(usb) MIDI-Interface:t

18 posts, 1 page, 3,415 views

Avatar
#1 • • Edited phadej Guest
Nyt on sellainen tilanne että tarvisi hankia lähitulevaisuudessa sellasen laatikon.
Lueskeltua tota midisport 4x4 topiikkia niin uskaaltaako sitä ostaa?

Thomannilta vilkastiin vaihtoehtoja:
ylämainittu midiman midisport 4x4 (158e)
esi m4u (125e ?) (4x4)
edirol um550 (285e) (5x5)
yamaha ux256 (260e) (6x6)

8x8 interfacet on jo liian kalliit, ja en usko että edes missään vaiheessa tarvitsen niin paljon, tuskin tarvitsen edes 4x4 suurempii mutta Edirololla ja Yamahalla ei ole pienempia malleja... (1x1 onnistuu ihan joystickin kauttakin :)

Yamahasta puheenollen:
<clip>Six MIDI IN and OUT connectors, plus two serial (TO TG) ports-each capable of handling five MIDI OUTs and one MIDI IN, result in a total of 16 MIDI OUTs (each allowing up to 16 channels of control) for a total of 256. This is currently the largest number of channels available on a single USB-MIDI interface.</clip> (lähde harmony-central)
En täysin tajunnut mitä tämä merkitsee, eli jos joku selittäisi...

Onkohan edirol ja yamaha selvästi varmempia / parempia, vai Onko hinnassa näkyvissä selvä merkin vaikutus (kaksinkertainen hinta verrattuna midimanin/esi:in)?
ja käänteisesti esi:st, johtuuko hinta melko tuntemattomaisuudessa, vai onko laiteessa käytetty jotain vältäviä kompromissiä?
Onko midimanin mainitut ongelmat, ihan vaan "bugi" vai "optio"(tm)? (topiikissä aika monella oli ongelmia)

Kun sellanen vaihtoehto ei oikein inspiroi: "nyt tä ei toimi, ei sit tehdä mitään, katotaan vaikka huomenna jos onnistuis" :)

lähden ensi viikolla (olisko vko28 :) matkoille ("autiomaahan"), palattuan olisi kiva lukasta jotain tästä jo... :rolleyes: (silloin on se "lähitulevaisuus" :)
Avatar
#2 • • bulk Guest
Lyhyesti sanottuna:

Älä osta halpaa, ellet halua kivoja Midi-droppeja, mystisesti toimivia konffausohjelmia, vispaavia taimauksia ja muita kivoja ongelmia.

Mulla on ollut kaksi noita Midisportin Midiman 4x4 -interfaceja, kumpikaan ei toiminut kunnolla. Ärsyttävintä oli, että toimi välillä aivan normaalisti, välillä sitten ei juuri millään. Palauta nyt tuollaisia takuuseen sitten. Käyttiksinä oli 98 & XP, samat ongelmat molemmissa -> vika raudassa.

Jos varman päälle haluaa pelata, niin Yamaha, MOTU tai Emagic. Maksaa hunajaa, mutta eipä tule sitten ongelmiakaan.
Avatar
#3 • • 029 Guest


Lyhyesti sanottuna:

Älä osta halpaa, ellet halua kivoja Midi-droppeja, mystisesti toimivia konffausohjelmia, vispaavia taimauksia ja muita kivoja ongelmia.

Mulla on ollut kaksi noita Midisportin Midiman 4x4 -interfaceja, kumpikaan ei toiminut kunnolla. Ärsyttävintä oli, että toimi välillä aivan normaalisti, välillä sitten ei juuri millään. Palauta nyt tuollaisia takuuseen sitten. Käyttiksinä oli 98 & XP, samat ongelmat molemmissa -> vika raudassa.

Jos varman päälle haluaa pelata, niin Yamaha, MOTU tai Emagic. Maksaa hunajaa, mutta eipä tule sitten ongelmiakaan.



WORD!

joop, mä oon kans sitä mieltä et toi 4x4 kannattaa ihan suosiolla jättää väliin...

Mun setupissa kyseistä lootaa käytetään enään vaan pädejä ja semmosia varten josta ei kuule noita droppeja :)
Avatar
#4 • • Edited whuf. Guest




WORD!

joop, mä oon kans sitä mieltä et toi 4x4 kannattaa ihan suosiolla jättää väliin...

