Ai luuletsä et korvauksia tollasista jutuista EI näkyis ellet ole Teoston jäsen?
Tietääkseni Teostoon kuulumattomat eivät myöskään saa Teostolta rahaa vaikka heidän kappaleitaan soittaisi jokainen radioasema. Täten tosin pitäisi radioaseman kysyä lupa tekijältä ja esittäjältä. Tämä on ratkaistu siten että on yksi järjestö joka huolehtii asiasta artistin puolesta. Usein säveltäjällä on muutakin tekemistä kuin vahtia radioasemien soittolistoja yms.
Mietis nyt vähän, tai aika paljonkin saman tien. Jos mä olisin puhunut jossain helvetin mielenhäiriössä et TEOSTO maksais vaikka ei olis jäsen, niin toi sun viesti olis ihan oikeutettu, mutta kun ei. Pointti oli, että Teostoon liittyminen ei ole edellytys sille että pystyy saamaan elantonsa musiikin korvauksista. Nykytilanteessa vaan halutaan maksimoida se rahavirta, mut voi jeesus minkälaisella hinnalla!
"Usein säveltäjällä on muutakin tekemistä kuin vahtia radioasemien soittolistoja yms" :o no aijaa. Sä varmaan oletat muuten että Teosto valvoo niiden oikeudenmukaista toteutumista, tai että joku Teoston lakimies tunnistaa sun biisistä tehdyn plagiaatin Bulgariasta? Yeah right.
Tai että sun biiseillä ei olis tekijänoikeussuojaa ellet ole Teoston jäsen? Voi repeys :D (Sori nyt vaan)
Missä minä noin sanoin? Ja mitä on "repeys"?
Annoit moista ilmi tässä lauseessa: "Jos sinä säveltäisit Tahdon rakastella sinua tai Moottoritie on kuuma kaltaiset superhitit joita soitetaan vielä kymmenien vuosien päästä,
haluaisit varmasti jonkinlaista korvausta siitä että hengentuotteitasi käyttävät myös muut artistit ja sinun sävellyksen siivellä saavat rahaa?"
Tuossa vastineessas siis painotit sitä Teoston hienoutta, näin muistin virkistykseksi.
Niinjoo,
repeys
Tohon samaan joukkohalluun perustuu just se ihme ilmiö, et kaikki on HETI tekemässä Teoston kans soppareita kun joku biisintekele on julkistettu. Ihan kun se olis joku edellytys sille.
Mihin samaan joukkohalluun?
Hmmmmm niin siis varmaan siihen mistä tuossa lauseessas puhuit: Ihan kuin Teostoon liittyminen olis edellytys sille et saat rahaa musan esittämisestä.
Mulla vaan vois olla ns. 'huono omatunto' -syndrooma rahoista jotka on nyhdetty muiden selkänahasta ja tziljoonan muun artistin kustannuksella :|
Miten niin "muiden selkänahasta" ? Biisintekijän saamat korvaukset perustuvat täysin esitysten määrään. Jos Taskisen biisi soi tuhat kertaa vuodessa ja Artisti Äxän biisi nolla kertaa, niin tietysti Taskinen tienaa enemmän. Toistan : Korvaukset ovat suoraan verrannollisia esitysten määrään.
Teostohan EI ole firma, vaan voittoa tuottamaton yhdistys. Millä tapaa Teostoon kuuluva biisintekijä mielestäsi häviää? Teostoon kuuluva biisintekijä jonka biisiä esitetään julkisesti tienaa mukavat fyrkat kun Teosto perii asiaankuuluvat korvaukset asiaankuuluvilta tahoilta. Teostoon kuuluminen on - kertakorvauksena suoritettavan 100 euron liittymismaksun jälkeen - täysin ilmaista.
Jos teet hittibiisin etkä kuulu Teostoon, et saa penniäkään tekijänoikeusmaksuja, ellet niitä henkilökohtaisesti omin käsin peri. Tämä tietenkään ei haittaa suurinta osaa UG dancekamanvääntäjistä joiden biisit soivat pääasiassa klubeilla, mutta varmasti esimerkiksi Risto Asikainen on kovin iloinen Nylon Beatin, Gimmelin yms. tuomista tekijänoikeustuloista. Ja aivan taatusti isot ulkomaiset alan starbat Tiëstosta Future Sound Of Londoniin tienaavat vuositasolla reippaasti keskitason suomalaisen dippainssin vuosituloja suuremmat ansiot tekijänoikeusmaksuina.
