Nykyihminen ja aika

47 posts, 3 pages, 5,367 views

#21 • • Mrrshan Guest
edit: tres sanoikin sen jo.
#22 • • ---[-]--- Guest

Ja nyt minä haluan nähdä jotain viitettä, sillä itse en ole ajatellut seksiä viimeiseen 3 tuntiin, sillä työni on vienyt ajatukseni kokonaan :)

Toihan tarkoittaa periaatteessa sitä, että jos yhden aktin ajattelu vie noin 5 sekuntia, niin miehen minuutista kuluu 20 sekuntia hukkaan. Onkohan tää jonkun äärifeministin tekemä tutkimus? Siis jos sä juttelet sun mieskaveris kanssa vaikka technicsin uusimmasta levarista, niin 4 kertaa minuutissa ajattelet silti seksiä?

in your dreams bwoy ;)

Niiin...kuinkahan paljon kysymys on pelkistä flasheista? Kyllähän tosta teknaristakin tulee helposti mieleen bileet, jossa ainakin Turussa käy kauniita naisia.

Mä tein juttua yhden proffan tutkimuksista, jonka kohteena oli mies. Hänen saamien tietojen mukaan JZZ:n väitteis on perää. Tosin haluisin kans kuulla miten toi tutkimus on tehty.

offtopic:
Kaikkialla maailmassa miehet ovat kuitenkin sitä mieltä, että naiset puhuvat liikaa. :D
#23 • • :t:c: : : Guest
Aikaa nyt on paha lähtee kisaan kun kerran kaikella universumissa on oma 'time lapse.

Joku etana ei edes huomaa kun ihminen menee ohi ja esim tämä ihmisten valta-aika maapallolla on kosmisessa mittakaavassa yks hemmetin sekunti tms :)

Ihmisilläkin tämä aikakäsitys heilahtelee ja sitä voi myös muuttaa vaikka hetkellisesti polttamalla jotain jazzmuusikoiden suosimia tai heittämällä nappia naamaan.

Suhteellista, katos.
#24 • • vaavu Guest

Jostain käsittämättömästä syystä kiire on trendikästä.

Todellakin. Töihin on tultava mahdollisimman aikaisin ja lähdettävä mahdollisimman myöhään ja töissä on oltava koko ajan tekemistä, vaikka sitten hyödytöntä paperin pyörittämistä kunhan vain näyttää siltä että saa aikaan. Ja tietysti kalenterin on oltava buukattu täyteen menoja, ja sitten siitä kalenterista voidaan varata viikonlopuksi "laatuaikaa kiireen keskelle". Vapaa-aikakin näillä ihmisillä on yhtä aikataulutettu kuin mikä tahansa työ - viideltä palaveri, kuudelta ruokakauppa ja seitsemältä spinning.

Kaikki on vain kiinni siitä mitä itselleen valitsee. Ei aina ole pakko kiiruhtaa joka paikkaan.
#25 • • ---[-]--- Guest

Todellakin. Töihin on tultava mahdollisimman aikaisin ja lähdettävä mahdollisimman myöhään ja töissä on oltava koko ajan tekemistä, vaikka sitten hyödytöntä paperin pyörittämistä kunhan vain näyttää siltä että saa aikaan. Ja tietysti kalenterin on oltava buukattu täyteen menoja, ja sitten siitä kalenterista voidaan varata viikonlopuksi "laatuaikaa kiireen keskelle". Vapaa-aikakin näillä ihmisillä on yhtä aikataulutettu kuin mikä tahansa työ - viideltä palaveri, kuudelta ruokakauppa ja seitsemältä spinning.

Hah!Naulan kantaan. Toisilla vain oma vaimokin on aikataulutettu. :D
#26 • • putteh Guest
Tämä on täyttä mutua, mutta eikö olisi mahdollista, että seksin ajatteleminen näkyisi jotenkin aivoissa, eli esimerkiksi joku osa aivoista toimisi aktiivisemmin silloin, kun ihminen ajattelee seksiä? Esimerkiksi aivojen sähköisen toiminnan muutoksia voidaan käsittääkseni mitata juurikaan häiritsemättä koehenkilön normaalia liikkumista ympäristössä.