Mun setupissa kyseistä lootaa käytetään enään vaan pädejä ja semmosia varten josta ei kuule noita droppeja :)




Hmm.. hassua. Meillä toi 4x4 on toiminut ihan hyvin.
Oli mm. Lavatanssilivessä :D
Ollaan saatu harvinainen Toimiva 4x4! Jee..

edit: niin siis Midimani..
Avatar
#5 • • OSC8 Guest
Vanhassa studiossa oli midimanin 4x4 (huom. ISA-väylänen!), ja siinäkin oli jotain ihmeellistä ongelmaa joka ei koskaan selvinnyt.

Täytyy säästää rahaa että voi ostaa jonkun muun valmistajan midiportin sitten (mulla on koneessa kolme äänikorttia -> kaks pelkästään midi-kortteina. Aika säälittävää joo :D )

Tohon midimaniin ei kyl uskalla investoida :016:
Avatar
#6 • • whuf. Guest



Täytyy säästää rahaa että voi ostaa jonkun muun valmistajan midiportin sitten (mulla on koneessa kolme äänikorttia -> kaks pelkästään midi-kortteina. Aika säälittävää joo :D )



HAHAA! Mulla oli kans ennen kolme korttia tolleen miditykses.. tosin ne hoiti audiookin kaikki :D
Nyt on vaan kaks.
Avatar
#7 • • Edited kilobitti Guest
mites sitten USB-audiokortit? Itseä kiinnostais esim. M-audion Audiophile USB http://www.midiman.net/products/m-audio/audiophileusb.php

Olin kelannut ihan normaali Audiophile 24/96sta, mut tuo kiehtois kuulokevahvistimen ja (todennäköisen) häiriöttömyyden vuoksi (ulkoinen boksi). Mitä oon netistä käyttäjäkokemuksia lukenut, vaikuttaisi olevan hiukan epästabiili...kenelläkään vankkaa tietoa tai edes mutu-fiiliksiä?
Avatar
#8 • • Edited phadej Guest
jatketaan kyselyä:
jos minulla on 2 äänikorttia koneessa, niin saako niiden välissä MIDIä mergettua/splitattua?
(tarvi saada "paljon" tavaraa kiinni mutta en saa ketjutettuu :( koska yhdestä puuttuu midi-out/thru :rolleyes: )

omii aivoi saa käyttää :mad: seqqarithan tukee monta midi i/o "vakiona"
Avatar
#9 • • OSC8 Guest
Joo tulee mullekkin kohta koneen päivitys eteen ja sit on aivan pakko ostaa myös midi-interface.

Midimanit on ihan selvästi pois laskuista, mut miten noiden USB-interfeissien kaa muuten, onks usbi-laitteet luotettavia (hyvä timing jne) yleensäkkään?

tossa olis MOTUn USB-vehje ja sitten mulle kehuttiin vastaavaa mut paraller-porttisena..

Itseeni ainakin houkuttais toi paraller-porttiin menevä enempi.. En tiiä miks, mut oon kuullu niin kauheita tarinoita nimenomaan USB-boxeista että olis kiva kuulla muiltakin onks ne oikeesti niin kauheita kaikki.. ;)

:)
Avatar
#10 • • g-boy Guest
Kysytääs samalla ny sit enemmän, kun ite pitäs ostella 8x8 interface:

Emagic Unitor mk I / mk II
Emagic AMT8
M-Audio Midisport 8x8

Minkä ottaisitte ja miks. Unitor mk I:set on halpaa ku saippua, mk II:sia nihkeesti myynnissä, AMT8:sta vedätetään törkeitä hintoja jne jne jne.

Erot noissa Emagicin laitteissa (ainakin mun tietääkseni, saa korjata jos oon vääräs):

Unitor mk I = ei usb, pelkkä RS-232/422, SMPTE messis, mut ei AMT:tä
Unitor mk II = usb+RS-232/422, SMPTE ja AMT
AMT8 = usb+RS-232/422, ei SMPTE:tä, AMT messis

Midisportti muistaakseni usb+rs-232/422, SMPTE messis, mut ei AMT:tä, koska se on Emagicin oma kikka.

