Nykyihminen ja aika

47 posts, 3 pages, 5,387 views

#1 • • Funkatronik Guest
Nykyihminen työskentelee vain kahdeksan tuntia päivässä, vähemmän kuin koskaan ennen.

Nykyihmisellä on vähän lapsia jotka sitäpaitsi yleensä ovat koulussa/tarhassa/päivähoidossa.

Nykyihminen omistaa nopean auton, käyttää toimivaa julkista liikennettä tai tarvittaessa muuttaa dynaamisesti työn mukaan joten työmatkoihin ei mene paljon aikaa. Harva hiihtää 20:ntä kilometriä yhteen suuntaan joka aamu enää.

Nykyihminen ei harrasta kyläilyä tai sukulointia tai muutenkaan sosialisoi siihen malliin kuin ennen.

Nykyihminen ai laita ruokaa, pyykkää käsin, viljele maata tai tee omia vaatteitaan/huonekalujaan/rakennuksiaan.

Miksi, kuitenkin, nykyihminen valittaa että hänellä ei ole aikaa yhtään mihinkään?
#2 • • -=aave=- Guest
Viddu, ei voi muuta sanoa, kuin et oot musta kaikessa ihan oikeessa. Siis tämä mun oma henk koht. näkemykseni asiasta.
Iso word! :)
#3 • • Felis Guest
Koska nykyihmistä ympäröivä maailma on monimutkaisempi kuin ennen ja tarjoaa loputtomasti eri vaihtoehtoja ajankäytölle.

Entisaikojen ihminen ei: lukenut, käynyt elokuvissa, katsonut televisiota, juhlinut vähintään kerran viikossa, harrastanut, kehittänyt itseään, sisustanut kotiaan, kuskannut lapsiaan harrastuksiin, matkustellut tai viettänyt laatuaikaa perheensä parissa.

Koska toisaalta mielenkiintoista tekemistä löytyy loputtomasti, ja toisaalta yhteiskunnassa on vallalla vaihe, jossa kaikki mahdollinen pitää kokea, ja aina on varaa kehittää itseään, yksinkertainen laskelma todistaa sen, minkä nykyihminen tuntee: aika ei riitä kaikkeen.

Seuraavaksi esitänkin kiperän kysymyksen, josta olen kinastellut niin amerikkalaisen liberaalin kuin zambialaisen jehovantodistajankin kanssa, ja ollut molempien kanssa eri mieltä. Jos sinulle annettaisiin mahdollisuus elää ikuisesti, ottaisitko sen? Entä jos saisit elää nuorena, terveenä ja onnellisena koko sen ajan?

Oma vastaukseni on yksinkertaisesti: en.
#4 • • töölöBASS Guest

Nykyihminen työskentelee vain kahdeksan tuntia päivässä, vähemmän kuin koskaan ennen.

Jaa. Mä teen ainakin enemmän töitä kun koskaan ennen, ja enemmän kuin vanhempani tai niitten vanhemmat.

toiseks: mikä fookin "nykyihminen" meit on kuules aika moneen junaan senkin reduktionisti! :mad: :D

Lapsia ei ole. Olen tosin ihminen ja elän nykyään.

Ei ole autoa, eikä tarvetta hiihtää. Eikä harmita.

En pyykkää käsin, koska on kone. Laitan ruokaa. Ompelen.

ENKÄ VALITA. :D
#5 • • Yansher Guest
"Nykyihminen"? :confused:
Eli kaikki nyt elävät ihmiset maan päällä...?
Olisiko jopa suurin osa maailman ihmisistä, jotka joutuvat käyttää kaiken aikansa ravinnon ja veden hankkimiseen.
He eivät varmaan edes ymmärrä käsitettä vapaa-aika.

Siihen en jaksa ottaa kantaa, miksi meillä joilla menee paremmin ei ole aikaa.
Ajan käyttöhän on vain priorisointia...
#6 • • Hansu Guest
Kun entisaikaan elämän täytti raskas raadanta ja suoranainen hengissäpysymiskamppailu ("jos tulee halla niin sato menee"), ei varmaankaan tullut mieleenkään että elämässä (ja maailmassa yleensäkään) voisi olla jotain muutakin tekemistä. Kristilliseen moraaliin on kuulunut se että otetaan mitä on annettu ja tyydytään siihen. Nykyisin noita vaihtoehtoja on niin paljon, että saattaa helposti tulla tunne - kuten Felis sanoi - ettei kaikkea ehdi yhden ihmiselämän aikana kokea.

