Tupakoinnin täyskielto mestoilla EU:ssa

117 posts, 6 pages, 13,764 views

Avatar
#1 • • uniko1 Guest
EU pohtii ravintolatupakoinnin täyskieltoa
Julkaistu 18.09.2003 (20:41)

"Euroopan unionissa haudotaan tupakoinnin täyskieltoa kaikissa kahviloissa, ravintoloissa ja baareissa. Ehdotus koskisi kaikkia EU:n jäsenmaita. Asiasta kertoi EU:n terveys- ja kuluttajansuoja-asioista vastaava komissaari David Byrne EUpolitix-verkkolehden haastattelussa."
(koko uutinen http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat/ulkomaat.shtml?2003/09/186525)

huraa, sieltä se nyt on tulossa mitä ollaan ventattu! kieltäkää kaikki, asettakaa säännöt, rajat ja sanktiot! kieltäkää myös savukoneet, värivalot, alkoholi, ja tanssiminen rytmimusiikin tahtiin! kuten koko uutisteksti kertoo, EU:n komissio ei voi suoraan päättää asiasta jäsenmaiden osalta, mutta ei kai ole vaikea arvata mitä vaikka suomessa päätettäisiin kun täällä on sellaista porukkaa kuten matti vanhanen ja kuka se ämmä nyt on, tanja karpela.

ymmärrän toisenkin puolen, että jotkut ottavat hernettä nenään tupakoinnista, mutta ennen kuin kukaan alkaa hurraamaan haluaisin kiinnittää huomiota yhteen pikkuseikkaan: jos ratkaisu on aina se, että kielletään asia _kaikkialla_ ja _kaikissa_ paikoissa ilman poikkeuksia, tätä ajatusmallia voidaan hyvällä omallatunnolla kutsua FASISMIKSI. haluatko sinä kuulua joukkoon?

kieltäkää vaan, lopettaa aika monen ihmisen käynnin 100%:sti kahviloissa, ravintoloissa ja klubeilla. kivaa oli niin kauan kuin sitä kesti, kahvilakulttuuri alkoi toimimaan jo ainakin helsingissä (ainakin kolme asiallista kahvilaa, joissa kaikissa tupakointi ja tupakoimattomat), ruokaravintoloissakin alkoi olla hyvä meno (siis omaan makuuni rento, keskihintainen mutta laadukas, esim. bulevardin namaskaar) ja klubeja suomessa oli jo yksi erittäin hyvä (kerma). kerkesin käymään jo kaikissa, eli mun puolesta voidaankin laittaa jo lappu luukulle!!!!

FUCK THIS SHIT
I'M SMOKING SEVERAL
-green velvet
Avatar
#2 • • Homegrove Guest
Itse en polta mutta en kyllä tällaista kannata... :(
Avatar
#3 • • zAo Guest


ymmärrän toisenkin puolen, että jotkut ottavat hernettä nenään tupakoinnista, mutta ennen kuin kukaan alkaa hurraamaan haluaisin kiinnittää huomiota yhteen pikkuseikkaan: jos ratkaisu on aina se, että kielletään asia _kaikkialla_ ja _kaikissa_ paikoissa ilman poikkeuksia, tätä ajatusmallia voidaan hyvällä omallatunnolla kutsua FASISMIKSI. haluatko sinä kuulua joukkoon?



Ai voidaan? Huoh, on kyllä jotenkin helppoa lähteä aina
syyttämään kaikkea fasismista...
Eikös tuo edellinen kommenttisi ole myös osaltaan fasismia,
koska leimaat fasisteiksi ne jotka kannattavat rajoitusta?

Huom, en osaa määritellä fasismia.


kieltäkää vaan, lopettaa aika monen ihmisen käynnin 100%:sti kahviloissa, ravintoloissa ja klubeilla. kivaa oli niin kauan kuin sitä kesti, kahvilakulttuuri alkoi toimimaan jo ainakin helsingissä (ainakin kolme asiallista kahvilaa, joissa kaikissa tupakointi ja tupakoimattomat), ruokaravintoloissakin alkoi olla hyvä meno (siis omaan makuuni rento, keskihintainen mutta laadukas, esim. bulevardin namaskaar) ja klubeja suomessa oli jo yksi erittäin hyvä (kerma). kerkesin käymään jo kaikissa, eli mun puolesta voidaankin laittaa jo lappu luukulle!!!!



En kyllä ymmärrä miksi esim ruokaravintolassa käynti pitäisi
lopettaa jos siellä ei saa polttaa? Ei kai sinne nyt polttamaan
mennä? Käsittääkseni ravintoloihin mennään lähinnä syömään...?

