iPod - vinkkejä ja muuta

164 posts, 9 pages, 21,900 views

Avatar
#41 • • 029 Guest

Ok, lähdemateriaali tarkistettu, Mikrobitin lehdessä oleva Apple Ipod on kolmatta sukupolvea ja kuulokeannossa basson vaste alkaa putoamaan jo 200 Hertsistä alaspäin mennessä!. Auts. Tosin vaimennuksen slope ei ole mikään maailman jyrkin, mutta 50 Hertsissä vaimennusta on jo noin 4dB.

Tämä (kuva) pitää aika yksi yhteen kutinsa Mikrobitin mittauksen kanssa,

iPodSP3rdGen.jpg

joten audiofiilit vehjettä varokoot. Ilmeisesti kuulokkeiden impedanssi vaikuttaa vasteeseen huomattavasti, joka taas on viittaus puutteellisesta analogipuolen suunnittelusta. Softalla pystyy tietysti korjaamaan amplitudivasteen, mutta vaihevaste sitten kiertyy. Kannattaa pistää rahansa varmaan sitten tuohon iRiverin vastaavaan, jos tuollaista on hankkimassa.



ohoh... kyllä aika yllättävä. Vaik 4db ei niin sikana oo ni on se kuitenkin jotain.

Mielenkiintosta ois tietää et vaikuttaako toi Eurooppalainen softaversio nimenomaan tähän asiaan?
Avatar
#42 • • putteh Guest
Osaavatko Ipodit tai muut kovalevylliset mp3-soittimet jatkaa toistoa siitä kohdasta, mihin ennen laitteen sammuttamista jäätiin? Jotain kahden tunnin miksauksia olisi huomattavasti miellyttävämpää kuunnella, jos kuuntelua pystyisi jatkamaan siitä kohdasta, mihin viimeeksi jäi.
Avatar
#43 • • MikkiHiiri Guest
Tosta taajuusvasteesta vielä. Toi kuulokeliitännän vastehan taitaa korjaantua iPodin firmware-päivityksellä. Eli Hifilehden jälkeen tulleissa malleissa toi taajuusvaste pitäis olla jo hyvä.
Avatar
#44 • • lort Guest

Osaavatko Ipodit tai muut kovalevylliset mp3-soittimet jatkaa toistoa siitä kohdasta, mihin ennen laitteen sammuttamista jäätiin? Jotain kahden tunnin miksauksia olisi huomattavasti miellyttävämpää kuunnella, jos kuuntelua pystyisi jatkamaan siitä kohdasta, mihin viimeeksi jäi.



iPodilla onnistuu painamalla pausea ja antamalla sen itse vaipua virransäästötilaan. Sitten kaks kertaa playta ja setti jatkuu.
Avatar
#45 • • putteh Guest


iPodilla onnistuu painamalla pausea ja antamalla sen itse vaipua virransäästötilaan. Sitten kaks kertaa playta ja setti jatkuu.



Hieno homma. Mitenköhän muilla valmistajilla, lähinnä Iriver kiinnostaisi. Kenellä tietoa on, niin kertokoon.
Avatar
#46 • • J.Cage Guest
Aaajee, just latautuu mun muutamia tunteja omistama 20giganen iPod. Kaunis toi on ainakin kuin saatana, jahka saanut vähän virtaa palkeisiin niin sitten alan tyyppailemaan muuten. Ainoa asia minkä pystyy heti sanomaan, on että noi kuulokkeet on ihan paskat. Niitä tossa kokeilin stereoihin ja ääni on aika masentava.
Avatar
#47 • • InF Guest


Hieno homma. Mitenköhän muilla valmistajilla, lähinnä Iriver kiinnostaisi. Kenellä tietoa on, niin kertokoon.



Iriverillä homma toimii juuri samaan tapaan eli jatkaa samasta kohdasta vaikka laitteen sammuttaisi. Olin itse vaikean valinnan edessä kun etsin sopivaa mp3-soitinta. Lopulta päädyin kuitenkin Iriverin Ihp-120 malliin ja tänään tuli paketti perille. Tilasin oman laitteeni ranskalaisesta kaupasta, josta sain sen sopuisaan 355euron hintaan toimituskuluineen.
www.pixmania.com
Palvelu toimi kerrassaan loistavasti ja suosittelen kyllä liikettä muillekkin. Maksu luonnistuu luottokorteilla, mutta myös Nordean Solo ja muut tilisiirrot hyväksytään.
Niin ja miksi sitten valitsin juuri tämän mallin ja merkin. Ensinäkin tässä kokoluokassa ei minun mielestä tuntunut olevan muita järkeviä vaihtoehtoja kuin tämä Iriver ja Ipod.

Erot akuissa oli ensimmäinen asia mikä kiinnitti huomioni. Vaikka Ipodin toiminta-aikaa on parannettu neljänteen versioon jää se silti selvästi Iriverille, joka lupaa 16h toimintajan(testin mukaan tämä pitää paikkansa käytännössäkin). Kun Ipodin akku aikanaan kuluu loppuun Apple veloittaa uuden vaihtamisesta 100e ja jos olen oikein ymmärtänyt niin tämä hoituu Iriverin puolella ilmaiseksi(korjatkaa, jos jollain varmaa tietoa).

