Portsarit

31 posts, 2 pages, 12,138 views

#1 • • Figure Guest
Kyseisestä aiheesta dokumentin nähneenä ja viime lauantaina näkemäni tilanteen johdosta päätin aloittaa topicin aiheesta. En sit oo varma et onko tästä aiheesta jo topic (en ainakaan searchilla löytäny).

Olin siis viime perjantain ja lauantain välisenä yönä Tampereella Mäkkärissä. Olin menossa bussilla kotiin ja ostin hampurilaisia kotiin vietäväks. Siinä kun oottelin pöydän ääressä että myyjä tuo mun hampurilaiset, näin seuraavan tilanteen:

Pienehkössä humalassa ollut, n. 20v mies seisoskeli kassan luona ja lauleskeli jotain juoppolauluansa. Portsari ei laulamisesta ilmeisesti pitänyt vaan alkoi taluttamaan tätä ovelle päin. Kun mies pysähtyi oven luona paikoilleen, alkoi portsari potkimaan häntä polvella selkään (kovaa). Paikalle tuli toinenkin portsari, mutta en nähnyt mitä siitä seurasi, koska poistuin itse toisesta ovesta.

Siis, kokemuksia portsareiden ylireagoinnista / aivokuolleista portsareista / harvinaisen mukavista portsareista / yms.?

Mitä tuollaisessakin tilanteessa voi tehdä (uskoisin että poliisitkin uskovat mieluummin portsaria / portsareita kuin humalaista henkilöä). Kuka ylipäänsä valvoo portsareiden toimintaa, vai toimivatko portsarit mielensä mukaan?

Ainakin tv-dokumentin perusteella Jenkkilän suurkaupunkien portsarit ovat totaalisia idiootteja. Eräskin sanoi työnsä parasta antia olevan se, kun pääsee tappelemaan (itseasiassa tappeleminen tuntui olevan hänelle ainoa syy, miksi edes on portsari).
#2 • • Quu Guest
Vanhan ylioppilastalon portsarit ovat ainakin oma lukunsa. :eek:

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä parempaan paikkaan menee, sitä mukavammat poket on (ylläri). Esim Kerman ja Alepubin pokeilla on iso ero.
#3 • • Figure Guest

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä parempaan paikkaan menee, sitä mukavammat poket on (ylläri). Esim Kerman ja Alepubin pokeilla on iso ero.

Johtuu ehkä siitä, että mitä kännisempää ja vittumaisempaa sakkia, sitä helpommin pokella palaa käämi.
#4 • • Edited Revelation Guest
Kyllä portsareitakin lait sitoo, jos näkee / kokee törkeää käyttäytymistä ja / tai ylireagointia niin poliisille vaan ilmoitusta.

Kävin 2002 kesällä järjestysmieskurssin, ja kyllä siellä tuli selväksi se että voimankäytön tulisi aina olla viimeinen keino, jota ei todellakaan suositella, koska siitä tulee helposti seurauksia järjestysmiehelle itselleen. Itse asiassa, jos on suurempia ongelmia jonkun kanssa olisi melkein parempi ottaa yhteyttä suoraan poliisiin kun mennä itse "tilanteeseen", ellei sitten pidä estää jotain suurempaa haittaa mitä ko. henkilö / tilanne aiheuttaa.

Portsareilla on varmaan luonnostaan suuremmat valtuudet (tosin en tiedä tätä varmaksi), mutta aina kun turvaudutaan väkivaltaan, otetaan riski joutua syytteeseen itse. Aina olisi parempi jos asiat saisi ratkaistua puhumalla, vaikka tämä vaatiikin hieman kärsivällisyyttä portsarilta, varsinkin enemmän jurrissa olevilla on hieman käsitysvaikeuksia ehkä välillä... mutta polvea selkään ei oikein kuulosta tilanteelta jossa tämä henkilö olisi ollut vaaraksi muille ihmisille, eli voimankäytön ehdot eivät vielä täyttyneet.
#5 • • J Raninen Guest
Tossa joitain vuosia sitten täällä JKL:ssä kävi aika karmiva tapaus. Eräs laitakaupungin baari on rakennuksen yläkerrassa, joten sinne nousee melko pitkät portaat. Poke oli sitten poistanut asiakkaan nakkaamalla hepun portaita alas. Tällä kertaa humalaisen tuuri ei käynyt, vaan niskat menivät nurin ja henki lähti.
Poke sai kyllä jonkinmoisen kuolemantuottamusrangaistuksen, joskin en tarkkaan tiedä minkälaisen.
#6 • • Edited MikkiHiiri Guest
Täällä oli joskus yks baari, jonka poket näytti nauttivan ihmisten
murjomisesta. Mm. tuli nähtyä kun vanha rähjäinen känniörvelö
heitettiin naama edeltä tiiliseinään tai yhtä vedettiin pää kainalossa
rappusia alas ja miehen silmälasit rytäkässä meni päreiks, jonka
jälkeen pari metriä ilmassa äijä asfalttiin.
Taidettiin joku vielä viskata naama edeltäki ne rappuset alas.