Miten perustelisit vaikkapa 100 000 euroa vuodessa tekijänoikeusmaksuja kuittavalle biisintekijälle että ko. järjestöön ei kannata kuulua?
Mä todellakin tiedän, et jokainen Suomalainen hittien tekijä kierii teostorahoissaan aina kesällä. Jos
minä, 99% elektronista musiikkia tuottavana tekijänä päätän kiertää teoston kaukaa, niin mikä siinä on niin uskomatonta? Mua ei todellakaan kiinnosta luovuttaa kaikkia oikeuksia pois sen takia et saan jonkun mitättömän rahasumman siitä ilosta että joku sen soitti radiossa, joka vaan omasta mielestäni on mainosta sille musiikille. Se ehkä toimi jotenkin sillon 20-luvulla, mut nyt eletään jo kuitenkin 2000-lukua ja totaaliuudistusta kaivattaisiin siihenkin tahoon. Se ei auta mitään et liityn mukaan ja alan vinkuun et nyt pitää muuttaa tätä tapaa, joka siis tahkoo 100 000 eur vuodessa näille muutamille tekijoille.
Ai niin joo, mainittakoon vielä, et jos vaikka JOKAINEN Suomen elektronisen musiikin ohjelma soittais mun biisin joka esityskerta, jäis meitsin Teostot silti aika pieneks vai mitä? Ulkomailta tulevia soittokorvauksia en laske mukaan, ennen kuin oon nähnyt todisteet sieltä rajojen ulkopuolelta tulee jotain muutakin kun bulkkisumma maalle. Toki siinä on hyviäkin puolia, mutta nykytilanteessa huonoja ON enemmän. Jos siis tekisin jotain kaupallista charttikamaa pelkkä raha silmissä niin olisin teostosta niin vitun iloinen ja kierisin niissä seteleissäni turpa kiinni.
Samoin, jos jostain helvetin syystä joku mun biisi menis sinne brittien sinkkulistan kärkeen niin totta vitussa joinisin heti taas teostoon et saa sit siitäkin ne massit pois, mut se ei ole tän tarkoitus. Ei todellakaan. Mä saan tästä kuitenkin rahaa ilmankin teostoo ja siinä samalla sitten OMISTAN myös omatekemät biisini (sori te Teostolaiset ette enää omista;D)
Mun tekemää musaa on kuitenkin ollut useissa TV-mainoksissa ja joka kerta oon saanut hyvän korvauksen. Koska pointtihan on, että jos joku sun piisiä haluaa käyttää, se hakee siihen luvan. Oli Teosto välissä tai ei. Ja jos ei haeta, tälläiset oikeuskeissit on yleensä aika selkeitä.
Teosto perii vuodessa tähtitieteellisiä summia rahaa, joita nämä 'ammattiliiton jäsenet' ei todellakaan näe. Tähän vielä päälle tuo uskomattoman paska -geneerinen- sopimus kaikille *huh* *huh* Kilpailevalle taholle olisi todellakin tilausta, samoin viimeistään tuon kasettimaksun myötä paljastu että Teoston rooli on vähintäänkin arveluttava.
Sellaistakin on käynyt että yks frendi ei olis voinut ottaa nykyistä duuniaan jos Teoston sopparissa olis ollut nimi alla. Ja tää kaikki nyt pitäis niellä sit sen takia kiltisti et joku Moottoritie On Kuuma takoo rahaa vai? :)
Ja mistäs sen tietää jos tulevaisuudessa se on KILPAILUVALTTI, että oikeudet on omassa taskussa eikä jonkun kolmannen tahon puolella. Radiot voi soittaa ilmaseks/halvemmalla jne jne jne! Menis kyllä hyvällä säkää myös noi perkeleen formaattiradiot uusiks ^____^
Ja selevä, yhdistys sitten :) Olis kyllä myös hauska nähdä mihin kaikkeen sitä rahaa menee noihin kuluihin, et mitä kaikkee teosto maksaa ennen ku se rupeaa tuottaan sitä voittoa. Uskoisin, että esim. Teostoa pyörittävät tahot elelee aika leveesti työsuhdeasunnoissaan jne.
Sori rönsyilevä ja tarkistamaton reply, ei jaksa :o :D tästä asiasta on joutunut jo ihan tarpeeks vääntään Teoston ja Gramexin kanssa.