Toinen tärkeä pointti oli mahdollisuus nauhoittaa ulkoisesta lähteestä ja laite pakkaa sen suoraan mp3 tiedostoksi(laatu on mahdollista valita). Tosi kätevä esim. omien settien nauhotteluun jne. Line-in liitännän lisäksi löytyy myös optinen ulostulo.

Kolmas asia mikä Iriverissä houkutteli oli mukana tulevien varusteiden määrä. Kaukosäädin, joka ipodissa pitää ostaa erikseen, kuuluu Iriverillä ihan perus pakkaukseen. Lisäksi mukana tulee nahkainen suojakotelo, ulkoinen mikrofoni ja piuhoja joka lähtöön.

Tulipas sitä avauduttua.. mutta jos jotain kysyttää on koskien tätä Ihp-120 mallia nii vastailen kyllä mielelläni.

ps. onhan se radiokin ihan kiva plussa :)
Avatar
#48 • • 029 Guest
Mulla on muuten sellasta ongelmaa ollu iPodin kans nimenomaan softapäivityksen jälkeen et se hängaa mun windowsin ja kaikki on ihan jumissa siihen asti kunnes ton vaan irrottaa... Ei huvittas kauheesti irrotella tota kesken jonkun tiedon siirron ni mietin et tietäskö kukaan mitään jeesiä tähän... ??

Aaajee, just latautuu mun muutamia tunteja omistama 20giganen iPod. Kaunis toi on ainakin kuin saatana, jahka saanut vähän virtaa palkeisiin niin sitten alan tyyppailemaan muuten. Ainoa asia minkä pystyy heti sanomaan, on että noi kuulokkeet on ihan paskat. Niitä tossa kokeilin stereoihin ja ääni on aika masentava.



heh joo... eihän ne mitkään HIFIstely kuulokkeet toki taida olla.. Silti monista haukuista huolimatta oon itse ollu ihan sairaan tyytyväinen just noihin mukanatulleisiin nappikuulokkeisiin. Ainaki silleen ku ite tottakai vertaan niihin mitä mulle on tullu joskus SONY:n kannettavissa CDsoittimissa messissä... ni niihin verrattuna noi on vähintäänki Helmet =D =D

mutt... pitäs varmaa iteki hommata pikkuhiljaa jotkin paremmat tähän :):)
Avatar
#49 • • J.Cage Guest


heh joo... eihän ne mitkään HIFIstely kuulokkeet toki taida olla.. Silti monista haukuista huolimatta oon itse ollu ihan sairaan tyytyväinen just noihin mukanatulleisiin nappikuulokkeisiin. Ainaki silleen ku ite tottakai vertaan niihin mitä mulle on tullu joskus SONY:n kannettavissa CDsoittimissa messissä... ni niihin verrattuna noi on vähintäänki Helmet =D =D


Mun Sonyn kannettavassa cd:ssä oli huomattavasti paremmat napit, samoin md:ssäkin. Nyt iPodille ostin Sonyn MDR-EX71SL:t ja oon pirun tyytis näihin. Ihan eri luokkaa ku iPodin omat vakionapit.
Avatar
#50 • • 029 Guest


heh joo... eihän ne mitkään HIFIstely kuulokkeet toki taida olla.. Silti monista haukuista huolimatta oon itse ollu ihan sairaan tyytyväinen just noihin mukanatulleisiin nappikuulokkeisiin. Ainaki silleen ku ite tottakai vertaan niihin mitä mulle on tullu joskus SONY:n kannettavissa CDsoittimissa messissä... ni niihin verrattuna noi on vähintäänki Helmet =D =D


Mun Sonyn kannettavassa cd:ssä oli huomattavasti paremmat napit, samoin md:ssäkin. Nyt iPodille ostin Sonyn MDR-EX71SL:t ja oon pirun tyytis näihin. Ihan eri luokkaa ku iPodin omat vakionapit.



joo no mulla vertailukohtana on joku '99 ostettu halppissoitin jossa tuli sellasen tapit jotka sattuu korviin jo niiden muodon takii ...hehe =D Sen takia mulle varmaa riittääki nää napit enemmän ku hyvin :)
Avatar
#51 • • J.Cage Guest

joo no mulla vertailukohtana on joku '99 ostettu halppissoitin jossa tuli sellasen tapit jotka sattuu korviin jo niiden muodon takii ...hehe =D Sen takia mulle varmaa riittääki nää napit enemmän ku hyvin :)



Jos meinaat vaihtaa nuo napit, niin suosittelen näitä Sonyn MDR-EX71SL:ä. Istuu päähän kuin valetut, eristää hyvin ulkopuolista melua ja soundaa hyvältä.
Avatar
#52 • • -orion- Guest

Mulla on muuten sellasta ongelmaa ollu iPodin kans nimenomaan softapäivityksen jälkeen et se hängaa mun windowsin ja kaikki on ihan jumissa siihen asti kunnes ton vaan irrottaa...



