Dissaus

53 posts, 3 pages, 7,639 views

#21 • • ---[-]--- Guest

Ei kritiikissä aina tarvitse olla parannusehdotusta, mutta rakentavassa kritiikissä on joko rakennusehdotus tai ainakin rahkeet tarjota kritisoitavalle jotain, millä parantaa toimintaansa. Dissaus (eli ei-rakentava kritiikki, joka suoritetaan vain sen kritiikin vuoksi. Vrt. "vittuilu".) ei mielestäni koskaan ole fiksua.

Olemme vähän eri mieltä kriitikon toimenkuvasta. Kriitikon tulee mielestäni vertailla ainoastaan teoksia aikaisempiin teoksiin.

Jos olen sitä mieltä, että uusimman Tarantinon leffan tehosteet olivat pöyristyttävän mauttomat kuten tein(verta pulppuu kunnon kaaressa), niin eikö tämä kritiikki oikeasti sisällä parannusehdotuksen? Eli käytetään vähemmän verta ja ei niin suurta kaarta. Kriitikon työ sisältää myös näkymättömän aspektin. Kun löydämme asioista huonot puolet, on helppo arvioida, miten jatkossa ei ainakaan tule toimia.
#22 • • ---[-]--- Guest

Lisäisin vielä sen verran, että jotkut ihmiset (esim. muutamat bilejärkkärit) eivät erota toisistaan rakentavaa kritiikkiä ja dissausta, vaan näkevät kaiken kritiikin dissauksena ja vittuiluna. Joskus dissaus on katsojan silmissä. Tämähän riippuu osittain palautteen sananmuodosta, mutta joskus ihmisillä on tapana valmiiksi asennoitua kaikkea kritiikkiä vastaan.

JEESUSKIELELLÄ: AAMEN :hah:

Kovin pitkää ikää noille bilejärkkäreille on kuitenkin vaikea povata!!! :)
#23 • • xybo Guest

Tästä olemme eri mieltä, mutta olkoon.

No vielä sen verran, että näkemyksemme eroaakin
varmaan siinä, että mä näkisin yleisemmän kriittisöinnin/
kommentoinin kohdistuvan "lopputuotteeseen", eikä niinkään
henkilökohtaisena.

Esim jos kommentoi negatiivisesti toisen biisiä ja sen
rakennetta ja jopa ideoiden puuttumista, ei välttämättä
"dissata" itse biisin tekiää vaan "tekelettä". Kommentoiti
siis kohdistuu enemmän asiaan kun asian tekiään.

Biisejä/mixauksia kommentoidessa olen mielummin tyly
kuin ajattelen mitähän se toinen nyt näin jyrkästä kommentista
ajattelee. Mielessäni näen lopputuotteen laadun siis menevän
mielenterveyttä tärkeemmäksi osaksi. tai jotain =)

-- xybo
#24 • • ---[-]--- Guest

Hyvä topicci muuten, hyvä jos tähän dissaus-sanan merkityssekamelskaan saadaan jotain tolkkua. :)

Epäilys on varauksellinen ennakkoluulu/epäluulo.

Dissaus on varauksetonta ennakkoluuloa. Eli asioiden katsomista oikeaksi ja oman mielipiteen ehdotonta oikeutta, jossa kritiikillä ei ole sijaa. Mitä itsevarmempi tyyppi, sen enemmän hän luultavasti dissaa.

....parempia ehdotuksia dissauksen määritelmäksi???

....olet asteen verran lähempänä Mixan totaalista dissausta. :D
#25 • • ---[-]--- Guest

Tästä olemme eri mieltä, mutta olkoon.

Biisejä/mixauksia kommentoidessa olen mielummin tyly
kuin ajattelen mitähän se toinen nyt näin jyrkästä kommentista
ajattelee. Mielessäni näen lopputuotteen laadun siis menevän
mielenterveyttä tärkeemmäksi osaksi. tai jotain =)

-- xybo

Et siis ole samaa mieltä Blackoutin kanssa, jonka mielestä asioita ei voi dissata. Valitettavasti olen samaa mieltä hänen kanssa. Levysoitin ei kuule antamaasi palautetta ja se ei tiedosta antamaasi kritiikkiä. Valitettavasti ihminen sen kuulee, vaikka et suoralta kädeltä osoittaisikaan sitä hänelle. On sääli, mikäli henkilö ottaa kyseisen kritiikin liian vakavasti, mutta myös sinulla on oma vastuusi.

