Motivaatiosta...

22 posts, 2 pages, 3,513 views

#1 • • Transistor Guest
Kertokaapa ehdotuksia miten motivoida itsensä taas mielettömään luomisen puuskaan. Ainakin omalla kohdalla musiikin tekeminen on tosi kausiluontoista, eli syntikat saattaa kerätä pölyä yli kuukauden ja sitten taas hehkua punaisena seuraavat neljä viikkoa. Vinyylien kuuntelu ainakin inspiroi aina hetkeksi...mites teillä muilla?
Radarski

#2 • • Radarski

Kertokaapa ehdotuksia miten motivoida itsensä taas mielettömään luomisen puuskaan. Ainakin omalla kohdalla musiikin tekeminen on tosi kausiluontoista, eli syntikat saattaa kerätä pölyä yli kuukauden ja sitten taas hehkua punaisena seuraavat neljä viikkoa. Vinyylien kuuntelu ainakin inspiroi aina hetkeksi...mites teillä muilla?

Emmä tiedä onks siihen mitään keinoa. Mä oon hirveen laiska naputtamaan noita patterneja, pitäis saada joku juttu millä ne saa sinne ajatuksenvoimalla :). Mulla on useempi biisin alku, mut aika ei tunnu riittävän. Ehkä siksi kun on töitä, ja niiten jälkeen ei jaksa säätää.
Viikonloppusin jos on aikaa ni tulee väänettyä biisiä...
#3 • • pakana Guest
(Ollaan vähän väärässä mestassa mitä keskustelun aiheeseen tulee, mut joku siirtopotentiaalia omaava varmaan hoitaa homman...?)

Ei sitä kannata väkistää, parhaat jutut syntyy aina fiilispohjalta. Muusa antaa sillon ku sille päälle sattuu ;)

Ite oon huomannu et biisin rakentelu yli sen kriittisen pisteen, jossa se joko jää kesken tai tulee rakenteeltaan valmiiks, vaatii tuntikausia aikaa. Jos duunin jälkeen väsyneenä yrittää jotain nykerrellä, ni kovalevyltä löytyy äkkiä kansiokaupalla niitä ihania neljän baarin looppeja, joista ei koskaan kasva sen kummempaa.
#4 • • elok Guest
Mulla on itse asiassa vähän sama homma mutta vaan levyjen soittamisen kaa..

Eli saatan innostua soitteleen joka päivä monen viikon ajan ja sitten taas voi olla joku kuukausi että en koskekaan levareihin...

Tähän voi tietysti vaikuttaa se, että oli tossa hetken taloudellisella puolella hiukan heikko tilanne ja ei saanu yhtään tuoreita levyjä.. Ja ei niitä samoja vanhoja jaksa koko aikaa hinkata ees sun taas..

Mä just kelailin tätä samaa homma eilen. Siis lähinnä ton levyjen soittelun kannalta, että soittaaks/treenaaks jengi niinkun ihan joka päivä vai onko se lähinnä sellaista kausi luonteist?
#5 • • Timmy Guest

Ite oon huomannu et biisin rakentelu yli sen kriittisen pisteen, jossa se joko jää kesken tai tulee rakenteeltaan valmiiks, vaatii tuntikausia aikaa. Jos duunin jälkeen väsyneenä yrittää jotain nykerrellä, ni kovalevyltä löytyy äkkiä kansiokaupalla niitä ihania neljän baarin looppeja, joista ei koskaan kasva sen kummempaa.

Allekirjoitan tuon täysin. Poikkeuksena ehkä tilanne, jolloin takana rankka viikko ja pe duunin jälkeen aamuyöllä laittaa luurit päähän ja alkaa vääntämään muutamaksi tunniksi. Voi syntyy mielenkiintosia juttuja.
#6 • • introvert Guest
Mulla on just sama ongelma. Välillä kaikki oma musa kuulostaa ihan paskalta eikä ole motivaatiota jatkaa.. Siihen auttaa ainakin välillä muutaman päivän tauko, yrittää olla ajattelematta kaikkea musantekoon liittyvää. Musan kuuntelu myös -> saa vaikutteita omaan musiikkiin muun musiikin kautta.. Inspiksiä ja ideoita tulee välillä missä sattuu ja yleensä niitä ei saa kumminkaan toteutettua kun pääsee koneelle. Jonkun pitäis kehittää se brain to midi convertteri. ;)

Allekirjoitan tuon täysin. Poikkeuksena ehkä tilanne, jolloin takana rankka viikko ja pe duunin jälkeen aamuyöllä laittaa luurit päähän ja alkaa vääntämään muutamaksi tunniksi. Voi syntyy mielenkiintosia juttuja.

