Sivari

530 posts, 27 pages, 125,105 views

#221 • • jUSSi Guest

En mä intillä kehuskele, mut suoraan voin sanoa, et en mä sivarin käyneitä kovin isänmaallisina pidä. Mun on vaikeeta käsittää, et täs maassa on edes olemassa sellanen vaihtoehto. Vaikka sivari on inttiä pidempi ajanjakso, ei sitä mielestäni voi pitää intin veroisena. Jo esimerkiksi intissä majoittuminen 12 hengen tupiin ei ole mitään herkkua. Tällä välin sivari avaa ponnarin, ottaa korvikset pois ja menee tyttöystävän tai mutsin kainaloon nukkumaan. Tosin, se taitaa olla sivarille se turvallisin tapa viettää yönsä.

Voisi olla aika palata tälle vuosisadalle. Sotatilanteessa tarvitaan kotirintamaa, on nimittäin ihan sama millainen supersotilas sinä olet, jos tukesi puuttuu. Ja kuka sinä olet sanomaan onko isänmaallisempaa tehdä ammuksia kotirintamalla siviilipalveluksena vai ampua niitä eturintamassa?

Muutenkin Suomen sotien järjetön glorifiointi muokkaa käsitystä armeijasta, sotilaasta ja niiden funktioista aivan käsittämättömään suuntaan. Sotilaan tehtävä on tappaa ja kenties tulla tapetuksi.
#222 • • erik Guest

En mä intillä kehuskele, mut suoraan voin sanoa, et en mä sivarin käyneitä kovin isänmaallisina pidä. Mun on vaikeeta käsittää, et täs maassa on edes olemassa sellanen vaihtoehto. Vaikka sivari on inttiä pidempi ajanjakso, ei sitä mielestäni voi pitää intin veroisena. Jo esimerkiksi intissä majoittuminen 12 hengen tupiin ei ole mitään herkkua. Tällä välin sivari avaa ponnarin, ottaa korvikset pois ja menee tyttöystävän tai mutsin kainaloon nukkumaan. Tosin, se taitaa olla sivarille se turvallisin tapa viettää yönsä.

Itsenäisyyspäiväkö se innosti tän punaniska-kiihkoilijan taas pullistelemaan ja uhoamaan?
#223 • • phanatic Guest

En mä intillä kehuskele, mut suoraan voin sanoa, et en mä sivarin käyneitä kovin isänmaallisina pidä. Mun on vaikeeta käsittää, et täs maassa on edes olemassa sellanen vaihtoehto.

Sinulleko ainoa keino osoittaa isänmaallisuuttasi on opetella tappamaan? Mun on vaikea käsittää, että tässä maassa on edelleen räikeää syrjintää sukupuolen ja uskonnon perusteella. Jos satut syntymään väärillä genitaaleilla tai "vääräuskoiseen" perheeseen, tiedossa on 6-13kk pakkotyötä.
#224 • • Pussy Club info Guest
äh väärä tunnus sorryyy
#225 • • :t:c: : : Guest

En kyllä lähtisi paljoa kehuskelemaan sillä, että on suorittanut intin. Itse kävin sen 6kk pelleilyn pari vuotta sitten ja jos nyt pitäisi valita, niin menisin kyllä varmaan sivariin. Mieluummin sitä vaikka tekee töitä ja irkkaa, kuin leikillään "vartioi" kylmissään tykkiä keskellä yötä. Voi sitä isänmaallisuutta varmaan ilmaista muillakin tavoilla.

No saahan sitä asenteet olla sulkeutuneitakin :D Mut miten ihmeessä näet sivarin käymisen (näin yli viiskyt vuotta sotien jälkeen) jotenkin epäisänmaallisena? Totaalikieltäytyminenkään ei automaattisesti tarkoita epäisänmaallisuutta. Armeija sitäpaitsi toimii paremmin (tiimihengestä ja muista puhumattakaan) jos siellä on oikeasti motivoitunutta porukkaa rattaissa, kaikkien sinne väkisin ahtaminen on vähän kuin heittelisi jotain hiekanjyviä rattaisiin. Haluaisitko sä siis niskaan vastuun järjestelmän romuttamisesta jos niin oot ajamassa kaikkia inttiin? ;] Eikä sen puoleen, itsekin taatusti puolustan maata jos tilanne tulee, näin rauhan aikana mulla vaan on parempaakin tekemistä. Erikoisiin tilanteisiin voi muuten kouluttautua ihan itsekin ilman et joku vähän 'pistää ruotuun' tasan sen takia, et etulinja kelpaa sit kaikille vaikka olis minkälainen luotisade (eikä sit mitään pointless 'sivarit joutuu etulinjaan' paskaa tähän kiitos). Vai luulitsä oikeasti, että armeijan auktoriteettimeininki on vaan jotain siihen liittyvää et pysyy amikset aisoissa koulutuksen ajan? Kyl siinä enemminkin koulitaan sieltä sisimmästä niitä biologisia vaistoja, jotka ohittaa sit lopulta sen järjen.

