genelec 1029a + 1091a vai pelkät 1030a? mielipiteitä!

21 posts, 2 pages, 11,945 views

Avatar
#1 • • scape Guest
Elikkäs ostopäätös lähenee, mutta olen kahden vaiheilla ostaako 1029a + 1091a subwoofer -yhdistelmän, vaiko pelkät 1030a:t?
Käyttö tulee olemaan lähinnä elektronisen musiikin tuottamiseen sekä miksaamiseen, ja jonkin verran myös yleiseen musiikin kuunteluun jne.

Kaipaisin mielipiteitä ja vertailua ko. monitorien omistajilta!
Avatar
#2 • • Timmy Guest
Itse en kyseisiä monitoreja omista, mutta on tullut väänneltyä juurikin kyseisillä yhdistelmillä kaikenlaista huttua kolmisen vuotta erilaisissa tiloissa.

Kallistuisin mieluummin 1029 + 1091 yhdistelmään. Alapää menee todella alas ja pysyy paremmin kontrollissa kuin pelkästään 1030:siä käytettäessä. Kunhan järjestelmän säätää järkevästi pääasiallisen kuuntelupaikan mukaan niin homma toimii hyvin. Sinänsä harmittavaa ettei senkään hintainen laatikko kuin 1091 saisi kuulua tai tulla huomatuksi missään vaiheessa äänen perusteella. ;)

Kun pelissä on mukana vain yksi subbari, sijoittelulla on aika ratkaiseva tekijä tuossa yhtälössä. Yleensä, jos huone nyt ei ole suunniteltu tarkkaamoksi, kuuntelun kannalta optimaalisia paikkoja on erittäin vaikea lähteä hakemaan useampia, jos haluaa työpisteen sweet-spotin säilyvän parhaana. Muualla huoneessa musiikin kuuntelussa voikin sitten sen vuoksi tulla mielenkiintoisia bassokuminoita tai -vajeita.

Pelkät 1030:set eivät ehkä ole olleet aivan omaan mieleeni konemusiikkimielessä. Toisaalta alapään puhdittomuus ja kumina on johtunut niin paljon kuuntelutilojen akustisista puutteista, et vaikee sanoa mitään tarkasti. Muutaman kerran olen niitä kuunnellut hyvässäkin tilassa, eikä vaikutelma tuohon 1029-1091 yhdistelmään verrattuna muuttunut.

Jos vaihtoehdot ovat nuo, suosittelen siis 1029 - 1091 yhdistelmää, mielestäni varmempi vaihtoehto.
Avatar
#3 • • Edited MikkiHiiri Guest
Osta Mackie HR824 :)
Masokisti tekee musaa Geneleceillä. Etenkin musiikin kuuntelu
on täyttä tuskaa Geneillä.
Avatar
#4 • • timppa^ Guest
yks tykkaa mutsista, toinen tyttaresta, joten cm:n kommentti oli vahan hanurista. jotku diggaa kuuntelukaytossakin geneista niin pirusti. itse en itse asiaan ota sen enempaa kantaa, kun etta jos tanssilattiaosastoa teet, on varmaaankin subbasella varustettu setuppi vahan varmempi valinta.
Avatar
#5 • • djsakke Guest


yks tykkaa mutsista, toinen tyttaresta, joten cm:n kommentti oli vahan hanurista. jotku diggaa kuuntelukaytossakin geneista niin pirusti.


totta, totta. itse olen digannu suuresti kaverin genelec-setupista, (oh ei voi muistaa malleja) johon kuuluu myos subbari; erittain miellyttavaa kuunnella niin analogisynaa kuin cd:ta tahi vinyylia; mutta en ole kuullut CM:n mainitsemia kaiuttimia; joten niihin en voi ottaa kantaa. jos olisi varaa ostaisin samanlaisen setupin kuin ed. main. kaverilla ja kruikkaisin housuihin joka kerta kun pistaisin soimaan front line assemblyn cd:n (eritoten tactical neural implant, millennium, hard wired, implode ja epitaph ovat erittain tarkkaan viilattua saundia) :)
Avatar
#6 • • R24 Guest


Masokisti tekee musaa Geneleceillä. Etenkin musiikin kuuntelu
on täyttä tuskaa Geneillä.


Wot?
1031 rokkaa ainakin mulla kybällä.
Avatar
#7 • • Edited mosaik Guest



...Etenkin musiikin kuuntelu on täyttä tuskaa Geneillä.


Kiksu ei kestä geneleccejä.
Jos löytyy massia ja pokkaa, aina voi ostaa esim. techouselle eri ämyrit kuin kiksulle:)
Avatar
#8 • • Edited MikkiHiiri Guest
Mielipiteitähän täällä kysyttiin?