Itsellä sitä musaa syntyy lähinnä vain aamuyöllä, päivällä ei yleensä saa mitään aikaiseksi. :)
#7 • • uniko1 Guest

Ainakin omalla kohdalla musiikin tekeminen on tosi kausiluontoista, eli syntikat saattaa kerätä pölyä yli kuukauden ja sitten taas hehkua punaisena seuraavat neljä viikkoa. Vinyylien kuuntelu ainakin inspiroi aina hetkeksi...mites teillä muilla?

no jos haluaa piinata itseään duunin ohella burnoutin partaalle, niin ainahan voi pakottaa ton kausiluontoisen toiminnan rutiiniksi :) päiväduunin jälkeen (varsinkin kesällä) himaan painuminen syntetisaattorin ääreen ilman takeita siitä että mitään syntyy voi olla aika rasittavaa, mutta toisaalta, jos haluat musiikkia tehdä niin sitten sitä on vaan tehtävä. kun totuttautuu siihen, että tekee musiikkia tai siihen liittyvää muuta hommaa lähes päivittäin, aloittaminenkin helpottuu tietenkin. välipäivät on tietenkin suositeltavia, ettei oikeasti rupea vituttamaan :)

kaikki musiikin tekemiseen liittyvät toimet eivät oo yhtä paljon luovuutta vaativia. säveltäminen ja tyhjästä nyhjäseminen on vaikeita hommia ja ei yksinkertaisesti jokaisena päivänä onnistu - yleensä varsinkaan raskaan duunipäivän jälkeen. tämän takia itse ainakin hoidan eri hommia eri päivinä, esim.

- rakenteellisesti valmiiden biisien soundien muokkaaminen/hiominen
- äänitys ja miksaus valmiille biiseille
- arkistointi, biiseissä käytettyjen soundien/efektien ym. ylöskirjoittaminen, cd:lle poltto jne
- samplaus ja samplejen lajittelu
- opiskelen, esim. luen miksausopusta
- jne

eivät kaikki niin "hauskoja" hommia, mutta toisaalta sellaisia joita pystyy tekemään pää vähän tyhjempänäkin. onpa suoraan tekemisissä musiikin kanssa ja tekee vielä jotain hyödyllistä, mikä auttaa niitä päiviä kun pitäisi jotain uutta luoda. tarpeeksi kauan kun päivittäin on asian kanssa tekemisissä, niin kohta et pysty muuta ajattelemaankaan ja homma helpottuu (ja pikkuhiljaa kilahdat :))

kohta koittaa kesäloma ja taloudellisesta tilanteesta johtuen en aio maasta poistua, joten yritän korvata päiväduunissa käymisen melko tiukalla musiikkiin paneutumisella ja yritän pitää viikonloput vapaata siitä.

työtapojen muuttaminen huvikseen on ihan freesiä välillä. jos satut tekemään softasekvensserillä normaalisti asiat ja jossain laitteessasi on sekvensseri jota et ole ankeuden vuoksi käyttänyt, niin vedäpä jonain viikkona piuhat niin päin että duunaat musiikkia täysin toisilla välineillä.

työstä montaa raitaa samaan aikaan. luultavasti et pysty olemaan luova tai objektiivinen ratkaisujen suhteen, jos jyystät samaa biisiä viikon putkeen.

jos biisi ei ole syntyäkseen tai joku juttu siinä kusee, älä pelkää sen poisheittämistä. usein muutoksiin käytetty aika on turhaa, tosin joskus saattaa syntyä niitä nerokkaita sattumia. usein teen itse siten, että tallennan biisistä uuden version, esim. biisin-nimi-002 ja heitän kusevat osiot suoraan pois siitä. näin ne ovat varmuuden vuoksi tallella, mutta saan freesin startin.

omien työtapojeni mukaan jos olen tekemässä musiikkia joka vaatii säveltämistä (l. perinteisempiä melodioita, sointuja and all that shit), työstän usein alkua perussoundeilla kuten pianolla. tällöin keskityn olennaiseen ja tiedän vaihtavani soundit myöhemmin, eikä keskittymiskyky harhaile siihen että tää soundi olisi parempi jos vääntäisin hieman filtteriä, kun pitäisi ajatella melodiakulkua.
#8 • • mark hamilton Guest
Öisin on paras inspiraatio!
#9 • • Transistor Guest

Öisin on paras inspiraatio!

Tää on totta. Oliskin kiva tutkia tota juttua minkä takia yöllä syntyy ne parhaat jutut ja päivällä ei yleensä mitään. Aivot toimii jotenkin luovemmin tuon musiikin suhteen puolenyön jälkeen.
#10 • • xybo Guest

Kertokaapa ehdotuksia miten motivoida itsensä taas mielettömään luomisen puuskaan. Ainakin omalla kohdalla

Mulla on ainakin pari motivaatio tapaa jotka toimii
itselläni.

1) Käy bileissä, mielellään sellaisissa jossa tulee semmosta
matskua mistä itse pitää, kun sitä paukutusta kuulee
riittävän lujalla niin se motivoi tekemään itsekkin lisää.