Tuollaisessa tilanteessa kannattaa kuitenkin kriittisesti pohtia seuraavia asioita:

1) Kuinka hyvin tunnet kyseisen tyypin. Pitkä ihmissuhde ja henkilön pitkäaikainen tunteminen helpottaa myös kommunikointia ja ankarakin arvostelu voi olla sallitumpaa.

2) Oletko valmis ottamaan harteillesi dissattavan mahdolliset ikävät jälkiseuraamukset?

3) Haluatko toimia edes jotenkin empaattisesti/sympaattisesti?

4) Onko biisintekijä niin uusi ja kokematon, että kannattaako dissata suoralta kädeltä ankaraa arvostelua? Kokeneempi levyjukka on kuullut kritiikkiä myös muualta ja on siihen valmiimpi.

Eli: Muotoilu on tässäkin asiassa tärkeä. Miten puet antamasi kritiikin sanoiksi. Esim. uuden biisintekijän kritisoinnissa/dissauksessa on neutraalimpi vaihtoehto ilmoittaa, että:"Biisi oli suhteellisen alkeellinen, soundimaailma oli kehittymätöntä ja suppeaa ja biisi ei saanut jalkaa vipattamaan". Vaihtoehto tälle on tietysti:" TÄYTTÄ PASKAA!!! SINUSTA EI KOSKAAN TULE MUUSIKKOA: MENE VETÄMÄÄN ITSESI HIRTEEN!!!"

Tosin mikäli muusikon biisi oli alunperin huono, hän ankarasta arvostelusta johtuen lopettaa muusikon uran ja keskittyy muuhun, jossa vaikka tulee paremmaksi ja onnellisemmaksi, niin voimakas kritiikki oli oikea vaihtoehto. Mikäli hän neutraalin kritiikin johdosta jatkaa tuhoon tuomittua artistin roolia, niin lopputulos on heikompi.

SUMMA SUMMARUM:

Tämä ei ole matematiikkaa, joten mustavalkoisuus ei ole hyvä lopputuloksen kannalta. (Blackoutille: Bilejärjestäminen ja muu yritystoiminta taas on)

Kritiikki on mielestäni aina oikeutettua, mutta dissaamisessa on käytettävä järkeä tilanteesta ja ajankohdasta riippuen. Joissakin tapauksissa dissaus voi olla hyvä toimintamuoto, toisinaan ei. Itse kaarrun ehkä terveemmän kritiikin puolelle. Se ei ole niin ehdoton ja on neutraalimpi aiheuttamaan konfliktia. Psykologia kun tuntuu olevan suhteellisen vaikea asia ihmisille. Kuitenkin ihmisen käyttäytyminen on suoraa seurausta ympäristön ja geenien aiheuttamista ilmiöistä. Meidän vastuullamme on myös huomioida ihmisten eroavaisuudet. Toisinaan joku myös kuitenkin kaipaa potkua perseeseen. Tällöin ankara kritiikki voi olla oikea vastaus. Dissaukseen "syyllistyneen" tulee kuitenkin myös palkita dissattava, eikä suhtautua häneen jatkossa ylimielisen ilkeästi. Dissaus ei saa olla missään nimessä jatkuvaa ja kohdistua/personoitua mielestäni yhteen tapaukseen. <jarea> On asioita, jotka menevät liian pitkälle. Tällöin ankara kritiikki tuntuu muodostuvan tehottomaksi ja tekee laumaa tyhmemmäksi.
#26 • • Taedium Guest

Kommentoiti

Tää oli erittäin hyvä pointti. Nimenomaan mihin kommentointi kohdistuu. Henkilöön vai asiaan. No siinä on taas sitten normaalit keskustelun säännöt käytössä, että tappeleeko ihmiset vai asiat ja otetaanko henkilökohtaisesti vai nou.

Jos olen sitä mieltä, että uusimman Tarantinon leffan tehosteet olivat pöyristyttävän mauttomat kuten tein(verta pulppuu kunnon kaaressa), niin eikö tämä kritiikki oikeasti sisällä parannusehdotuksen?

Kyllä. Koska olet selittänyt mikä siinä on pöyristyttävän mautonta niissä tehosteissa.

