Kyllä kaikkein aikojen paras monobassokone on Pulse. Siitä ei pääse mihinkään. Mikään muu syna mitä olen käyttänyt ei pääse yhtä alas.
Joo, tossa pulsea ja sbs:ää rinnakkain testasin ja kun olin tovin sbs:ää pöryyttänyt ja vaihdoin midikanavan pulselle, niin melkein säikähdin, kun se murahti niin syvästi! :D Siis BASSOA tulee!! :excellent:
Myönnän, etten ole koskaan itse veivannut tb303:sta enkä sh101:stä, joten kaiken tietoni näistä koneista olen muodostanut lukemani ja kuulemani perusteella, joten ne menevät siksi mulla välillä ristiin. Caaterilla näin keikalla ainakin 101:n, eli luulisin heidän natinansa olevan juuri siitä koneesta. Sanotaan sitten näin, että tykkään siitä sh101:n räkäsoundista ja jos tuo sbs sitä sitten menee lähelle, niin se on se soundi, mistä tykkään. :)
Sen huomasin, että sbs soveltuu mamia paremmin nopeisiin ja pehmeämpisoundisiin basslineihin, joita esim. trancessa paljon käytetään, koska sbs:ssä on paremmat envelopesäädöt ja se ääni ei naksu tai sillai jännästi väpätä kuin mamissa. Mamin soundihan on selvästi härömpi kuin sbs:n ja siitä on niin etuja kuin haittojakin. Pulsen soundissa on kyllä tarvittaessa mielettömästi energiaa, mutta tykkään kummastakin lootasta yhtä paljon, kun nillä saa sopivasti hieman erityyppisiä soundeja. :)
Multa löytyy BassStationin vanhempi räkkiversio. Siitä tosiaan puuttuu dedikoitu sub-oskilaattori, mutta 2. oskilaattorin saa pörisemään oktaavin alempana jolloin se ajaa saman asian. Siitä löytyy myös kaksi envelopea, tosin niille on yhteiset kontrollit toisin kuin Superissa.
Ahaa, siis original bs:ssä on kuitenkin 2 envelopee. Jossain luki sit väärin. Pahoittelen kömmähdyksen. 1 lisäoskillaattori silti tuo soundeihin hieman lisää mahdollisuuksia. Mites kohinageneraattori tuossa bs:ssä? Superiin taisi olla lisätty white noise generaattori ja lisäksi analogiset särö ja chorus. Aika junomaisiakin ääniä tuosta sbs:stä saa, kun varsinkin se kohina muistuttaa aika pitkälle 106:n kohinaa. Siihen vielä chorusta (tosin ei läheskään yhtä fätti ku 106:n chorus, mutta ei toisaalta kohisekaan), niin menee aika lähelle.
Perkules, pitää ehkä se mam mk2 vielä tohon jostain kikkailla... :)