Siis työntekijöiden päähän potkiminen lisää yrittäjän motivaatiota? Entä pitäisikö työntekijän olla onnesta soikeana kun työnantaja ilmoittaa, että ensi viikosta alkaen teetkin sitten kolmen ihmisen työt yhden ihmisen palkalla? Suostuisitko itse tähän? Vastuun tai työmäärän kasvamisen täytyy johtaa palkankorotukseen tai vastaaviin etujen nousuihin. Ethän itse varmasti suostuisi jonkun käskystä, vaikkapa k-kauppiaana, myymään kolmea omenaa yhden hinnalla?
Työntekijän ainoa kaupan väline on hänen työpanoksensa ja siihen voidaan soveltaa ihan samoja teorioita kuin yritykseen. Siksi yksipuolinen sanelupolitiikka työehtojen määrityksessä on kestämätön. Yhteistyö, vastuu ja kohtuullisuus, ovat ne sanat joilla uskon työn tuottavuuden ja talouden nousevan.
Väärin ymmärretty jälleen. Työntekijä ei kestä päähän potkimista, mutta työntekijän ei myöskään tarvitse olla kiinnostunut yrittäjän elämästä tahi siihen koituvista riskeistä.
Sanelupolitiikka toimii, mikäli kaikki ihmiset ympärillä ovat päteviä ja jokainen kykenee tuottamaan lisäarvoa yritykselle!
Itse työntekijänä ymmärrän kyllä työnantajan vastaavan ilmoituksen. Reaaliteetit on hyvä olla olemassa. Mikäli työnantaja on "velvoitettu" leikkaamaan kuluja, työntekijät ovat myöskin vastuussa siitä!