Käytetyn tavaran kauppa

17 posts, 1 page, 3,336 views

Avatar
#1 • • miikkaL Guest
Ostin Huuto.netistä PS2:sen. Paketti tuli 2 viikon viiveellä perille, eikä laite toimi lainkaan. Myyjä väittää konsolin olleen kunnossa lähetettäessä (mitä epäilen, koska paketissa ei ollu mitään vaurioita, mutta virtaa ei laitteeseen tule), eikä suostu palauttamaan rahoja.

Mitkä ovat oikeuteni? Palautusoikeutta ei yksityishenkilöiden välillä ole, voiko tällaisessa tilanteessa tehdä muuta kuin nuolla haavoja? Voinko tehdä rikosilmoitusta, vaikka myyjä väittää että laite oli kunnossa lähettäessä? Tulisiko myyjän palauttaa rahat ja huolia laite takaisin? Tuote ei muutenkaan vastannut kuvausta (pelistä puuttui kokonaan kannet ym), voiko näiden perusteella VAATIA kaupan purkua?

Vituskäyrä on kyllä korkealla.. :angry: :angry:
Avatar
#2 • • LindaGP Guest
Ota yhteys oman kuntasi kuluttaja-asiamieheen/ kuluttajaneuvontaan. Sieltä saa ainakin lakipykälät selville.
Avatar
#3 • • jUSSi Guest

Ota yhteys oman kuntasi kuluttaja-asiamieheen/ kuluttajaneuvontaan. Sieltä saa ainakin lakipykälät selville.



kuluttaja-asiamies ei voi ottaa kantaa kahden yksityishenkilön väliseen kauppaan. Joten jos et voi osoittaa että PS oli rikki jo lähetettäessä (jolloin kyseessä on rikos), niin voipi olla, ettet rahojasi näe enää :(
Avatar
#4 • • pie Guest
Tavarassa on virhe, jos siinä ei ole sovittuja ominaisuuksia. Virhe voi olla sitä, että tavara on määrältä, lajilta, laadulta tms. toisenlainen kuin myyjä ja ostaja ovat sopineet.

Käytetty tavara myydään yleensä "sellaisena kuin se on" -ehdolla. Vaikka tavara ostetaan "sellaisena kuin se on", sekin voi olla virheellinen tietyin edellytyksin. Esim. silloin kuin myyjä on vilpillisessä mielessä. Tapauksessasi vaikuttaa siltä, että myyjä oli vilpillisessä mielessä, koska hän antoi vääriä tietoja tavarasta ja salasi kauppaan olennaisesti vaikuttavan seikan.

Valitettavasti yksityisten ihmisten kaupantekoon eivät sovellu kuluttajansuojan säännökset, poikkeuksena kuitenkin asunnon ostoon liittyvät asiat, jotka voidaan käsitellä Kuluttajavalituslautakunnassa vaikka kauppa olisi tehty yksityishenkilöiden välilläkin.
Avatar
#5 • • miikkaL Guest
Oletetaan, että tekisin Postiin vahinkoilmoituksen matkalla hajonneesta tavarasta.

Jos Posti toteaa, että tavara ei ole mennyt rikki matkalla, eikö tällöin ole todistettu että se oli rikki jo lähtiessään, jolloin voin vaatia myyjältä rahojani oikeusteitse?

Jos taas Posti toteaa laitteen hajonneen matkalla, he korvaavat sen minulle?
Avatar
#6 • • ville Guest
Käsittääkseni kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa sovelletaan kauppalakia (kuluttajasuojalaki on voimassa jos myyjä on liiketoimintaa harjoittava yritys).

Laki löytyy täältä: http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19870355000

Periaatteessa tuo on hyvin yksiselitteinen: myyjä on vastuussa tavaran kunnosta, kunnes olet sen itsellesi saanut. Siten rikkinäinen laite pitäisi korvata. Myyjä voi tosin aina vedota seikkaan: "posti sen hajoitti". Tämän takia elektroniikka ei pitäisi _koskaan_ tilata postin kautta, ilman että se on vakuutettu. Toisaalta lopulta ei taida olla väliä, vaikka posti laitteen olisi hajoittanut, sillä vastuu on kuitenkin myyjällä ...

