Polkupyörät

432 posts, 22 pages, 177,554 views

#381 • • Luminescent Guest
Choppereihin lämpenevien kannattaa ehdottomasti tsekata Schwinnin Stingray Spoiler. Ko. valmistajan chopperit näkivät päivänvalon jo '60-luvulla, ollen aikansa pioneereja. Valittu mm. vuoden 2004 ulkoleluksi.

Nam:
spoiler_bike.jpg

Tuollaisen ostaisin heti, jos olisin varma ettei tämä ole vain hetken villitys sisälläni.
#382 • • Wayne G Guest
Hoblaa!!

Meitsi on alottanu oman maastotsygän modaamisen kohti hybridiä tms. Nappulakuvioiset ja leveet renkaan on vaihtunut kapesiin slikseihin, jotka luonnollisesti rullaa erittäin hyvin...

Nyt oon kelannu vaihtaa mahdollisesti vaihteiston palikat (edessä Acera ja takana A-sarja) hieman laadukkaampiin osiin oon kelannu Deore/LX/XT palikoita. Joku enemmän asiasta tietävä vois nyt antaa hyvät suositukset. Ja et kumpi, etu vai taka vaihtaja on tärkeempi? Onko noita vaihteiden osia helppo ite alkaa vaihtamaan/säätämään? yms...

Ja mainittakoon, että ajan lähes 90%sesti asvaltoiduilla pyöräteillä, viikossa kilsoja tulee n.100. Ja tarkotushan on vaihtaa maisemaa mahdollisemman nopeesti..... :roll:
#385 • • Bobsony Guest

Nyt oon kelannu vaihtaa mahdollisesti vaihteiston palikat (edessä Acera ja takana A-sarja) hieman laadukkaampiin osiin oon kelannu Deore/LX/XT palikoita. Joku enemmän asiasta tietävä vois nyt antaa hyvät suositukset. Ja et kumpi, etu vai taka vaihtaja on tärkeempi? Onko noita vaihteiden osia helppo ite alkaa vaihtamaan/säätämään? yms...

Ja mainittakoon, että ajan lähes 90%sesti asvaltoiduilla pyöräteillä, viikossa kilsoja tulee n.100. Ja tarkotushan on vaihtaa maisemaa mahdollisemman nopeesti..... :roll:

Takavaihtajan vaihtasin eka, sitä kuitenkin tulee vaihdepyörissä käytettyä sikana enemmän kuin etuvaihtajaa. LX on jo erittäin ok, toimii pienellä säädöllä (ja ehkä vaihdevaijerin vaihdolla :hah:). Noilla ajomäärillä deorekin riittää varmaan ihan hyvin. En tiiä kannattaako vaihtajaa ihan vaihtamisen ilosta vaihtaa kuitenkaan, jos se vanha toimii... tai jos se vaatii vaan vähän säätämistä. tuolla on hyvät ohjeet perussäädöille: http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/huolto/pikahuolto.htm
Itse asiassa fillari.rocsport.com:ssa oli vielä paremmat, mutta taitaa olla alhaalla just...
#386 • • janu5 Guest
-Meneehän tossa oma aikansa jos alkaa about nollapisteesta perehtymaan esim. vaikka vaihtajien saatamisen saloihin, ennen kuin se alkaa sujua edes jollain rutiinilla. Itse kantapaankautta kaiken kayvana oon kylla kaynyt arpomisen/kohelluksen/vitutuksen opintien, ja nykyaan osaan jopa saataa ne aika liukkaasti. Nopeuttaa rutkasti jos heti alkuun saa konsultointiaapua joltain homman osaavalta tutulta, joka osaa selostaa simppelisti perustoiminnot. Itse ihmetellessä mita tapahtuu kun kiertaa ruuvia vai tapahtuuko edes jne.
Multa voi pyytää fillarinkonffausapua vielä niin pitkään kuin tyottomyys joutoaikaa sallii; taskuraha/bissepalkalla:)
#387 • • root Guest
Syksyn aikana tuli koottua pala palalta '04 San Andreas. Väri musta/matta-hopea. Aika mielikuvitoksettomiksi menneet pyörämaailman värit. Toinen värivaihtoehto olisi ollut kiiltävä punainen/matta-hopea mutta se oli ruma.