Oonko ainut tyyppi joka uskaltaa sanoa että Genet soi paskasti
jos on tottunu kuuntelee vaikka kunnon hifi-kaiuttimilla?

Miksauksen tekemisee ehdottomat vehkeet, mut kuuntelussa
ihan HIRVEET. Mielipiteitähän nää, mutta helvetin kuivan kuuloset
ylä-äänet. Ääni on kylmä, kuiva, karu, puinen.. yöh. Hyi helvetti

Mosaik:
Kiksu ei kestä geneleccejä...



Eikä kestä mikään muukaan tyyli, kitarat ja akustiset rummut mm.
kuulostaa todella paskalta, IMO

En oo koskaa digannu genejen soundista. Ei voi mitään. Samalla
hinnalla kun ostaa oikeat HIFI-kaiuttimet, tulee ääneen
jotain ihan uutta syvyyttä. Genejen "vika" on varmaan se että
ne on ylätoistossaan "liian tarkat", siks ne ei mielestäni sovi
kirveelläkään musan kuunteluun vaan pelkkään äänitarkkailuun.
HIFI-kaiuttimet on pehmeemmän kuuloisia ja soundi elää
muutenkin ihan eri tavalla. Kuuntelusta tulee enemmän nautintoa
kuin pelkkien virheiden spottaamista.

Ja näin siis IMO :)
Eli ite oon enemmän Mackien pehmeemmän soundin ystävä

(lisättäneen tänne loppuun että eka viestini oli ehkä pienimuotoinen
trolli ja dissaus niitä kohtaan, jotka menee kauppaan automaattisesti
Genejä ostamaan tietämättä että maailmassa on paljon
parempisoundisiakin kajareita)
Avatar
#9 • • timppa^ Guest
hauki on kala hauki on kala hauki on kala hauki on kala. kappas kummaa jos hifikajarit soi miellyttävämmin ja pehmoisemmin kuin monitorit. se lienee ihan selviö. jos mies on ostamassa genejä ja mainitsee vielä postauksessaan, että tulevat pääsääntöisesti musiikin tuottamiseen ja miksaamiseen, on varmaankin otettu huomioon että genet kuullostavat MONITOREILTA ;)
Avatar
#10 • • Edited 029 Guest


Mielipiteitähän nää, mutta helvetin kuivan kuuloset
ylä-äänet. Ääni on kylmä, kuiva, karu, puinen.. yöh. Hyi helvetti



Toi genelecien diskantti on mun makuun kans tavallaan karu, mutta tuotannollisesti mun käsittääkseni genet ei todellakaan boostaa mitään vaan niissä se yläpää on aikalailla se mikä se on... Ei monitorit kuitenkaan oo tarkotettu musan kuunteluun, vaan musan kuunneltavaks tuottamiseen. Et imo toi genelecin yläpää on kyllä ihan hyvä etu.
...siis silleen et vitun hyvät monitorit tuottamiseen kun se yläpää on geneis kuitenkin kyl niinku kirurgisen tarkka.

Noi HR824:t tosin ois kyllä myös mun mielestä "ne" monsut tuottamiseen, mut ei kumpikaan noista Genelec setupeista mitenkään pahalle kuulosta. Rokkaa aivan varmasti ;)


Kallistuisin mieluummin 1029 + 1091 yhdistelmään. Alapää menee todella alas ja pysyy paremmin kontrollissa kuin pelkästään 1030:siä käytettäessä. Kunhan järjestelmän säätää järkevästi pääasiallisen kuuntelupaikan mukaan niin homma toimii hyvin. Sinänsä harmittavaa ettei senkään hintainen laatikko kuin 1091 saisi kuulua tai tulla huomatuksi missään vaiheessa äänen perusteella. ;)



Juuh, samaa mieltä. Mun mielestä kans paras ratkasu ois toi 1029+1091 setup. IMHO oli genre mikävaan niin on se basso ois kyl hyvä olla kondikses. Mä oon muuten ainakin ollut siinä käsityksessä et jos haluu et bassot ja monitorit on toisilleen parhaimmiten optimoitu niin toi genelecin oma subbarisetti on aika takuuvarma ratkasu. Kellään muuten tarkempaa tietoo tästä?

Ja siis mä en omista Genelecejä itse. Koululla on ties kuin monta parii eri mallista geneleciä ja tänäkesänä on myös jonkin verran tullut kierreltyä eri studioita jonka pohjalta siis nyt läpänderii... ...mulla tosin on omassa studiossa Behringerin Truthit et silleen ei kyl mikään ihme et toi genelecin saundi aina uppoo - heheehh...