Muualta lainattua: "Eläimet eivät voi ylittää niiden käyttäytymistä rajaavia vaistojaan, siksi luonto näyttää harmooniselta. Ihminen on näistä rajoista vapaa. Tarkka harkinta, viisas kasvatus, asioiden merkitysten ymmärtäminen, itsekuri, opiskelu ja toisten huomioonottaminen ovat ihmisen keinot kehittyä. Luonnossa ei ole moraalia."

Vai onks tää nyt sitä suomalaista kateutta siitä, että intin ajan sun sivaricounterpart sai pillua tyttikseltään joka yö? :D
#226 • • drS Guest
kiitos al tapone!

lukion jälkeen olin kovin harmistunut koska olin lähes 100% varma ettei kukaan enää viihdyttäisi minua hienoilla mielipiteillään ja vakuuttavilla argumenteillaan esim. seuraavien väitteiden puolesta:
a) sivari on epäisänmaallista
b) armeija on sivaria hyödyllisempää yhteiskunnalle & yksilölle
c) sivarissa ei ole yhtä 'rankkaa' kuin armeijassa, ja tällä on myös suuri merkitys

onneksi vanha kunnon intternetti ei helpolla petä! paitsi tietysti jos olet trollina heittänyt noita juttuja niin rispektit putoaa ihan nolliin :what:
#227 • • Al Tapone Guest

Armeija sitäpaitsi toimii paremmin (tiimihengestä ja muista puhumattakaan) jos siellä on oikeasti motivoitunutta porukkaa rattaissa, kaikkien sinne väkisin ahtaminen on vähän kuin heittelisi jotain hiekanjyviä rattaisiin. Haluaisitko sä siis niskaan vastuun järjestelmän romuttamisesta jos niin oot ajamassa kaikkia inttiin? ;] Eikä sen puoleen, itsekin taatusti puolustan maata jos tilanne tulee, näin rauhan aikana mulla vaan on parempaakin tekemistä. Erikoisiin tilanteisiin voi muuten kouluttautua ihan itsekin ilman et joku vähän 'pistää ruotuun' tasan sen takia, et etulinja kelpaa sit kaikille vaikka olis minkälainen luotisade (eikä sit mitään pointless 'sivarit joutuu etulinjaan' paskaa tähän kiitos). Vai luulitsä oikeasti, että armeijan auktoriteettimeininki on vaan jotain siihen liittyvää et pysyy amikset aisoissa koulutuksen ajan? Kyl siinä enemminkin koulitaan sieltä sisimmästä niitä biologisia vaistoja, jotka ohittaa sit lopulta sen järjen.

Armeijassa kyl kummasti motivaatio kasvaa myös niillä, joita ei alussa homma pahemmin kiinnosta. Järjestelmä on sen verran ankara, et ns. perseilystä kärsii sitte muutkin ja ryhmäkuri tekee tehtävänsä. Niihin tilanteisiin, joihin armeija kouluttaa on kyl melko hankala kouluttautua itsenäisesti. Tosin onhan se hyvää itsetunnon kohotusta, ku ajattelee et "hei mä meen sivariin mut tositilanteessa osaan kyl taistella ja puolustaa maata". Taitaa sivaria itteäänkin vituttaa, ettei omaa isänmaallisuutta. Mä ymmärtäisin jotenki ton armeijasta lusmuilemisen, jos meillä ois yhtä pitkä intti, ku esimerkiksi venäjällä. Mut puol vuotta on tosi lyhyt aika. Ne jotka valikoi sivarin, ei nimenomaan usko kestävänsä auktoriteettimeininkiä, ryhmämajoitusta, raskaita liikuntasuoritteita, vapauden riistoa jne. Onhan se helppo asua vapaassa maassa tehden mitä tahtoo, ku muut pitää huolen siitä, et näin on myös jatkossa. Mut näinhän se on, et kun kovaa ajetaan ni paska putoaa rattailta alas :winkwink:

Vai onks tää nyt sitä suomalaista kateutta siitä, että intin ajan sun sivaricounterpart sai pillua tyttikseltään joka yö? :D

Näin luultavasti on :laugh: Mut en mä sen takia sivaripelleilyä kritisoi.
#228 • • Tapi T Guest

Tosin onhan se hyvää itsetunnon kohotusta, ku ajattelee et "hei mä meen sivariin mut tositilanteessa osaan kyl taistella ja puolustaa maata".