Jos tota lähtisi viemään oikeuteen, niin hyvin todennäköisesti voittaisit. Kyse on lähinnä siitä että yhden pleikkarin takia ei tollasta prosessia kannata tehdä. Mielestäni paras tapa saada myyjää palauttamaan rahat on lähettää hänelle suora viittaus kauppalaista, jossa allaviivaat kohdat, jotka suoraan osoittavat hänen olevan korvausvelvollinen. Sitten vaan perään teksti:

"Näihin pykäliin nojaten otan yhteyttä paikalliseen oikeusaputoimistoon 14 vrk kulussa, jos rahoja ei ole palautettu tilille nro xxx-xxx 31.11 mennessä. Muistuttaisin tässä vaihessa, että kauppalain 6 luvun 40 pykylä ei jätä tulkinnanvaraa vaan totetaa yksiselitteisesti myyjän olevan vastuussa tuotteesta kunnes se on ostajalle saapunut. Täten mahdollisessa oikeustilanteessa myyjä todetaan aina korvausvelvolliseksi ja tuomitaan maksamaan kauppahinnan lisäksi kaikki oikeudenkäytikulut, jotka tulevat olemaan tuhansia euroa".

Jos myyjä pyyhkii paperilla persettä niin paska nakki sulle :(
Avatar
#7 • • miikkaL Guest


Jos myyjä pyyhkii paperilla persettä niin paska nakki sulle :(



Totta, ei sitä kuitenkaan vajaan 200e vuoksi viitsi lähteä oikeusteitse hakemaan korvausta. Lähinnä kyse onkin siitä ottaako tuo henkilö vaateet tosissaan.. Saa nyt nähdä, toivotaan parasta :)
Avatar
#8 • • Yansher Guest

Ostin Huuto.netistä PS2:sen. Paketti tuli 2 viikon viiveellä perille, eikä laite toimi lainkaan. Myyjä väittää konsolin olleen kunnossa lähetettäessä (mitä epäilen, koska paketissa ei ollu mitään vaurioita, mutta virtaa ei laitteeseen tule), eikä suostu palauttamaan rahoja.



Todennäköisesti tyhmä maininta, mutta sanon varmuuden vuoksi.
Olethan yrittänyt laittaa PS2:een myös päävirran päälle takapaneelissa sijaitsevasta katkaisijasta?
:)
Avatar
#9 • • miikkaL Guest

Ostin Huuto.netistä PS2:sen. Paketti tuli 2 viikon viiveellä perille, eikä laite toimi lainkaan. Myyjä väittää konsolin olleen kunnossa lähetettäessä (mitä epäilen, koska paketissa ei ollu mitään vaurioita, mutta virtaa ei laitteeseen tule), eikä suostu palauttamaan rahoja.



Todennäköisesti tyhmä maininta, mutta sanon varmuuden vuoksi.
Olethan yrittänyt laittaa PS2:een myös päävirran päälle takapaneelissa sijaitsevasta katkaisijasta?
:)



Olen ;)
Avatar
#10 • • Yansher Guest

Ostin Huuto.netistä PS2:sen. Paketti tuli 2 viikon viiveellä perille, eikä laite toimi lainkaan. Myyjä väittää konsolin olleen kunnossa lähetettäessä (mitä epäilen, koska paketissa ei ollu mitään vaurioita, mutta virtaa ei laitteeseen tule), eikä suostu palauttamaan rahoja.



Todennäköisesti tyhmä maininta, mutta sanon varmuuden vuoksi.
Olethan yrittänyt laittaa PS2:een myös päävirran päälle takapaneelissa sijaitsevasta katkaisijasta?
:)



Olen ;)



Kunhan varmistin.
Ei siitä haittakaan ole ja muistaakseni kaverini kerran unohti kyseisen asian.:)
Toivottavasti asia selviää, koska tuollainen toiminta on pöyristyttävää ::shocked:
Avatar
#11 • • Hugo Guest
Muistithan laittaa kunnon :angry: :angry: :angry: -palautteen kyseisestä myyjästä huutonettiin? Tosin, eipä paljoa auta jos ko. käyttäjä on rekisteröityny vain ton yhden tuotteen myyntiä varten :(
Avatar
#12 • • andy braun Guest

Tosin, eipä paljoa auta jos ko. käyttäjä on rekisteröityny vain ton yhden tuotteen myyntiä varten :(


Mä en ainaskaan osto mitään arvokkaampaa huuto.netistä jos myyjällä ei ole noita positiivisia palautteita siellä ja mielellään runsaasti.

