Nyky-Suomen tärkeimmiksi turvallisuusongelmiksi poliitikot väittävät Venäjän uhkaa ja/tai terrorismin uhkaa. Väkivalta ja terrorismi eivät kuitenkaan synny tyhjästä eivätkä yksipuolisesti, vaan vaativat ensinnäkin jännitteitä lisäävien ja toiseksi ennaltaehkäisyä haittaavien yhteiskunnallisten rakenteiden kehittymistä. Nord-Ost on esimerkki tällaisesta kahden laajentumishaluisen blokin yhteentörmäyksestä: länsimaalaiset imperialistit ja kiihkouskovaiset wahhabisti-muslimit.
Väkivalta voidaan välttää liennytyksellä, jossa epäterveet rakenteet karsitaan yhteiskunnasta ennen kuin puitteet terrorismille ovat olemassa. Vaan mitä suomalaiset poliitikot tekevät? Martti Ahtisaari etunenässä he ovat rekrytoimassa Suomea mukaan kulttuureita vastakkain asettavaan globalisaatioon, "terrorisminvastaiseen taisteluun" sekä "organisaatioihin, joihin kaikki demokratiat kuuluvat." Kansankielinen käännös: lisää rahaa eliitille, jonka uusin rahastuskeino on, että toisiaan vierekkäin kyräilevien kylmän sodan blokkien sijasta kumpikin blokki saa jatkossa tuoda iskuryhmänsä operoimaan toisen blokin kulttuuriseen ja symboliseen ytimeen, esimerkkeinä ääri-islamistien hyökkäys Nord-Ostiin länsimaalaisuutta symboloivaa musikaali-instituutiota vastaan uusrikkaiden Moskovassa samalla, kun länsimaalaiset sotilaat "taistelevat demokratian puolesta" islamin pyhillä paikoilla.
Olemme samaa mieltä siitä, että väkivalta ja terrorismi eivät synny tyhjästä. Taustalla on useasti köyhyys, voimattomuus ja epätoivo, jotka ovat seurausta imperialistien unilateralistisesta politiikasta.
Suomen turvallisuustilanteesta olemme myöskin samaa mieltä. Ahtisaaren mielestä Suomi jää kehityksestä jälkeen Naton ulkopuolella. Ehkä tänne ei kantaudu ensiluokkaista tietoa sotilasliiton prioriteeteistä, mutta se on mielestäni riittävä hinta siitä, että voimme omalla puolueettomuus- politiikalla ehkäistä tänne kohdistuvaa hyökkäystä. Se on suurempi tae Suomen turvallisuustilanteeseen. Olen toisaalla maininnut, että Suomen suurin tae turvallisuudesta on kuulua Venäjän etupiiriin, niin olen tätä mieltä edelleen. Mikäli Venäjä liittyy Natoon, olen valmis harkitsemaan kantaani uudelleen.