Tsekkaa www.ipodlounge.com ja sieltä Forumit. Sieltä pitäisi löytyä infoa, miten pystyt päivittämään softan takaisin edelliseen versioon. Toinen mahdollisuus on päivittää iPod uudestaan - softastahan tuli juuri uusi versio (latest 06.08.2004).

Hee, kohta saa ton vierelle tuliterän iBookin. Sit kelpaa.

Suurin inhotus tällä hetkellä iPodin ja iTunesin yhteensopivuudessa on Party Shufflen kykenemättömyys hallita iPodissa olevaa musiikkia. Koneen oma Library kyllä pelaa, mut siihen se jääkin :/ Jos joku keksii jonkun kiertokeinon tuohon, niins aa ehdottaa.
Avatar
#53 • • ipe Guest
Gigantin uusimman mainoslehtisen kannessa on ohittamaton tarjous:
Creative® Jukebox Zen Xtra - 30GB. Hinta: 199e !!!!

JBXZENE6.JPG

Äkkiä kun katoin niin halvimmillaan noita on myyty n. 350e:n hintaan. Meitsi hakee heti huomenna tommosen!
Avatar
#54 • • Quu Guest


Creative® Jukebox Zen Xtra - 30GB. Hinta: 199? !!!!



Onko tuossa usb:n lisäksi Line-in? As in nauhotuksiin?
Avatar
#55 • • 029 Guest


Creative® Jukebox Zen Xtra - 30GB. Hinta: 199? !!!!



Onko tuossa usb:n lisäksi Line-in? As in nauhotuksiin?



Ei oo tarkotus trollata mutta oon vähän skeptinen Creativen Line In:ien suhteen... Saman valmistajan äänikorttipolitiikan tuntien toi todennäkösesti röhnäyttää äänen ja sama koskee sitä line outtia (eli vaarana on creativelta tuttu äänen tuplaröhnäytys). Tän yhtiön lähtökohtana ei (ehkä välttämättä) ole niinkään panostaa tuotteiden laatuun, kun esim. Applella.

Mutta... kuten sanottu ei tarkotus teilata mut aattelin vaan varottaa kun itse oon joskus creativen hämyyn mennyt ja siitä seuraukset kärsiny :)
Avatar
#56 • • -orion- Guest
Ja kun kerran 029 aloitti, niin heitänpä vettä myllyyn.

Toi laite on ruma.
Avatar
#57 • • ipe Guest

Ja kun kerran 029 aloitti, niin heitänpä vettä myllyyn.

Toi laite on ruma.



Jaahas, no sitten sitä ei varmaan voi ostaa... :scared:

Mielestäni vaakakupissa painaa nyt tuo edullisuus. Jos 20GB iPod maksaa about 350-400e niin kyllä mulle kelpaa tuommoinen 'ruma' Creativen soitin hintaan 199e. Ok, uskon että iPod on myös käyttöominaisuuksiltaan mukavampi ja seksikäs ja katu-uskottavampi vaihtoehto mutta ketä kiinnostaa... Hinta-laatu-muistikapasiteetti-suhde ratkaisee asian.

PS. tuossa Creativessa ei ole line-inniä valitettavasti.
Avatar
#58 • • grno Guest
ainakin meikäläisen mp3-soitin ongelman tuo gigantin tarjous vei mennessään ja tämän viikonlopun kokemusten perusteella ihan käyttökelponen laite tuntuisi olevan. ainut miinus tulee .ogg tuen puuttumisesta mutta toisaalta aika harvassa laitteessa sitä näkeekään.
täyttää mun tarpeet just sopivasti vaikka onkin ruma kuin perse
Avatar
#59 • • Edited Quu Guest
edit: puusilmä
Avatar
#60 • • ipe Guest



Onko siinä nyt sitä line-inniä? Kun en googlettamalla löydä tietoa mistään.



Kattos nyt postaukseni tossa ylempänä: ee oo valitettavasti.


http://fi.europe.creative.com/products/product.asp?prod=595&page=6

Tuotteen ominaisuudet:

Fyysiset mitat: 112 mm x 76 mm x 22 mm
Paino: 204 g ilman akkua / 224 g akulla
Kuori: Päällystetty alumiini
Tallennuskapasiteetti: 30 gigatavun kiintolevy (500 tuntia 128 kilobitin WMA/MP3-musiikkia)
Akun kesto: Jopa 14 tuntia jatkuvaa toistoa
Liitäntä: USB 2.0/1.1 -yhteensopiva
Toistomuodot: MP3, WMA ja WAV
Signaali-kohinasuhde (SNR): jopa 98 desibeliä
Taajuusvaste: 20 Hz - 20 kHz
Käyttöjärjestelmä/Firmware: uudelleenohjelmoitava*
Liitännät: 1 x 3.5 mm kuulokeliitäntä (stereo)
Näyttö: 160x104 pisteen sininen, taustavalaistu LCD-näyttö
Muokattava EAX®-äänentoisto: älykäs äänenvoimakkuuden tasaus, tilaefektit, 4-kanavainen taajuuskorjain, kehittyneet taajuuksien esiasetukset, kuulokkeiden toistotilat, toistonopeuden muutos (1.5x nopeutus tai 0.5x hidastus)