Radioääntä kotikonstein?

49 posts, 3 pages, 10,160 views

Avatar
#21 • • Kalle Karvanen Guest




juu levyjen kaiverruksissa lukee yleensä tuo "the exchange".
kiitos että selvitit mikä se on, on jäänyt useasti vaivaamaan.



Joo yleensä se on esim. muotoa: "The Exchange - Nilz" jolloin pulju on The Exchange ja masteroija Nilz.

Tämän lisäksi noilla lafkoilla joilla on laittaa rahaa julkaisuihin lukee kaiverruksessa MPO, joka puolestaan on yksi parhaimmista prässeistä. Esim. Daft Punkin Homework levyltä löytyy ko. yhdistelmä.
Avatar
#22 • • Edited MikkiHiiri Guest


Mitä tulee konemusiikkiin niin varmasti yksi parhaimmista masterointipuljuista Euroopassa on "The Exchange" Lontoosta. Nilz, Mike, Simon, Grazz etc. osaavat kyllä hommansa juurikin sen tähden että ovat erikoistuneet masteroimaan nimenomaan konemusiikkia.



Pitääkin tsekata. Onks sulla hinnoista mitään tietoa?
Kannattaa myös tsekata Lontoon Masterpiece, jossa kuuleman ja
kokemuksen mukaan on ihan maailman parasta luokkaa olevaa
masterointia tarjolla. Muistaakseni Wally oli jätkän nimi joka tekee
nuo masteroinnit parhaiten. Eurodisc Lontoossa tekee sitten
prässit (tosin prässäyttävät ne muistaakseni Ranskassa).

By the way, tsekkasin ton ni MPO on se prässi mitä Eurodiscikin käyttää ;)

(on muuten melkoisen offtopic jo=)
Avatar
#23 • • MikkiHiiri Guest



Paikallisradioilla kun on paljon heikommat lähettimet kuin Ylellä, joutuvat ne kompuroimaan enemmän, jotta lähetyksestä saisi paremmin selvää mahdollisimman kaukana lähettimestä.



Just tota tarkotinkin aiemmin sanoessani enemmän kompuraa ->
vähemmän kaistaa. Tarkoitin kaistalla lähetystehoa, joten pieni
virhe termistössäni :)
:D

Posts: 3,707

#24 • • :D


Eikös Saastamoinen ole enemmänkin erikoistunut kitara-basso-rumpali-laulaja linjalle kuin konemusiikkiin.


Kyllä tuo on masteroinut suomikonemusiikkia kyllä aika isolla
kädellä. Tosin en tiedä ehkä enempikin johtuu siitä että levy-
yhtiöt luottaa siihen tai jotain sopimuspohjaista juttua että
masteroidaan finnvoxilla. Ainakin 16inch näyttäs siellä masteroivan?
Avatar
#25 • • Edited Kalle Karvanen Guest




Pitääkin tsekata. Onks sulla hinnoista mitään tietoa?



En muista hintoja enää, mutta Virta possen tuleva julkaisu on masteroinniltaan Nilzin käsialaa, joten heillä (crc & masterbator) varmastikin on ajantasalla olevaa infoa. Muistelisin että 12" maksoi jotain 40£ per puoli + 150£/tunti.

Masterpiece on hyvä paikka masteroida. Heillä on myös taito hyppysissä ja monet ovat tukeutuneet Masterpieceen sen takia että tuolla Exchangessa on ollut "pienoista" ruuhkaa.
Avatar
#26 • • MikkiHiiri Guest


Muistelisin että 12" maksoi jotain 40£ per puoli + 150£/tunti.



Masterpiecellä tais olla aika samoissa hinnoissa, £140/h.. joku £240-260
tuli muistaakseni maksamaan vinyylimasterointi, jossa 1 biisi/puoli.
Masterpiecen masteroimat vinyylit tuntuu soivan lähes kaikkia
vinyyleitä aina sen 2-3dB kovempaa kuin muut hyvänlaatuisesti
masteroidut. Pitää siis hankkii käsiin tuo Daft Punk 12" ja verrata
masterointijälkeä Masterpieceen.
Avatar
#27 • • RA Guest
Kannattaa lueskella Bob Katzin kirjoittama "Secret of The Mastering Engineer". Löytyy ihan mielenkiintoista asiaa mm. radiomasteroinnista, ja muutenkin ihan perustietoa masteroinnista. Tulee TC Electronicsin Finalizerin mukana, mutta löytyy myös tuolta:

http://www.tcelectronic.com/media/bobkatz.pdf

Vähän tuosta tekstistä kyllä paistaa läpi kirjoittajan asenne, että kerrotaan nyt teille tavallisille kuolevaisille kuinka me ammattilaiset tää tehdään. Mut ihan mielenkiintoista asiaa kuitenkin.
Avatar
#28 • • osenoko Guest


Kannattaa lueskella Bob Katzin kirjoittama "Secret of The Mastering Engineer". Löytyy ihan mielenkiintoista asiaa mm. radiomasteroinnista, ja muutenkin ihan perustietoa masteroinnista.



Jep, ihan asiatekstiä.

