2. GT
3. RC
4. RV
5. JB
223 posts, 12 pages, 184,240 views
Ainakin Porvoon lähimaastosta löytyy villinä minttua aika helpostikin. Ei tartte kaupasta ostaa ja hyvää teen kaltaista juomaa saa tehtyä. Tuoreena ei oikee voimakasta mintun makua saa, mutta kuivattamisen jälkeen kyllä.
Aika harvassa baarissa vaan on tuoretta minttua varastossa, joten herkullinen Mojito jää usein ostamatta... :(
Absinthilla saa kyllä nupin sekasin. Expertus dico. Sveitsiläistä Absinttia en ole maistanut, mutta mieli tekisi.Originally posted by NoStatus (pätkien tekstiä)
1. Absinth
taitaa olla 60 vol%.
eli siinä ei oikeasti ole enää Absinthiä,
Aitoa en ole maistanut.
Ohessa muutama suosikkini ohjeet. Mikä sopiikaan sinulle?
1. Akkuhappo tuplana
8cl Jägermeister
1 Battery (Jos ei ole 0.33l Batteryä, niin se 0.25l RedBull käy myös.)
Jäitä
Se mikä siinä vaikuttaa on ilmeisesti suomenkielellä koiruoho. Englanniksi "worm-wood". Sen öljyn sisältämä alfa-thujone saa aikaan halutun efektin. Alunperin sitä luultiin THC:n kaltaiseksi aineeksi. Näin minulla on päässäni tiedot.
Itse en kyseistä juomaa sen julman hinnan vuoksi liiemmin ole käyttänyt. Kiinnostaisikin mikä on se oikea tapa sitä juoda. Jotain tuleen sytyttämistä käsittääkseni asiaan kuuluu.
Absintti on likööriä, jonka tärkein ainesosa on koiruohouute. Koiruohoa ei käytetä pelkästään maustevaikutuksensa vuoksi, vaan myös tujonin huumaavan vaikutuksen takia. Psyykkiset ja fyysiset sivuvaikutukset olivat kuitenkin niin voimakkaat, että absintin valmistaminen kiellettiin useimmissa Euroopan maissa 1900-luvulla. Nykyisin absintti on vapautettu pannasta, sillä sivuvaikutusten on todettu johtuneen ennemminkin absintin sisältämistä epäpuhtauksista, väriaineista ja korkeasta alkoholipitoisuudesta. Suomessakin absinttia on saanut ostaa keväästä 2000 lähtien. Koiruohon käytössä on kuitenkin syytä olla varovainen..
Ohessa muutama suosikkini ohjeet. Mikä sopiikaan sinulle
...Ravista viinakset nopeasti shakerissa jäiden kanssa ja siivilöi coctaillasiin...
...Sekoita (älä ravista siis!) jäiden kera kaikki aineet...
...sokeripalan läpi absintti hyvin hitaasti lasiin...
1. Huomaako joku muka eron, jos viinaksia ei olekaan ravisteltu
nopeasti shakerissa, vaan hitaasti?
2. Tai jos satut ravistamaan ilman jäitä vaikka piti sekoittaa jäiden kera?
3. Tai kaadatkin absintin nopeasti sokeripalan läpi, kun se olisi
pitänyt tehdä hitaasti?
long island ice tea ei nyt mikään kova makuelämys ole, mutta vallan, hm, käytännöllinen drinkki. ;)
Onkos se jotain 10mg/l mitä sitä on? Taitaa tuo EU olla kova sana noiden annostusten kanssa. Lontoosta saisi yhdestä liikkeestä ainakin sellaista Absinttia, jossa on tekstien perusteella 1000mg/l sitä samaista. (Absinthe Gold tms. on sen nimi siellä kaupassa.) Koitan kattoo josko linkin löydän.
kyllä, Alkon Absintissa on ihan oikeasti koiruohoa, kuten monessa
muussakin alkoholijuomassa (pienempinä pitoisuuksina)
Juu... mä olen koittanu olla mahdollisimman alkoholiton lähiaikoina, mutta kämppis taas repäs eilen... (Ei oo mun vika, että eilen join. Syytän kaikesta yhteiskuntaa!) Pyys jos mä pysähtyisin off-licensen kohdalla. Kävi ja tuli takas, luulin, että pari kaljaa haki. No sit himassa mä menin soittelemaan yläkertaan ja hetken kuluttua kämppis tuo lasin, jossa juurikin tuo ylläkuvaamasi drinkki. Ja nappasi pari pussia salmiakkia (kiitos Linda vielä kerran) mukaansa. Tai no toi oli kyl varmaa 6cl ja 4cl ne mittasuhteet ja tuopissa, mut kumminkin. Yksi riitti mulle, kun en tykkää viikolla muutenkaan juomisesta. Toivottavasti se säästää salmaria edes viikonlopuksi, että mäkin saan.
3. Malibu-cola viritelty versio
4cl malibua 2 cl vodkaa pitkähköön lasiin. Täytetään lasi Coca Colalla ja sekoitellaan hieman (tässä ei Pepsit yms. kelpaa).
Uskomattoman pehmeän makuinen juoma.
Joo... ja tuttu baarimikko kun on, niin eräskin synttäri (mä en vietä synttäreitä) kaverit laverteli tutulle baarimikolle. Ja ku mä menin tiskille ilmotettiin, että eipä tarjoilla enää. Kysy juonko viskiä. Seuraava mitä tajusin oli maitolasillinen viskiä naaman edessä. Ja sit joskus aamuyöstä hoipertelin Siltiksessä ja päädyin onneksi lopulta kotiin. (Nii tutuissa rafloissa voi dokaa vielä kello neljän jälkeenkin.)
Tuttu baarimikko kaataa suoraan pullosta lasiin (tarkoittaen tässätapauksessa tuoppia) n. 1 ½-2 desiä viinaa ja päälle hiukan väriksi limua...