Mielestäni pitkällä tähtäimellä tupakoinnin yleisissä tiloissa
voisi lopettaa kokonaan.
Avatar
#4 • • jUSSi Guest
Totaaliset kiellot ovat väärä keino vähentää tupakoinnin aiheuttamia haittoja. En tosin itse välitä savuntäyteisistä paikoista, mutta liika holhoaminen saa kyllä kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä.

Tupakoinnin vähentämiseksi pitäisi valistusta lisätä ja saada ihmiset yksinkertaisesti tajuamaan tupakoinnin vaarallisuus (mutta eikö sama koske alkoholia, huumeita, elektronista musiikkia, skientologeja, pihtiputaan mummoja sekä <keksi tähän oma asia>)

Yleensä terveyteen liiittyvissä asioissa pitäisi helposti omaksuttavaa tietoa lisätä ja muodin/trendien vaikutukset jos joku saisi kitkettyä pois niin hyvä ;)
Avatar
#5 • • hexasonik Guest

Mielestäni pitkällä tähtäimellä tupakoinnin yleisissä tiloissa
voisi lopettaa kokonaan.



mielestäni pitkällä tähtäimellä yleisissä tiloissa juomisen, syömisen, liikkumisen ja ylipäätään elämisen voisi lopettaa kokonaan. kaikki kiellon rikkojat ammuttava.
Avatar
#6 • • andy braun Guest
tupakan valmistuksen ja myynnin vois lopettaa kokonaan, onnistuishan mun lakko sit ainaskin.. :)
Avatar
#7 • • Samuli Guest
aivan vitun naurettavaa. ensin paikat joutuivat satsaamaan ilmastointeihinsa järjettömiä rahamääriä tupakointisäädösten takia. jos totaalikielto astuu voimaan, onko turhia investointeja tehneet ravintoloitsijat oikeutettuja ilmastointitukeen? voisiko eu maksaa tätä tukea? ottaisivat siivun vaikkapa siitä järjettömästä tupakanviljelijöiden 85% tuesta...
Avatar
#8 • • GodOfMoves Guest

aivan vitun naurettavaa. ensin paikat joutuivat satsaamaan ilmastointeihinsa järjettömiä rahamääriä tupakointisäädösten takia. jos totaalikielto astuu voimaan, onko turhia investointeja tehneet ravintoloitsijat oikeutettuja ilmastointitukeen? voisiko eu maksaa tätä tukea? ottaisivat siivun vaikkapa siitä järjettömästä tupakanviljelijöiden 85% tuesta...



Mun duunin kuvaan kuuluu osaltaan juuri näiden ilmastointien suunnittelu ja olen tehnyt muutaman ravintolan ilmanvaihdon muutoksia tupakkalain takia. Ne raha summat ovat todella suuria ja niiden takaisin maksu/hyöty ei varmasti maksa itseään takaisin edes 30 vuodessa. JÄRJETÖNTÄ RAHAN TUHLAUSTA!!
Avatar
#9 • • uniko1 Guest


Ai voidaan? Huoh, on kyllä jotenkin helppoa lähteä aina
syyttämään kaikkea fasismista...
Eikös tuo edellinen kommenttisi ole myös osaltaan fasismia,
koska leimaat fasisteiksi ne jotka kannattavat rajoitusta?

Huom, en osaa määritellä fasismia.



ei kannata huolestua, fasismia ei osaa määritellä historioitsijatkaan, mutta modernia fasismia (ja miksi käytin sanaa tässä) on yleisesti ajatus joka on lähtöisin fasismin syntyperistä: kaikkien pitäisi olla samaa mieltä, ja mielipiteen luo yksi taho jota ei tule kyseenalaistaa. asetetut seikat ja säännökset ovat oikeassa, muita mielipiteitä ei ole ja ne jotka ovat asiaa vastaan ovat vihollisia ja heidät pitää sulkea pois joukosta. tupakoitsijat tässä asiayhteydessä. fasismia on ennen kaikkea tyyli ilmoittaa asiat virallisina totuuksina ja isoveli-valvoo ajattelu on osittain lähtöisin fasismista. koska nykymaailmassa varsinkaan eu:ssa ei oikein voi olla yhtä johto_henkilöä_, voidaan tahona ajatella yleisesti eu:ta ja myöhemmin suomen valtiota tässä asiassa kun tupakointi luultavasti tullaan kieltämään ilmoitusluontoisesti: "sinä et saa tupakoida koska niin on päätetty. piste." miksi niin on päätetty - no sillä ei niin väliä, mutta jos kyseenalaistat tämän olet oikeutetusti valtion vihollinen.

