Vai onko sinulle mahdoton ajatus siirtyä ulkoilmaan polttamaan savukkeesi, jotta muilla ihmisillä olisi parempi olla?
ei ole, mutta jos ollaan vähän realisteja niin monessako ravintolassa, baarissa ja kahvilassa on mahdollisuus järjestää erillinen ulkotila tupakoinnille? terassi? tai edes erillinen sisäänkäynti jotta seuraava kiistanaihe ei olisi se että jonottavia ihmisiä vituttaa tupakoijat, jotka ravaavat jatkuvasti ulkona ja tukkivat sisäänpääsyä.
diggaatko sinä niin paljon suomen talvesta että haluaisit käydä naukkaamassa raitista -25'C ilmaa aina välillä ja saada flunssan siinä ohella? (ainiin mutta kun mä tupakoin niin enhän mä ollut kiinnostunut terveydestäni)
ymmärrän jos järjestely tuntuu toimivalta jossain californian klubilla jossa sattuu olemaan hyvin tilaa ja tarpeeksi lämmin yö ympäri vuoden. silloin luultavasti kävisin mielelläni ulkona tupakalla.
Mielestäni tämä holhousyhteiskunnan kauhuskenaarioiden maalailu on perin kulunut ja todella helppo tapa argumentoida lähes kaikkia mahdollisia rajoituksia vastaan. Kyllähän esim. nopeusrajoitukset, pysäköintikiellot ja vaikkapa alkoholin myymistä koskevat määräykset ilkeästi ajateltuna holhovat ja loukkaavat itsemääräämisoikeuttamme, mutta eivätkö ne loppujen lopuksi ole tehty ihan vain omaksi parhaaksemme? Jos tupakointi kiellettäisiin vaikkapa kokonaan - mitä en missään tapauksessa kannata - niin kaikkein eniten siitä hyötyisivät te tupakoitsijat itse.
taidetaan puhua eri asioista. nopeusrajoitukset ja pysäköintikiellot ovat nyt ihan eri liigaa, samoin kuin rajoitus olla myymättä alkoholia henkilölle joka ei pysy pystyssä baaritiskillä on ihan tervettä järkeä. mutta silti hänelle on myyty sitä alkoholia että toivottuun sekavuustilaan on (terveydenkin uhalla) päästy. enkä ole sitä mieltä, että klubeilla saisi myydä vaikka tiskiltä kokaiinia kulhotavarana.
perin kulunut ja helppo vasta-argumentti on myös tapa kuitata holhousyhteiskunta sillä, että sääntöjä asetetaan omaksi parhaaksemme. nopeusrajoituksissa ja pysäköintikielloissa on taustalla se, että lailla on säädetty sääntöjä jotta liikenne toimisi käytännön tasolla. autolla voit myös hetkessä tappaa toisen ihmisen ja/tai itsesi. ei tätä kutsuta holhoamiseksi. alkoholin myynnissä ollaan myös hyvin tiukkoja suomessa verrattuna keskiverto eurooppalaiseen maahan. mutta tupakoinnin täyskielto kuulostaa mielestäni eri sarjalta.
samaa sarjaa: kuulin eilen eu:n terveysministeriön(?) samantyyppisestä ehdotuksesta, jossa tatuoinnit ja lävistykset tehtäisiin laittomiksi hankkia eu:n alueella koska niistä on terveydellisiä haittoja ja rasittavat lääkäreitä. mitä mieltä olet?
olet täysin oikeassa: jos ajattelee puhtaasti terveyttä niin tupakoitsijat tietenkin hyötyisivät tälläisestä tupakoinnin pakkolopettamisesta. tottakai. mutta etkö voi ymmärtää että tajuan ihan hyvin tupakoinnin vaarantavan terveyteni ja edelleen teen sitä siksi, että diggaan tupakoida ja se tuntuu hyvälle? siksi tälläinen lakiehdotus hämää minua.
Pystyn. Voin laittaa hyvää musiikkia soimaan, soittaa kaverille, lukea Platinumia... Tapoja on lukuisia.
oletko koskaan tupakoinnut esim yli vuotta?