kertokaas jotain hyviä mikkejä

44 posts, 3 pages, 12,740 views

Avatar
#1 • • hepu Guest
Eli tarttis jonkun hyvän ja halvan mikin jossa olis 3,5 mm plugi päässä. Pitäis saada koneeseen että pääsis vähän laulamaan...
kiitos
Avatar
#2 • • TomiS Guest
Lyhyt vastaus on, että ei ole olemassa hyviä mikkejä joissa on miniplugi päässä.

Kannattaa hommata jokin mikki jossa on normaali XLR-liitin, ja joko kolvata adapteri tai ostaa sellainen.

Mikä on halpa tässä tapauksessa?
Avatar
#3 • • Daniel Braun Guest
Halpa hinta taitaa tässätapauksessa olla se 10e... No, jotkut eivät ole käsittäneet että HYVÄ mikki on kallis, erittäin kallis... Ehkä... :D No, saahan sitä toki halvemmallakin ihan hyvän tasoisia mikkejä, jotakin 50e kun on valmis vähintään uhraamaan niin saa jo jonkinmoisen pätevyysasteen omaavan mikin. Rahalla saa, ja laatu maksaa. Niinhän se on. Hyvistä mikeistä saa maksaa tuollaisin monien satojen eurojen hintoja, joten.. Aluksi mietit minkälaista mikkiä tarviit, mihin käyttöön. Millaista dynamiikkaa haet, suuntakuviot? Mihin se mikki tulee kiinne, tietokone, mikseri?

Tietenkin, riippuu hieman siitä mihin tarkoitukseen mikkiä tarttee. Multa löytyy ainoastaan tollanen halpismarketti Sony. Ja tietenkin miniplugi perässä. Mutta, radioalalla työskentelevä jopa kehui tuota mikkiä paremmaksi kuin miltä näyttää. Kieltämättä, soundi siinä on yllättävän hyvä. Ihme kyllä.
Noh, enpä sitä mikkiä tarttekkaan muuhun kuin epämääräisten äänien nauhoitteluun jotka vedän samplerille rankasti efutettuna. Joten, miksi ostaisin kalliin mikin?

Alelaareista saa varmasti halvalle heppoisia mikkejä. Soundi niissä on mitä on, mutta jokaiseslla on omat tarpeensa ja niiden tyydyttämiseen tarvitaan... Hmm... Erilaisia värkkejä ;)
Avatar
#4 • • Tuppu_ Guest
Hehee, mulla on kans joku prismasta ostettu 99mk sonyn mikki. Toimii kyllä yllättävän hyvin myös soundillisesti ja olen sillä kans pärjänny tosi hyvin, kun efektoin myös ääntä aika rankasti mm. säröllä, niin hyvän ja huonon mikin välinen ero menee aika pieneksi. Pärjäilen siis tolla.

Mutta jos laatu-mikkejä hakee, niin esim. shurella on aika hyviä malleja ja yks käytetyimmistä lienee tämä:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-105767.html
Avatar
#5 • • Ricke Guest


Mutta jos laatu-mikkejä hakee, niin esim. shurella on aika hyviä malleja ja yks käytetyimmistä lienee tämä:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-105767.html



Jep, viiskasi on kyllä ehdottoman legendaarinen mikki. Studiohommista en tiedä, mutta eiköhän lähes keikalla, kuin keikalla Shure oo standardi.
Avatar
#6 • • Edited bulk Guest
Joo mul on tollanen SM 48 Shure, johon oon ollu ihan tyytyväinen, siis toi 48 on 58:n halvempi sisar.

Kestävyys on sitä luokkaa, että sitä voi käyttää vaikka vasarana. Eikä se performanssikaan niin basa ole.

fsm48_large.gif

Seuraavaks hakusessa olis varmaan stereomikki, jonka sais plugattua johonkin kannettavaan vehkeeseen.

Niin juu ja mun mielestä kaikki 10e vehkeet voi unohtaa, kun tollasen SM 58:n saa käytettynä helposti noin viiteenkymppiin. Ostaa suoraan jonkun edes kohtalaisen niin ei hetikohta vituta. (Kannattaa hengata juoppojen rokkareiden kanssa silloin kun niiltä on rahat loppu.) ;)
Avatar
#7 • • CJDaft Guest
Itse kyllä suosittelisin kans tuota Shuren legendamikkiä (SM58), jos basic-dynaamista mikkiä etsii. Se kun käy mihin vaan tarkoitukseen -- laulu, rummut, yms. Sitten myös AKG valmistaa tuota öö muistaakseni D-sarjaa kohtuuhintaisia, mut livekäytössä en suosittelis...Jos sitten haluaa kerralla sijoittaa HYVÄÄN dynaamiseen, niin menisin tuonne Sennheiserin E-sarjaan, esim. 845 on tosi hyvä dynkky...

