TB-303 ja sen emulointi

148 posts, 8 pages, 46,390 views

Avatar
#1 • • OSC8 Guest
Aitoon boxiin ei oo pahemmin nyt varaa, ja tuppaavat olemaan suht kiven alla myös, joten softaan pitäis (ainakin toistaseks) turvautua.

Tsekatkaapas: http://www.tb-303.org/news/

Imuroin tuon Freebeen ja huh että oli aidonkuuloinen soundi..


Rebahan on tunnetusti paska nimenomaan siellä ratkasevassa ylärekisterissä eli sitä kunnollista pulputusta tai sitten accent+env+res täpöllä "vinkasua" siitä ei ulos saa. Reba nyt vaan kuulosta rebalta.. Tää Freebee sensijaan kuulosti mun korvaan todella hyvältä.

Lähinnä innostuin softasta kun luin että tuosta olisi VST -instrumentti tulossa, huijuihh :002:

Mitäs tuo Creakbox, onko kellään kokemuksia? Onko sitä edes julkaistu vielä (kun ei nopeella etsimisellä oikeen mitään löytynyt)?
Jos joku tietää muita vakavasti otettavia 303-emulaattoreita niin kertokaa kertokaa..
Avatar
#2 • • xybo Guest
Juuri ne oleellisimmat kovat soundit jää uupumaan,
softa ei näytä ainakaan lähipäivinä pääsevän
ees lähelle.

-- xybo
Avatar
#3 • • Edited kilobitti Guest
EDIT:
-periaatteessa on mulle melko sama mistä matolaatikosta ääni tulee, kunhan soittaja saa siitä hyvää ääntä. "aito-303-hehkutus" on vaan egotrippailua jos saman saisi aikaan jollain toisella laitteella.
-mielestäni soundien ensisijaisen arvostelukriteerin pitäis olla "kuinka hyvä se on" eikä "kuinka kolkki se on" - voi tosin olla että ajattelisin erilailla jos olisin joskus omin käsin vääntänyt kolkkia:001:
Avatar
#4 • • Edited onnela Guest


Mitäs tuo Creakbox, onko kellään kokemuksia? Onko sitä edes julkaistu vielä (kun ei nopeella etsimisellä oikeen mitään löytynyt)?
Jos joku tietää muita vakavasti otettavia 303-emulaattoreita niin kertokaa kertokaa..



Toi alkuperäinen creakboxhan oli semmonen, minkä
käyttöliittymä oli ihan toivoton ja siinä ei ollut
minkäänlaista playbackiä. Waviksi pystyi rendaamaan
ja that's it. Eipä tuollaista paljon viitsinyt käyttää.

Mitä nyt lueskelin, niin VSTi-versio on ollut aika pitkään
tekeillä, mutta on todellinen tehosyöppö vielä tällä
hetkellä.

kvr-vst-foorumeilta bongasin tällaista tekijän postaamana:


Creakbox Bassline VSTi is NOT vaporware. It exists and I have been using it in my music for the past 9 months. A selected few also have a full working version.

Why hasn't it been released yet? Someone else is handling the optimizations and I have to wait until they are done. It may be a few more months before it is ready. I am in no rush because I am quite busy with a lot of other side projects.

I have been toying with the idea of releasing a special "prototype" version using the current CPU heavy code to finally shut up all the critics. The main issue is time. I am in the process of moving and starting a new temporary job so dealing with all of that does not leave me much time for anything else. And currently, plugin development is at the bottom of my priority list.

I do plan to release Turntablist Pro 1.01 this week on the website before I lose internet access for a good 2 weeks because of the move.

And if I do release a prototype Creakbox it will be very limited (1 pattern, no automation, etc). I will do my best to see if I can get it done by end of August but I am not promising anything.

For now be happy with Tau2, Rebirth or whatever else. I am actually looking forward to the Freebee/Vintage VSTi. For months I was offering Mike all the UI coded he needed since I already had done all that work for Creakbox and knew his sound engine was way more efficient.