"Radio Ready does not mean 'make it sound like it's already on the radio.'"

"Radio is the great leveler. It will take songs that sound very soft and 'unpunchy', and bring them up to compete with the hottest recordings; it will take songs that are extremely hot and processed, and squash them down in a very unpleasent manner."


Ton voi allekirjoittaa ihan täysin.
Avatar
#29 • • Ryvon DJ Guest
Suomalaisista asemista Ylen kanavat joskus putkiradion aikaan, ja Radio City 80-luvulla & 90-luvun alussa ovat kuulostaneet hyvältä. Ja ehkä jotkut muutkin suomalaiset paikallisradiot 80-luvulla. Salaisuus on luultavasti ehkä pelkässä Optimod FM 8100A:ssa, muutamassa muussa matolaatikossa ja täysanalogisissa tiskeissä...

Hyvällä soundilla tarkoitan tukevaa kompressoitua, mutta samalla avaraa soundia. Soundissa on tietynlaista ilmavuutta ja selkeyttä. Siinä on "lihaa".

Okei, klassisessa & akustisessa musassa se ei ehkä toimi, mutta pop-, rock-, kone- & diskomusassa kunnolla oikein säädetty kompressio/expander-yhdistelmä toimii parhaimmillaan aivan loistavasti.
Itselleni paikallisradion hyvää referenssisoundia edustavat Chicagon WBMX-lähetykset 80-luvulta. Niissä oli paikoitellen käytetty klassisesti "vääriäkin" ja liioiteltuja kompressio- & duckerasetuksia, mutta varhaisen housen ja diskon kohdalla se toimii ihan helvetin hyvin. Se tuo tietynlaista alleviivaavuutta yksinkertaiseen ja hypnoottiseen musiikkiin, mikä on tarkoituskin.

Esim. nykyinen YleX, ent. Mafia on aina kuulostanut jotenkin helvetin tylsältä, kuivalta soundinsa puolesta. Viime aikoina ovat ilmeisesti yrittäneet saada paikallisradiosoundia itselleen, tosin huonolla menestyksellä. Ongelma on siinä, että se soundi säädetään autoradioita varten, ei kotikuuntelijoita varten. Biisi saattaa kuulostaa hiljaiselta, mutta yhtäkkiä juontajan ääni kajahtaa eetteriin saatanan lujaa biisin loputtua, tai toisin päin.

Osasyy on myös nykyajan masterointi-ihanne, joka pakkaa jo musan niin piripintaan, että hampaita alkaa kiristämään kun sitä vielä sitten litataan radiolähettimessä. Vielä 80-luvulla masterointi oli hillitympää ja analogista, joten radiossa oli varaa hieman vielä litatakin sitä, toisin kuin nykyään.
Avatar
#30 • • osenoko Guest


Biisi saattaa kuulostaa hiljaiselta, mutta yhtäkkiä juontajan ääni kajahtaa eetteriin saatanan lujaa biisin loputtua, tai toisin päin.



Joo toi on outoa.. Aiemmin esim. Ylen ykkösellä tapahtui monesti niin että biisi lähtikin "liian lujaa" (ei kuitenkaan missään tapauksessa säröllä) ja sitten joku sitä volumea hivutti roimasti alaspäin siellä, ts. headroomia on ilmeisesti ihan helvetisti eikä mitään limittereitä yms. Sinänsä outoa kun luulisi että tehot on optimoitu hyvinkin tarkkaan..
Avatar
#31 • • MikkiHiiri Guest


Vielä 80-luvulla masterointi oli hillitympää ja analogista, joten radiossa oli varaa hieman vielä litatakin sitä, toisin kuin nykyään.



Jep. Se mitä itse tänä päivänä just inhoon on tuo ylipakattu
soundi. Onneks maailmasta sentään löytyy kourallinen tuottajia,
jotka osaavat tuottaa soundinsa muhkeasti ilman yhtä ainutta
kompressoria. Lopputulos kuulostaa vitun muhkealta ja soundi
ei ole yhtään lytyssä (antaa tilaa kaikille soundeille, hiljaisille
ja koville, enemmän ulottuvuutta ja syvyyttä), joten radiosta
kuunneltunakaan biisi ei mene täysin piloille. Parhaat masteroijat
saa vielä vinyylillekin paljon dynamiikkaa ja soundi ei silti mene
lyttyyn. Dynamiikan eron huomaa kun kuuntelee biisejä saatanan
lujalla kunnon vehkeistä. n.95% demobiiseistä joissa on käytetty
kompuraa menee täysin sekasotkuksi kun lisätään volumea.
Hyvin miksattu biisi soi kauniisti ja muhkeasti millä voimakkuudella
tahansa ja soundit erottuu toisistaan erinomaisesti soitettuna
todella lujallakin.

