Sivari

530 posts, 27 pages, 124,999 views

#281 • • Al Tapone Guest

Jos sun mielestä armeija on vain ja ainoastaan se oikea vaihtoehto eikä sivarin 13kk:ta voi rinnastaa siihen 6kk:een (josta sinunkin sanoin: 8 viikkoa on kaikille samaa ja loput voi erikoistua...) niin ei voi muuta sanoa kuin ehkä olis aika hieman miettiä mitä nykypäivän suomi oikeesti on.
Asevoimat ovat tietenkin turva tälle maalle, mutta ei kaikkien tarvi niiden aseiden kanssa heilua.

On turva ja loistava pelote jo senkin suhteen, et tänne ei kannata missään tilanteessa hyökätä. Mitä innokkaammin nuoret jätkät suomessa sinne inttiin menee, sitä parempaa kuvaa meidän puolustusvoimista välittyy rajojen ulkopuolelle.

Poliittisesti oon Quun kanssa samoilla linjoilla, ettei ulkopolittiinen tilanne oo mitenkään turvattu. Ei oo koskaan, niin kauan ku rajanaapurina on suurvalta. Me nuoremmat ei tätä oikeen tajuta, ku ei olla koettu sotaa. Mut kysytäänpäs asiaa niiltä, jotka on sodan kokeneet. Ne tuskin tarkastelee asiaa vaaleanpunaisten aurinkolasien läpi. Itse pidän armeijaa Suomen puolustuksen tärkeimpänä lenkkinä, tosin kannatan myös liittymistä Natoon.
#282 • • sixtus Guest

Sanooko Ltn Lehto mitään? ;)

nimim. Taivallahden hallikirjuri vm. II/2001.

Ltn. Lehto :hearts:

Itse satuin itse asiassa kerran jopa vahingossa painimaan äijän kanssa. Vedin perinteisiä päikkäreitä taukotuvan sohvalla ja joku tuli häiritsee, luulin et on joku jäksterikollega enkä tsiigannu ollenkaan ennen kuin aloin yrittämään ottaa niskalenkkiä äijästä. No Lehtohan tempas mut sitten lattialle ja kun nousin ylös avasin silmät ekaa kertaa. Oli kuulemma aika näkemisen arvonen ilme mun naamalla kun tajusin kuka oli tullu herättelemään :D

T: Jääkäri 1/00
#283 • • jUSSi Guest
sivari on tosimiesten juttu, inttiin pääsee naisetki
#284 • • Tapsa Guest

:laugh:
#285 • • SnoXn Guest

Onhan niitä jo päässy siivariinki..
#286 • • jUSSi Guest

Onhan niitä jo päässy siivariinki..

Toki, mutta vasta jos takana on yli 60 päivää inttiä (tjsp.), eli naisten on ensin mentävä inttiin, oltava siellä jonkun aikaa ja sitten keskeytettävä palvelus, jolloin asevelvollisuus on lainvoimainen.
#287 • • Mrrshan Guest

Varusmies aikana kieltämättä tuo esittämäsi väite kieltämättä
oli ajatuksissa, mutta oikeastaan viime vuosina olen alkanut miettiä
olisiko vaihtoehtoisia malleja puolustuksen järjestemisellle Suomessa.

Uskoisin, että on varmaankin vain ajan kysymys milloin Suomi antaa
samankaltaisen lausunnon kuin Ruotsi, ettei maahan kohdistu mistään
mahdollisia sotilaallisia uhkakuvia.
Yleiseiselle asevelvollisuudelle ei vaan taida toistaiseksi olla Suomen
kaltaisessa maassa helposti toteuttettavia vaihtoehtoja.
Palkka-armeija olisi muutoin varmasti hyvä vaihtoehto, mutta Suomen
pienen väestön takia tällainen ratkaisu ei varmaankaan olisi kovinkaan
helposti toteuttavissa.

On olemassa vaihtoehto, joka on käytössä monissa euroopan maissa, eli hyväksytään se että läheskään koko ikäluokka ei käy armeijaa. Lyhennetään sivari keskimääräisen asepalvelusajan mittaiseksi ja kevennetään vapauttamisperusteita. Suomen reservi on yksi maailman suurimmista väkilukuun verrattuna. Kuinkahan tarpeellista on edelleen varautua laajamittaiseen, maan valloittamiseen tähtäävään hyökkäykseen sotilaallista yhteistyötä tekevän EU:n jäsenenä ja mahdollisesti pian natonkin?
#288 • • Daniel Braun Guest
Ylläolevaan keskusteluun en enää puutu.
Joiltakin tahoilta pelkää typerää provoa joihin vastataan "fiksuja" ja taas provotaan...
Joten ihan sama.
Tällaisista asioista syntyy aina tappelu jos joku "mä oon niin isänmaallinen perisuomalainen" ja sivaria kannattava sattuvat samaan paikkaan.
Joten antaa olla mun puolesta turha lässytys ja tappelu.