AMT on siis:

Active MIDI Transmission is an Emagic innovation that provides a measurable, and more importantly, audible improvement of MIDI timing. Here's how we achieved this new level of timing precision: A segment of the sequencing engine of AMT compatible software, (e.g. Logic Audio), is put into the MIDI interface, (AMT8 or Unitor8 MkII), where it takes care of sending the MIDI events to the individual outputs with the highest possible timing accuracy. At the same time, the transfer of data from the computer to the interface is optimized with extreme efficiency by sending notes in parcels during the pauses between the musical events. These parcels are then unpacked in the interface and sent to the individual outputs at precisely the required time. Discover for yourself why the audible difference in timing has gotten the professional world so excited about AMT technology.

SMPTE:tä en tarvitse, joten onks toi AMT ja USB hinnan väärti, vai ostanko halvan Unitor mk I:sen vai Midisportin?
Avatar
#11 • • nimbus159 Guest
Hmm mitä tarkoittaa midi droppi ? Itselläni akain me-30p mkII interface ja toiminut ihan moitteetta.Nyt kun luin tätä keskustelua niin tulipahan vaan mieleen että saattaisko cubase sx topicciin kirjoittamani ongelma johtua kenties tuosta interfacestä ? jos joku jaksaa lukea :sad:

Onko jollain kokemuksia kyseisestä interfacestä ???
Avatar
#12 • • Jusu Guest



Hmm.. hassua. Meillä toi 4x4 on toiminut ihan hyvin.
Oli mm. Lavatanssilivessä :D
Ollaan saatu harvinainen Toimiva 4x4! Jee..

edit: niin siis Midimani..



_o/ Mullakin toimii.
Avatar
#13 • • Happo Guest
Onkos kellään kokemusta MOTUn MIDI Express 128:sta? Mä olen ajatellut hankkia tollaisen. Hinta ei ole hirveän paha (299e Thomannilla) ottaen huomioon MOTUn yleisen hintatason ja laadun.

Tällä hetkellä ohjaan kaikkia yli 10 laitetta yhdellä ainoalla MIDI-interfeissillä Audiophile 2496 äänikortista. Tuon ulostulo on tosin jaettu kolmeen Philip Reessin splitterillä. Tuo ratkaisu ei kuitenkaan ole viimeaikoina toiminut kovin luotettavasti. :(

Tollainen MOTUn USB-ratkaisu olisi tohon verrattuna melkoista luksusta kun lähes joka laitteelle saisi oman outin. Lisäksi pystyisi äänittämään nuppien liikkeet kaikilta laitteilta kun nyt se onnistuu vain masterkiipparista. Iso plussa tulee myös siitä että tuo ei tarvitse omaa virtalähdettä vaan se ottaa sähkönsä USB:stä.
Avatar
#14 • • Happo Guest
Tuosta MIDI Expressistä oli muuten "arvostelu" uusimmassa Future Musicissa. Jutussa vaan oli todella vähän oikeaa asiaa, koska lehti keskittyi taas lähinnä hehkuttamaan sitä miten tälläiset interfacet ovat pian tarpeettomia kun kaikki musantekijät muka siirtyvät käyttämään softaa raudan sijasta. :( Pitää kyllä lopettaa tuon lehden tilaaminen ja ottaa joku kunnon musalehti tilalle. Hyvät arvosanat toi MOTU kuitenkin sai...
Avatar
#15 • • 029 Guest

Hmm mitä tarkoittaa midi droppi ? Itselläni akain me-30p mkII interface ja toiminut ihan moitteetta.Nyt kun luin tätä keskustelua niin tulipahan vaan mieleen että saattaisko cubase sx topicciin kirjoittamani ongelma johtua kenties tuosta interfacestä ? jos joku jaksaa lukea :sad:



Midi droppi tarkottaa sitä et kaikki nuotit ei kuulu tasan silloin kun sekvensseri käskee niitä tulemaan...


Onko jollain kokemuksia kyseisestä interfacestä ???



Ei oo kokemuksia mut tossa sulle pikaohjeet miten voit tesmii sun interfacen tarkkuuden...

(seuraava on siis taidettu kyl läpikäydä jo, mut tää koskee toisaalt kyl aika usein nimenomaan just usb-midiporttei et laitetaan viel.. tiiä sit mistä johtunee.)

