Telkkari opettaa enemmän kuin koulu. Vai kuinka monesti olisit nähnyt karibujen parittelevan ilman teeveetä?
Höh, mä olen nähnyt maakilpikonnien parittelevan ihan livenäkin luonnossa. On se paljon hauskempaa seurattavaa kuin telkkarista. ;)
Osaisitko englantia yhtä hyvin? Entäpä seksuaali-valistus?
Itse olen oppinut englantia myös seuraavien formaattien kautta: romaanit, lehdet, elokuvat, populaarimusiikki. Televisio on yksi väylä muiden joukossa, mutta vain yksi. Itse koen että englanninkielisen kirjallisuuden lukeminen on ollut huomattavasti antoisampaa kielellisesti kuin esimerkiksi tv-sarjojen katsominen.
Ylipäätään jotenkin tuntuu siltä että asetat telkkarin tarjoaman informaation aivan liian korkeaan asemaan. Itse ainakin olen omaksunut aivan ehdottoman valtaosan tiedostani lukemalla, en telkkaria katsomalla. Lukeminen kehittää tekstinhallintataitoja aivan eri tavalla kuin telkkari, ja niin valitettavaa kuin se onkin, tekstinhallinta on todella tärkeässä asemassa elämässä (vieläkin). Tietysti myös kuvallisen informaation käsittelytaitoja tarvitaan, mutta tähän ei välttämättä tarvita televisiota. Elokuvat ja valokuvat ajavat usein aivan mainiosti saman asian.
On kyllä totta että televisiosta voi saada myös hyödyllistä tietoa, sitä ei käy kiistäminen. Käsi sydämelle kuitenkin: kuinka moni vakituisesti televisiota katsovista ei katso esimerkiksi saippuasarjoja, tai muuta ihmissuhdedraamaa, vaan seuraa vain ja ainoastaan uutisia ja luontodokumentteja? Eipä tarvitse kuin vain katsoa suosituimpien televisio-ohjelmien listoja, ja huomaa että joukossa on hyvin paljon sellaista jonka informatiivinen anti on aika laihaa.
Eihän sitä voisi tulla edes media-kriittiseksi, jos tietoa ei tulvisi koko ajan jostain.
TV on kuitenkin vain yksi media muiden joukossa. Itse koen sen merkityksen elämässäni hyvin vähäpätöiseksi, ja koen että tilaamani sanomalehti, 5 aikakauslehteä, lukemani kirjat, käyttämäni internet ja katselemani valokuvat mahdollistavat ihan hyvä pohjan mediakriittisyyden harjoittamiselle.
Itse seuraan televisiota todella vähän, oikeastaan murrosiästä lähtien. Aikaisemmin oli vielä joitakin sarjoja joita saattoi katsoa (Simpsonit tms.), mutta vähitellen nekin ovat tippuneet pois. (Sitäpaitsi Simpsoneita saa ladattua kätevästi netistä.) Välillä kyllä tuntuu siltä että kaikille ei ihan mene aina perille että joku tosiaan voi olla ihan ilmankin telkkaria, koska lauseen "en katso telkkaria" jälkeenkin tulee vielä usein kysymyksiä "no mut ootko sä nähnyt sitä ja sitä uutuussarjaa/mainosta".
Salainen vinkki muuten: jos kokee että jää ilman telkkaria ihan ulkopuoliseksi populaarikulttuurin ilmiöistä ja uusista jutuista, asiaa voi paikata lukemalla sanomalehtien tv-ohjelmia koskevia kirjoituksia. Itse esimerkiksi luen hyvinkin tarkkaan Nyt-liitteen tv-osaston, koska näin pysyn aika hyvin perillä siitä mitä telkkarista tulee ja mikä on nyt kuuma juttu, ilman että tarvitsee tuhlata aikaa itse telkkarin katsomiseen.
Välillä kyllä sitten tulee katsottua telkkaria joissakin erikoistilanteissa. Esimerkiksi Raumalla kun oltiin juhannuksena, tuli hotellihuoneessa tapettua paljon aikaa katsomalla telkkaria. Täytyy sanoa että välillä oli lähinnä pöyristynyt olo: miten ihmeessä tällaista rapaa voi kukaan katsoa. Tuolla reissulla ohjelmilla oli lähinnä huvitusarvo, niille saattoi nauraa aivan kippurassa, mutta jos vakituisemmin pitäisi telkkaria katsoa, ei siihen pystyisi kyllä suhtautumaan huumorilla. Jokunen hyväkin ohjelma kyllä sattui eteen Raumalla. Esimerkiksi lauantain Avara luonto -dokkari oli oikeasti ihan kivaa katsottavaa.
Itse olen esittänyt Villelle toiveen siitä, että kun telkkari menee aikoinaan vaihtoon ja sen tilalle hankitaan videotykki, ei meillä olisi edes mitään laitetta jolla kanavia pystyisi katsomaan. Mikään ei olisi makoisampaa kuin päästää tv-lupatarkastaja asuntoon jossa on kotiteatterilaitteisto viimeisen päälle, mutta ei mitään millä katsoa varsinaisia tv-kanavia. ;)