kertokaas jotain hyviä mikkejä

44 posts, 3 pages, 12,756 views

Avatar
#21 • • Roz Guest
Behringerillä on hyvä & halpa SM58-klooni. Ultravoice XM8500 :

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=XM8500&lang=eng

Itselläni sellainen on ja olen sillä ihan käyttistä matskua saanut äänittämällä laulua, fonia, perkussioita, akustista kitaraa jne... Eli tämä on halvasta hinnastaan (29e) huolimattaan erittäin laadukas verme.

Riippuen tietysti tilanteesta mutta laulumikkinä voi käyttää aika pitkälle halpahalli-mikkiäkin, esim Sonyllä on ihan laadukkaita kapuloita. Sopivasti equa, kaikua ja kompuraa säätämällä saa ihmeitä aikaan.

Vahva- ja hyvä-äänisen laulajan äänittämiseen kannattaa panostaa muutenkin kuin pelkällä kalliilla mikrofonilla. Kannattaa opiskella jostain sopivasta lähteestä hieman lauluäänityksen perusteita..

Hups, nyt jäi taas pätemis-nappi pohjaan ;)
Avatar
#22 • • H_Lecter Guest
Tän topicin viimeisin viesti on tullut melkein vuosi sitten, niin onko tänä aikana ehtinyt tulemaan mitään varteenotettavaa budjettiluokan micciä ton Shuren SM58:n rinnalle?

Itse olen kattellut jonkin verran Shuren ja Sennheiserin eri malleja. Onko kellään kokemuksia Sennheiserin miceistä?
Avatar
#23 • • miikkah Guest
Itse ostelin pari kuukautta sitten kaverille lahjaksi SM58:n. Myyjä ei meinannut oikein aluksi suostua myymään sitä, kun hänen mielestään olisi ehdottomasti kannattanut ostaa jonkin toisen merkkinen, puolet halvempi mikki, joka kuulemma oli vähintään yhtä hyvä. Eli ainakin hänen mielestään Shureissa - ja etenkin 58:ssa on ehkä vähän paljon extrahintaa pelkästä legendaarisesta maineesta johtuen.

En valitettavasti muista mikä tuo vaihtoehtomikki oli. Joku varmaan tietää mistä oli kyse tai jonkun muun vastaavan...? Jollain luokkaa 50 eurolla 58:a vastaava kapula olisi varmasti monelle budjettimikkiä etsivälle hyvä valinta.

Ja jos raha on tiukassa, niin ostaa ensin sen mikin ja kokeilee iskeä sen vaikka sitten siihen soundblasteriin tms mikä sitten koneesta löytyykin. Riippuu niin minkälaista soundia hakee ja minkälaisia vokaaleja äänittää, että haittaako se paskalaatu nyt sittenkään kovin paljoa. Hyvän äänikortin ja mikkivahvistimen voi sitten myöhemmin ostaa muutamalla satasella, jos ja kun tarvetta ilmenee.

Musiikki on kuitenkin tärkeämpää kuin sen soundin hiominen, eli mieluummin tekee tänään biisejä vähän kehnommalla laadulla, kuin lykkää koko homman johonkin hamaan tulevaisuuteen ja säästää aina vaan parempiin laitteisiin.
Avatar
#24 • • Roz Guest
No kannattaa ehkä kokeilla tosiaan noita Behringerin kamoja, tietääkseni niiden joukossa on kyllä erittäin hyviä vastineita mm 58:lle.
Avatar
#25 • • H_Lecter Guest

No kannattaa ehkä kokeilla tosiaan noita Behringerin kamoja, tietääkseni niiden joukossa on kyllä erittäin hyviä vastineita mm 58:lle.



Ite välttelen Behringer -merkkiä (+ muutamaa muuta) kuin ruttoa. Edullisia mutta silti monipuolisia laitteita == laaduttomia komponentteja...

Mites AKG:n mikit? Kellään kokemuksia niistä? Tai sitten Sennheiserin halvimmat, jotka pyörii ~60-70e nurkilla? Sennheiserhän on merkki jolta ei tietääkseni ole päässyt yhtään paskaa valumaan tehtailta ulos.
Avatar
#26 • • osenoko Guest

Mites AKG:n mikit? Kellään kokemuksia niistä?