Also, the Creakbox oscillators (as in the current form of the plugin and the original standalone version) are much brighter than the TB-303 oscillators. Part of the optimization will actually replace those oscillators with ones that sound more authentic and duller.

That is all for now.

Martin
bioroid


Linkki tuohon: http://www.kvr-vst.com/forum/viewtopic.php?t=19288&postdays=0&postorder=asc&start=20&sid=de24ea2e604054413a222c7de061d42e

Itse oon lähinnä noilla kolkkiemulaatioilla leikkinyt.
Yhdessäkään biisissä en oo tainnut minkäänlaista kolkkia käyttää
vanhoja tracker-biisejä lukuunottamatta. Emulaatiot
on kohtalaisen hyviä, muttei ole aidon voittanutta.
Kyllä noille emulaatioillekin käyttöä on. Mielikuvitusta
kun vaan vähän käyttää.

Hmmm... mulla on joku TB-emulaatio VST joka on muistaakseni
freewarea. Nyt kun vain duunissa muistaisin, mikä sen
nimi on. Täytyy pähkäillä...

edit: prkl nakkifingerit
Avatar
#5 • • J Raninen Guest


EDIT:
-mielestäni soundien ensisijaisen arvostelukriteerin pitäis olla "kuinka hyvä se on" eikä "kuinka kolkki se on"


Tätähän vois verrata tapaukseen, jossa joku tykkää 60-luvun Corvetesta, vaikka parempiakin kärryjä on tarjolla. Se fiilis ratkasee.. ;)
Avatar
#6 • • Edited Happo Guest
Aitoa 303-soundia ei nykyään pystytä jäljittelemään täydellisesti millään.

Hyviä happoääniä pystyy kuitenkin tekemään niin monella muullakin koneella että kolkki ei ole välttämätön. Itseasiassa on inspiraation kannalta hyväkin että käyttää erilaisia koneita joissa ääntä voi varioida enemmän. Esimerkiksi kaikkihan tietävät että klassikkovingutus Josh Winkin Higher State of Consciousnessissa (Tweekin' Acid Funk) on peräisin SH-101/MC-202:sta.

Hauskoja pörinöitä saa myös erilaisista 303-"klooneista", kuten MAM MB33 mk2. Sen soundista pidän paljon vaikka se onkin aika kaukana aidosta, eikä siinä ole sekkaria jolla saisi tehdyä aidot slidet ja accentit. Future Retro FR-777 väitetään olevan todella lähellä aitoa soundia, osittain juuri siksi että siihen on kopioitu myös sekvensseri. Toi on todella kallis laite, mutta täytyy myöntää että mielummin ostaisin sen kuin aidon kolkin, koska toi on paljon paljon monipuolisempi, luotettavampi, siitä löytyy MIDI yms.

Softaklooneista en ole ikinä ollut kovin innostunut, mutta RB-338 käytin joskus ja se kuulostaa kyllä hyvältä. Kolkin filtteri on varmasti yksi vaikeimmista mallinnuksen kohteista, eikä toistaiseksi ole vielä osattu mallintaa kunnolla edes niitä helpompia (suhteellisen lineaarisesti ja ennustettavasti toimivia) analogifilsuja. Moogin 904A on kyllä tehty hyvin Modular V:ssä.
Avatar
#7 • • Samuli Guest
mulla on TB1 VST-instrumentti ja pörisee mielestäni riittävän hyvin mun kaltaiselle housemiehelle. tietysti toi tviikkailu on hankalaa kun kyseessä kuitenkin on softa.
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest
En vaivaudu edes tsekkaa tota...
Siitä jää kuitenkin puuttumaan bassoista "se jokin", joka tulee analogiaelektroniikasta.
Sitä ei kaikki tietysti erota, mut ite erotan. Saahan sen
perussoundin kloonattua jollain tavalla, mut sitä repivää, pyöreää
ja kohinaista aaltomuotoa (joka on kolkin viehätyksen a ja o) ei
voi helposti kloonata digitaaliseksi :)
Avatar
#9 • • Edited J Raninen Guest


Esimerkiksi kaikkihan tietävät että klassikkovingutus Josh Winkin Higher State of Consciousnessissa (Tweekin' Acid Funk) on peräisin SH-101/MC-202:sta.