Oon havainnut helpoimmaksi tavaksi testata midin laatu ja droppaantuminen asettamalla 64th tai 32th nuotteja n. 2 barin pituinen rolli samaa nuottia LOOPilla. Tämä kannattaa laittaa vielä testin varmistamiseksi raitaan joka on about valmis, tai jossa on muuten jo paljon audiodataa ja midiä lähtee sekä VSTi:lle, että Hardikselle...

Sen muun Datan ei tarvi olla välttämättä sen tekemäsi loopin kanssa samassa kohtaa - riittää että ne on samassa projektissa... toisaalta varmimman tuloksen vois saada kun softa käsittelee helvetisti erilaista dataa samanaikasesti.

Testin varmistamiseks tee tää ihan paljaalla haitsusaundilla jos synastas vaan löytyy semmonen. Varmista ettei soundis oo mitään ylimäärästä lfo:ta, looppia/pitkää envelopea

Nyt säädä ulkosesta mikseristä niin, että vaan toi haitsusaundi kuuluu... älä muteta sekvensserin muita kanavia - tai, jos tähän ei oo mahdollisuutta: laita se looppi sellaseen kohtaan jossa ei tuu muita soittimia niin kuulet parhaiten midin laadun... (aika monessa tapauksessa paskan midin voi spotata jo ihan tyhjällä projektilla, mut on kuitenkin tärkeetä testata myös sillon kun on muita soittimii, jos vaikka interfacen rajat tulee vasta sillon vastaan)

Tulos:

Jos midi on solid, kuulet vaan sellasen Sirrrrrrrrr....-äänen joka on täysin muuttumaton... vaikka looppi kiertäs kuin monta kertaa - se saundi ei saa pätkästä, tai muuttua, tai flangeroitua. Jos kusee ni kyl sen tosta kuulee... eli se ei oo sellanen jatkumo - tai kuulostaa välillä, erilailla flangeroituneelle äänelle.

Jos ongelmia, kannattaa varmistaa vielä kerran että kaikki tekemäsi nuotit on todellakin sen 64th tai 32th nuotin pitusia ja ettei ne mee päällekäin. :)

mutjuu... vielä aiheeseen... Nimenomaan toi Midiman 4x4 on just siin rajoilla, mut niillä kenen oon pyytäny tekeen ton testin on tulokset kuitenkin olleet aika nihkeitä.. =( Ja siis mulla on toi itsellä, mut se on nyt ollu puolivuotta hyllys ku on nii.. nooh ;)

(tällä on voinut myös osoittaa helposti joillekin ketkä ei sitä muuten oo uskoneet et niiden midi _todellakin_ droppaa...)

Mulle oli ainakin ihan v*tunmoinen pettymys kun aikasemmin omistamani Midimanin ISA-väyläset oli ihan saakelin tarkkoja tos midis... ja muutenki M-audion äänikortit on kans helvetin laadukkaita :( :( et oon ihmetelly kyl vähän tota heikkoo esitystä jonka 4x4 on monessa paikas antanu...

Testaan tässä itse tänäviikonloppuna uudella koneella + uusilla ajureilla josko toi midimani ois saanu sen híukka tarkemmaks ettei nyt tuu ihan 6kk vanhan tiedon pohjalta vaan dissattuu kyseistä korttia...
Avatar
#17 • • sauce Guest
nyt sitten vasta löysin tän topicin(lue, tajusin etsiä). kun ostin uuden koneen viime vuoden lopulla, hommasin siihen midimanin 2x2. paskan myivät. ihmettelinkin miks tulee ihme nykäisyjä. täältä se vastaus sitten löytyi.

juu, eikä se pelkästään nyi vaan siihen kytketyt soittimet laahaa perässä ku valtiovelka.

nostin kait tän topicin ylös koska jossain siellä on samanlaisia tolloja kun mä. jos edes joku säästää rahansa niin hyvä.
Avatar
#18 • • gerry Guest
Muah, otin tänään riskin ja kannoin himaan midisport 4*4 ku oli aika pakottava tarve sellaiselle negatiivisista jutuista huolimatta....

En sit tiiä onkos ne kehittyneet vai mitä mutta tein 029 droppitestin mutta en huomannut MITÄÄN pätkimistä tai nykimistä tai latenssia enkä myöskään ajastaan jäämistä...


No, vasta eka päivä ollut käytös... Voi olla et kohta sen todellisen luonteen näkee (ikäänku naisissa, ekana päivänä kaikki ovat ihania mut auta armias ku seuraava päivä koitta).