Pelkkä "blää, mautonta skeidaa" on imo sitä dissausta, mutta "blää, mautonta verellä mässäilyä" on sitten jo karvan verran rakentavampi. (Vaikka ei mikään Peter von Bagh -kommentti olekkaan...)
#27 • • Jukka I Guest

Naulan kantaan. Ton kun jokainen demoartisti, bilejärkkäri ja muu kritiikin kohteeksi joutuva vielä sisäistäisi. Oppisi siis erottamaan 1) asiaan ja 2) henkilöön kohdistuvan kritiikin. Asioiden ottaminen henkilökohtaisesti on toki inhimillistä, mutta tunteet olis silti pyrittävä pitämään kurissa, muuten tekee itselleen/edustamalleen organisaatiolle hallaa.

Xybon demo tracks -kommentoinnit on IMO ihan puhdasta rakentavaa kritiikkiä, vaikka suorapuheisuus joitakin silotellumpaan ilmaisuun tottuneita voikin säikäyttää. Mutta koska hän ryöpyttää vain ja ainoastaan tarkastelun kohteena olevaa biisiä, niin kovakin kritiikki on täysin ok. Jos käy niin, että artisti ottaa itseensä, vika on artistissa eikä palautteen antajassa.

Riskit on mielestäni hyvä minimoida.

Hyvä minimoida tiettyyn pisteeseen saakka, joka kulkee juuri siinä asia-henkilö-linjalla. Jos vaikkapa heitän jonkin tekeleen tonne demo trackseihin, niin kaikkein arvokkaimpia palautteita ovat juuri ne, joissa etsitään vikoja ja tehdään parannusehdotuksia, tehdäänpä tämä kuinka ryöpyttävään sävyyn tahansa. Jos kaikki palautteen antajat "minimoisivat riskit" eivätkä tohtisi sanoa mitä oikeasti ajattelevat, artistit leijuisivat tyytyväisinä omassa valheellisessa erinomaisuuden tunteessaan, ja tippuisivat jonain kauniina päivänä kahta kivuliaammin pilvilinnoistaan. Ilman kritiikinsietokykyä ja nöyrää asennetta ei ole kehitystä, missään asiassa. Huomattavasti tärkeämpää on kuunnella mitä se kriitikko sanoo kuin takertua pikkuseikkoihin kuten sanamuotoihin ja ulosantiin.
#28 • • ---[-]--- Guest

Hyvä minimoida tiettyyn pisteeseen saakka, joka kulkee juuri siinä asia-henkilö-linjalla. Jos vaikkapa heitän jonkin tekeleen tonne demo trackseihin, niin kaikkein arvokkaimpia palautteita ovat juuri ne, joissa etsitään vikoja ja tehdään parannusehdotuksia, tehdäänpä tämä kuinka ryöpyttävään sävyyn tahansa. Jos kaikki palautteen antajat "minimoisivat riskit" eivätkä tohtisi sanoa mitä oikeasti ajattelevat, artistit leijuisivat tyytyväisinä omassa valheellisessa erinomaisuuden tunteessaan, ja tippuisivat jonain kauniina päivänä kahta kivuliaammin pilvilinnoistaan. Ilman kritiikinsietokykyä ja nöyrää asennetta ei ole kehitystä, missään asiassa. Huomattavasti tärkeämpää on kuunnella mitä se kriitikko sanoo kuin takertua pikkuseikkoihin kuten sanamuotoihin ja ulosantiin.

Mehän olemme samaa mieltä nykyään asiassa kuin asiassa. Mitä on tapahtunut? :confused:
#29 • • Tres Guest

Disrespect = kohdella epäkunnioittavasti, osoittaa epäkunnioitusta. Asioita ei siis mun mielestä voi dissata, ainoastaan ihmisiä.

Tsk. I'm gona dis you right now.

Main Entry: dis-
Function: prefix
Etymology: Middle English dis-, des-, from Old French & Latin; Old French des-, dis-, from Latin dis-, literally, apart; akin to Old English te- apart, Latin duo two -- more at TWO
1 a : do the opposite of <disestablish> b : deprive of (a specified quality, rank, or object) <disfranchise> c : exclude or expel from <disbar>
2 : opposite or absence of <disunion> <disaffection>
3 : not <disagreeable>
4 : completely <disannul>
5 [by folk etymology] : DYS- <disfunction>

Dis on siis rinnastettavissa
suomen epä -etuliitteeseen,
joten loogisesti dissaaminen on
epäämistä, dissailu puolestaan
epäilemistä, jne. ;)

Ei dissaamisessa oo mun nähdäkseni
mitään pahaa sinänsä, se on joskus just
se mitä dissaamisen kohde tarvitsee - ja
joskus taas se lopullinen tönäisy joka työntää
kuilun partaalta reunan yli.

