Harrison Fnord - Magus (Juha Vilkamo remix)

16 posts, 1 page, 2,859 views

Avatar
#2 • • Timmo Guest
Woah! Aivan helvetin hyvä biisi!! :004:
Avatar
#3 • • crc Guest
Tämähän on vallan mainio! Yllättävä löytää remixi omasta biisistä näin ilman varotusta täältä :).

Mukavan eteerinen tunnelma saatu viritettyä tosta originaalimatskusta. Ainut mikä pisti hitusen korvaan oli toi bassolinjan riffi. Ihan kun menis vähän riitaan ton muun matksun kanssa, mut ei mitenkään häiritsevästi kuitenkaan. Tosi hyvä!

Saat kiusata mua tän viisun WAV tai CD muotosella versiolla heti kun oot luet remixin olevan valmis! :)
Avatar
#4 • • rhedlund Guest
aivan törkeen hyvänkuulonen remixi! <3
Avatar
#5 • • Sogax Guest
loistomatskua, deeppiä menoa ja tuo kuten alkuperäinenkin mieleen vanhan trancen, joka on lähempänä teknoa. Ikävästi vain miksaus ja masterointi on aika kuraa peittäen niitä ideoita. Ääniala on kyllä laaja ja selkeästi laajuutta ja syvyyttä pikkujuttujen ohella on hiottu, mutta padit ja vedättelyt peittävät liikaa muuta materiaalia. Hyvä oivallus on harvakseltaan toistuva lyhyt korkea reversehuiluääni tms. Jotain tuollaisia elävoittäviä koukkujuttuja tälläiseen fiilistelyyn sopiikin. Vähän vain hiomista tekniseen puoleen ja miksaukseen niin johan rullaillee; ideat remixissä sinänsä herkulllisia.
Avatar
#6 • • crc Guest


Hyvä oivallus on harvakseltaan toistuva lyhyt korkea reversehuiluääni tms.



Sama soundi löytyy kyl originaalistakin, mut ei ihan niin usein :)
/niponipo :)
Avatar
#7 • • J-P Guest
joo-o, on kyllä perskuleen kova remixi!

miullekki kelpais cd/wav, notta voisi soitella keikoilla. tai kyl vinyylikin sopii ;)

mut täys 10!!
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest
Leijailupädit on hyviä ja filtterileijailu. Rummut sen sijaan surkeat.
Aneemisuutta saa haettua hyvilläkin sampleilla. Miksaukseen
parannusta. Ainakin noi rummut on aivan liian pinnalla ja jättää
noi hyvät soundit kauas taakse. Rummuissa korostuu muutenkin
2-3kHz korviinpistävästi. Kuulostaa kuulokkeilla miksatulta.

Erinäiset soundit toimii toistensa kanssa hyvin yhteen
(etenkin bassolinja pädien kanssa) ja tunnelma on hyvä.
Eli hyvää leijailua tämä, mut tuotantoon parannusta.

Sit vielä loppuun plattarin demosin yleisin ja turhin kommentti:
Täs ei ollu yhtään mitään uutta ja omaperäistä;)
(jota itse en kyllä haekaan, toisin kuin monet muut tän foorumin lukijoista)
Avatar
#9 • • Juha Vilkamo Guest
sogax: olet aivan oikeassa, mästeröinnin ja soundien viilaamisen suhteen on vielä vuosikausiksi (ellei vuosikymmeniksi) opeteltavaa. Suurin ongelma lienee fiksaatio tunkea liikaa tavaraa tukkimaan ja kurauttamaan soundia. Ja se huilusample tuli ihan originaalin mukanakin.

cosmic: kyllä ne korkeat taajuudet ovat teräviä kuulokkeillakin. Pohdiskelen tässä joskus parin viikon sisällä, onko se hyvä vai ei. Nyt korvat ovat vähän liian tottuneet tähän biisiin. Miksaan ja duunaan biisit muutenkin poikkeuksetta luureilla, koska soundi tässä tilassa on näillä parempi kuin vaikkapa maailman kalleimmilla studiomonitoreilla. Kiitos huoneen akustiikan.

muut: kiitos kuuntelemisesta :)
Avatar
#10 • • Sogax Guest


Suurin ongelma lienee fiksaatio tunkea liikaa tavaraa tukkimaan ja kurauttamaan soundia. Ja se huilusample tuli ihan originaalin mukanakin.

cosmic: kyllä ne korkeat taajuudet ovat teräviä kuulokkeillakin. Pohdiskelen tässä joskus parin viikon sisällä, onko se hyvä vai ei. Nyt korvat ovat vähän liian tottuneet tähän biisiin. Miksaan ja duunaan biisit muutenkin poikkeuksetta luureilla, koska soundi tässä tilassa on näillä parempi kuin vaikkapa maailman kalleimmilla studiomonitoreilla. Kiitos huoneen akustiikan.




