Samplerisäätö live-keikalla

29 posts, 2 pages, 5,567 views

Avatar
#1 • • Peter Skogberg Guest
Mitenkä olette hardissamplereiden omistajat tehneet livekeikoilla, kun programit ja niiden samplet pitää ladata levyltä välimuistiin aina kappaleiden väleissä, ja siihen kuluu melkoinen aika? Pystyykö hommaa hoitamaan mitenkään lataamatta / jollain muulla kätevämmällä tavalla? Itse käyttelen Yamaha A-3000:ta..
Avatar
#2 • • master bator Guest
Eipä ole moisia ongelmia ollut Korgin ES-1:llä :)

Eihän se ole kovinkaan laadukas vekotin, mutta livekäytössä melkoisen kätevä.
Avatar
#3 • • R Guest
mä lataan keikan alussa biisit(A3000 ja 64m muistia) keikalla tulis aika häsis latailla ja joku ainakusee:)
Avatar
#4 • • bulk Guest
Juu tarpeeks paljon vaan muistia ja kaikki samplet kerralla muistiin ja vaihdat biisien välissä vaan programmia.
Avatar
#5 • • Faini Guest

Eipä ole moisia ongelmia ollut Korgin ES-1:llä :)




Voisitkos kertoa tarkemmin tosta KORG - ES-1:stä, mitä sillä pystyy tehdä, laadusta, jotain oheis-tietoa?
Avatar
#7 • • tempest Guest
Me ollaan ainakin ladattu kaikki kerralla muistiin jos sampleria ollaan tarvittu, ja kyl se onnistuu scsi zipillä aika nopeesti joka tapauksessa...
Avatar
#8 • • Faini Guest
Jos ostaa semmoisen es-1:sen niin tuleeko siinä mukana muistikortti vai pitääkö ostaa muistia erikseen?
Avatar
#9 • • Daniel Braun Guest
Vaikka nyt ohi aiheesta meneekin...

Fine -> tosiaankin ton laitteen ominaisuudet riippuu tosi pitkälti siitä mihin sitä tarvii ja mitä sillä tekee. Sampleri voi olla jonkun käsissä ja jonkun käyttötavoilla todella korvaamaton, monipuolinen laite, mutta toisille se saattaa olla vain yksi osa suurempaa laitekokonaisuutta...

Se mitä tuollaisella laitteella voi tehdä, on aikas paljon todellakin käyttäjästä kii...
Sillä voi loppupeleissä tehdä lähes kokonaisen biisin, pelkon rumpulinjan tai loppupeleissä vain jonkun elementin biisissä kun muut osat tulevat sieltä ja täältä ja tuolta...

Mutta, se on faktaa että samplerin käyttö on ehkä hieman vaikeampaa ja haastavampaa kuin muiden laitteiden... Useille aloittelijoille ei tunnu menevän jakeluun se, että sampleri ei varsinaisesti tee itse niitä soundeja vaan ne on ladattava siihen...
Ja sen samplen muokkaus ei nyt aina ole niin herkkua :scared::scared: *Kokemuksen syvä rintaääni*

Itse luovuin tyyliin "tee-kaikki-samalla-laitteella"-sampleri Roland SP-808ex osaksi siksi että leipäännyin siihen ikuiseen muokkaukseen ja muokkaukseen ja muokkaukseen... Ja toiseksi piti saada rahaa ja tulihan sitten tuo Em-mu XL-7 tilattua :hearts: :hearts:
Jos vaikka nyt tulis ens viikon alussa Saksanmaalta kotio...
Avatar
#10 • • Peter Skogberg Guest

Jos ostaa semmoisen es-1:sen niin tuleeko siinä mukana muistikortti vai pitääkö ostaa muistia erikseen?



Se pitää ostaa itse, siihen menee siis Smartmedia-kortit, 3,6 ja 32 MB kokoiset.