Toivottavasti saat rahasi takaisin mut jos ei onnistu niin kannattaa katsoa
ettei pleikast ole menny vain sulake.. nekun ei oikein tykkää kylmästä, kosteasta ja suomen postista ;)
Avatar
#13 • • miikkaL Guest

Tosin, eipä paljoa auta jos ko. käyttäjä on rekisteröityny vain ton yhden tuotteen myyntiä varten :(


Mä en ainaskaan osto mitään arvokkaampaa huuto.netistä jos myyjällä ei ole noita positiivisia palautteita siellä ja mielellään runsaasti.

Toivottavasti saat rahasi takaisin mut jos ei onnistu niin kannattaa katsoa
ettei pleikast ole menny vain sulake.. nekun ei oikein tykkää kylmästä, kosteasta ja suomen postista ;)



Oon koko päivän yrittänyt etsiä netistä jotain huolto-ohjeita, mutta en ole löytänyt.. Mistäs tuosta löytyy toi sulake, ja onko ideoita mikä muu voisi olla vialla?
Avatar
#14 • • Daniel Braun Guest
Eiks nää hoideta sillä "pesäpallomailalla oventaakse"-menetelmällä? :D

Toi on kyllä todella ärsyttävää jos huuto.net:issä tms jutussa myyjät kusettavat.
Mä en oo kertaakaan ostanu Huuto.net:in kautta mitään, mutta kyllä sitä paljon muuta on tullut ostettua käytettynä verkon kautta.
Ja aina kaikki on ollut sitä mitä oltiin sovittu tms...
Hyvä tuuri ehkä...

Kannattaisi Huuto.netin kautta käydä puimaan tota juttua.
Heillähän on siellä tarkat säännöt toiminnasta tms.
Esim just noi "parin viikon viivellä"-jutut.
No, tosin ei sitäkautta varmaan mitään apuja jne sais...

Vituttaa tommonen :mad: :mad: :mad:
Avatar
#15 • • miikkaL Guest

Eiks nää hoideta sillä "pesäpallomailalla oventaakse"-menetelmällä? :D



Arvaa tuliko ensimmäisenä mieleen? :D Sanotaanko että jos olisin 20cm pidempi ja 10x lihaksikkaampi, olisin jo käyny ton miehen luon :laugh:
Avatar
#16 • • NoStatus Guest
Tota kannattaa kyllä yrittää ensin ihan oikeusteitse.
Mieti tarkkaan mitä aioit myyjälle sanoa, esim. villen kirjoittama
teksi vaikuttaa ihan hyvältä, ja kannattaa heti alusta asti tehdä
selväksi että olet tosissasi myös lakiasioissa. Itsellä oli tapaus,
jossa kaveri oli velkaa yli vuoden reilu sata euroa, eikä mikään
järki- tai kaverillinen puhe auttanut. Pyysin sitten isääni, joka on
varatuomari kirjoittamaan kaverille uhkauskirjeen, jossa uhattiin
lakitermein käräjille menosta, jos rahoja ei kuulu tiettyyn päivään
mennessä. Ei mennyt montaa päivää, kun sain rahat kaverilta
takaisin.

Tässä on tietysti vähän eri tapaus, enkä tiedä kuinka montaa
asiakasta kaveri on jo huijannut, mutta usein oikeustoimilla uhkaaminen
(kunhan se on hyvin tehty) riittää jo takomaan järkeä huijaajan päähän.
Avatar
#17 • • anco Guest
Kuittia / takuuta ei varmaankaan ole olemassa?

Jos laitteesta on olemassa alkuperäinen kuitti & takuuta jäljellä, niin äkkiähän sinä käyt sen PS2:n korjauttamssa / vaihtamssa.