Tuossa aika lyhyt newbietutoriaali eq:sta ja kompurasta, mutta on harvinaisen havainnollisesti esitetty. Loistoartikkeli.
http://www.dnbscene.com/articles.php?mode=display&id=79

Muista dokuista tuhti, mutta mielenkiintoinen opus on Ozone Mastering Guide, josta irtoaa oppia vaikkei Ozonea omistaisikaan.
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ozoneguide.html

Kuulo on silti se se tärkein instrumentti. Itsekin olen omien vaistojeni varassa teknistä _viimeistely_ puolta kehittänyt ja myöhemmin sitten lueskellut äänen ja computer/hardwaremusan fysikaalisia saloja mielenkiinnosta ja vain todennut termien ja teorioiden vahvistavan omia havaintoja. Tai toisinpäin.

Itse duunaan varsinkin masteroinnin kuulokkeilla (AKG K240, jep ne eniten käytetyt) tuhtien halpojen monitorikajareitten avustaessa. Ja tietenkin vanha kunnon _mene toiseen huoneeseen kuuntelemaan_ kikka #1 toimii edelleen.

Kokemus ehkä eniten auttaa kun tietää miltä jutun pitää kuulostaa ollakseen hyvä. Sen lisäksi kannattaa kuunnella finaaliprevikoita niin monessa eri ympäristössä ja eri laitteilla kuin mahdollista. Kaikkein parasta on alusta lähtien säätää saundit ja elementit niin hyviksi kuin mahdollista. Mutta mitään tiettyjä sääntöjä ei ole. Joku matsku toimii jopa paremmin ilman turhaa viilausta. Pakottamalla ei synny hyvää, pitää olla sulavuutta, helppoutta ja luomisen iloa mukana myös siinä teknisemmässä puurtamisessa.

En ole silti ehkä objektiivisin henkilö kertomaan mikä on hyvä _yleinen_ tapa kasata tai viimeistellä träkki, sillä omaan taipumusta synestesiaan (nykyään osittain hallitustikin), joka on aikoinaan erittäin vahvasti pohjustanut musiikillista ja eritoten äänellistä näkemystäni. mut eipä siitä sen enempää. ---

-

Miksausta taas ehkä kannatta tehdä mennen tullen ja equtusta säästeliäästi loppupeleissä. Hienosäätöä eri osiin, kuten bassline yms. voi ja kannattaa tehdä jo kauan ennen masterointia. Helpottaa viimeistelyä. Kompuroiden kanssa säätäminen on taas on joka träkin kohdalla oma taiteenlajinsa. Riippuu pitkälti tyylistä ja käyttääkö hardista vai softaa. dnb-skenen juttuja seuraamalla on tullut opittua paljon yksittäisiä teknisiä jippoja tyyliin miten duunata dillinja-bassline tms.. Äänellisiä ideoita kannattaa kaivaa myös laaja-alaisesti eikä vain teknon parista.

Jotain voi myös oppia grabbimalla jotain kovan luokan artistin musaa ja tutkimalla sen äänenkuvaa eri softilla ja vertaamaan omaan.


..ha, meneepä ristiin CM:n kanssa, sillä olin luulin että magus rmx on duunattu huonosti sijoitetuilla kajareilla. Ehkä johtuu siitä, että itse luotan kuulokkeisiin tämänhetkisessä ympäristössäni. High-end studiossakin on tullut testailtua juttuja ja korva se sielläkin ratkaisee. Silti - sitä helpompaa mitä neutraalimpi toistolaitteisto ja ympäristö.

ja once again, ei sääntöjä, lopputulos ratkaisee. Musiikissa on kuitenkin pohjimmiltaan kyse hyvin yksinkertaisista komponenteista, tasoista, rytmeistä sekä hiljaisuuden ja äänen välisestä jännitteestä.
Avatar
#11 • • MikkiHiiri Guest


Hienosäätöä eri osiin, kuten bassline yms. voi ja kannattaa tehdä jo kauan ennen masterointia.



