Käsittääkseni kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa sovelletaan kauppalakia (kuluttajasuojalaki on voimassa jos myyjä on liiketoimintaa harjoittava yritys).
Laki löytyy täältä:
http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19870355000
Periaatteessa tuo on hyvin yksiselitteinen: myyjä on vastuussa tavaran kunnosta, kunnes olet sen itsellesi saanut. Siten rikkinäinen laite pitäisi korvata. Myyjä voi tosin aina vedota seikkaan: "posti sen hajoitti". Tämän takia elektroniikka ei pitäisi _koskaan_ tilata postin kautta, ilman että se on vakuutettu. Toisaalta lopulta ei taida olla väliä, vaikka posti laitteen olisi hajoittanut, sillä vastuu on kuitenkin myyjällä ...
Jos tota lähtisi viemään oikeuteen, niin hyvin todennäköisesti voittaisit. Kyse on lähinnä siitä että yhden pleikkarin takia ei tollasta prosessia kannata tehdä. Mielestäni paras tapa saada myyjää palauttamaan rahat on lähettää hänelle suora viittaus kauppalaista, jossa allaviivaat kohdat, jotka suoraan osoittavat hänen olevan korvausvelvollinen. Sitten vaan perään teksti:
"Näihin pykäliin nojaten otan yhteyttä paikalliseen oikeusaputoimistoon 14 vrk kulussa, jos rahoja ei ole palautettu tilille nro xxx-xxx 31.11 mennessä. Muistuttaisin tässä vaihessa, että kauppalain 6 luvun 40 pykylä ei jätä tulkinnanvaraa vaan totetaa yksiselitteisesti myyjän olevan vastuussa tuotteesta kunnes se on ostajalle saapunut. Täten mahdollisessa oikeustilanteessa myyjä todetaan aina korvausvelvolliseksi ja tuomitaan maksamaan kauppahinnan lisäksi kaikki oikeudenkäytikulut, jotka tulevat olemaan tuhansia euroa".
Jos myyjä pyyhkii paperilla persettä niin paska nakki sulle :(