Autonomisen hermoston toimintoja voidaan myöskin tutkia helposti häiritsemättä koehenkilön elämää. Voisihan olla, että seksiä ajatellessa esimerkiksi ihon sähkönjohtokyky, sydämen syke tai hengityksen tiheys muuttuisi jollakin tietyllä tavalla? (mutua mutua)

Ja miten toi "neljä kertaa minuutissa" on laskettu? Voihan sitä ajatella seksiä vaikka tunnin putkeen ja alkaa muodostaa sitten keskiarvoja.

Meni vähän off-topic, varsinaiseen threadin aiheeseen pitää palata joskus paremmalla ajalla :)
#27 • • Ana-- Guest
Jep - Vapaa-aika luo puitteet rappiolle. Ennen ei ehditty olla hunningolla
kun piti niska limassa tehdä töitä. Eipä ollut ees niin väliä kuka se vaimo
oli, kunhan sillä oli känsiä käsissä ja läskiä heikon sadon varalle. Sellasta
se oli ennen.
#28 • • Jukka I Guest

Sillä sekunnilla kun jostain ilmiöstä tulee trendikäs, on syytä poistaa varmistin.
¡ Previous post about a year ago !
#29 • • 029 Guest

Nykyihminen työskentelee vain kahdeksan tuntia päivässä, vähemmän kuin koskaan ennen.

Nykyihmisellä on vähän lapsia jotka sitäpaitsi yleensä ovat koulussa/tarhassa/päivähoidossa.

Nykyihminen omistaa nopean auton, käyttää toimivaa julkista liikennettä tai tarvittaessa muuttaa dynaamisesti työn mukaan joten työmatkoihin ei mene paljon aikaa. Harva hiihtää 20:ntä kilometriä yhteen suuntaan joka aamu enää.

Nykyihminen ei harrasta kyläilyä tai sukulointia tai muutenkaan sosialisoi siihen malliin kuin ennen.

Nykyihminen ai laita ruokaa, pyykkää käsin, viljele maata tai tee omia vaatteitaan/huonekalujaan/rakennuksiaan.

Miksi, kuitenkin, nykyihminen valittaa että hänellä ei ole aikaa yhtään mihinkään?

ehkäpä juuri tuo sun posti olikin se vastaus... Tai siis mä näkisin asian niin, että kun ihmisellä ei oikeasti ole kauheasti sisältöä elämässä niin silloin sitä elämänsisältöä joutuu itselleen ehkä todistelemaan. Just silleen et ehkä porukalla on alitajusesti riittämätön tunne sen takia et ihmiset ei yksinkertasesti enään tee mitään mitä ne teki aikasemmin.

Ainakin meidän elimistö on tottunut saamaan kiksit esim. siitä et heräämisen jälkeen juostaan nälkäsenä jäniksen perässä neljä tuntii... ja sit kun huomaa ettei saada sitä kiinni ni heitetään kivellä riekkoo ja laitetaan nuotioo ritiseen... oi auvoa :) Ja silleen ku kelaa et tossa on periaatteessa vasta niinku tyypin aamupala ja se on jo ton takia liikkunut ja ollut enemmän ulkona kun porukka nykyisin on... niinkin pitkässä ajassa, kuin viikossa ni voi vaan miettii miten käsittämättömän vähän esimerkiks luonnollista liikuntaa me saadaankaan nykyisin :):)

Nojoo... ehkä vähän liian kärjistetty vertaus, mut oon kyllä sitä mieltä et porukka tekee nykysin sen takia paljon turhia asioita, että ne tekee paljon turhia asioita... silleen ihmiselle turhia juttuja, ja siitä taas tulee ehkä lisää riittämättömyyden tunnetta ja suorituspaineita monille.

Ehkäpä silleen osittain noiden paineiden takia ihmiset ei silleen osaa asettua kuunteleen sitä mikä ois itselle tärkeetä. Ihmisen tulisi siis voida antaa itselleen aikaa ajatella asioita selvittääkseen mikä on hänelle itselleen tärkeätä. Vasta tämän jälkeen voi päästä irti niistä paineita aiheuttavista rutiineistaan.