hyvin off-topic, anteeksi sananvalintani, tuli sanottua näin kun hieman vituttaa lukea tuollaisia uutisia. pointtini on se, että vittu kun pitää sanella tälläisiä asioita totalitäärisesti. kaikki nyt toivottavasti huomaa pointin tässä, eikä lähde kyselemään esim "pitäisikö sun mielestä saada myös tappaa vapaasti kadulla vastaantulevia joutumatta vastuuseen teoistaan" - fuck it, kyse on nyt kieltolaista ja siitä että jos joku tekeminen tai asia vaarantaa lähinnä tekijän/käyttäjän itsensä niin ylin taho tekee siitä laitonta ilman poikkeuksia.

tahtoo sanoa, että mikä vittu siinä olisi ajatuksellisesti vikana että olisi vaikka tupakoivien ja tupakoitsemattomien ravintoloita ja baareja? (ymmärrän ettei se käytännössä suomen kokoisessa maassa toimisi). mutta pitääkö nyt v***u yrittää tehdä yksinkertaisen laittomaksi se, että tupakoitsevilla ei vaan _saisi_ olla ravintoloita, baareja ja klubeja?


En kyllä ymmärrä miksi esim ruokaravintolassa käynti pitäisi
lopettaa jos siellä ei saa polttaa? Ei kai sinne nyt polttamaan
mennä? Käsittääkseni ravintoloihin mennään lähinnä syömään...?



yksinkertaistan.

menen ruokaravintolaan, en tupakoi heti. tilaan ruuan, seurustelen, syön ruuan ja nautin juomasta. tähän mennessä on kulunut jo paljon aikaa. tilataan jälkiruokakahvit parhaassa tapauksessa konjakin kera. nyt on kulunut jo erittäin paljon aikaa ja kahvi+konjakki tuottaa mielihalua tupakoida, koska tiedän kuinka hyvältä se maistuu yhdistelmänä.

en myöskään tupakoi, jos joku muu nauttii ruokaa samassa pöydässä ja mielellään etsin pöydän tupakoitsevien puolelta jonka välittömässä läheisyydessä ei suoraan olisi muitakaan seurueita tietoisena siitä että tupakointini voi häiritä jotakuta.

ei, en mene ulos tupakoimaan välillä koska kyse ei ole pelkästään siitä että nikotiinia tekisi mieli. kyse on sosiaalisesta kanssakäymisestä, useat ystäväni polttavat ja se on helvetin siistiä. jos et ymmärrä, niin ajattele sitä vaikka yhteisenä harrastuksena.


Mielestäni pitkällä tähtäimellä tupakoinnin yleisissä tiloissa
voisi lopettaa kokonaan.



niinpä. sitten voidaankin palata aikaisempaan off-topic aiheeseen. sinä et tupakoi ja et pidä tupakoinnista, joten muidenkaan ei pitäisi saada tupakoida. minä en pidä sikarin hajusta, mutta sallin sen että joku sikaria kuitenkin polttaa.
Avatar
#10 • • Faini Guest
erittäin hyvä juttu minun mielestäni jos baareissa ei olisi enää savua, huono juttu baareille taas
Avatar
#11 • • zAo Guest



Mielestäni pitkällä tähtäimellä tupakoinnin yleisissä tiloissa
voisi lopettaa kokonaan.



niinpä. sitten voidaankin palata aikaisempaan off-topic aiheeseen. sinä et tupakoi ja et pidä tupakoinnista, joten muidenkaan ei pitäisi saada tupakoida. minä en pidä sikarin hajusta, mutta sallin sen että joku sikaria kuitenkin polttaa.



Hieman joudun olemaan "takinkääntäjä" ja myöntämään,
että poltan joskus harvoin. Ja sikareista sen verran, että
jos poltan, niin niitä mielummin, ja niitäkin sikarihuoneissa tai
esim ulkotiloissa.
Mutta tästäkin huolimatta olen tupakoinnin vähentämisen/rajoittamisen
kannalla.

On aivan totta, että täysi kielto tupakointi kielto ravintoloihin yms
tiloihin ei ole kovin viisas ratkaisu. Enkä usko, että se tulisi
toimimaankaan. Tunnen aihetta sen verran huonosti, etten osaa
esittää mitään järkeviä ratkaisuja ongelmaan, mutta yleisesti voin
sanoa, että olen tupakoinnin rajoittamisen kannalla.
Avatar
#12 • • Hugo Guest
Nykyinen käytäntö olisi ihan tarpeeksi riittävä. Menee vähän tiukkapipoiseksi toiminnaksi jos polttelu kielletään kokonaan :eek: Itse en polta muutenkuin toisten tupakkia passiivisesti :panic:

Mutta menihän (tai on menossa) Norjassa tällainen laki läpi ja Irlannissa ilmeisesti on jo nyt sama käytäntö?