;);)
Avatar
#11 • • whuf. Guest
Mä oon tottunu kuunteleen mp3:sia, mut en silti sanois et niitten äänenlaatu ois mitenkään kiva ;)
Onhan se tietty totta että hifi-kajarit on tehty just sitä ajatellen et kaikenlainen musa kuulostas hyvältä, mut niillä on tuskaa miksata kun ei "kuule mitään".. kaikki on vaan pehmeetä ja ihanaa. Enemmän arvostan tarkkuutta äänentoistossa. Jos biisi on tehty huonosti en lähtis heti haukkuun kajareita siitä.

Ite ottaisin kans ton 1029 + 1091 setupin. Sellasta olen käyttellytkin ja kuunnellut jopa kiksua! Nautinnollista se oli :p
1031:iä en ole päässyt kuulemaan.
Noi Mackiet on saanut paljon positiivisia arvosteluja.. Vois olla omalla ostoslistalla jos vaan ois varaa :)
Tällä hetkellä käytössä hifi-kajarit joissa ihmeen "monitorimainen" sointi ja subbari.
(Oikeesti aika paskat :p)
Avatar
#12 • • jay-t Guest
Mikäli tossa on vaihtoehdot, niin suosittelen 1029+alakerta.

Ei nuo 1030 mitenkään todella merkittävästi poikkea 1029:stä ja itseasiassa ite oon tottunu enemmän 1029 kuin 1030.

Todennäkösesti ite hommaisin kuitenkin 1030+sub, mutta 1029 on varsin pätevät, varsinkin jos kuuntelutila ei tuu oleen mikään erityisen iso :)
Avatar
#13 • • Salza Guest
Loistotopikki. Vajaat pari vuotta oon geneleceillä jumputtanu (1030A) ja tätä lukiessani jotenkin sairaalloiset sympatiat heräsivät kaikkia Genelec-konemuusikoita kohtaan. Mickey Mousella tuskin genejä on mutta nämä kommentit saivat mut naureskelemaan itsekseni:

Ääni on kylmä, kuiva, karu, puinen.. yöh. Hyi helvetti



...ja vain masokisti tekee musaa Geneleceillä

ja kaikki niin totta :)

Konemusasta ei noilla monitoreilla saa tehtyä juuri mitenkään hyvän kuuloista ja sitten jos saa niin kuulostaa poppikaapeista tai PA:sta hirveältä kuralta. Joku haussityylinen juttu saattaa onnistua parhaiten noilla monitoreilla. Silti armastan omia Geneleccejä, kun ne on niin erottelevatkin ;)

Joku tuolla sanoi jotain yläbassojen korostumista ja diskanttien kuivuudesta, yms. Itse asiassa tarvitsee kyllä kunnollisen vaimennetun studiotilan, jotta noista bassojen korostumista pääsee eroon. Kun bassot ovat kunnossa, niin diskantitkin alkavat kuulostaa paremmilta.

Heh, huomaa muuten tuolla demos-osastolla nämä muutamat Jari Sillanpää-miksaajat pelkästään demobiisejä kuuntelemalla (minä mukaanlukien). Ellen aivan väärässä ole niin bulk ainakin on yksi heistä ;)
Avatar
#14 • • bulk Guest

Ellen aivan väärässä ole niin bulk ainakin on yksi heistä ;)



Hmm, Jari Sillanpää-miksaaja kuulostaa niin hienolta termiltä, että pitää oikeen ottaa käyttöön.

:excellent:

Ja mitä itse topikkiin tulee, valitsisin tällä hetkellä 1029 + 7050 -yhdistelmän mieluummin kuin pelkät 1030:t. Ero äänenlaadussa on loppujen lopuksi aika pieni noiden kahden välissä, kyse on ehkä enemmän ulottuvuudesta.

Mackiet on harkitsemisen arvoiset, mutta Behringerin Trutheista en itse pitänyt lainkaan. Mutta kuten sanottu, toiset ylistävät niitä kovastikin.
Avatar
#15 • • Roz Guest
En nyt jaksa quotetella mutta replytän kuitenkin ..

Genelecit soveltuvat mielestäni nimenomaan musan tekemiseen ja miksaamiseen koska ne ovat nimenomaan kuivat ja helv*tin tarkat. Onhan se hyvä että kuulee tarkasti että mitä on tekemässä. Kuuntelemisesta aiheutuneesta tuskasta voi sitten syyttää vain itseään, jos musa kerran paskalta kuulostaa :)

Tietysti tässä päästään siihen näkökulmaan että jos musiikin saa kuulostamaan hyvältä paskoilla kurkkupurkeilla niin se kuulostaa todennäköisesti hyvältä myös paremmilla kaiuttimilla..