Eipä ole. Winkki ite jossain haastattelussa pisti ton huhumyllyn poikki ja sano että se narisija on TB-303, joskin se oli ottanu etupaneelin pois ja ruuvaillu piirilevyltä löytyviä ruuveja (esim resonanssia) vähän övereiks.
Linkkikin siihen haastikseen joskus oli, mutta näyttää kadonneen bittitaivaaseen..

[edit] ..mutta tää aikasemminkin postattu pätkä ACIID-topikista löyty:

"Roland Groove: What kind of modifications or processing did you use to get that wicked TB-303 Bassline sound in "Higher State of Consciousness"?
Josh Wink: Actually there's no processing except for I took the faceplates off one of the -303s I have. I tweaked around with it... Then through EQing and how I just put that thing right in your face it really kind of made it. It's really crazy... -303 enthusiasts all over the world have crazy websites and it's a big debate on whether or not it's a -303 or an [MC]-202 [MicroComposer] or what I did with it or is it modified."
Avatar
#10 • • Happo Guest
Olen melko varma että Wink on sanonut jossain haastatteluissa myös käyttäneensä SH-101 _ja_ MC-202. Ehkä mies yrittää hämätä ettei kukaan saisi samaa soundia aikaiseksi. :D No, mä olen kyllä tehnyt täsmälleen samanlaisen soundin SH-101:lla. ;)

En tiedä sitten mikä on totuus, mutta jos kyseessä on 303, sitä on modattu aika rankasti koska normaalisti kolkkia ei saa sillä tavalla huutamaan isolla resonanssilla (18db/oct filsu ei oskilloi). EQ ei vaikuta asiaan mitenkään. Tuo soundi kuulostaa mun korvaan 101:ltä ja siksi olen edelleen sitä mieltä kyseessä on 101 tai 202, eikä kolkki. :)

101 ja 202 ovat käytännössä sama kone ja niitä ei korvalla erota toisistaan. Kolkissa on kuitenkin selkeästi oma soundinsa ja sen erottaa tosta kolmikosta helposti. Tosin noihin kaikkiin on kyllä saatavana paljon erilaisia modeja joilla soundi voi muuttua radikaalisti...
Avatar
#11 • • Edited :t:c: : : Guest
SH101:llä sellanen yläkiree tulee nyt ku vahingos nojaa siihen...

Mut joo, mä en sano muuta kun et 18db filsu. Edit: sen verran lisää, et tsekkasin tota freebeetä ja ei hyvää päivää jos siihen tarvii jotain efektejä ja sämplerii ny mennä nykypäivänä ymppään. Ihan turhaa tehojen syöntii VST maailmas...

"What he is lacking in intelligence, he more than makes up for in stupidity."
Avatar
#12 • • Edited kilobitti Guest



Tätähän vois verrata tapaukseen, jossa joku tykkää 60-luvun Corvetesta, vaikka parempiakin kärryjä on tarjolla. Se fiilis ratkasee.. ;)



En yhtään epäile, nuppeja on kiva väännellä *lääh:004: *

mut njoo, "onko emulaattoreiden käyttö hyväksyttävää?" on
periaatekysymyksenä pepusta - se on maku- ja fiilisasia, ja
päivän päätteeksi 303-diggarit vääntää edelleen 303sta ja
emuttajat emuttaa;) Ja jos kuulija ei kuule eroa, mitä väliä sillä
sitten on. Klooni ei kuitenkaan ikinä voi olla täydellinen
kolkki jossa osa fiiliksestä tulee esim. takertelevista nupeista ja
siitä tahmasta joka jäi kun naapurin Pena kaatoi sen päälle
Pepsiä :001:
Avatar
#13 • • Happo Guest


18db filsu.