Mainiona itsetunnon kohotuksena toimii myös ajatus, että puolessa vuodessa todellakin oppisi toimimaan oikein tositilanteessa.

Mitä muuhun postaukseen tulee, niin: :D :D :D
#229 • • jUSSi Guest

Armeijassa kyl kummasti motivaatio kasvaa myös niillä, joita ei alussa homma pahemmin kiinnosta. Järjestelmä on sen verran ankara, et ns. perseilystä kärsii sitte muutkin ja ryhmäkuri tekee tehtävänsä. Niihin tilanteisiin, joihin armeija kouluttaa on kyl melko hankala kouluttautua itsenäisesti. Tosin onhan se hyvää itsetunnon kohotusta, ku ajattelee et "hei mä meen sivariin mut tositilanteessa osaan kyl taistella ja puolustaa maata".

Niin! Kyllä kuri opettaa! Se on todella motivoitunutta toimintaa kun on pakko tehdä, ettei saa kavereilta saippuasukkaa. Ja kukaan ei tiedä miten toimii taistelutilanteessa, ei vaikka kuinka olisi koulutettu tappokone. Kun tulee kova paikka saattaakin se tuvan lusmu olla kaikkein rauhallisin ja tehokkain toimija kun taas kovin särmääjä paskoo housuunsa eikä pääse liikkeelle.

Taitaa sivaria itteäänkin vituttaa, ettei omaa isänmaallisuutta.

Ei armeija tehnyt minusta yhtään sen isänmaallisempaa kuin olin sinne mennessäni.

Mä ymmärtäisin jotenki ton armeijasta lusmuilemisen, jos meillä ois yhtä pitkä intti, ku esimerkiksi venäjällä. Mut puol vuotta on tosi lyhyt aika. Ne jotka valikoi sivarin, ei nimenomaan usko kestävänsä auktoriteettimeininkiä, ryhmämajoitusta, raskaita liikuntasuoritteita, vapauden riistoa jne. Onhan se helppo asua vapaassa maassa tehden mitä tahtoo, ku muut pitää huolen siitä, et näin on myös jatkossa. Mut näinhän se on, et kun kovaa ajetaan ni paska putoaa rattailta alas :winkwink:

Olethan sinä oikeutettu mielipiteeseesi, mutta onneksi siitä ei tarvitse pitää. Onkohan sinutkin pienenä aivopesty uskomaan, että kaikki sivarit ovat lusmuilevia hinttareita? Kukaanhan ei valitse sivaria esimerkiksi sen takia, että sattuisi olemaan pasifisti? Tai vaikkapa aseistakieltäytyjä? Ai mutta eihän se ole mahdollista, kyllä Al Tapone tietää, että kaikkia sivareita pelottaa ryhmämajoitus tai auktoriteetti. Kannattaisi varmaan laajentaa isänmaallisuuden käsitettä, sillä se pitää sisällään enemmän kuin vihulaisen tappamisen.
#230 • • erik Guest

Taitaa sivaria itteäänkin vituttaa, ettei omaa isänmaallisuutta.

Mistä sä voit mitään tietää oikeestaan kenenkään muun "isänmaallisuudesta"? :D
Ja sun "isänmaallisuuden" käsite taitaa olla hieman rajoittunut.

Ja ylipäätään, onko peräänkuuluttamasi "isänmaallisuus" sitten jokin itseisarvo, ja automaattisesti myönteinen asia?

Ne jotka valikoi sivarin, ei nimenomaan usko kestävänsä auktoriteettimeininkiä, ryhmämajoitusta, raskaita liikuntasuoritteita, vapauden riistoa jne.

Ja jälleen, mistä sä voit tietää? :D
Kertoiko joku skappari intissä sulle näin, kenties?