Et sellasta...

CJDaft

Voi herrajumala miten paska taajuusvaste tuossa SM48:ssa...:eek:
Avatar
#8 • • Sniff Guest

tse kyllä suosittelisin kans tuota Shuren legendamikkiä (SM58), jos basic-dynaamista mikkiä etsii. Se kun käy mihin vaan tarkoitukseen -- laulu, rummut, yms.



no jos yleismikkiä hakee niin shuren sm57
on vielä parempi vaihtoehto;)

imo varsinkin rumpujen kanssa parempi.

ja pirun kompaktin kokonenki vielä=)
Avatar
#9 • • hepu Guest
...ja noissa Shureissahan ei siis ole minuplugia?
pitäis saada nimittäin tietokoneeseen toi mikki...
Avatar
#10 • • Sniff Guest

...ja noissa Shureissahan ei siis ole minuplugia?
pitäis saada nimittäin tietokoneeseen toi mikki...



no ei ole ei... xlr-liitin vain.
(niinku pitääkin! :eek: )

ostat kato xlr -> 1/4" piuhan ja
sit 1/4" -> 3.5mm adapterin ja vot!

löytyy mistä tahansa musakaupasta
eikä edes maksa kauheesti.

ja nuita piuhoja ja liittimiähän ei
_koskaan_ voi olla liikaa :003:
Avatar
#11 • • Daniel Braun Guest


...ja noissa Shureissahan ei siis ole minuplugia?
pitäis saada nimittäin tietokoneeseen toi mikki...



Kuten jo tuossa edellä mainittua... Hyvissä mikeissä EI ole sitä penteleen miniplugia. Poikeustapaukset ja modatut sallitaan :D
Avatar
#12 • • hepu Guest
joten siis miniplugiadapteria ostamaan...
kiitoskiitos
Avatar
#13 • • Jusu Guest
Missasinks mä jotain, vai kolvataanko äänikortteihin nykyään tuhdimpia vahvistinpiirejä kuin vuonna saundblasteri?

Nuo Shuret sunmuut ei oikein tahdo tuottaa pihaustakaan ilman esivahvistinta mikin ja kortin välissä. Esivahvistimen valinta on sitten ihan oma taiteenlajinsa, mut budjettilinjalla Behringer taitaa viedä voiton (halvin jtn 50 neuroa), dbx:lläkin on joku pienihalpa.

Mikkilinjalla vinkkaisin myös Audix:n suuntaan: itse käytän OM-2:sta ja hyvin toimii.
Avatar
#14 • • Edited bulk Guest


Missasinks mä jotain, vai kolvataanko äänikortteihin nykyään tuhdimpia vahvistinpiirejä kuin vuonna saundblasteri?

Nuo Shuret sunmuut ei oikein tahdo tuottaa pihaustakaan ilman esivahvistinta mikin ja kortin välissä. Esivahvistimen valinta on sitten ihan oma taiteenlajinsa, mut budjettilinjalla Behringer taitaa viedä voiton (halvin jtn 50 neuroa), dbx:lläkin on joku pienihalpa.

Mikkilinjalla vinkkaisin myös Audix:n suuntaan: itse käytän OM-2:sta ja hyvin toimii.



Mulla on ainakin koneessa neljä kappaletta mikkietusia ja kaikkiin niihin liitettynä ainakin meikäläisen Shuresta kuuluu enemmänkin kuin pihaus. Mainittakoon, että yksi näistä on emolle integroidun kakkaäänikortin mikkisisäänmeno (piti sekin testata, toimi). Konkkamikit on sitten asia erikseen, ne tarvitsee sen phantom-jännitteensä toimiakseen, jota tavallinen SB ei varmaan osaa tuottaa.

Toki, varmaan järkevää (??) olisi hankkia jokin kunnollinen mikkietunen putkella, mutta sitten livahdetaan hintaluokassa jo aika kauas jo ton SM58:nkin hinnasta.

Ja ainakin mun äänikortista löytyy +48V phantom -syöttö, joten mä en tartte ees sen takia etusta.
Avatar
#15 • • Edited CJDaft Guest
Ihan oikeesti jos haluaa kytkeä mikkiä yhtään mihinkään niin suosittelisin kyllä melkein jonkin tosi mini mikserin ostamista - toimii varmasti, ostaa tarpeen mukaan sopivan kokoisen mikserin ja saa samalla töhäytettyä muutakin kamaa koneelle. Hinnatkaan ei niin hirveesti välttämättä päätä huimaa.

