Nykyihminen ja aika

47 posts, 3 pages, 5,391 views

#41 • • trakkerterrorist Guest
Nykyihminen = Kaupunkilaisduunari?

Siinä tapauksessa tuo pitää paikkansa. Itse en tee töitä. Siltikään aika ei riitä. Kiinostus ei riitä. Elämän filosofia oli silloin eri.
#42 • • KarriN Guest

Elämän filosofia oli silloin eri.

ai milloin?
#43 • • Funkatronik Guest

Nykyihminen = Kaupunkilaisduunari?

Ottaen huomioon että suurin osa nykyihmisistä ainakin länsimaissa asuu kaupungeissa ja käy töissä, niin aika pitkälti noin. Eikä se maalaisidylli oikeasti niin idylliä ole, nimim. maalta kotoisin.

Mitä ihmettä sinä muuten teet kun aika ei työttömänäkään riitä? Minä käyn töissä ja teen vapaaehtoisesti paljon ylitöitä ja silti olen vapaa-aikana tylsistynyt kun ei ole oikein mitään tekemistä, lähinnä makoilen sängyssä ja toistan päässäni että olisipa jo maanantai että pääsisi töihin.
#44 • • inkkari Guest
Kyl mun mielestä kiire on lähinnä epätrendikästä. Elämäänsä arvostava ja kunnioittava ihminen osaa suunnitella ajankäyttönsä niin että aikaa jää myös pelkkään hengaamiseen. Myös "hitaat harrasteet" jooga, pilates, slowfood ovat kovasti tapetilla. Itse ainakin panostan aikaani nykyään leppoisaan oleiluun (mökkeilyyn, jäällä kävelyyn, punaviinin litkimiseen kotioloissa). Vaikka haluaakin kokea erilaisia elämyksiä (matkustaa, tanssia, harrastaa), niin on tosi tärkeää myös antaa itselleen aikaa elpyä arjen kiireistä. Tai sitt tietenkin voi elää täysillä ja polttaa kynttiläänsä niin sanotusti kummastakin päästä. Mut mun mielestä pysähtyminen ja pikkuasioista nautiskelu on jees.
#45 • • Remotion Guest

lähinnä makoilen sängyssä ja toistan päässäni että olisipa jo maanantai että pääsisi töihin.

Huh, mulla on just niin toistepäin...
#46 • • Tapsa Guest

Huh, mulla on just niin toistepäin...

Också !
#47 • • kerubi Guest
En kyllä ole ikinä tajunnut että mihin tässä pitäisi muka niin hirveän kiire olla. Hautaan?
Kun pitää kiirettä, aika myös kuluu nopeammin koska on kokoajan jotain tekemistä. Aika on suhteellista ja jokaisen ihmisen subjektiivinen käsitys erinäisten asioiden ja ilmiöiden vuorovaikutusesta keskenään. Jos ei kiirehdi, ei ole kiire. Tietysti ulkoapäin voi tuntea painostusta kiirehtimiseen mutta ihmisellä kuitenkin on tämä valinnan vapaus(se sitten on toinen asia kuinka vapaa se valinta on) ja hän voi valita menemisiä ja tekemisiä aikatauluunsa siten että hän tekee tietyt asiat huolella alusta loppuun eikä kaahota tekemisestä toiseen motiivinaan se että täytyy ehtiä tekemään mahdollisimman monta asiaa mahdollisimman lyhyen ajan sisällä. Tässä se aika juuri valuu hukkaan, eikä siinä senhetkisessä tekemisessä huolella viipymisessä ja elämisessä.
Monet länsimaisista ihmisisä kokevatkin elävänsä ainoastaan tulevaisuuden suunnitelmissaan. Se mitä tehdään jonakin tiettynä hetkenä tehdään vain jotta päästäisiin tekemään seuraavaa asiaa. Tekemisen ilo on menetetty ja tilalle on astunut tuloksen tekemisen ilo. Tietenkin toiminnan on oltava tavoitteellista, sillä tekemistä leimaa aina tavoite, mutta pelkästään puhdas tulokseen tähtääminen siirtää ihmisen huomion pois nykyhetkestä, siitä minkä koemme ajaksi ja missä elämme.