Tiistaina sain mun fiksin valmiiksi. Ei vaihteita, ei jarruja, ei huolia(?). Rakennettu vanhaan ratapyörään. Mauro Sannino! 52-18 välitys. Pysähtyy melkein yhtä hyvin kuin 8"-levyillä varustettu MTB, myös lumisohjossa.

Kesää odotellessa.
#388 • • solesole Guest
Jopo on rehti
jypyjopo.jpg
#390 • • Boot Guest

Syksyn aikana tuli koottua pala palalta '04 San Andreas. Väri musta/matta-hopea. Aika mielikuvitoksettomiksi menneet pyörämaailman värit. Toinen värivaihtoehto olisi ollut kiiltävä punainen/matta-hopea mutta se oli ruma.

Klassikko! Props.
#391 • • markymarkus Guest
Sijoitus kesään: 80's Bottecchia harjoituskilpapyörä. Vaihteet ja muu ylimääräinen roina pitäis vielä karsia pois. Fixxxxed, sano!
#392 • • root Guest

Sijoitus kesään: 80's Bottecchia harjoituskilpapyörä. Vaihteet ja muu ylimääräinen roina pitäis vielä karsia pois. Fixxxxed, sano!

Voititko Huuto.netistä?
#393 • • markymarkus Guest

Voititko Huuto.netistä?

Joo. Noita näkyy aika harvoin myynnissä..
#394 • • Juki54 Guest
Sijoitin kans kesään ja mummopyörään 20 euroa. Vähän on vinot sarvet, renkais ei oikeen pysy ilma, räminä ajaessa on kova, eikä polkemista voi kovin kevyeksi luonnehtia. Mut jarru ja kilikello toimii ja sehän riittää! :heart:
#395 • • Kosmonaut Guest

Sijoitin kans kesään ja mummopyörään 20 euroa. Vähän on vinot sarvet, renkais ei oikeen pysy ilma, räminä ajaessa on kova, eikä polkemista voi kovin kevyeksi luonnehtia. Mut jarru ja kilikello toimii ja sehän riittää! :heart:

Pidä varas, multa on viety yht. 3 komeaa mummopyörää, eli kelpaavat näköjään pitkäkyntisille :sad:

Nykyistä vaaleansinistä "tunturi kulkuri"-pyörää ei luultavasti viedä vaikka sen jättäisi torin kulmaan ilman lukkoa; kapearenkainen, yksivaihteinen miesten kasaripyörä kun on kyseessä :hah:
#396 • • pakana Guest
Hei platinum

Lukitsin itteni joskus aikaa sitten ulos täältä vaihtamalla salasanan ja unohtamalla sen sama tien :king:, mut nyt on hyvät neuvot tarpeen niin kokeilin vartin eri vaihtoehtoja vain jotta pääsen kysymään teiltä kevään tipsit:

Tahtoo zygän. Sellasen, jolla polkee mielellään pidempää matkaa, mut joka selviytyy myös kärrypoluilla. Työkalut pysyy kädessä, joten oon valmis vaik kasailemaan irtopalikoista jos silleen pääsee halvemmalla, kun Budjetti on vaivaset max 400, ja mielellään selviytyisin kolmella.

Ajatuksena ois ettii joku jäykkä, kevyt vanhempi maasto/hybridin runko, ja sit jahistaa siihen kelvolliset osat sieltä sun täältä. Maalaan sen ite rumaks, asun Kalliossa. Onko tolkkua, ja mistä on paras ettiä? Onko suositeltavia liikkeitä? Oisko suoraan poistaa omasta tallista mulle könkeliä :D

Pituutta mul on 189, mikä on sillon minimikoko rungolle?

kiitti vinkeistä, kadut on auki jo tankokiima sykkii hurjana mun syömessäin tjsp :scared:

P.S. huutonetistä bongasin tällasen, koko ois vissiin hyvä mut paljon noin vanhasta kannattaa maksaa?