Kuten kaikissa muissakin välineissä,
dissailussakin vasta käyttötilanne ratkaisee,
ja kohteet on valittava tarkoin.
#30 • • Edited MikkiHiiri Guest

dissaus ja posaus ovat tärkeä osa teknokulttuuria =)

Pyh! :)
Dissaus on todella perseestä. Oon yrittäny lopettaa koko homman mut
tuntuu välillä vaikealta, kun oon tottunu aina että aiheettomaan vittuiluun
vastataan vastavittuilulla :D

Dissaajille pitäis kyl järkätä ihan omat bileet, ois varmaa tosi siistii olla paikal:scared:

Mitä tulee dissaus -termiin, itse käsitän sen hypetyksen vastakohtana.
Dissaaminen lähtee yleensä siitä, kun dissaajaa alkaa vituttaa överhypetys
jostain asiasta tai sit muuten vaan ennakkoluuloista. Jos ei ois hypetystä,
ei ois dissaustakaan.. Näin uskoisin.
Dissaus on myös kateutta, joku tekee asian paremmin kuin ite niin pitää
haukkuu toinen paskaks ettei itse tunne olevansa niin paska.

Musiikin dissaus ja on ainaki mulla aikaansaanu sen et nykyään kuuntelen
mielestäni hyviä biisejä pelkästään yksin tai erittäin hyvin
valikoidussa seurassa (pari kaveria), koska tiedän et joku tulee muuten
dissaamaan pelkästään sen takia, että satun pitämään niistä biiseistä
enemmän kun heidän paskastaan. Bileissä sit soittelenki omia lemppareita
ja toivon vaan et porukka diggaa niistä, eipähän kuule mitään dissailua,
kun ääntä on 100-110dB vähintään jatkuvasti ympärillä.
#31 • • Elohopea Guest
Dissaus on jotain sellaisat että tarvii oma v-käyrä siirrettyä johonkin toiseen...juutalaisten salajuonia ovat mokomat! :mad:
#32 • • xybo Guest
Voidaanko siis osaksi sanoa, että ero

* negatiivisen kommentin
* dissauksen
* whinetyksen

välillä on vain lukian/kuuntelian korvien välissä,
suhteutettuna tilanteeseen.

Herkemmät näkevät kaiken negatiivisen kommentin dissauksena
eivät osaa arvostaa niitä millään tasolla ja taas joku toinen taas
rakentavan kritiikkinä?

-- xybo
#33 • • Taedium Guest

epäilemistä, jne. ;)

Mulla on ollu käsitys, että dissaus sanana ei ole puhdasta suomenkieltä, eikä siis suoraan yksyhteen verrannollinen alkuperäissanan kanssa. Kuvittelin sanan "dissaus" olevan slangisana.
#34 • • Edited Remotion Guest
Eipä sittenkään mitään... Viestini oli liian kaukana yleisestä linjasta tässä topicissa, jonka takia se olisi todennäköisesti ymmärretty väärin, eikä huumorilla niinkuin oli tarkoitus. :)
#35 • • Tres Guest

epäilemistä, jne. ;)

Mulla on ollu käsitys, että dissaus sanana ei ole puhdasta suomenkieltä, eikä siis suoraan yksyhteen verrannollinen alkuperäissanan kanssa. Kuvittelin sanan "dissaus" olevan slangisana.

No mä jätin takaportin auki, olis
pitäny saman tien sanoo että toi
on Merriam-Websteristä (www.m-w.com)
niin olisin antanu välineet ton lähdetulkinnan
kyseenalaistamiselle ;) Mut kun ihmiset
ei vittu edelleenkään osaa käyttää
nettiä tiedon hakemiseen. :mad:

Dissaus on slangisana, mutta halusin
edellisellä viestilläni tuoda esille lähinnä
ilmaisun juuret, ja koko käsitteen
potentiaalin sen sijaan että tässä
keskitytään nyt lähinnä dissaamaan
dissaamista, joka on mielestäni hiukan
huvittavaa.
#36 • • Taedium Guest

se olisi todennäköisesti ymmärretty väärin

No mä ainakin repeilin... Oli se niin koomista, ku mode neuvoo modee ja yks huutaa perään natsimodee... Koko tilanne oli koominen, vaikkakaan kukaan ei tiettävästi ollut tosissansa asian suhteen.