Ääh... Miks aina vaan kielletään asioita. Miksei koskaan sallittaisi "jotain" ennen kiellettyjä juttuja :winkwink:
Avatar
#13 • • uniko1 Guest

erittäin hyvä juttu minun mielestäni jos baareissa ei olisi enää savua, huono juttu baareille taas



tulee pakosti mieleen, kun ihmiset heittävät tälläisiä toteamuksia ymmärretäänkö samalla että tämä tulisi oikeasti karsimaan baareista/klubeilta porukkaa rankalla kädellä pois? vaikka tupakoin olen samaa mieltä: olisi miellyttävää jos tupakansavua ei olisi ilmassa koska kyllä se pidemmän päälle munkin silmiin ja keuhkoihin käy. mutta kun näin nyt vaan on jos tupakoidaan.

"huono juttu baareille" joo, koska ihmiset eivät tulisi paikalle. mutta eikö omaan ystäväpiiriisi kuulu yhtään ihmistä joka tupakoisi? jos ei, niin onko mahdoton ajatus että joku hyvä ystäväsi aloittaisi tupakoimaan? tämän jälkeen häntä ei paljon illanvietossa näkyisi - tupakka kun aiheuttaa riippuvuutta ja sitä pitää nauttia tasaisin väliajoin.

voin rehellisesti sanoa että jos tämäkin kielto runnotaan läpi, lopetan baareissa ja klubeilla käymisen. ravintolassa kestän polttamatta, mutta kyllä sekin hauskuutta pilaisi. tupakoinnin lopettaminen ei ole käväissyt mielessäkään ja jos en saisi klubilla tupakoida voin sanoa etten maksaisi 8eur+ sisäänpääsyä siksi että jaksaisin tunnin olla sisällä kunnes olisi pakko lähteä johonkin jossa saa tupakoida. on käytännön mahdottomuus että poket sallisivat satojen ihmisten jatkuvan ulkona ravaamisen röökillä käymisen vuoksi.

klubeilla on tullut käytyä niin monta vuotta ettei se ole minulle enää mikään pakko vaikka illan showssa olisi jeesus muuttamassa vettä viiniksi - nyt lähden klubille viettämään hauskaa seurustelun, alkoholin nauttimisen ja musiikin parissa ja en pysty oikeasti pitämään hauskaa jos en pysty tupakoimaan. ja olen aivan varma että näin ajattelee aika moni muukin.
Avatar
#14 • • hexasonik Guest
word!
Avatar
#15 • • Tapi T Guest

kyse on sosiaalisesta kanssakäymisestä, useat ystäväni polttavat ja se on helvetin siistiä. jos et ymmärrä, niin ajattele sitä vaikka yhteisenä harrastuksena.


Mikä ihme siinä on niin siistiä? Jengi istuu ringissa ja ilmee paperiin käärittyä kuivatun kasvin lehtiä ja vaarantaa samalla itsensä ja pidemmällä tähtäimellä myös muiden terveyden. Samalla hengitysilman laatu heikkenee, silmiä kirvelee ja alkaa haisemaan pahalle.

Tupakoinnin "siisteyden" ymmärrän siinä tapauksessa, että olet suuri Don Johnsson/Marlboro-mies-fani, muuten en. Kerro ihmeessä, että mikä siitä tekee siistiä tai coolia.

voin rehellisesti sanoa että jos tämäkin kielto runnotaan läpi, lopetan baareissa ja klubeilla käymisen. ravintolassa kestän polttamatta, mutta kyllä sekin hauskuutta pilaisi. tupakoinnin lopettaminen ei ole käväissyt mielessäkään ja jos en saisi klubilla tupakoida voin sanoa etten maksaisi 8eur+ sisäänpääsyä siksi että jaksaisin tunnin olla sisällä kunnes olisi pakko lähteä johonkin jossa saa tupakoida.


No voi hellanlettas sentään! Jos sinun ja muiden savustajien klubi-harrastus voi tyssätä noinkin vähäpätöiseen asiaan, niin voisitte kysyä hiljaa itseltänne, että mitä helvettiä te ylipäänsä teette bileissä?

Jos ei hyvän asian puolesta pysty olemaan polttamatta muutamaa tuntia, niin joku on aika pahasti vialla.


en pysty oikeasti pitämään hauskaa jos en pysty tupakoimaan. ja olen aivan varma että näin ajattelee aika moni muukin.