Mutta asiaan.
Kuis, oliko niito 070305 lähtijöitä?
Paikka on vielä hakusessa (prkl, käy olemaan kohta kiirus) mutta eiköhän tämä tästä.
Vähän vielä jännnittää "elintason" lasku, kuitenkin on viimeaikoina tottunut normaali palkkoihin joita vakituisesta kokopäiväisestä duunista saa.
Mut ei toi kestä kuin sen 13kk.
Ja siitäkin se ekat 6kk on kitkuttelua erittäin pienellä päivärahalla.
#289 • • miikkaL Guest

Paikka on vielä hakusessa (prkl, käy olemaan kohta kiirus)

Heh. Meillä taisi neljällä olla paikka sivarin alkaessa, joten et ole mikään harvinaisuus :) Harva noita kuitenkaan kovin aktiivisesti ennen "palvelukseen astumista" hakee, joten noin 95% on ilman paikkaa vielä sivarin alettuakin..
#290 • • Daniel Braun Guest

Paikka on vielä hakusessa (prkl, käy olemaan kohta kiirus)

Heh. Meillä taisi neljällä olla paikka sivarin alkaessa, joten et ole mikään harvinaisuus :) Harva noita kuitenkaan kovin aktiivisesti ennen "palvelukseen astumista" hakee, joten noin 95% on ilman paikkaa vielä sivarin alettuakin..

Tällaisen käsityksen olenkin jo vähän saanut.
Mutta kun kyse on tämmöisestä "pikkukaupungista" niin kiirettä pitää.
Ellei sitten järjestä itselleen kokonaan uutta paikka, tosin työministeriön kautta pitäis paikka hyväksyttää...
Tietoa siitä kuinka kauan se kestää, siis jos hakusessa olis täysin uusi paikka sivarin suorittamiselle...?
#291 • • drS Guest

nojaa, toisaalta pikkukaupungeista voisi löytyä palveluspaikka helpommin. esim täällä tampereella on verrattaen paljon sivareita ja vaikka paikkojakin on ihan hyvin, ovat lähes kaikki täynnä. isompiin kaupunkeihin lähtee porukkaa myös muualta suorittamaan palvelusta..
#292 • • Daniel Braun Guest

nojaa, toisaalta pikkukaupungeista voisi löytyä palveluspaikka helpommin. esim täällä tampereella on verrattaen paljon sivareita ja vaikka paikkojakin on ihan hyvin, ovat lähes kaikki täynnä. isompiin kaupunkeihin lähtee porukkaa myös muualta suorittamaan palvelusta..

Onhan toikin tietysti asian toinen puoli.
Mutta toisaalta isoissa kaupungeissa on niitä paikkojakin enemmän...
Ja isommat kaupungit ja niiden laitokset tms voivat olla hieman avarakatseisempia kuin tämmöisessä 50 000 ihmisen kyläpahasessa.
Mutta edelleenkin "voi ja ehkä ja mahdollisesti".
Asioilla on useasti kaksi puolta.

Niin, miten noi itse omatoimisesti järjestetyt uudet sivaripaikat.
Kuis nopeesti työministeriö käsittelee hakemukset, vai jäävätkö nekin byrokratian paperisota helvettiin pyörimaan useiden vuosien ajaksi?
Vai onnistuuko se helposti, olettaen siis että paikka on suostuvainen ottamaan vastuulleen sivarin reiluksi vuodeksi...?
#293 • • mekaanikko Guest
Jos kyseessä on valtion virasto, kunta, seurakunta tai muu julkisoikeudellinen yhteisö niin sivaripaikan järjestäminen vaikka aikaisemmin mestoilla ei sivareita olisi ollutkaan on ymmärtääkseni suht läpihuutojuttu eikä kestä kovin kauaan. Sen sijaan yleishyödyllisten yhdistysten sivaripaikkahakemuksia käsitellään kerran vuodessa ja yleensä silloinkaan niitä ei lisätä (lautakunnassa joka näistä päättää istuu on muistini mukaan 3 siviiliä ja 3 sotilasta ja yleisesti ottaen nämä puolustusvoimien edustajat äänestävät kaikkia lisäysehdotuksia vastaan - tämä oli ainakin tilanne n. 5 vuotta sitten, tiedä sit olisko sittemmin muttunut). Ja se kannattaa vielä muistaa, että jos kunnan/valtion/seurakunnan joku toiminto on organisoitu yhtiömuotoiseksi, sinne ei sivaripaikkoja saa millään hakemuksella.
#294 • • drS Guest