Jep, toihan on osittain syynä kolkin ainutlaatuiseen soundiin. Tosta MB33 Mk2:sta löytyy muuten myös 18db filsu ja kuulemma sen kytkentäkin vastaa kolkin dioditikapuuviritelmää. Kaikissa muissa "klooneissa" onkin sitten käytetty 24db filttereitä.
Avatar
#14 • • Edited :t:c: : : Guest



101 ja 202 ovat käytännössä sama kone ja niitä ei korvalla erota toisistaan. Kolkissa on kuitenkin selkeästi oma soundinsa ja sen erottaa tosta kolmikosta helposti. Tosin noihin kaikkiin on kyllä saatavana paljon erilaisia modeja joilla soundi voi muuttua radikaalisti...



No ei muuta kun anon klipit kehiin, tilaakko pizzan mulle jos menee oikein ;) :D

Ja tosiaan 101, 202 ja 303 kuulostaa kyl kaikki erilaisilta. Sit ku kolkista tehdään devilfish, se menee crossiin 202:n kaa. 101 on varmaan lähempänä jotain 106:sta ku kolkkii.
Avatar
#15 • • Edited 029 Guest
joo, todellakin aito kolkkihan sen olla pitää!!! mut on softat siinämieles kivoja et saa edes jonkinasteista vierotushoitoo ja ihan oman kivan merkeissä vingutella ees "jotain sinnepäin" :):)

Nimim. Reban käyttäjä since 97 ;)
Avatar
#16 • • Edited OSC8 Guest



Tätähän vois verrata tapaukseen, jossa joku tykkää 60-luvun Corvetesta, vaikka parempiakin kärryjä on tarjolla. Se fiilis ratkasee.. ;)



No ihan totta tuokin. Mulla nyt ei ole kuitenkaan niinkään pointtina tässä sitä yleistä näppituntuma-eroa softan ja raudan kanssa, josta voitais väitellä vaikka kuinka kauan, vaan nimenomaan kyse on lopputuloksesta.

Kolkissa (ja nimenomaan kolkissa) on yksinkertaisesti niin uniikki soundi (ja seku) että jos siitä jäädään emulaatiossa vain 90%:iin alkuperäisestä niin koko touhusta lähtee tietyllä tapaa maku. Kyllä se varmasti saattaa asiansa nippanappa välttävästi ajaa, mutta ei sit mitään muuta.

Onhan jokaisella kuuluisalla analogisyntsalla se oma soundinsa, mutta IMHO ehkä kolkki on näistä se ainut jonka soundin on yksinkertaisesti oltava oikein että se kelpaisi.

(edit: ) se taas johtuu siitä, että kolkki on kuiteskin sellainen yhden soundin laite, ja vain sitä yhtä tiettyä soundiahan siitä haetaankin.

Esimerkkinä vois käyttää vaikka padeja: Juno-106:lla saa tosi hienoja mattosoundeja, mut niin saa myös jp:llä, viruksella tai vaikka FM7:lla.. Homma ei siis ole tollaisissa soundeissa niinkään laitteesta kiinni, vaikka tokihan jokaisella noista on oma soundinsa. Silti se pad on tietyllä tapaa aina pad, riippumatta millä noista syntsista se on tehty...ymmärrättehän mitä tarkoitan?



Mä en toisaalta kuitenkaan ole sitä mieltä että aivan kaiken pitäisi soundata tismalleen kolkilta jos sen tyyppistä soundia biisiinsä laittaa. Olen itsekkin pariin otteeseen levyttänyt biisin, jossa on esim. supernovalla tehtyä 303-tyyppistä soundia kehissä -> niihin biiseihin on sopinut huomattavasti paremmin sellainen imitointi-vähän-sinneppäin-kikkailu-versio kolkista kuin alkuperäinen soundi ikinä olisi istunutkaan.

Mutta se ei olekaan sit acidia enään, ja sillä on vissi ero ;)
Avatar
#17 • • Edited Happo Guest



No ei muuta kun anon klipit kehiin, tilaakko pizzan mulle jos menee oikein ;) :D

Ja tosiaan 101, 202 ja 303 kuulostaa kyl kaikki erilaisilta. Sit ku kolkista tehdään devilfish, se menee crossiin 202:n kaa. 101 on varmaan lähempänä jotain 106:sta ku kolkkii.