Jos sinulle annettaisiin mahdollisuus elää ikuisesti, ottaisitko sen? Entä jos saisit elää nuorena, terveenä ja onnellisena koko sen ajan?

Riippuu siitä olisinko ainoa ihminen maailmassa jolle tämä mahdollisuus annettaisiin. Jos olisin, en taatusti ottaisi sitä ja katselisi sitten läheisten ja ystävien vanhenemista ja kuolemista vuosisadasta toiseen. Jos en olisi ainoa, tuskin siltikään valitsisin sitä. Saattaisin kyllä elellä niin kauan kun tuntisin tehneeni kaiken mitä olen halunnutkin, mutta lähtisin varmaan sen jälkeen hymyssä suin ihan oman käden kautta kun tuntuisi että nyt on täysi elämä takana.
#7 • • jUSSi Guest
länsimaisesta kulttuurista on tullut yksilökeskeinen suoritusyhteiskunta. Kaikki pitää kokea ja nähdä ennen kuin voit tuntea itsesi hyväksi ihmiseksi ja yhteisön jäseneksi.
#8 • • Samus Aran Guest

Seuraavaksi esitänkin kiperän kysymyksen...Jos sinulle annettaisiin mahdollisuus elää ikuisesti, ottaisitko sen? Entä jos saisit elää nuorena, terveenä ja onnellisena koko sen ajan?

Oma vastaukseni on yksinkertaisesti: en.

Okei, katson sun kortit.

Oma vastaukseni on, erityisesti boldattu kohta eri kanteilta huomioiden, yksinkertaisesti: kyllä.

;)
#9 • • Tapi T Guest
Lehdissä julkisuuden henkilöt valittavat ajan riittämättömyydestä, kertovat burn outeistaan ja parisuhteen heikkenemisistä, kun kummallakaan ei ole aikaa tavata toisiaan. Tähän päälle pitää käydä ulkona vähintään kerran viikossa, huhkia spinningissä kolme kertaa ja pahimmassa tapauksessa hoitaa lapsiakin siinä samalla.

Jostain käsittämättömästä syystä kiire on trendikästä.
#10 • • jUSSi Guest

Lehdissä julkisuuden henkilöt valittavat ajan riittämättömyydestä, kertovat burn outeistaan ja parisuhteen heikkenemisistä, kun kummallakaan ei ole aikaa tavata toisiaan. Tähän päälle pitää käydä ulkona vähintään kerran viikossa, huhkia spinningissä kolme kertaa ja pahimmassa tapauksessa hoitaa lapsiakin siinä samalla.

puhumattakaan siitä, että samalla pitäisi olla erittäin viriili seksielämä :D

kukas nyt tällasen kiireen keskellä ehtii edes seksiä ajattelemaankaan ;)
#11 • • JussiS Guest

Tutkimusten mukaan jokainen mies n. 4 kertaa minuutissa.
#12 • • Edited Funkatronik Guest

Oletin itsestäänselvyytenä että tuon ymmärtää tarkoittavan vain ns. hyvinvointivaltioissa eläviä keskivertoihmisiä. En minä jaksa vääntää kaikkea rautalangasta.

Tätä kysymystä olen itse pohtinut paljon koska, varsinkin arkisin, minulla on aivan liikaa aikaa käytössäni. Kahdeksan tuntia töitä, kahdeksan unta jättää kahdeksan vapaaksi. Sen ajan yleensä vain vietän tuijottamalla yksinäni seinää. Jos yritän järjestää jotain tapaamista niin ihmiset sanovat että heillä on liian kiire. Yleensä tämä kiire paljastuu television katsomiseksi tai muuksi vastaavaksi olennaiseksi toiminnaksi. En ymmärrä ihmisiä lainkaan.
#13 • • Taedium Guest
Felis kirjoittikin lähes sen mitä meinasinkin vastata. Great minds think alike tai jotain...

Jos sinulle annettaisiin mahdollisuus elää ikuisesti, ottaisitko sen?

En usko mihinkään uskontoon, mutta joka tapauksessa jos helvetti olisi, ei se olisi tulikiven katkuinen luola, jossa piru seilaisi lihan merellä sahalaitaisen purtensa kannella rikkihapposhampanjaa nauttien, vaan helvetti on toistoa. Ikuinen elämä toisi sen, että kaikkea kerkeäisi kokeilemaan loputtoman monta kertaa - ja se jos mikä olisi toistoa. Ei helvetissä, en minä sellaista haluaisi.