Ei käynyt mielessä, että jollain saattaa oikeasti olla vannoutunut, pasifistinen vakaumus.
Esim. uskoo, että niin kauan kuin on sotilaita ja armeijoita, on sotia..
Niin kauan, kuin on aseita, on syitä käyttää niitä, jne.
(En siis sano, että minun vakaumukseni olisi tällainen, heitinpä vaan esimerkin.)
#231 • • sixtus Guest

Armeijassa kyl kummasti motivaatio kasvaa myös niillä, joita ei alussa homma pahemmin kiinnosta. Järjestelmä on sen verran ankara, et ns. perseilystä kärsii sitte muutkin ja ryhmäkuri tekee tehtävänsä. Niihin tilanteisiin, joihin armeija kouluttaa on kyl melko hankala kouluttautua itsenäisesti. Tosin onhan se hyvää itsetunnon kohotusta, ku ajattelee et "hei mä meen sivariin mut tositilanteessa osaan kyl taistella ja puolustaa maata". Taitaa sivaria itteäänkin vituttaa, ettei omaa isänmaallisuutta. Mä ymmärtäisin jotenki ton armeijasta lusmuilemisen, jos meillä ois yhtä pitkä intti, ku esimerkiksi venäjällä. Mut puol vuotta on tosi lyhyt aika. Ne jotka valikoi sivarin, ei nimenomaan usko kestävänsä auktoriteettimeininkiä, ryhmämajoitusta, raskaita liikuntasuoritteita, vapauden riistoa jne. Onhan se helppo asua vapaassa maassa tehden mitä tahtoo, ku muut pitää huolen siitä, et näin on myös jatkossa. Mut näinhän se on, et kun kovaa ajetaan ni paska putoaa rattailta alas :winkwink:
.

:eek: Aamupäivän pelastus :laugh:
#232 • • phanatic Guest

Armeijassa kyl kummasti motivaatio kasvaa myös niillä, joita ei alussa homma pahemmin kiinnosta.

Miksi sitten yhä useammat keskeyttävät armeijan, jos kerran motivaatio kasvaa?
#233 • • Roz Guest

isänmaallisuutta. Mä ymmärtäisin jotenki ton armeijasta lusmuilemisen, jos meillä ois yhtä pitkä intti, ku esimerkiksi venäjällä.

12kk duunia yhteiskunnan (lue. ISÄNMAAN) hyväksi onkin silkkaa lusmuilua ja täysin turhaa ajanhukkaa.
#234 • • Al Tapone Guest

Olethan sinä oikeutettu mielipiteeseesi, mutta onneksi siitä ei tarvitse pitää. Onkohan sinutkin pienenä aivopesty uskomaan, että kaikki sivarit ovat lusmuilevia hinttareita? Kukaanhan ei valitse sivaria esimerkiksi sen takia, että sattuisi olemaan pasifisti? Tai vaikkapa aseistakieltäytyjä? Ai mutta eihän se ole mahdollista, kyllä Al Tapone tietää, että kaikkia sivareita pelottaa ryhmämajoitus tai auktoriteetti. Kannattaisi varmaan laajentaa isänmaallisuuden käsitettä, sillä se pitää sisällään enemmän kuin vihulaisen tappamisen.

Siis mun mielestä tollaset pasifistit ja aseistakieltäytyjät ja kaikki muut saman tyylin hörhöt on ihan perseestä. Miten ne luulee, et tää maa pysyy itsenäisenä myös jatkossa? Niillä ei taida tota historian tuntemusta olla yhtään, ei kyllä tuntemusta mistää muustakaan asiasta. Joku ihmeen vakaumus on tekosyy olla menemättä armeijaan.

Ja ylipäätään, onko peräänkuuluttamasi "isänmaallisuus" sitten jokin itseisarvo, ja automaattisesti myönteinen asia?

Taitaa osua sivareita arkaan paikkaan ku ruvetaan puhumaan isänmaallisuudesta :winkwink: Isänmaallista on käydä intti ja vartioida sitä tykkiä yöllä pakkasessa jo sen takia, että vielä hengissä olevat sodan kokeneet tai sodassa olleet, antavat sille suht paljon arvoa. Ja just niiden ansiosta tässä maassa voi vapaasti lusmuillen haistella liimaa ja mennä sivariin. Hyvä homma sivareille olis kehitysaputyö vaik jossain Darfurissa. Valtio vois tarjota matkalipun.. tosin vain menolipun.
#235 • • Daniel Braun Guest
:rolleyes:
Joko tää on erittäin hyvin muotoitu provo taikka Aleksi on menettänyt järkensä...
Mutta jos oot oikeesti tosissas, ni ei voi muuta sanoa kuin että sääliksi käy noin ahdasta ajatusmaailmaasi.