AKG C 414 on hyvä ja edullinen konkkamikki, samaa hintaluokkaa edustaa myös Neumann TLM 103. Konkkamikeillä toimittaessa tarvitaan tietysti sitten myös hieman akustointia ja phantom-poweria, mutta eihän noi edukkaammat putkietusetkaan mitään hirveitä maksa, esim. SPL Gold Mike tai Focusrite Voicemaster (putkiemulaatio).
Avatar
#27 • • polyfonken Guest
mä joudun kyllä yhtymään behringer-kommenttiin. huonosti käyttöä kestäviä, ohuita ja rumia. :right:

studio projectsin b1 on ollut todella hyvä laulu/kontrabassomikki eikä maksanut paljoa, vähän yli satasen muistaakseni englannista tuotuna. vähän tumman kuuloinen mutta sitä hainkin.
ja sm58:n viehätys lienee siinä että se tuo äänet pintaan aika hyvin. sopii rokkiin ja kitarakaappeihin siis...
Avatar
#28 • • polyfonken Guest
jos kyse oli 3.5mm plugillisista mikeistä niin kaikki noi konkkamikit kannattaa jättää laskuista. ois munkin kannattanut lukea kysymys kunnolla. :roll:
Avatar
#29 • • Samuli Guest
meillä ollu keikka ja studiokäytössä shuren 58 beta. eipä ole pahaa sanottavaa. kannattaa kuitenkin hieman satsata siihen mikkiin; minkä rahassa säästää sen saundissa menettää.
Avatar
#30 • • kent Guest
testatkaapas noita EV:n cobalt sarjan mikkejä. Esim.CO-7 ja CO-9.
Voittaa äänenlaadussa perinteisen SM58:n , mutta on livekäytössä aavistuksen kiertoherkempi. Hinta kun on tuolla 60e hujakoilla, niin tää on loistava vaihtoehto hima ja miksei livekäytössäkin. Skitalle ja lyömäsoittimille sitten tuo CO-4 on ihan suht'asiallinen vaihtoehto.
Konkkavaihtoehtoa haettaessa kantsii testata AKG C430. Kompakti kokoinen, hyvä soundi, eikä maksa maltaita (muistaakseni jotain 140e).
Avatar
#31 • • Hexe Guest
Kas, mikkitopikki... Itse olen tehnyt keikkoja muutamilla eri mikeillä, mutta kyl toi Shure SM58 on paras ollut. Perinteikääs mikki eikä turhan massiivinen, ei kovin kiertoherkkä ja toimii miltei kaikessa tarkoituksessa.
Laulussa erityisen hyvin, joissain rummuissa, olen itse sämpläillyt akustista kitaransoitteluani + muuta... Kestävä mikki eikä moittimista :)
En ole hetkeäkään katunut kun ostin sen joskus, päinvastoin...
Avatar
#32 • • Pete Input Guest
Eiku... SM58 Beta.

Onx se hyvä? Ei, se o paras! :D
Avatar
#33 • • OSC8 Guest
Pitäis ehkä yrittää tehdä livetallenne ambienssimikkien kanssa. Tarkoituksena ei olis nauhoittaa mitään sinfoniaorkesteria tms ihmeellistä jossa tarvittaisiin hyvää äänenlaatua, vaan yksinkertainen hyvin koruton tallenne dj/kiksusetistä: yksi stereoraita musiikkia ja yksi stereoraita näistä ambienssimikeistä. Studiolla sitten pientä masterointia ja mixdown, ei mitään muuta.

Pikaseen katsoin t-kaupasta halvinta mahdollista ratkasuu ja tollanen setti osu eteen. Tuohan ei tarvitsisi kaveriksi kuin toisen samanlaisen mikin.

Tekeeks tolla kuitenkaan yhtään mitään? Jotenkin toi on niin älyttömän halpa setti, et täyttä kuraahan sen on pakko olla..? Tietty äänenlaadulliset vaatimukset ei niinkään paina, lähinnä vaan et saaks noilla homman tehtyä.. Ettei käy niin että noi ei kestä sitä äänenpainetta tms..
Avatar
#34 • • addx Guest


Pikaseen katsoin t-kaupasta halvinta mahdollista ratkasuu ja tollanen setti osu eteen. Tuohan ei tarvitsisi kaveriksi kuin toisen samanlaisen mikin.



Mulla taitaa olla samanlainen mut ilman tota jalkaa ja sen voi syöttää vaikka koirille. Siinä on käsittämättömän huono dynamiikka tai joku. Se särkee joka mikserissä millä ollaan kokeiltu jo puheääntä. Ja tämä johtuu vain siitä mikistä koska esim shurella tätä vikaa ei ole ilmennyt. Korjaan toi olikin yhtä mallia pienempi eli MB 45. Mutta jos laatu on samaa luokkaa en suosittele. Shure on aika varma ratkasu
Avatar
#35 • • OSC8 Guest

Siinä on käsittämättömän huono dynamiikka tai joku. Se särkee joka mikserissä millä ollaan kokeiltu jo puheääntä.