Entä jos saisit elää nuorena, terveenä ja onnellisena koko sen ajan?

Hieman houkuttelevampi, mutta jos kysymys aseteltaisiin näin: Haluatko elää helvetissä, mutta olisit nätti?

Vastaus edelleen: En.
#14 • • jUSSi Guest

Ja nyt minä haluan nähdä jotain viitettä, sillä itse en ole ajatellut seksiä viimeiseen 3 tuntiin, sillä työni on vienyt ajatukseni kokonaan :)

Toihan tarkoittaa periaatteessa sitä, että jos yhden aktin ajattelu vie noin 5 sekuntia, niin miehen minuutista kuluu 20 sekuntia hukkaan. Onkohan tää jonkun äärifeministin tekemä tutkimus? Siis jos sä juttelet sun mieskaveris kanssa vaikka technicsin uusimmasta levarista, niin 4 kertaa minuutissa ajattelet silti seksiä?

in your dreams bwoy ;)
#15 • • Funkatronik Guest

Toihan tarkoittaa periaatteessa sitä, että jos yhden aktin ajattelu vie noin 5 sekuntia, niin miehen minuutista kuluu 20 sekuntia hukkaan.

Ai miten niin hukkaan? :D
#16 • • Tres Guest

Tätä tutkimusta (tai jopa 'tutkimuKSIA' :rolleyes:)
mä oon aina ihmettelly.

Vilahtaaks teillä muilla miehillä esim. työn
lomassa pimpin kuva mielessä tai kuuletteko
välähdyksenomaisesti riettaita ääniä joka
15. sekunti - ja sit taas jatkuu normaali
duunikela niinku ei mitään. :scared:
Vai miten toi seksin ajatteleminen niinku
ilmenee? Lasketaanks se jos mä ajattelen
vaikka illan treeniohjelmaa? Meneeks tää
nyt siihen et pohjimmiltaan kaikki toiminta
on seksuaalista?

Ja miten tää on tutkittu ylipäätään:
'paina tätä nappia aina kun ajattelet
sexiä?' :confused: Jo pelkästään
tollasen tutkimuksen olemassaolo
itsessään kääntää ajatuksia seksiin.
#17 • • jUSSi Guest

Tätä tutkimusta (tai jopa 'tutkimuKSIA' :rolleyes:)
mä oon aina ihmettelly.

Vilahtaaks teillä muilla miehillä esim. työn
lomassa pimpin kuva mielessä tai kuuletteko
välähdyksenomaisesti riettaita ääniä joka
15. sekunti - ja sit taas jatkuu normaali
duunikela niinku ei mitään. :scared:
Vai miten toi seksin ajatteleminen niinku
ilmenee? Lasketaanks se jos mä ajattelen
vaikka illan treeniohjelmaa? Meneeks tää
nyt siihen et pohjimmiltaan kaikki toiminta
on seksuaalista?

Ja miten tää on tutkittu ylipäätään:
'paina tätä nappia aina kun ajattelet
sexiä?' :confused: Jo pelkästään
tollasen tutkimuksen olemassaolo
itsessään kääntää ajatuksia seksiin.

ah, niinQ word!
#18 • • Taedium Guest

Ai miten niin hukkaan? :D

No jos jUSSin seksuaaliset preferenssit sisältää Lupus tyyppisiä Canis sukuisia eläimiä...
#19 • • Yansher Guest

Oletin itsestäänselvyytenä että tuon ymmärtää tarkoittavan vain ns. hyvinvointivaltioissa eläviä keskivertoihmisiä. En minä jaksa vääntää kaikkea rautalangasta.

Voi voi, olenpas minä tyhmä...
Enhän tuota sitten millään tajunnut...
:crybaby:
Ehkä mulla on joku pakottava tarve yrittää päteä ja ajatella asiaa heti maailmanlaajuisesti...

Tai ehkä tajusin ihan oikein :eek: , mutta provosoin aihetta vain hieman olettamatta kenenkään tarttuvan siihen...
"Entten tentten ja sinne päin..."
#20 • • JussiS Guest

Siis jos sä juttelet sun mieskaveris kanssa vaikka technicsin uusimmasta levarista, niin 4 kertaa minuutissa ajattelet silti seksiä?

Öö, joo :)