:mad:

Kattokaa ny Ana ja Varvana mitä ootte menny tekemään...
#37 • • Ana-- Guest

:mad:

Kattokaa ny Ana ja Varvana mitä ootte menny tekemään...

En ota vastuuta mistään! :mad:

Ne joille dissaus on vielä epäselvää, neuvoja antaa #dissaus IRCNetissä,
tulkaa käymään :angry:
#38 • • sonni Guest
teillä konemusiikkinarkkareilla on vielä
pitkä matka kuljettavana, mitä tulee
oikeaan ja väärään, itseensä ja muihin:

Dissaus on myös kateutta, joku tekee asian paremmin kuin ite niin
pitää haukkuu toinen paskaks ettei itse tunne olevansa niin paska.

Musiikin dissaus ja on ainaki mulla aikaansaanu sen et nykyään kuuntelen
mielestäni hyviä biisejä pelkästään yksin tai erittäin hyvin
valikoidussa seurassa (pari kaveria), koska tiedän et joku tulee muuten
dissaamaan pelkästään sen takia, että satun pitämään niistä biiseistä
enemmän kun heidän paskastaan. Bileissä sit soittelenki omia lemppareita
ja toivon vaan et porukka diggaa niistä, eipähän kuule mitään dissailua,
kun ääntä on 100-110dB vähintään jatkuvasti ympärillä.

päivän paras! tämä jos mikä vasta onkin sitä
topikin määrittämää puhdasta itseään.

väärä harrastusvalinta, arvon eliitti.
#39 • • MikkiHiiri Guest

päivän paras! tämä jos mikä vasta onkin sitä
topikin määrittämää puhdasta itseään.

väärä harrastusvalinta, arvon eliitti.

Paskanmarjat. Jos tossa jotain dissautin niin dissaajia itseään.
Jos jokin tossa jäi epäselväksi, niin ajoin takaa, että vittuako pitää
tahallaan dissata ja pilata muiden hyvä mieli. Jos on itellä niin paska elämä
ettei voi sietää muiden hauskanpitoa niin menköön psykologin juttusille
tai vetäköön ittensä hirteen.

Dissaus ja kritisoiminen on eri asioita mielestäni, en sitten tiedä selviskö
se tosta unissani kirjoittamastani replystä. Ilmeisesti itsekin luulit, että
tarkoitin musiikin kritisoimista? Tiivistettynä oma käsitys: dissaus on
pelkkää vittuilua, kritisoiminen on kantaa ottamista.

Tietysti tässä koko harrastuksessa on oltava huumorintajua. Sitä riittää
itelläkin, mut ei hautajaisiinkaan pitäis mennä kertomaan haudattavasta vitsejä.
Eli ei kannattais tulla suoraan vittuilemaan päin näköä asioista, joista ite ei
pidä ja tietää että ne muut pitää, sitä pidän dissailuna.

:)

edit:lisäys
#40 • • Jukka I Guest

Paskanmarjat. Jos tossa jotain dissautin niin dissaajia itseään.
Jos jokin tossa jäi epäselväksi, niin ajoin takaa, että vittuako pitää
tahallaan dissata ja pilata muiden hyvä mieli. Jos on itellä niin paska elämä
ettei voi sietää muiden hauskanpitoa niin menköön psykologin juttusille
tai vetäköön ittensä hirteen.

Enpä nyt tiedä millainen konkreettinen tilanne sulla oli mielessä tätä kirjoittaessa, mutta se on tullut huomattua että ylipäätään ihmiset ovat aivan liian huolissaan siitä mitä muut ajattelevat juuri heidän edustamastaan/diggaamastaan musagenrestä. Jos joku juttu kolahtaa itselle niin sen pitäisi riittää ilman jatkuvaa vilkuilua sivuille ja oman tontin "puolustamista". Asiattomat kommentit voi jättää omaan arvoonsa, kasvattaa itselleen riittävän paksun nahkan ja nauttia ylpeänä diggailemastaan musiikista. Mikään ei ole pahempaa myrkkyä "dissailijoille" kuin huomiotta jättäminen.

Ja tämä siis ihan yleisellä tasolla, ei mihinkään tiettyyn genreen tai henkilöön liittyen.