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=30176372

Jotain Avantin ja Nosaintin maastorunkoja saa pariin hunttiin uusina, mut mä en suoraan sanottuna tiedä pyörämerkeistä enää mitään.
#397 • • ville Guest

Tahtoo zygän. Sellasen, jolla polkee mielellään pidempää matkaa, mut joka selviytyy myös kärrypoluilla. Työkalut pysyy kädessä, joten oon valmis vaik kasailemaan irtopalikoista jos silleen pääsee halvemmalla, kun Budjetti on vaivaset max 400, ja mielellään selviytyisin kolmella.

Kasasin joskus aikanaan vaavulle katumaasturin, joka oli tehty maastopyörän runkoon, mutta kelpasi myös työmatka-ajoon eli pyörässä oli jalka, tarakka ja lokasuojat.

Budjettina oli silloin 500e ja käytetty budjetti ylittyi muistaakseni 50e:lla.

Käytettyä pyörää kun lähtee kasaamaan, niin voisi kai sanoa, että "pohja" pitää sisältää mahdollisimman paljon osia. Vaavun fillarissa pohjana oli runko (laadukas kolmoisohjennettu spessun rockhopper), ohjainlaakeri (laadukas neulalaakeri), ohjainkannatin (erittäin laadukas), keskiölaakeri (LX), eturattaat + kammet (deore), takarattaat (sram 7.0), satulaputki (joku basic), satulaputken kiinnitin (joku basic), satula (joku basic), jarruvaihtajat (sram 8.0), jarrulänget + jarrukahvat (deore XT), renkaat (tosi laadukkaat katusliksit) ja etuvaihtaja (lx). Jos oikein muistan, toi paketti maksoi vajaa 300e.

Tohon päälle piti ostaa ketjut, ohjaintanko, kiekot, tupet, jalka, lokasuojat, tarakka, vaijerit + vaijerisuojat, takavaihtaja ja kaiken maailman pikkusälää.

Kun ekaa kertaa kasaisin tollasta mahdollisimman edullista, mutta laadukasta, törmäsin tosi pahaan ongelmaan: kohtuuhintasia kiekkoja on pirun hankala löytää. Etsin niitä joku 2kk ja lopulta myin omat keraamiset vaavulle, kun en onnistunut löytämään käytettyjä hyviä kiekkoja mistään. Siten suosittelen, että pohjan jonka ostat, pitäisi ehdottomasti sisältää noi kiekot, ettet sitten joudu metsästämään niitä 3kk tai vaihtoehtoisesti ostamaan kaupasta uudet, jotka yleensä maksaa ihan pirusti.

Muita oleellisia osia, joita pitäisi tulla mukana on imo:
- Keskiölaakeri (oikean kokoisen käytetyn metsästäminen hirveä homma)
- Ohjainlaakeri (kiinnittäminen vittumaista)
- Satulatolppa (oikein kokoisen käytetyn löytäminen tuskaa)
- Etuvaihtaja (runkopaksuuden mukaan menee, samalla tavalla oikean kokoista voi olla hankala löytää)
- Kiekot kokonaisuudessaan

Käytettyjä osia ostaessa on myös sellainen ongelma, et monesti käytetyt osat joita löytää esim freeride.org:a on ns "huippuosia" eli uutena maksaneet ihan pirusti ja siten ne on myös käytettynä yllättävän kalliita. Lisäksi jos joutuu ostamaan erikoistyökaluja ja kaiken maailman muttereita ja pultteja, niin niihinkin saa äkkiä menemään niin monta kymppiä, että budjetti kusee ja rankasti.

Siten budjetissa pysyminen on todellinen ongelma ellei näe aikaa ja vaivaa ihan pirusti ja hommassa ei ole aikataulua.