Sellaisen ajatusmaailma, joka mahdollistaa tällaisen ajattelun, jossa siis vois todella keskittyä kuuntelemaan omaa sisäisintä ääntänsä vaatisi sen, että ihmisen pitäisi viitata kintaalla paineiden aiheuttajalle ja stressaaville ajatuksilleen. Pitäisi oikeastaan ignoorata kaikki paineiden aiheuttajat. Työ, omat tavoitteet, sukulaisten asettamat tavoitteet, naapurin tavarat joita kadehtii jne. jne. ennen kuin voisi ajatella oikeasti ja puhtaasti vain sitä mitä itse haluaa tehdä... Toi lista menee ehkä monessa tapauksessa niin syvälle, että voidakseen ajatella ajan kanssa monen pitäisi jättää huomiotta sellaisia juttuja mitä on aikaisemmin pitänyt erittäinkin tärkeänä ja elämänsä peruspilareina.

Sellainen ajattelu jolla vois päästä oikeasti irti siitä paineita aiheuttavasta elämästänsä oikeestaan vaatis paljon enemmän muutoksia, kun sen että jäädyttäisi jokapäiväiset rutiinit tai unohtaisi esimerkiksi vain sen millaisia odotuksia olettaa muilla itsestään olevan.

Jos ihminen huomaa, että haluaa esimerkiks pelkästään kalastaa tässä elämässä, niin silloin sen tulis lähtee sieltä työpaikalta kalaan heti kun se tajuaa ton. Mut ilman tiettyä arvomaailmaa se ei voi edes kelata sitä kalaanmenoo, koska luultavasti nykyiset arvot on senlaiset ettei se kalaanmeno kesken työviikon ole minkäänlainen vaihtoehto.

Muutenkin, voidakseen jättää oman henkilökohtaisen oravanpyöränsä on ihmisellä oltava siihen ihan helvetin hyvä syy. Ja sen _hyvän syyn_ muodostuminen ehkä vaatii edellämainitun ajatusmaailman. Tän ajatusmaailman olemassaolo puolestaan on mahdollinen vaan silloin, kun tyypit on jo jättäneet sen oravanpyörän. Siis oikeastaan, voidakseen ajatella vapaasti ihmisen tulisi ensin jättää se oravanpyörä. Ja tämän jälkeen, vasta kun ihmisellä on hyvä syy, voi ihminen hyvillä mielin jättää sen oravanpyörän.

Niinpä se oravanpyörä pitäis jättää ihan ensiks. Tän takia hyvää syytä jättää oma oravanpyörä ei ehkä monella koskaan kehity....

Mutjoo... mitäs mieltä muut on?
#30 • • Bio Guest

Mä oon kans huomannu tämän monessa ihmisessä. Kyllähän mäkin voisin tehdä itseni kiireiseksi, mut ei oikee kiinnosta sellanen elämäntapa. Koko ajan stressais et mitä kaikkee pitää tehdä tänään, tosi hienoo..
Kyllähän mulla on melkein joka päivä jotain tekemistä töiden lisäks, mut niissä ei mee koko päivää ja näin mulle jää aikaa itselleni ja kavereille. Välillä nautin kun saa vaan vetää lonkkaa ja olla tekemättä mitään.
#31 • • KarriN Guest
en kyllä koe itseäni "kestokiireiseksi", että aina pitäisi olla tekemässä jotain yms, mutta jotain peräti epämieluisia kiireen ilmenemismuotoja on. esimerkiksi vapaa-aikaani "venyttääkseni" lähden usein iltatöihin turhan myöhään. siinä sitä sitten kirotaan melkein koko matka (!) kadulla hitaasti tupeksivia ihmisiä ja esim. ihmisiä, jotka yrittäessään päästä sisään tukkivat metron ovet, kun jengi yrittää päästä ulos (tämä on muuten mielestäni oikeastikin merkki jonkinlaisesta typeryydestä tai sitten vain röyhkeydestä, mutta voisi sen lunkimminkin ottaa).

