Tätähän vois verrata tapaukseen, jossa joku tykkää 60-luvun Corvetesta, vaikka parempiakin kärryjä on tarjolla. Se fiilis ratkasee.. ;)
No ihan totta tuokin. Mulla nyt ei ole kuitenkaan niinkään pointtina tässä sitä yleistä näppituntuma-eroa softan ja raudan kanssa, josta voitais väitellä vaikka kuinka kauan, vaan nimenomaan kyse on lopputuloksesta.
Kolkissa (ja nimenomaan kolkissa) on yksinkertaisesti
niin uniikki soundi (ja seku) että jos siitä jäädään emulaatiossa vain 90%:iin alkuperäisestä niin koko touhusta lähtee tietyllä tapaa maku. Kyllä se varmasti saattaa asiansa nippanappa välttävästi ajaa, mutta ei sit mitään muuta.
Onhan jokaisella kuuluisalla analogisyntsalla se oma soundinsa, mutta IMHO ehkä kolkki on näistä se ainut jonka soundin on yksinkertaisesti oltava oikein että se kelpaisi.
(edit: ) se taas johtuu siitä, että kolkki on kuiteskin sellainen
yhden soundin laite, ja vain sitä
yhtä tiettyä soundiahan siitä haetaankin.
Esimerkkinä vois käyttää vaikka padeja: Juno-106:lla saa tosi hienoja mattosoundeja, mut niin saa myös jp:llä, viruksella tai vaikka FM7:lla.. Homma ei siis ole tollaisissa soundeissa niinkään laitteesta kiinni, vaikka tokihan jokaisella noista on oma soundinsa. Silti se pad on tietyllä tapaa aina pad, riippumatta millä noista syntsista se on tehty...ymmärrättehän mitä tarkoitan?
Mä en toisaalta kuitenkaan ole sitä mieltä että
aivan kaiken pitäisi soundata tismalleen kolkilta jos sen tyyppistä soundia biisiinsä laittaa. Olen itsekkin pariin otteeseen levyttänyt biisin, jossa on esim. supernovalla tehtyä 303-
tyyppistä soundia kehissä -> niihin biiseihin on sopinut huomattavasti paremmin sellainen imitointi-vähän-sinneppäin-kikkailu-versio kolkista kuin alkuperäinen soundi ikinä olisi istunutkaan.
Mutta se ei olekaan sit acidia enään, ja sillä on vissi ero ;)