Tosta syystä pyrkisin ostamaan jotain lähes valmista aihoita, jossa about kaikki kunnossa ja sitten sun ei tarvii kovin paljoa tavaraa ostaa, että saat fillarin kuntoon.

Ajatuksena ois ettii joku jäykkä, kevyt vanhempi maasto/hybridin runko, ja sit jahistaa siihen kelvolliset osat sieltä sun täältä. Maalaan sen ite rumaks, asun Kalliossa. Onko tolkkua, ja mistä on paras ettiä? Onko suositeltavia liikkeitä? Oisko suoraan poistaa omasta tallista mulle könkeliä :D

Meiltä lähtee vaavun onnettomuudessa romuttuunesta fillarista jotain osia jos kiinnostaa. Maksaa bussilipun espooseen :) Varmasti ehjiä osia taitaa olla Fox compin raiseritanko, interlocin lyhyt kannatin, XT:n länget+kahvat, etuvaihtaja, satula+putki. Lisäksi kunnossa saattaa olla roch shock judy tt joustohaarukka (tosin putki pirun lyhyt), neulaohjainlaakeri, vaihtajavivut (takavaihtaja 7-pakalle), takapakka, etulaakeri (XTR), takalaakeri (XT). Tosin jos noi laakerit ottaa niin kiekkojen kasaaminen tulee helposti liikkeessä tosi kalliiksi. Missään osissa ei tosin ole merkkejä näkyvillä, ne viilasin pois just sen takia, että varkaat ei vie :)

Pituutta mul on 189, mikä on sillon minimikoko rungolle?

17.5 minimi, 19 passeli, kaupungissa ja ehkä maastossakin pieni 21 saattaisi mennä.
#398 • • Daniel Braun Guest

17.5 minimi, 19 passeli, kaupungissa ja ehkä maastossakin pieni 21 saattaisi mennä.

21" ehdottomasti pois laskuista.
Jos edes hiukakin meinaa maastoon mennä...
Kokeilemalla selviää, mutta geometriset erot tuovat taas sit eri tavalla eri malleissa esille.
Kokoja ei oikein voi suoralta kädeltä suositella, joskus voi toi 17" olla just passeli, joskus se voi olla aivan liian pieni...

Itselleni tekis mieli saada jotain kesärassia streetille... :)
Mut, ei o liiemmin rahaa sijoittaa.
#399 • • pakana Guest
Kiiti ville!

Mä muistelinkin et sähän tollasen kasasit.

Taisin löytää ihan passelin pohjan, vähän vanhempi Kona/Easton Elite 19" alurunko (1,55kg) Manitoun SX-R vm. 2001 haarukalla, LX osat (kammet ja takavaihtaja uusittu -03) ja Mavicin pari vuotta vanhat 519-kiekot. Tingattuna 300,- mut yritän vielä nipistää kuljetuksen sisään tohon.

Toi on jäykkä ja pitkä, eli just sitä mitä etin, mut miltä hinta kuulostelee?
#400 • • ville Guest

Kiiti ville!

Mä muistelinkin et sähän tollasen kasasit.

Taisin löytää ihan passelin pohjan, vähän vanhempi Kona/Easton Elite 19" alurunko (1,55kg) Manitoun SX-R vm. 2001 haarukalla, LX osat (kammet ja takavaihtaja uusittu -03) ja Mavicin pari vuotta vanhat 519-kiekot. Tingattuna 300,- mut yritän vielä nipistää kuljetuksen sisään tohon.

Toi on jäykkä ja pitkä, eli just sitä mitä etin, mut miltä hinta kuulostelee?

Eipä toi kovin pahalta kuulosta, perusosat on hyviä kunhan ei oo puhkiraiskattuja ja sisältää about kaikki osat.

Jos oikein tinkii niin vähän halvemmallakin voisi saada. Tossa on kuitenkin se, et jos rattailla on vedetty paljon niin ne saattaa tarvita uusimista ja voimansiirtoremontti tulee äkkiä kalliiksi. Kannattaa pyytää pari kuvaa, ettei tuu ikäviä yllätyksiä :)