Niin, miten noi itse omatoimisesti järjestetyt uudet sivaripaikat.
Kuis nopeesti työministeriö käsittelee hakemukset, vai jäävätkö nekin byrokratian paperisota helvettiin pyörimaan useiden vuosien ajaksi?
Vai onnistuuko se helposti, olettaen siis että paikka on suostuvainen ottamaan vastuulleen sivarin reiluksi vuodeksi...?

no mä säädin entisen lukion itselleni paikaksi ja se ei ollut listoilla tätä ennen. ongelmaksi muodostui lähinnä se että kyseessä ei ollut kaupungin koulu vaan yksityinen, joten ton lautakunnan päätettäväkshän asia meni. mutta mielestäni kyseinen porukkaa kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä?
joka tapauksessa elokuun lopulla pääsin lapinjärveltä, ja lokakuun alussa positiivinen päätös tuli. tuon ajan olin HSL:llä.
luultavasti päätös oli myönteinen siksi, että kyseessä oli koulu johon kaikilla on kuitenkin mahdollisuus pyrkiä yhtälailla kuin kaupungin lukioihinkin.
#295 • • tempest Guest
1 aamu jäljellä :cool:
#296 • • e-r0 Guest

1 aamu jäljellä :cool:

kuin myös. huomenna vapaata ja sitten perjantaina viimesen kerran kääntyyn! olen onnellinen.
#297 • • erik Guest
gona-simot :)

meitsi: TJ=132
#298 • • Mrrshan Guest
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101978236119

Arvio: Suomen armeija ammattilaistuu vähitellen
Julkaistu 11.1. 20:17
Päivitetty 11.1. 22:36

Suomessa olisi aika aloittaa keskustelu yleisen asevelvollisuuden tulevaisuudesta, arvioitiin tiistaina puolustusministeriön seminaarissa.
Tilaisuudessa ministeriö julkisti kaksi asevelvollisuutta käsittelevää tutkimusta.

"Ei ole odotettavissa, että täälläkään massa- ja kansanarmeijan perusta säilyy ennallaan", tutkija Arto Nokkala päättelee.
Tutkijoiden mielestä vaihtoehtojen pohdinta rajoittuu nykyisin vain joko asevelvollisuusarmeijaan tai puhtaaseen ammattiarmeijaan.
"Suomessa on kuitenkin erityinen mahdollisuus tehdä sellaisia ammattilaistumisratkaisuja, joissa kansalliset innovaatiot ovat vahvemmin käytössä kuin muualta kopioidut mallit", Nokkala toteaa.

Tutkimusten mukaan yleiseen asevelvollisuuteen perustuva puolustusjärjestelmä on kestänyt kansainvälisiä muutospaineita hyvin. Syyt ovat sekä ulkoisia että sisäisiä: Venäjä koetaan edelleen uhkaksi, ja toisaalta armeijalla on vahvat siteet siviilimaailmaan.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen (kesk) arvioi tiistaina, että mitä etäämmäs oman maan puolustamisesta armeijan tehtävät suuntautuvat, sitä vaikeampi yleistä asevelvollisuutta on perustella.

Lisää aiheesta keskiviikon Helsingin Sanomissa
#299 • • Juki54 Guest
Lapinjärvi kutsuu meikäläistä 4. huhtikuuta.
Kenties muita menossa?
#300 • • Daniel Braun Guest

Lapinjärvi kutsuu meikäläistä 4. huhtikuuta.
Kenties muita menossa?

Toiset pääsevät tuolloin sieltä pois (jos pääsevät, paikka vielä vähän hakusessa :D )
Jokos sä oot palveluspaikkasi löytänyt?

Työnantaja, tai oikeesti työpaikan myymäläpäällikkö, tykkäs hyvää ku ilmotin sille asiasta...
"VOI HELVETTI" oli eka reaktio.
Seuraava olikin sit "VOI PASKA" :D