Pisti taas silmään tuo sana "masterointi" :)

Miksaus kun on kohdillaan, biisi kuulostaa levyllä masteroituna
suunnilleen täysin samalta kun ilman masterointia.
Avatar
#12 • • Sogax Guest




Pisti taas silmään tuo sana "masterointi" :)

Miksaus kun on kohdillaan, biisi kuulostaa levyllä masteroituna
suunnilleen täysin samalta kun ilman masterointia.



ah, well, no pitänee kai noin nyrkkisääntönä paikkaansa. Jep, sana 'masterointi' on kyllä yksi epäselvimmistä musiikintuotannon termeistä ja sitä on vähän liian helppo viljellä. Kuka tarkoittaa mitäkin. Kyllä miksauksen ja masteroinnin voi kai jotenkin veteenpiirretyllä viivalla erottaa. Mutta mitä on miksaaminen muuta kuin tasojen säätöä? uh, aika heikoille jäille menee noiden termien jumittaminen. Kaipa masterointi on biisin kokonaisvaltaista äänenkuvan hienosäätöä yleensä equn, kompuran, kevyiden filtterien yms. kanssa lopulliseen muotoon ja miksaaminen taas yksittäisten elementtien ja 'raitojen' fiksaamista sitä ennen yhteen. Mutta kaipa noi jotenkin nivoutuu härösti yhteen spaghettiläjään ja ovat jossain pölyttyneessä pergamentissa selitetty teoreettisesti täysin eri vaiheiksi, joita ilman biisi ei ole oikea biisi lain. :p
Avatar
#13 • • Edited Juha Vilkamo Guest
kiitoksia linkeistä ja muista, sogax, mutta rajottakaapas tota debaattia vähän.


edit:

ja josko tuon alla olevan postauksen jälkeinen viesti käsittelisi sitten itse biisiä. Enpä ota hernettä nenään off topic-toiminnasta mutta kuitenkaan ei enää enempää, kiitos.
Avatar
#14 • • MikkiHiiri Guest


Mutta mitä on miksaaminen muuta kuin tasojen säätöä? uh, aika heikoille jäille menee noiden termien jumittaminen. Kaipa masterointi on biisin kokonaisvaltaista äänenkuvan hienosäätöä yleensä equn, kompuran, kevyiden filtterien yms. kanssa lopulliseen muotoon ja miksaaminen taas yksittäisten elementtien ja 'raitojen' fiksaamista sitä ennen yhteen.



Joo no mulle taas miksaus on biisin hiominen täysin valmiiksi, eq:t,
volumet, kaikki pitää saada balanssiin. Masterointi taas sitä kun
poistetaan häiriöäänet (esim asetetaan levyn fysiikan vaatimat yli-
ja alipäästösuotimet) ja puristetaan biisi soimaan mahdollisimman
lujaa niin ettei sitä erota alkuperäisestä juurikaan muuttuneen.
Tietty ammattilaistuottaja saa biisin jo valmiiks soimaan erittäin
lujaa (osaa sijoitella soundit oikeisiin taajuuslokeroihin), joten
masteroinnin jälkeen äänentasoakaan ei erota paljoa
muuttuneen. :)

Tää on tietty sama ku toinen puhuu bouncaamisesta ja toinen
exporttaamisesta, puhutaan samoista asioista eri termeillä.
Siihen oon kuitenki ite tottunu, että masteroitu biisi on täysin valmis
ja levylle täysin painatuskelpoinen sätös :)


Joo sori Juha offtopicist =)
Avatar
#15 • • Juha Vilkamo Guest
Korjasin noi cosmicmanin mainitsemat turhan terävät diskantit, jos jotakuta kiinnostaa. Linkki on sama.
Avatar
#16 • • Jukka I Guest
Ei hirveesti lisäämistä edellisten kommentteihin. Soundit toimii hyvin yhdessä ja tunnelma on syvä, ajoittain unettavankin syvä (tai sitte oon vaan liian väsyny tällä hetkellä :) Miksauksessa soisi noita taustaelementtejä nostettavan reilusti etualalle, nyt kaikki herkulliset soundit kaikuu jossain syvyyksissä. Reverbiä, stereolaajennusta ja pannauksia tuntuu olevan kehissä liiankin kanssa, ja miksaus kaipaisi tässä mielessä eheyttä.

Joka tapauksessa todella hienon äänimaiseman oot taas saanu loihdittua. Sitte kun tekninen toteutuskin alkaa olemaan samaa tasoa niin alta pois.