nyt kun ihmisellä on mistä valita ja mahdollisuuksia "toteuttaa itseään", tulee monelle varmasti halu saada "se kaikki", eli mahdollisimman paljon kokemuksia elämän eri aloilta, ehkä jopa huomaamatta oman itsensä kustannuksella. johonka taas saattaa sisältyä se, että aikataulu täyttyy, hommia kasaantuu jne. tästä voisi löytyä selitystä sekä kiireeseen, että nykyihmisen perustyytymättömyyteen. ;)
#32 • • ville Guest
Loistotopic :)

Mun mielestä on jotenkin friikkiä ajatella, että todella moni valittaa kiirettä, mutta silti televisiota katsotaan päivässä yli kolme tuntia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset pitävät esim. television katselua tekemisenä :eek:

Veikkaan, että netti on lisännyt varsinkin nuorten ihmisten vapaa-ajankiireitä, koska netti mielletään lähes 100% tekemiseksi: esim plattaria on pakko käydä katsomassa tietyin väliajoin ja jos niin ei tee, jää jotain oleellista tekemättä.

Olisi mielenkiintoista nähdä tilanne, jossa ihmisiltä poistettaisiin vapaa-ajan massaviestimet. Käytännössä syntyisi tilanne, jossa ihmisten pitäisi seurustella toistensa kanssa huomattavasti nykyistä enemmän. Mitäköhän kävisi ihmisten kiireelle? Tuntuisiko yhtäkkiä siltä, että aikaa on hirmuisesti kun ei keksi mitään puhuttavaa sen puolison/kaverin kanssa?

Itse oon sitä tyyppiä, joka haluaa koko ajan suorittaa asioita, mutta ei mulla varsinaisesti kiire ole. Esimerkiksi kävelen/pyöräilen aina niin nopeesti, että kukaan ei mene koskaan ohi ja liukuportaissa on pakko myös kävellä. Voisin kuvitella, että tästä syystä jotkut pitää mua tosi kiireisenä, mut oikeesti mä vaan en tykkää jumittaa paikallaan kun voi tehdä asioita.

Myöhästyminen on asia jota en oikeesti siedä. Oon itse aina ajoissa ja välillä meinaa kyl palaa käämit, kun muut ei pidä sovittuja aikatauluja. Sit vielä vedotaan kiireeseen ja oikeesti myöhästyjä ei vaan osaa katsoa kelloa ....
#33 • • Rico Tubbs Guest

Nykyihminen työskentelee vain kahdeksan tuntia päivässä, vähemmän kuin koskaan ennen.

En lukenut koko topikkia vielä,mutta heti näin alkuun tässä on törkeä erhe.
Metsästäjä/keräilijäkulttuureissa ihminen työskentelee vain 2-4 tuntia päivässä.Tämä on siis se aika joka kuluu ruoan hankintaan.
#34 • • dixoff Guest

Metsästäjä/keräilijäkulttuureissa ihminen työskentelee vain 2-4 tuntia päivässä.Tämä on siis se aika joka kuluu ruoan hankintaan.

Onnistuuko myös näillä leveysasteilla?
#35 • • pakana Guest
:confused:

Kuka nykyihminen työskentelee vain kahdeksan tuntia päivässä?

...viikkotunnit > 50 + työmatkat 2 h / päivä
#36 • • Rico Tubbs Guest

Onnistuuko myös näillä leveysasteilla?