Eihän ne Genet järin miellyttävät normaalissa musiikinkuuntelussa olekaan mutta harvempi niitä siihen tarkoitukseen taitaa hankkiakaan. Tosin mielenkiintoistahan sitä on välillä kuunnella musiikkia kaiuttimilla joilla kuulee jokaisen detailin.
Avatar
#16 • • Salza Guest



Tietysti tässä päästään siihen näkökulmaan että jos musiikin saa kuulostamaan hyvältä paskoilla kurkkupurkeilla niin se kuulostaa todennäköisesti hyvältä myös paremmilla kaiuttimilla..



Omasta mielestäni tässä väitteessä on aika vähän järkeä. Jos saat
musiikin kuulostamaan hyvältä saippuapurkeista niin todennäköisesti
se ei tule kuulostamaan yhtään "paremmalta" hyvistäkään kaiuttimista. Miksi? Syntyy oikeasti vain illuusio paremmasta, koska bassot ja diskantit kuuluvat kokonaan. Jos paskapurkeilla musaa tehdessäsi et edes huomaa
pieniä yksityiskohtia niin miten voit tarkoituksenmukaisesti sanoa, että se kuulostaa paremmalta vaikka Geneleceistä.

Toinen juttu on se, että Geneleceillä tulee helposti vain taivuttua sellaiseen tyypilliseen kuivaan soundiin. Toihan on tietysti ihan omista skilleistä ja tottumuksista kiinni miten haluaa kuunnella. Mutta onhan se kuitenkin ihan erilaista tehdä musaa, kun jo vähän kuulee miltä se tulisi kuulostamaan siellä missä se potentiaalisin soittopaikka olisi.

Genelecin kaltaisilla monitoreilla on tietysti erottelussa ja tarkkuudessa omat etunsa mutta yksistään niiden avulla menee hankalaksi. Kyllä referenssiä tarvii :)
Avatar
#17 • • bulk Guest



Tietysti tässä päästään siihen näkökulmaan että jos musiikin saa kuulostamaan hyvältä paskoilla kurkkupurkeilla niin se kuulostaa todennäköisesti hyvältä myös paremmilla kaiuttimilla..



Genelecin kaltaisilla monitoreilla on tietysti erottelussa ja tarkkuudessa omat etunsa mutta yksistään niiden avulla menee hankalaksi. Kyllä referenssiä tarvii :)



Mä käytän kaiuttimia lähinnä varmistamaan, että kuulokkeillä miksatessa ei ole sattunut mokia ja lisäksi viilaan stereokuvan kondikseen. Kerrostaloasunnossa ei ole varaa luukutella pitkin öitä.

Itse asiassa Genet toimii mulla B-referenssinä, kuulokkeet on vaan niin pirusti paremmat erottelussa kuin hyvätkään kajarit .

Pienellä akustoinnilla saa muuten just sen Genen diskanttirähinän talttumaan, kustannukset noin 100e. ;)
Avatar
#18 • • MikkiHiiri Guest

Mä käytän kaiuttimia lähinnä varmistamaan, että kuulokkeillä miksatessa ei ole sattunut mokia ja lisäksi viilaan stereokuvan kondikseen



No just tohon tarkotukseen Genet onkin taas parhaimmat mahdolliset,
kaiuttimet. Ite en tykkää hirveemmin tehä musaa kuulokkeilla, joten
genet ei sopis mulle muuten ku miksauksen säätämiseen.
Avatar
#19 • • bulk Guest

Mä käytän kaiuttimia lähinnä varmistamaan, että kuulokkeillä miksatessa ei ole sattunut mokia ja lisäksi viilaan stereokuvan kondikseen



No just tohon tarkotukseen Genet onkin taas parhaimmat mahdolliset,
kaiuttimet. Ite en tykkää hirveemmin tehä musaa kuulokkeilla, joten
genet ei sopis mulle muuten ku miksauksen säätämiseen.



Kyllä mä niistä musiikkiakin kuuntelen, ei ne pelkät työkalut ole. Äänilähteen valintaan saa kyllä paneutua, esmes videot kuulostaa noista aivan kauheelta rätinän ja paukkeen takia. Mut sitten kun soittelee hyviä ceedeitä, ni saundi on kyllä mun mielestä aivan tajuttoman hyvä, vaikka noihin on jo tottunut.

Aina tulee paska fiilis, kun soittelee uudet tekeleet ensin kotona ja sitten muualla, esmes autossa, saundi samenee heti. Eikä autossakaan ole mitkään ihan b-luokan vehkeet.
Avatar
#20 • • Salza Guest
Luureja minäkin pääasiassa käytän, kun ei kerrostalossa tosiaan voi paukuttaa. Tosin välillä on luurit lentäny aika kovaa seinään, kun joku ääni on tullu ihan hel#etin kovalla :mad: Tosi rasittavaa muutenkin aina kuunnella luureilla. Volkat nousee ja korvat turtuu ikävästi...