Radioääntä kotikonstein?

49 posts, 3 pages, 9,376 views

Avatar
#1 • • NS Guest
Mitä kaikkea radiokanavat käyttävät äänen prosessointiin, että siitä saadaan niin massiivinen, selkeä ja ilmava? Olen kokeillut mm. wavesin kompressoreita ja stereon laajentimia, mutta jos biisejä kompressoi paljon niin ne menettävät "potkunsa" ja usein asetukset, jotka tomivat jossain kappaleessa eivät kuulosta hyvältä toisessa. En hae mitään masterointi vinkkejä vaan ratkaisua, joka tomisi hyvin kaikissa biiseissä ilman, että sitä tarvitsisi olla koko ajan säätämässä.

Eli onko hyviä pluggareita tai neuvoja, joilla saisin tällaista ääntä? Tiedän, että kunnon hifilaitteissa prosessoimaton ääni kuulostaa ehkä parhaalta, mutta esim. autossa tai pienissä kaiuttimissa se kuulostaa aika laimealta.
Avatar
#2 • • Bobsony Guest
Jaa-a. Radioissa varmaan hoidetaan kaikki rautapuolella, ja ne asetukset on joku ääni-insinööri vääntäny. Mutta ne biisit on kaikki tietenki jo masteroituja, eli ei ne mitään hirveen rankkaa prosessointia tee (pl. NRJ). Kunhan saadaan musiikki tulemaan Kovaa ulos.

MUTU: ääni ajetaan monialuekompressorin, stereokuvan laajentimen, EQ:n, exciterin? ja limitterin läpi. Nuorisokanavilla biisit kompressoidaan niin lyttyyn, että kotioloissa korvat tulee kipeeks.

Kaikilla kanvilla on kuitenkin omat säätönsä, esimerkiksi kun YLE lähettää joskus samaa ohjelmaa eri kanavilta, niin YLEx ja YleQ kuullostaa aika erilaisilta.
Avatar
#3 • • kilobitti Guest
Muistaakseni radioaaltoja pitkin ei pysty lähettämään alle 67 (tjsp) herzin taajuuksia - se on ainakin helppo toteuttaa, ja soundista tulee melkolailla ilmavampi.
Avatar
#4 • • thomas Guest
tämä kyllä kiinnostaisi minuakin, esim. sound forge yms pluggarit
olisivat tarpeen.. sais semmosen kivan "radio" fiiliksen setteihin.
Avatar
#5 • • Edited OSC8 Guest
Radiossa käyttävät käsittääkseni ihan FM-lähetyksiä varten suunniteltuja "masterointilaitteita", noin suunnilleen tämän kaltaisia laitteita. Käytännössä kyllä siis kompurointia, exciteria/bottomia, eq:ta ja limitointia.

Minä en radiohommista kylläkään mitään oikeastaan tiedä, että jos tuo Markus L sattuu lukemaan niin varmaan osaa vastata tarkemmin/korjata väärät käsitykseni ;)


Tietyllä tapaa sellaisen "yleishyvän" asetuksen voi varmasti löytää itse omiin plugareihinsa kun vaan jaksaa ropeltaa. Tsekkaappa esim. tuolta demo mixes -osastolta CM:n kiksukänni -setti -> toi on mun mielestä malliesimerkki just sellasesta överikompuroidusta/limitoidusta "radiomixistä" joita mp3:na netissä liikkuu.

Kokeile pistää esim. kompuraan melko kova threshold -arvo (esim. -20db), ratio joku <2.0 ja sitten etsit attackin kuntoon suht pitkällä release -arvolla. Sitten vielä limitteri perään.

Menee ainakin kunnolla lyttyyn jos ei muuta :008:

Mut hankala antaa jotain suoraan "aina toimivaa yleishyvää" asetusta, muuta kuin että pidä se threshold masterointiplugarissas alhaalla.. Kyllä sillä saa aika hyvin sellaisen köyhän miehen radiosoundin :D
Avatar
#6 • • MikkiHiiri Guest
Joo, muistan kyllä ajat jolloin itekin halusin radion kompurasoundia.
Tänä päivänä kuitenkin välttelen sitä kuin ruttoa :)
Radio kuulostaa paskalta, puuroiselta, kuivalta.. Joillakin kanavilla
on vielä tapana käyttää ihan överilimitointia, esim ID&T:n jotku
MP3-rippaukset ainakin on kuulostanu siltä ja NRJ on myös
epäselvää puuroa.
DJ-seteissä siitä voi olla tosin hyötyäkin. Sitä varten kannattaakin
sitten käyttää Waves L2 ja vetää tresholdit -20dB niin soundin saa
helposti radiopuuroksi (ja volkkatasojen heittelyt peitettyä).
Avatar
#7 • • OSC8 Guest


Radio kuulostaa paskalta, puuroiselta, kuivalta.. Joillakin kanavilla
on vielä tapana käyttää ihan överilimitointia, esim ID&T:n jotku
MP3-rippaukset ainakin on kuulostanu siltä ja NRJ on myös
epäselvää puuroa



Jep, eli suomeksi sanottuna näistä radioista puuttuu dynamiikka (hiljaset kohdat on yhtä kovalla kuin voimakkaatkin kohdat) ;)

Mutta toisaalta, on sellaista soundia välillä kuitenkin ihan kiva kuunnella, nimenomaan jos joutuu kuuntelemaan esim autossa tai julkisissa korvalapuilla jne.