Charlie varmaa muistaa paremmin ;D

Sit tuli vielä yks toinen paikka mieleen, jossa ilmeisesti mustalaiset
olivat käyttäytyneet asiattomasti, jonka seurauksena baarin poke
päätti nuijia niitä pihalla pesismailalla. Pesismaila meni vielä poikki
#7 • • Taedium Guest
No minä en tuollaisesta portsariväkivallasta oikein tiedä mitään, kun olen viettänyt aikani mm. Malmin Avionissa, johon tuskin koskaan joudutaan kutsumaan poliisia paikalle ja jossa hyvin hyvin harvoin on mitään asiattomuuksia siinä pilkun aikaan, eikä ikinä tappeluita neljän paikkeilla siinä ulkopuolella.
#8 • • Edited Vesa Guest
...
#9 • • rubio Guest
Eipä ole minkäänlaisia negatiivisia kokemuksia aiheesta.

Paitsi se yksi, joka ei suostunut päästämään sisään yhteen Helsingissä pitkään ja useassa paikassa toimineeseen klubiin, kun yritettiin nuorina täysi-ikäisinä. Onneksi sama poke ei ollut siellä joka kuukausi :011:

Tai no yksi ei täysin omakohtainen ei-hyvä kokemus. Kaveri näyttää vähän skinin tyyppiseltä, mutta ei ole mitään sinne päinkään, hyvin rauhallinen aina. Mutta yhdessä itähelsinkiläisessä yökerhossa vähän saapumisemme jälkeen järjestysmies tulee ilmoittamaan sille, että "sä voisit lähteä pois".
#10 • • xybo Guest
Poket tekevät vain paskaa duunia johon heidät
on palkattu. Ei ole kovin palkitsevaa katella
päivästä toiseen kännisiä asiakkaita.

Joskus joillain on huono päivä, joskus joillain on
hyvä päivä. Käyttäytyminen sen mukaan.

Jos monet ovat kusipäitä tai niillä on huono päivä,
ei kannata mollata että kaikki olis "kusipäitä".

Elämä ei aina ole tasapuolista. Koittakaa hyväksyä
se ja elää sen kanssa. piste.

-- xybo
#11 • • Mrrshan Guest
Niih, koittakaa nyt ymmärtää että eihän ne poket itse sille mitään mahda että ne on aggressiivisia ja väkivaltaisia, se on asiakkaiden syy. Asiakkaiden tehtävä on sopeutua huonoon palveluun. :rolleyes:
#12 • • Figure Guest
Hyviä kokemuksia portsareista otetaan myös vastaan.
Itsellä on päällimmäisenä jäänyt mieleen eräs poke tullikamarin bileistä, joka aikansa syynättyään mun passia toivotti hyvää syntymäpäivää ja päästi sisään anniskeluaitaukseen :)
(synttärit oli ollut n. viikko ennen ko. bileitä)
#13 • • Salla Guest
entisen hypen portsarit oli omalla jurolla tavallaan tosi hauskoja, jotkuu heitti aina hyvää läppää. Ja kuitenkin, ne jos ketkä silloin yhdessä vaiheessa näki jengiä jos monenkinlaisissa fiiliksissä ja tungos oli joskus ÄLYTÖN, joten hyvin heiltä ainakin työ hoidettu :D
#14 • • Remotion Guest
Itse muistan hyvän kaljun poken Nosturista joka heitti P2K:nkin aikaan hyvää läppää vaikka hässäkkä oli kokoajan ihan hirvee, sit minä ja mun frendi mentiin välillä sille kanssa heittää läppää kun sillä oli tauko, tavallaan kiva että jotkut noista osaa myös puhumalla laukasta tilanteita....
#15 • • nemo-5 Guest

entisen hypen portsarit oli omalla jurolla tavallaan tosi hauskoja, jotkuu heitti aina hyvää läppää.

Nämä herrat olivat kyllä aivan parhaita. Vietiin joskus niille muutama pullo viskiäkin laivatuliaisina, niin asiallisia äijiä ne oli. Tai onhan ne varmaan yhäkin, mutta eri mestoissa.
#16 • • Edited Taedium Guest

Jos monet ovat kusipäitä tai niillä on huono päivä,
ei kannata mollata että kaikki olis "kusipäitä".

Ihmiset on erilaisia. Poken hommista ei tuu mitään aatoserkkoja. Ja jos he olisivat ihmisten kanssa brilliantteja diplomaatteja, epäilen että heidän työnantaja ei olisi Reiman Räkälä vaan enemmänkin Nokian myyntiosasto tms.