ES-1 on siitä huono laite, että sen BPM:ät ovat suomeksi sanottuna vituillaan. Eli tarvitset jonkin muun paremman laitteen (esim. RM1X-sekvensserin tai muun sekvensserin, tai tietokoneen), siis sellaisen laitteen jonka BPM on tarkempi, alistamaan sen "oikeaaseen BPM:ään" - nämä olivat minun kokemukseni ko. laitteesta.

Sinuna tekisin kuin minä, ja ostaisin räkkisamplerin, esimerkiksi Yamaha A-3000 V 2:n sain Saksan eBaysta hintaan 360e, ja sen kanssa sekvensserin joidenka kunkku alle 1000 euron hintaluokassa on Ymaha RM1X, joita saa käytettynä n. 300-400 euroon.
Avatar
#11 • • Faini Guest
Miten toi bpm:n epätarkkuus sitten esiintyy käytännössä soittaessaan?
Avatar
#12 • • Peter Skogberg Guest

Miten toi bpm:n epätarkkuus sitten esiintyy käytännössä soittaessaan?



No minulla esiintyi siten, että jos äänitin vaikkapa 100 bpm samplen siihen, se soitti sen siten, että jätti loppuun pienen välin, jolloin se ei siis enää soinut toivotulla tavalla.

Mutta, voi siis olla, että minun electribessä oli jokin vika. Luulen että tuon ongelman saa ratkaistua jollain tavalla.
Avatar
#13 • • Faini Guest

Miten toi bpm:n epätarkkuus sitten esiintyy käytännössä soittaessaan?



No minulla esiintyi siten, että jos äänitin vaikkapa 100 bpm samplen siihen, se soitti sen siten, että jätti loppuun pienen välin, jolloin se ei siis enää soinut toivotulla tavalla.



Eli se laitteen oma bpm on jonkun verran hitaampi todellisesta nopeudesta? Oletko varma että sinun äänittämäsi sample ei ollut liian nopea?
Avatar
#14 • • bulk Guest

Miten toi bpm:n epätarkkuus sitten esiintyy käytännössä soittaessaan?



No minulla esiintyi siten, että jos äänitin vaikkapa 100 bpm samplen siihen, se soitti sen siten, että jätti loppuun pienen välin, jolloin se ei siis enää soinut toivotulla tavalla.

Mutta, voi siis olla, että minun electribessä oli jokin vika. Luulen että tuon ongelman saa ratkaistua jollain tavalla.



Samplet vaan pienempiin paloihin ja vetää laitteet yhteen midisynkalla, ni ei laukkaile.
Avatar
#15 • • Faini Guest
No entäs tämmöinen kun BOSS - SP-505, onko yhtään parempi kun ES-1 ?
Avatar
#16 • • Daniel Braun Guest
Tota, Fine...
Mihin käyttöön toi tarkemmin on tulossa?
Johonkin livesäätökikkailuun kesken dj keikan vai musantekoon?
Vai sekäettä?

Toi SP-505 saattais olla hiukkasen helpompi käyttää... Noi Roland/Boss tuotteet ovat ainakin yleensä käyttäjäystävällisie siinä mielessä että niiden käyttö on suht helpompaa ja loogisempaa kuin esim just ton Korg:in.
Ja suurin ero noilla kahdella laitteella on se että Korg:issa on toi "näyttö" vähän mitä on :D Aikas onneton... Mutta, tossa SP-505 löytyykin jo hieman selkeenpi.
Joten, tota Boss:ia varmaakin aloittelija kykenee hallitsemaan kätevämmin tms.

Mutta, tärkeinhän on se että mihin käyttöön toi tulee ja minkä laitteiden rinnalle??
Avatar
#17 • • Faini Guest

Tota, Fine...
Mihin käyttöön toi tarkemmin on tulossa?
Johonkin livesäätökikkailuun kesken dj keikan vai musantekoon?
Vai sekäettä?

Toi SP-505 saattais olla hiukkasen helpompi käyttää... Noi Roland/Boss tuotteet ovat ainakin yleensä käyttäjäystävällisie siinä mielessä että niiden käyttö on suht helpompaa ja loogisempaa kuin esim just ton Korg:in.
Ja suurin ero noilla kahdella laitteella on se että Korg:issa on toi "näyttö" vähän mitä on :D Aikas onneton... Mutta, tossa SP-505 löytyykin jo hieman selkeenpi.
Joten, tota Boss:ia varmaakin aloittelija kykenee hallitsemaan kätevämmin tms.