Kyllä 101 ja 202 ovat sama syna eri kuorissa. Sama oskilaattori, filtteri, samat kontrollit ja samat soundit. Noi siis erottaa toisistaan suunnilleen yhtä helposti kuin jonkun Viruksen keyboard- ja moduuliversiot. :)

Jos et usko mua, netistä löytyy paljon tietoa noista. Hyvä referenssi on myös "The A-Z of Analogue Synthesizers" -kirja. MC-202:n kohdalla Peter Forrest kirjoittaa näin: "In many ways, the MC-202 is more a sequencer than a keyboard. It follows on from the original MC-8, and the more recent MC-4, with greatly reduced cost of manufacture, and the addition of what is virtually an SH-101 and a calculator-button type keyboard". En jaksa kirjoitella tähän kaikkea, mutta lopuksi hän kiteyttää: "The synth sounds practically identical to the SH-101 which is very good news, in my book". :D

Tietenkin paras referenssi on aina omat korvat. Kyllä lupaan tarjota sulle pizzan jos noi erotat toisistaan. ;)

Noi synan tunnistukset on hauskoja! :D Tässä yksi missä voi korviaan treenata:
http://www.mysunrise.ch/users/gekko.ch/riddle/

Sori kun menee vähän ohi topiikista. :)
Avatar
#18 • • MikkiHiiri Guest


Noi synan tunnistukset on hauskoja! :D Tässä yksi missä voi korviaan treenata:
http://www.mysunrise.ch/users/gekko.ch/riddle/



Vaikeustasoa ainakin löytyy, kiitos surkeaäänisten 160kbit mp3:ien.
Kaikki kuulostaa digitaalisilta...
Avatar
#19 • • :t:c: : : Guest



Kyllä 101 ja 202 ovat sama syna eri kuorissa. Sama oskilaattori, filtteri, samat kontrollit ja samat soundit. Noi siis erottaa toisistaan suunnilleen yhtä helposti kuin jonkun Viruksen keyboard- ja moduuliversiot. :)

Jos et usko mua, netistä löytyy paljon tietoa noista. Hyvä referenssi on myös "The A-Z of Analogue Synthesizers" -kirja. MC-202:n kohdalla Peter Forrest kirjoittaa näin: "In many ways, the MC-202 is more a sequencer than a keyboard. It follows on from the original MC-8, and the more recent MC-4, with greatly reduced cost of manufacture, and the addition of what is virtually an SH-101 and a calculator-button type keyboard". En jaksa kirjoitella tähän kaikkea, mutta lopuksi hän kiteyttää: "The synth sounds practically identical to the SH-101 which is very good news, in my book". :D

Tietenkin paras referenssi on aina omat korvat. Kyllä lupaan tarjota sulle pizzan jos noi erotat toisistaan. ;)



No tokihan ne *on* lähellä jos puhutaan yksittäisistä nuoteista. Mut sit kun lähetään työnteleen liukuja/väänteleen knobeja, paljastuu ne laitteet helpostikin. Ääripäitä / uniikkeja knobeja tarvitaan toki et siihen saundiin tulee tunnistettava leima laitteesta mukaan. Onhan se kuitenkin loppupeleissä se yks oskillaattori joka sitä aaltoo pukkaa, sen tunnistaminen vois olla jo vähän haastavampi juttu :D Itse oon joskus jokaisen noista omistanut ja IMO kyl kaikissa on ihan oma, tunnistettava paketti saundia kaupan.

Mä oon ihan valmis ainakin kokeileen tunnistusta ;D
Avatar
#20 • • xybo Guest
ei kuitenkaan voi kiistää, että esim rebirth etc
ei olisi käteviä, itse vääntelen mielummin sillä
biiseihin pätkiä kokeilu vaiheessa, mutta oikeella
pätkät sitten kun biisi pääsee pitemmälle, tosin
rebirthin sequ nyt ei toimi aivan samallalailla
niin pitää kikkailla.

202 on kiva jos haluu enemmän hc-maista
tai labworks soundia... 101:nen olisi kyllä ehkä
kivempi, varsinkin "kitaranvarsi" lisäosalla <3

-- xybo