Keskimäärin pidänkin, että nuo poket eivät ole mitään kaikkein fiksuimpia kavereita. Itse mielelläni niputan poket, vartijat, lappuliisat ja muut tuollaiset sellaisiksi ammateiksi, jossa pitää olla sitä "kyylän" tai "kyttääjän" vikaa, että sitä ammattia kestää. Mutta esmes teollisuusvartijoista tiedän, että osa on oikeasti niitä natsipellejä jotka ei päässy poliisikouluun (näin karkeasti sanottuna) mutta osa on niitä jotka tarvitsee työn, jossa voi käydä erittäin epäsäännöllisinä aikoina esmes opiskelijana. Nämä opiskelijat hakevat juuri (yö)vartijan, lehdenjakajan, leivänpaistajan, tms. ei-toimistoaikaan tehtävän työn. Pokeksi en tiedä kenenkään opiskelijan hakevan, joten en usko että poket ovat opiskelijoita, jotka rahoittavat opiskelujaan sillä työllä. Mitä siis jää jäljelle?

<edit> Nii enne ku tästä tulee sanomista, niin muistutan että tuo yllä oleva teksti esmes vartijoista ei ole kiveen hakattu Siinain vuorella. Näin siis kirjoitus tarkoittaa _valtaosin_ vaikka se saattaa kuulostaa että kirjoitan _kaikista_. </edit>

poken Nosturista joka heitti P2K:nkin aikaan hyvää läppää

Nimee en sano, mut raflan kyllä. Eli Faarao (ja sittemmin Tivoli) nimisessä pubissa Pohjois-Helsingissä oli kyllä mukavin poke johon olen törmänny. Myöskin oli kalju, mikä on aika yllätävä veto pokelta...

Heitti kaikkien kanssa läppää, ei ikinä suuttunut tai muutenkaan näyttänyt menettävän malttiaan, mutta jos jotain kärhämää oli hän sai asiakkaan poistettua tiloista minimaalista voimankäyttöä toteuttaen. (Siis ainakin näytti minimaaliselta voimankäytöltä, tietty velmu jannu osaa ottaa otteen jossa sattuu vaikka se ei näytä pahalta.) Eikä siinäkään tilanteessa kun painiksi menee, suuttunut tms. Kun poke vie remuavan asiakkaan ulos siten, että poke pysyy rauhallisena (kättä voi vääntää huutaen tai huutamatta) niin kyllä siinä sympatia menee poken puolelle, eikä sen remuajan.

Joissain tapauksissa kun näkee kun jotakuta retuutetaan pihalle niin, että tippunutta hanskaakaan ei voi itse poimia maasta, vaikka asiakas käyttäytyy rauhallisesti siinä tilanteessa, niin kyllä sympatia on silloin asiakkaan puolella.
#17 • • gabria Guest
Alahuoneella olen ainakin törmännyt mukaviin pokeihin, propsit sinne
#18 • • cyanid Guest

Alahuoneella olen ainakin törmännyt mukaviin pokeihin, propsit sinne

Joo, noin yleensä alahuoneen poket on ollu ihan ok, lukuunottamatta viime vappua. Ei päästänyt porukkamme naisjäsentä sisään, oli kuulemma liian kännissä. Olihan sitä nyt vähän pohjille otettu muttei ollenkaan liian rankasti.. Mut ei se viel riittäny, sit rupes v*ttuilu meille, "jaaha, pojat on vissiin bongilla käyny" ja "kuskikaan ei varmaan ihan selvinpäin ole, jäi auto niin vituilleen tohon parkkipaikkaan". Aateltiin suosiolla sit lähtee menee siitä, stealth unitin puolelle kyllä päästettiin mukisematta, jäi vaan sit motionin puoli näkemättä.
#19 • • Taedium Guest

oli kuulemma liian kännissä.

On käynyt niinkin, että emme päässeet raflaan sisään kun kuski oli kuulemma liian kännissä. Jätkä oli vesiselvä mutta iltahämärässä kun kävelee raflanovea kohden ja siinä jotain kompuroi maassa olevan kaljapullon tms. takia, niin poke näkee horjahduksen känniläisen hoiperteluna. Ja siinä kun poke on tehnyt päätöksen, että tuo on humalassa, niin ei auta enää selittelyt, puhallustestit, vakuuttelut, verikokeet tai mitkään muutkaan asiat.
#20 • • hab Guest
oulun yöelämässä vastaan on tullut lähinnä vain hyviä kokemuksia portsareista. varsinkin nuoruusvuosilta muistan dnc:n ja wäinön poket, joiden kanssa homma toimi kuten pitikin.

propsit niille, ketkä jaksaa asiallisesti tehdä noin veemäistä työtä illasta toiseen. itse ainakin viihdyn esim yökerhossa, jossa tiedän järjestyksenvalvonnan toimivan.