Ok, en välttämättä ole isänmaallisuuden perikuva.
En istu Itsenäisyyspäivänä sinivalkoisten kynttilöiden valossa katsomassa Tuntematonta sotilasta enkä haaveile siitä että sotatilanteessa "pääsee listimään ryssiä".
Mutta en mä maanpetturiksi itseäni lukis jos sivarin suoritan omasta päätöksestäni.
Katsos, toisilla on oma tahto ja he tekevät sitä mitä itsestään tuntuu eivätkä kulje massojen mukana... ;)

Onhan se tietysti jonkun mielestä yltiöisänmaallista pitää rynkkyä kainalossa 24/7 ja nukkua 12 kaverin kanssa samassa tuvassa ja kuunnella pikkuhitlereitten käskytystä.
Onhan ne aseet kivoja ja niillä saa virtuaalipippeliään kasvatettua.
Mutta miten ne muka tekevät kenestäkään yhtään isänmaallisempaa?

Mä valitsin sivarin ihan vain siksi että en oikeesti arvosta sitä ihmisarvon alentamista mitä armeijassa harrastetaan enkä todellakaan halunnut oppia tappamaan vain sen takia että mä oon syntynyt Suomessa jossa jokaisen miehen "velvollisuus" on leikkiä pyssyleikkejä jollei halua osan vihoja niskaansa maanpetturuudesta tms...
#236 • • sixtus Guest
Trollailetsä Al Tapone täs kaikkien muiden kustannuksella vai seisotsä ihan tosissas noiden sun ajatusten takana??
#237 • • tumpsi Guest

Huoh, mitenkäs ne tyypit, jotka ovat tavallaan molemmissa?
Ne tyypit jotka käyvät armeijansa toimistoista / muista mukavista
sisätiloista?

Onko nekin sivarihinttejä tms?
Onko se sitten isänmaallista?
Entäs b-miehet?
Kerro ihmeessä, odotan mielenkiinnolla.
#238 • • Roz Guest

Isänmaallista on käydä intti ja vartioida sitä tykkiä yöllä pakkasessa jo sen takia, että vielä hengissä olevat sodan kokeneet tai sodassa olleet, antavat sille suht paljon arvoa. Ja just niiden ansiosta tässä maassa voi vapaasti lusmuillen haistella liimaa ja mennä sivariin. Hyvä homma sivareille olis kehitysaputyö vaik jossain Darfurissa. Valtio vois tarjota matkalipun.. tosin vain menolipun.

Jos nyt lähdetään näitä äärimmäisiä stereotyypioita viljelemään niin kaikkein eniten isänmaallista on tietysti käydä intti, ajella päänsä kaljuksi ja liimata hakaristi hihaansa. Ja tietysti potkia ulkomaalaisia ja sivareita.

Itseasiassa melko suuri osa niistä, jotka ovat sodassa olleet ja maatamme aikoinaan puolustaneet, arvostavat erittäin paljon siviilipalvelusta. He ovat sodan paskamaisuuden nähneet eivätkä halua että kukaan joutuisi kokemaan samaa.

Surkea on yhteiskunnan tila kun ei voi olla isänmaallinen muuten kuin sotimalla tai sotaa leikkimällä. Hiiteen rauhanomaiset ratkaisut, ja ladon taakse ne jotka niitä kannattavat.

Lähdenkin tästä haistelemaan liimaa ja polttamaan siniristilippua... :roll:
#239 • • hiski Guest

Siis mun mielestä tollaset pasifistit ja aseistakieltäytyjät ja kaikki muut saman tyylin hörhöt on ihan perseestä. Miten ne luulee, et tää maa pysyy itsenäisenä myös jatkossa? Niillä ei taida tota historian tuntemusta olla yhtään, ei kyllä tuntemusta mistää muustakaan asiasta. Joku ihmeen vakaumus on tekosyy olla menemättä armeijaan.

Hehe, onpas hyvää trollausta. Positiivista, että keskustelua aiheuttavaa provosointia - tosissaanhan ei kukaan voi uskoa tän kundin olevan :laugh:
#240 • • Edited erik Guest
edit: siirsin tonne eteenpäin.