CJDaft

Niin tosin vanhempaan SoundBlasteriin en tökkäis vesilintuakaan:rolleyes:
Caro²

Posts: 5,301

#16 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Jos tykkää hyvästä, kirkkaasta, ja terävästä soundista (saattaa itseasiassa huonolle laulajalle olla paska valinta), niin: [AKG C 535 EB... eikä maksa montaa euroa :D (~370e)
Soundi on hyvä-äänisellä laulajalla _todella_ hyvä...

Mutta toisaalta nuo shuren 57 tai 58 on semmosia perusmikkejä joilla tosiaan naulaa vaikka 10" piikkejä seinään.

Tai.. osta neumann.
Avatar
#17 • • Elatek / Lauri E Guest


(Kannattaa hengata juoppojen rokkareiden kanssa silloin kun niiltä on rahat loppu.) ;)


:001: hyvä vinkki! täytynee mennä härsiin tota yläkerran tätiä kun se tulee pers-aukisena provinssista. josko vaikka olis mikki kaupan.. ;)
Avatar
#18 • • Daniel Braun Guest


Jos tykkää hyvästä, kirkkaasta, ja terävästä soundista (saattaa itseasiassa huonolle laulajalle olla paska valinta), niin: [AKG C 535 EB... eikä maksa montaa euroa :D (~370e)
Soundi on hyvä-äänisellä laulajalla _todella_ hyvä...

Mutta toisaalta nuo shuren 57 tai 58 on semmosia perusmikkejä joilla tosiaan naulaa vaikka 10" piikkejä seinään.

Tai.. osta neumann.



Heh... Pätemistarpeinen vastaus(-ko)? :D Eihän tuon AKG:n hinta kovin korkea ole. Suht edullinen mikki. Jeah!
Noh, toi Caron mainitsema AKG nyt todellakin menee enemmän tonne laulajien käyttöalueelle. Nuo Shuret mielestäni olis kyllä riittävän hyvä vaihtoehto sellaiseksi yleimikiksi jonka käyttöalue vaihtelee tosta naulaamisesta sinne hoilottelun ääripäihin ja kaikkeen siitä väliltä.

Taikka sitten vaihtoehtona ovat nää "pirkkamarketin" mikit. Toimivat tietyllä käyttöalueella tietyn laatuisesti, kunhan muistaa pitää mielessään sen että ne todellakin on "pirkkamarketin" halpismikkejä.
Mikki pitää ostaa sen perusteella mitä tarvitsee ja mihin käyttöön se tulee. Mulle, kuten jo tuolla edellä sanoinkin, sopii tuollainen halpis Sony ihan riittävästi. No, en kaipaakkaan mitään laulumikin laatua itselleni.
Avatar
#19 • • CJDaft Guest
Jos muuten etsii tosi perus perus monikäyttömikkiä kandee vilkasta AKGn C1000S. Siinä on oma patterikäyttöinen virtansa (siis noin niinku periaatteessa kondensaattorimikki) ja hinta ei päätä huimaa. Se tulee jopa vaihdettavalla suuntakuviolla!

CJDaft
Caro²

Posts: 5,301

#20 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2



Heh... Pätemistarpeinen vastaus(-ko)? :D Eihän tuon AKG:n hinta kovin korkea ole. Suht edullinen mikki. Jeah!


No tiedä häntää.. Kyseinen mikki todellakin on laulajalle (hyvälle sellaiselle) erittäin hyvä valinta.. Kun en tiedä minkätasoisesta lauleskelusta on kyse, niin... no enivei.. Jos kaveri on hyvä laulaja, silloin ei välttämättä kannata ostaa sitä halvinta vaihtoehtoa, vaan ottaa äänestä irti sen minkä saa, ja panostaa silloin kapulaan.
Itse asiassa kyseinen mikki (akg c535eb) kelpaa muuhunkin kuin laulamiseen. Toimii erihyvin myös ovarina sun muuna (sen verran tasainen vaste siinä on, ettei pahemmin soundia vääristele).
Ainakin ko. keppiä ollaan hyvällä menestyksellä käytetty myös muuhun kuin laulamiseen.


Taikka sitten vaihtoehtona ovat nää "pirkkamarketin" mikit.


Kaks sanaa joita ei pidä sekottaa keskenään, pikamarketti ja mikki.


Mikki pitää ostaa sen perusteella mitä tarvitsee ja mihin käyttöön se tulee.


Tätä vähän niiku ajoin takaa tuolla postauksella... pitänee seuraavalla kerralla tiivistää...