Mutta, tärkeinhän on se että mihin käyttöön toi tulee ja minkä laitteiden rinnalle??



Ajatus oli aloittaa taas musanteko, mutta en halua ostaa konetta, vaan aloitan pikkuhiljaa hardwear laitteiden hankintaan. Mut siis ton samplerin päätarkoitus olisi yhdistää mun levyjen soitto ja oman biittin/skrätsäyksen/kikkailun, elikkä KYLLÄ olisi tarkoitus käyttää tota levyjen soiton oheessa, kun en jaksa enää hakkaa pioneerin cd-soitinta.
Avatar
#18 • • Daniel Braun Guest


Ajatus oli aloittaa taas musanteko, mutta en halua ostaa konetta, vaan aloitan pikkuhiljaa hardwear laitteiden hankintaan. Mut siis ton samplerin päätarkoitus olisi yhdistää mun levyjen soitto ja oman biittin/skrätsäyksen/kikkailun, elikkä KYLLÄ olisi tarkoitus käyttää tota levyjen soiton oheessa, kun en jaksa enää hakkaa pioneerin cd-soitinta.



Tuota, kannattaa oikeasti miettiä onko se sampleri kaikista paras vaihtoehto aloitta musanteko jälleen ja vain rautapohjalta...
Sampleri kyllä taipuu todella moneen, mutta käyttö nyt vain on noissa rautasamplereissa vähän sitä ja tätä...
Kyllä mä ehkä suosittelisin aluksi harkitsemaan jotakin ns "groovebox" sarjan laitetta. Vaikka maine niillä onkin mitä on, mutta just joku Korg EMX-1 vois ajaa asian todella hyvin...
Tai budjettiratkaisuksi esim Yammun RM1X vois olla toinen vaihtoehto.
Siihen rinnalle sitten vaikka jossakinvaiheessa jonkinmoinen sampleri jos sitä kaipaat.
Raudassa on aina oma opettelunsa verrattuna softaan, joten...

Kannattaa kyllä harkita monia vaihtoehtoja ja miettiä sitä mihin budjetti riittää ja mitä sillä rahalla todellisuudessa kannattaa ostaa...
Avatar
#19 • • Faini Guest
Luin tossa kivaa juttua tosta SP-505:sta ja tuntuu että siinä se on, mitäs jengi tähän sanoo?
Avatar
#20 • • Daniel Braun Guest

Luin tossa kivaa juttua tosta SP-505:sta ja tuntuu että siinä se on, mitäs jengi tähän sanoo?



Off topic:ia jatketaan...

Ensinnäkin jos tarkoitit "kivalla" tota sun linkittämää juttua.
Noi on aina ollu ihan järkyttäviä noi Roland/Boss-tuotteiden Suomenkieliset esittelyt...
Niin ympäripyöreitä kuin olla ja voi!

Tota, onhan toi tietyllätapaa aikas rajoitettu masiina...
Mutta, kyllä mä veikkaisin että toi taipuu sun käytössä paremmin kuin Korg.
Kuten jo tossa edellä sanoin, noi Roland/Boss tuotteet ovat paaaaaaljon yksinkertaisempia kuin Korg:it...
Tai, siltä ainakin minusta on tuntunut. :)
Yhä olen sitä mieltä että kannattaisi harkita jotakin ns "groovebox:ia"...
Ok, toi S-P505 kuuluu sen kategorian alle, mutta ajattelin enemmän jotakin rom-pohjaista tms.
Esim just joku käytetty Yamahan RM1X vois olla edullinen budjettiratkaisu todella loistavalla sequlla.
Vaihtoehtona olis myös Roland:in vastaavat laitteet ja tietenkin muiden valmistajien kuten E-mu ja Korg mainitakseni.

Yhä edelleen odottelen itselleni sitä E-mu XL-7:aa...