Radioasemista Ylellä on mielestäni Suomen ylivoimaisesti
paras äänenlaatu ja hillityin kompressointi.
Avatar
#32 • • thomas Guest



Radioasemista Ylellä on mielestäni Suomen ylivoimaisesti
paras äänenlaatu ja hillityin kompressointi.



allekirjoitan tän täysin.
Avatar
#33 • • dj daniel Guest
Kotikäyttöön voisi sopia esim. seuraavat monialuekopressorit:

Tc:n Triple C

tai

Behringerin Ultradyne pro
Avatar
#34 • • Ryvon DJ Guest

Originally posted by D-E-D
Oliskohan tollai laite hyvä masterointiin esim.
Tuohan sisältää niin montaa eri vehjettä että vois
sopia. humm.



Oikeastaan ei.
Jos Orbania ei käyttäisi muuhun kuin masterointiin, maksaisi turhistakin ominaisuuksista joilla ei ole levymasteroinnissa mitään käyttöä. Esim. FM-taajuusgeneraattorilla / kooderilla ja radiomodulointihässäköillä ei paljoa tee kun on tarkoitus laittaa levylle matskua... En ole varma saako noita ohitettua audioketjussa, mutta joka tapauksessa ne olisivat turhia.

Millaiseltahan biisin soundi kuulostaisi radiosta kuultuna, jos jo levyllä olisi paksu radioprosessoitu soundi joka vielä pistettäisiin toisen kerran Orbanin läpi ;)
Avatar
#35 • • R Guest
vähän offtopic;mutta kun masteroitte biisiä,käytättekö vaihe+/taajuusmittareita vai pelkästään korvia?
Avatar
#36 • • kytkönen Guest
kotikonstein varmaan joku ultramaximizer vois olla ihan hyvä (waves) -- ainakin nettiradiot käyttää tota
Avatar
#37 • • Individual Guest
Miettikääpä missä radiota kuunnellaan? Autoissa, työpaikoilla jne...Yleensä ottaen paikoissa, jossa kuuntelutilanteessa on jo valmiiksi ylimääräistä meteliä. Toisin kuin kotona, jossa sielläkin tietysti radiota kuunnellaan.
Miksi signaali sitten kompressoidaan? Juuri sen takia, että se välittyisi ja kuuluisi selkeänä kuuntelijan korvaan. Ja aika suurelle osalle radionkuuntelijoista ne pikku nyanssit, mitkä radioiden "rankahkokin" kompressointi tappaa eivät juuri merkitsee mitään, kunhan sen musiikin ja ne kappaleet kuulee selkeästi ja tasaisesti. Yleisradiota lukuunottamatta radiokanavat elävät mainosmarkoilla ja radiomainoksissa tulee etenkin spiikkisoundin olla jo sen verran jytäkkä, että se mainoksen sanoma välittyy kuulijalle.



T:T
Avatar
#38 • • MikkiHiiri Guest

Miksi signaali sitten kompressoidaan? Juuri sen takia, että se välittyisi ja kuuluisi selkeänä kuuntelijan korvaan



Radiokompressoinnin päätarkoitus on kuitenkin lähetystehoissa
säästäminen.

Puhehan voidaan kompressoida ihan lyttyyn eikä se haittaa ketään.
Äänitarkkailija sitten (yrittää) pitää puheen musiikin kanssa samoissa
volyymeissa.
Avatar
#39 • • Individual Guest

Miksi signaali sitten kompressoidaan? Juuri sen takia, että se välittyisi ja kuuluisi selkeänä kuuntelijan korvaan



Radiokompressoinnin päätarkoitus on kuitenkin lähetystehoissa
säästäminen.

Puhehan voidaan kompressoida ihan lyttyyn eikä se haittaa ketään.
Äänitarkkailija sitten (yrittää) pitää puheen musiikin kanssa samoissa
volyymeissa.



Etenkin kun äänitarkkailijoita ei ainakaan kaupallisilla radiokanavilla ole.

Jos Radio Novalla on jossain kuuluvuusalueella esim. 20 kilon lähetin ja jollain pienemmällä kanavalla 1 kilon lähetin, niin onko se pienemmän lähettimen signaali sitten huomattavasti Novan signaalia kompressoidumpaa, koska lähetysteho on huomattavasti pienempi?

T
Avatar
#40 • • MikkiHiiri Guest

Jos Radio Novalla on jossain kuuluvuusalueella esim. 20 kilon lähetin ja jollain pienemmällä kanavalla 1 kilon lähetin, niin onko se pienemmän lähettimen signaali sitten huomattavasti Novan signaalia kompressoidumpaa, koska lähetysteho on huomattavasti pienempi?



Juu eli siis pienemmän lähettimen signaalia tulis pakata ennen lähettämistä
mahdollisimman paljon, että se kuuluisi mahd kauas ilman taustakohinoihin
hukkumista.

Aika monet kanavat (ellei kaikki) muuttelevat kompressointia aika ajoin.
Esim yöllä pakataan tiiviimpään ja pudotetaan lähetystehoa että säästetään
kuluissa. Joskus sitä on pudotettu päiväsaikaankin ja tehoja lisätään siinä
vaiheessa kun joku radiomaanikko soittaa ja valittaa kuinka paskalta
ääni kuulostaa.

Tuossa muuten joku, joka ei ymmärrä radiokompressoinnin periaatteita :D
http://www.helsinki.fi/~mlang/shame/classicfm.html