Thanx tiedosta, mä aattelinkin et miten helvetissä toi mikki voi olla noin halpa, mut eipä ihme sit ;)

Pitää kattoo sit jotain muuta, seuraava hintaluokka mikeissä on ilmeisesti sit jo 80-120e per kpl, shuresta löyty SM57. Toi sit varmaan kelpais, olis ainakin kehuttua SM58:a pari kymppii halvempikin?
Avatar
#36 • • thph Guest
Moi!

Itse olin harkinut ostaa mikin noin 100 eurolla ja mielessä kävi
- AKG D880M (89 eur) http://www.stpaulssound.fi/mikrofonit.html
- Shure SM58 (109eur) http://www.stpaulssound.fi/mikrofonit.html
- Audix OM-2 (109eur) http://www.musamaailma.fi/proaudio/tuotteet/182/189/

Noh, AKG on supercardioidi, 60 - 20kHz, THD: 147 dB SPL / 156 dB SPL

Shure SM58: cardioidi, 50 - 15kHz,

Audix OM-2: hypercardioidi, 140dB SPL, 50Hz-16kHz

Siis noiden cardioiden ero on siinä, että hypercardioidi ottaa vähiten taustaääniä mukaan. Näin ollen esim. hypercardioidi sopii parhaiten bändilaulajille. Lisää tietoja kardioideista:

http://www.sweetwater.com/store/detail/OM2/

Noh, niistä speksestä. kävin myös testaamassa niitä ja korvani sanoo, että Shuren soundi oli surkein (jotenkin sammaltava) ja Audixin mikki taas terävin ja selkein (ainakin se sopii mulle, miehen äänelle parhaiten). Joten päädyin ostamaan Audix OM-2:en ja sain sen hintaan 98 eur. Onko muita vaihtoehtoja, jotka olisivat parempia kuin tuo Shure SM58? Mielestäni Shure SM58 on aika kallis (noh, varmaan se merkki maksaa puolet hinnasta). Oikeesti SM58 voisi sijoittaa tohon 50eur-hintaluokkaan maksaviin mikeihin.
¡ Previous post a couple of years ago !
Avatar
#37 • • 8boltsi Guest
Toi ShureSM58 soveltuu ainakin loistavasti beatboxaukseen. Itellä on negatiivisiä kokemuksia Vocopro MarkCV-1 mikistä ( Hintaa 59e ).. Kun kiinnitettiin mikseriin, nii ainut mitä kuului, niin oli suhinaa ja puhe hiljaa kohinan taustalla. Mutta tietokoneelle tuo mikki sopii mainiosti ja beatboxaukset ja laulut pystyi tehdä hyvin.
Itsekkin kyselin eräästä liikkeestä Shure SM58, niin kauppias alkoi samantien esittelemään toista mikkiä, mikä oli kuulemma täysin kopio sm58sta, mutta eri nimellä. Ja hintaa puolet vähemmän.. Mutta ei vaan uskalla luottaa niihin, ennekun niitä saa kokeilla jossain paikassa.. SM58 on siitä hyvä, että siihen voi luottaa ja siinä on loistava laatu. :happyroll: :1star:
Avatar
#38 • • Roz Guest
Itselläni on 2x Shure C606, mikä on ns. halpisversio SM58:sta. Itse olen ollut kovasti tyytyväinen. Lähinnä vokaaleja äänittänyt, sekä akustista kitaraa. Niin ja rytmimunaa ;)
Avatar
#39 • • bulk Guest

Itselläni on 2x Shure C606, mikä on ns. halpisversio SM58:sta. Itse olen ollut kovasti tyytyväinen. Lähinnä vokaaleja äänittänyt, sekä akustista kitaraa. Niin ja rytmimunaa ;)



Itelläni on vokooderimikkinä tollanen ja siinä ajaa asiansa. Tommonen ei-mene-rikki-millään perusvasara eikä maksa mitään. Puheen satunnaiseen äänitykseen sopinee ihan ok ja dynaamisen rakenteensa puolesta sopii joka purkille. Tosin jos vähänkään halua panostaa lisää, niin kandee hankkia sit suoraan SM57/58.

Sit tossa on lainassa Röden NT-1000, joka on jo ihan mukiinmenevä saundiltaan, nauhoitettiin just yks espanjan kielikurssi sillä.
Avatar
#40 • • Zeraf Guest
Joka paikassahan hehkutetaan Röden mikkejä...esim. NT1000:lla pitäis irrota laatuääntä. Röde NT1A on sit vähän enempi budjettimikki. Varmasti tutustumisen arvoisia.