Ei enää,ainakaan näin helposti, teollinen kulttuuri on tuhonnut esim.98% suomen alkuperäismetsistä.Mutta vielä 1500 luvulla n.puolet jengistä eli suomessa tähän tapaan.Viimeisimmän antropologian tiedon mukaan metsästäjäkerääjien elämä on ollut/on hyvinkin auvoisaa -vastoin yleistä "mutu" käsitystä.Faktaa aiheesta löytyy tuolta:
http://www.eco-action.org/dt/affluent.html

Huomioon otettavaa on myös se ,että meidän vapaa-aikamme vuoksi,joku muu joutuu usein kärvistelemään:
"Whether it takes me four weeks or 14 hours to get to Hamburg from Munich is less important to my happiness and to my humanity than the question: How many men who yearn for sunlight just as I do must be imprisoned in factories, their healthy limbs and lungs sacrificed in order to build a locomotive? "
#37 • • Revelation Guest

Tähän tekisi mieli sanoa heti että kuka työskentelee enemmän kuin 8 h päivässä, ainakaan vapaaehtoisesti... no, raha on rahaa mutta itse arvostan vapaa-aikaa yli kaiken muun, kunhan on tarpeeksi rahaa ruokaan ja välttämättömään elämiseen. Välillä tietysti rahaa menee "turhuuteenkin", mutta aikaa minulla kyllä on. Ja on aina ollut. Toivottavasti tulee myös aina olemaan, mutta ehkä elämäntilanne on joskus toisenlainen...

Vapaa-ajankäyttöongelmia? Ei, ei ole. Ehkä se johtuu osittain juuri tästä netistä, tietokonepeleistä, musiikin kuuntelusta, lukemisesta, aina on jotain. Riittämättömyyden tunnetta minulla ei oikeastaan ole, joskus olin hieman tyytymätön elämääni mutta sekin on tainnut mennä jo ohi.
#38 • • Funkatronik Guest

No lähinnä viittaan neoliittisen vallankumouksen jälkeiseen aikaan. Kyllä siellä pelloilla aika pitkälti aamusta iltaan, 7 päivää viikossa vietettiin, ja teollisena aikanakin ne tehtaat ovat aika pitkälti vieneet luokkaa 6 päivää per viikko ja 12 tuntia per päivä, viimeistä pariakymmentä vuotta lukuunottamatta.
#39 • • Funkatronik Guest

No ainakin noissa firmoissa missä minä olen työskennellyt ylitöitä ovat lähinnä tehneet nuoret, keski-ikäisillä (eli valtaosalla työväestöstä) tuntuu tuo vapaa-aika olevan tärkeämpää ja peruspalkkakin jo sen verran korkea, että ylitöihin ei ole halua tai tarvetta. Aika harvalla myöskään on mitään kahden tunnin työmatkoja, omalla autolla kulkiessa tuo tarkoittaisi jotain 50:n kilometrin työmatkaa, useimmilla lienee maksimissaan jotain 20km.
#40 • • peepe Guest
Eipä kenenkään ole pakko astua siihen oravanpyörään. Eiköhän sitä aikaa ole niihin asioihin mihin sitä haluaakin olla. Jos sitä ei ole, sitä pitää järjestää. Mutta onkos se raha aikaa..? Kun se riippuu kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Jos olet kolmen lapsen yh-äiti, ja duunikseks siivoot rappukäytäviä, niin silloin sitä aikaa ei niin kauheesti ole, eikä sitä ole mahdollista järjestää. Mutta jos taloudellisesti asiat on hyvin, niin mikäpä siinä, ottaa lomaa ja lähtee Alpeille laskemaan...

Esimerkki omasta elämästä, mulle itselle aamuhetket on tosi tärkeitä. Mä en haluu herätä sillai et on puol tuntii aikaa syömiseen, suihkuun, lehden lukemiseen jne. Mä haluan nauttia ihan päivän ensihetkistä asti. Syödä rauhassa, kuunnella musiikkia, puuhailla mitä milloinkin, ja lähtee sit rauhassa liikenteeseen, tietysti ei se ihan aina ole mahdollista, mutta siihen pyrin.

Kiireen tunteminen on mielestäni kamalaa. Kun sitä sitten alkaa pohtimaan että miks on kiire? Minne on kiire? Joskus tuntuu että aika menee muutenkin liian nopeesti, mitä enemmän ikää, sitä nopeemmin vuodet kuluu. Joskus haluais vaan pysäyttää hetket. Siispä itse en ainakaan kiirehdi mihinkään. Ei ole mitään syytä miksi niin pitäisi.