan niin.



Mä oon soittanut, molempien tiedottajille ja ties mille yhteyshenkilöille. Yhdenkään puhelun jälkeen en oo saanut oikein mitään uutta irti, suorat kysymyksetkään ei auta vaan he vastailee jotain general kuraa sieltä.

Onhan se teostomaksujen tilitys joo jee, mut yhä, se diili on ihan päin helvettiä minkä joutuu tekeen. Nyt eletään jo vuotta 2004 kuitenkin ja musiikin tekeminen on mennyt aivan helvetisti taas eteenpäin viimeisen 15v aikana. Tätä ei kuitenkaan näissä taloissa tunnuta tajuavan ja suoraan sanoen vi###aa kun ei ole mitään vaihtoehtoja.

Tää koko kuvio tarvis totaalisen pesuohjelman, ennen kuin homma vois toimia. Voihan sitä tyytyä tähänkin ja olla hissukseen, mut enpä tiedä.

Kukas kirjottaa tän threadin perusteella isot artikkelit ja kauppaa sen johonkin mediaan, vaikka Suomen Kuvalehteen tms. Ne on ainakin ilomielin tarttunut tälläisiin mätäpaiseisiin :)
Avatar
#68 • • jUSSi Guest

mun tietääkseni nettilähetyksessä olevat asemat ei maksa rojalteja artisteille yleensä.



viralliset nettiradiokanavat maksavat Gramexilla, joka tilittää ne artisteille. Piraattiasemat on ihan oma lukunsa.
Avatar
#69 • • mekaanikko Guest

mun tietääkseni nettilähetyksessä olevat asemat ei maksa rojalteja artisteille yleensä.



viralliset nettiradiokanavat maksavat Gramexilla, joka tilittää ne artisteille. Piraattiasemat on ihan oma lukunsa.



Siis, luvalliset nettiradiot maksavat Teostolle ja Gramexille yleensä tietyn könttäsumman, joka sitten jaetaan taiteilijoille samassa suhteessa kuin korvaukset muutenkin sinä vuonna. Eli Jari Sillanpäälle menee nekin rahat. =)

Täsmennyksenä vielä että rojaltilla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Rojalti on levy-yhtiön artistille suoraan (erotuksena Teoston ja Gramexin kautta kiertävistä rahoista) maksama levymyynnin määrään sidottu korvaus.
Avatar
#70 • • 029 Guest



Mä oon soittanut, molempien tiedottajille ja ties mille yhteyshenkilöille. Yhdenkään puhelun jälkeen en oo saanut oikein mitään uutta irti, suorat kysymyksetkään ei auta vaan he vastailee jotain general kuraa sieltä.



Sama ongelma tossa muutama vuosi takaperin =D

Ne ei oo vielä oikeen osannu mukautuu tähän musiikkikulttuurin muutokseen jota esimerkiks tää meidän rakas elektronisen tanssimusiikin kulttuuri on ollut ajamassa...

en oo nyt _ihan_ viimeaikoina tilanteeseen perehtynyt mut siis samaan onkelmaan oon törmännyt aikanaan. Kysymyksiä esitettäessä kunnon vastausta asianosaisilta on ollut ihan pirun vaikee saada ;)
Avatar
#71 • • Jokke Guest
Ylen ja Gramexin kiista ratkaistaan sitten oikeudessa:

Yleisradion ja musiikin tuottajien kiista tekijänoikeusmaksuista on viety oikeuteen. Yle vaatii 6 miljoonan euron Gramex-maksuihinsa 30 - 40 prosentin alennusta.

Radiossa soitetusta musiikista maksettavan korvauksen suuruus riippuu radiokanavan kuulijamäärästä. Nykyiset taksat on määritelty siten, että Ylen kolmella valtakunnallisella kanavalla olisi kullakin 5 miljoonaa kuulijaa. :confused:
Avatar
#72 • • jUSSi Guest

Radiossa soitetusta musiikista maksettavan korvauksen suuruus riippuu radiokanavan kuulijamäärästä. Nykyiset taksat on määritelty siten, että Ylen kolmella valtakunnallisella kanavalla olisi kullakin 5 miljoonaa kuulijaa. :confused:



Jaahas, Gramex siis ajattelee, että ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Hyvä, että joku jaksaa laittaa kampoihin. Gramexin toimintamalli muistuttaa yhä enemmän monopoliaseman saanutta yhtiötä...