2) Samplaa vain semmoisia levyjä joista itse pidät, remixaile
ja leiki lyhyillä luupeilla, efektoi ja ala pikkuhiljaa vaihtamaan
ja kokeilemaan muitankin soundeja päälle tai tilalle. Tälllä
tavalla itse ainakin pääasiassa alan tekemään biisejä.
Raiskaamalla toisen biisiä ja pienellä efeketeillä ja filsuilla
pystyy jo osaks peittämään mistä soundi on ripattu ;)

-- xybo
#11 • • Edited bulk Guest

2) Samplaa vain semmoisia levyjä joista itse pidät, remixaile
ja leiki lyhyillä luupeilla, efektoi ja ala pikkuhiljaa vaihtamaan
ja kokeilemaan muitankin soundeja päälle tai tilalle. Tälllä
tavalla itse ainakin pääasiassa alan tekemään biisejä.
Raiskaamalla toisen biisiä ja pienellä efeketeillä ja filsuilla
pystyy jo osaks peittämään mistä soundi on ripattu ;)

-- xybo

"Huono taiteilija varastaa, hyvä ei jää kiinni" ;)
#12 • • xybo Guest

"Huono taiteilija varastaa, hyvä ei jää kiinni" ;)

Kuka nyt taiteilija haluaa olla kun musiikista
on kyse. Sehän on tekniikkalaji + ripaus tsäkää ;)

-- xybo
#13 • • serotonot Guest

Tää on totta. Oliskin kiva tutkia tota juttua minkä takia yöllä syntyy ne parhaat jutut ja päivällä ei yleensä mitään. Aivot toimii jotenkin luovemmin tuon musiikin suhteen puolenyön jälkeen.

Johtuisko siitä että ei ole niin paljoa muita ärsykkeitä ku ulkoa tulevien äänien määrä on vähäisempi, on pimeämpää jne. joten kuuloaisti, jota itse ainakin pääasiallisesti musiikinteossa käytän, saa "enemmän tilaa" muilta aisteilta.

sithän on viel ne ihme melatoniinihässäkät yms. mut joku muu joka niist tietää, selostakoon.
#14 • • Ana-- Guest

Kuka nyt taiteilija haluaa olla kun musiikista
on kyse. Sehän on tekniikkalaji + ripaus tsäkää ;)

-- xybo

Niskalaukauksen arvoinen kommentti.
#15 • • ---[-]--- Guest

Kannattaa muuttaa mun mielestä työtapoja. Vaihtelu hektittömämpään ympäristöön varmasti rentouttaa ja sitä kautta voi saada inspiraation. Tosin jos nuppi ei sano ees et mihin pitäis mennä, ni aina vaan hankaloituu. Väkisin ei tuu yhtään mitään.
#16 • • xybo Guest

Niskalaukauksen arvoinen kommentti.

Pah. Elämä kannattaa ottaa sellaisena kun se on
eikä elää jossain pilvilinnassa.

-- xybo
#17 • • nvd Guest

Jonkun pitäis kehittää se brain to midi convertteri. ;)

joo, ja mielellään vielä sellanen jota vois käyttää nukkuessa..
#18 • • Quu Guest
Nyt on pahoja ongelmia.

Ei millään pysty vääntäytymään kouluun.

Vasta pari viikkoa takana ja poissaolot alkavat olla jo vaarallista luokkaa. Tälläkin hetkellä pitäisi olla matematiikantunneilla, mutta ei. En vaan jaksa vääntäytyä sinne.

Mikä avuksi?
#19 • • louis Guest
Mulla se on ainakin puoliksi sellaista miettimistä.. Pelaan jotain peliä ja saan idean. Hei Pitäisikö sitä tehdä jotain. Yleensä mietin, puranko energian kirjoittamiseen vai musaan.. Se vähän heittelee mulla.. :angry: ankaraan raivoon Sekä luomisen :hah: iloon.. Kuinka pakonomaisesti musaa teen.. :hearts:
#20 • • MikkiHiiri Guest

kaikki musiikin tekemiseen liittyvät toimet eivät oo yhtä paljon luovuutta vaativia. säveltäminen ja tyhjästä nyhjäseminen on vaikeita hommia ja ei yksinkertaisesti jokaisena päivänä onnistu - yleensä varsinkaan raskaan duunipäivän jälkeen. tämän takia itse ainakin hoidan eri hommia eri päivinä, esim.
.
.
- samplaus ja samplejen lajittelu
.
.

Samplaaminen ja samplejen teko on kyllä yks motivaation parhaista
herättäjistä. Kun löytää hyvän soundin jota ei olettanut löytävänsä, tulee heti
n. 2-3 biisi-ideaa päähän :)

Sen lisäks soundien luominen sample-pohjalta on ollu itelläni yks hauskimmista
ja luovimmista ajanvieteistä. Pääsispä joskus luomaan itellensä soundimodulin ;)