Eikö tämä ole sinunkin mielestäsi pelottavaa? Tupakoinnin varassa riippuu olennainen osa koko elämäniloasi.
Avatar
#16 • • Quu Guest

Jengi istuu ringissa ja ilmee paperiin käärittyä kuivatun kasvin lehtiä ja vaarantaa samalla itsensä ja pidemmällä tähtäimellä myös muiden terveyden. Samalla hengitysilman laatu heikkenee, silmiä kirvelee ja alkaa haisemaan pahalle.



Tupakoimattovat voivat nyrpistellä nokkaansa niin kauan kuin haluaa, mutta jos mä en saa polttaa röökiä siinä vaiheessa kun pitäisi nousuhumalassa törmäillä kavereihin niin menee hermo. (tätä on ikävä kyllä tupakoimattoman mahdoton ymmärtää. älkää edes yrittäkö)

Mä tiedän että tupakointi on epäterveellinen tapa, mutta itseäni ei voisi henkilökohtaisesti vähempää se kiinnostaa. Tupakoin siksi, koska pidän siitä niin paljon.

Tukekaa vähemmistöjä! Kieltäkää alkoholikin!
Avatar
#17 • • osm Guest
Kyllä mun puolesta saa polttaa niin paljon kuin haluaa, kunhan savua ei tule mun keuhkoihin. Siinä mielessä oon aika liberaali että mun mielestä ihmisten pitäisi saada tehdä omalle ruumiilleen mitä haluaa kunhan se ei aiheuta haittaa muille. Tossa mielessä melkeinpä asetan suonensisäisten huumeiden käyttäjät yleisillä paikoilla tupakoitsevien yläpuolelle, ainakin välitön haitta on huomattavasti vähäisempi. ;)

Käytännössä kuitenkin ymmärrän nikotinistin mieliteot ja nykyinen systeemi olisi ihan jees jos ihmiset noudattaisivat niitä savuttomien alueiden rajoja.

Ilman nykyistä tupakkalakia kävisin huomattavasti vähemmän baareissa.
Avatar
#18 • • Samuli Guest
voi tsiisus! tulkaa mulle avautumaan niin puhallan teitin naamalle tappavat tupakkisavut. tupakan poltto on jokaisen henkilökohtainen valinta. jonkun oma henkilökohtainen ongelma muiden tupakoinnin suhteen on aivan käsittämätönta kusipäisyyttä. antakaa meidän nauttia savuistamme! jos teille ei tule keuhkosyöpää niin tuleepahan sitten joku toinen.

"asetan suonensisäisten huumeiden käyttäjät tupakoitsevien yläpuolelle"
AAAARRGHHH! mietitkös nyt yhtään sanomisiasi? tuet siis järjestäytynyttä rikollisuutta mieluummin kuin annat jonkun polttaa tupakkaa? on sulla arvot... ootko muuten keskustalainen?

ravintolat ovat rakentaneet tehokkaat ilmastoinnit uusien säädösten takia, nauttikaa niistä savuttomista puolista ja tuntekaa paremmuutta jos siltä tuntuu! ravintoloiden pinta-alasta suurin osa on nykyisten säädöksien mukaan savutonta; OLETTE SIIS ENEMMISTÖ!

jos nutut tuoksuu inhalle seuraavana aamuna niin peskää ne vaatteenne, niinhän on tapana tehdä likaisille vaatteille.


illan soundtrack: lasse mårtensson - piippumiesten klaani - (uskokaa tai älkää) marlboro music
Avatar
#19 • • hakki Guest
Itse asiaan muuten kantaa ottamatta, on mielestäni aika mielenkiintoinen ilmiö, että yleisessä keskustelussa juuri se vaihtoehto, että ravintoloitsija voisi merkitä paikkansa "tupakoivien ravintolaksi", on jätetty täysin pimentoon. Ja jotenkin en vaan käsitä tätä ilmiötä, saa ja pitää valaista mikä siitä ideasta tekee niin mahdottoman (ehkäpä työntekijöiden olosuhteiden suojelu?). Eikö tämä kuitenkin edistäisi ihmisen omaa oikeutta valita ajanviettopaikkansa?

-hakki
Avatar
#20 • • serotonot Guest


"asetan suonensisäisten huumeiden käyttäjät tupakoitsevien yläpuolelle"
AAAARRGHHH! mietitkös nyt yhtään sanomisiasi? tuet siis järjestäytynyttä rikollisuutta mieluummin kuin annat jonkun polttaa tupakkaa? on sulla arvot... ootko muuten keskustalainen?



*REPS* :D