Sitävartenhan toi soundi on alunperin niin ruvelle laitettukkin :003:
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest


Jep, eli suomeksi sanottuna näistä radioista puuttuu dynamiikka (hiljaset kohdat on yhtä kovalla kuin voimakkaatkin kohdat)



Ja lisäyksenä että se vie vähemmän kaistaa ja täten on halvempi
lähettää. :)
:D

Posts: 3,707

#9 • • :D



Ja lisäyksenä että se vie vähemmän kaistaa ja täten on halvempi
lähettää.


Sama hinta siitä maksetaan vaikka olisi vähemmän kompuraa.
Fm lähetyksien taajuskaista on rajattu 50-15k herzin välille. Eli
hifia ei saada tekemälläkään. Joskus aikonaan oli juttua hifi-
lehdessä siitä mitä yleisradio käyttää. Siinä tosiaan on moni-
alueen kompura jonka vaikutusta ei huomaa niin kovin selkeesti
kun normaalin kompuran joka vetää kaikki taajuudet. Moni-
aluekompuran jälkeen tuli limitteri ja loppu tulos näytettiin wave
aaltona joka oli kyl aika kantti-aaltoa jo melkeinpä. ;) Riippuen
radio asemista niissä vaihtelee tuo kompuran asetus ja useasti
kaupalliset asemat kompuroi omat lähetykset aika puuroksi.
Lisäksi käytetään ns. loundess toimintoa (ainakin nrj). Soundaa
sit tosi vitun paskalle musa. IMO paras radion äänensäätö
suomessa on radio novalla.
Kaikilla asemillahan on oma tekniikko joka säätää noi soundit kohdille. Toisinaan tekniikko on unessa eika tajua korjata tilan-
netta, kuten esim. kiss fm:lla oli lahdessa. Muutaman kuukauden
ajan ääni oli niin säröllä että ei kyennyt kuuntelemaan tuota
ollenkaan - ihan kun normaalistikin kuuntelisin. :)

tjooh.
Avatar
#10 • • locomotivoz Guest
Radiokompura
Radioasemat käyttävät useimmiten Optomod-nimistä kolmitajuuskompuraa, Aphexin 2020 on myös yleinen. Nämä ovat "puhtaasti " radiokäyttöön suuniteltuja tehopakkeja. Alalla on kyllä yleinen käsitys se että ne pilaavat soundia enammän kun tuovat lisää. Nykyisin biisit ovat jo aika lytyssä pakostakin, muuten juuri radiosoitoissa tapahtuu kauheita. Kompurat lähinnä lyttäävät jo lytättyä. Minun mielestäni ei kannata tavoitella radiosoundiam, 0-dynamiikka kun on pidemmän päälle aik tylsää...Kyl ne sun biisit soi radiossa sillä "radiosoundilla". Mut jos sitä tavoittaa niin kyllä jollain C4:lla ja L2:lla pitäisi päästä tavoitteseen. Fm-synteesi tuo visiin jonkin verran modulaarisia harmonioita, en tosin ole suorittanut A-B vertailua mitä se tuo lisää tai pois. Dynaamista kevättä!
Avatar
#12 • • Bobsony Guest


Tutkailin hieman asiaa. Esim. Radio Novalla on käyttässä
Orbanin Optimod-FM 8200
Vänkän näköi vehje ja ominaisuudet :eek: :eek:
Tuo ei voi olla halpa ;)



Kymppitonnin soundi.

"Processing algorithms developed through thousands of hours of listening tests."
Toi on synkkää hommaa :)
Avatar
#14 • • MikkiHiiri Guest


Oliskohan tollai laite hyvä masterointiin esim.
Tuohan sisältää niin montaa eri vehjettä että vois
sopia. humm.



Masteroikaa ammattilaisilla (lue:muualla kuin suomessa kun
puhutaan konemusasta), niin rahat ei mee täysin hukkaan :)
Kotikäyttöön pitäis riittää pelkkä Waves L2 koventamaan volkkia
jos miksaus on hanskassa, joten tuskin kannattaa sijoittaa tommoseen.
Avatar
#16 • • MikkiHiiri Guest



Eikös tuo Saastamoinen Finnvoxilla ole aika pätevä kaveri masteroimaan?



Hmm. No ei ehkä niin hyvä mitä ois voinu luulla. Kun kuuli oman
biisin tuolla masteroituna niin ennen masterointia kyllä basarit jne
potki paljon paremmin :)
Avatar
#17 • • osenoko Guest
Kannattaa tosiaan jättää masterointihuolet sen alan ammattilaisten kontolle.

Hassua sinänsä miten nykyään niin monessa (trance)demossa paistaa läpi pyrkimys mahdollisimman hengettömään ja yliprosessoituun soundiin. Ideaalisoundin referenssinä ei todellakaan kannata käyttää mitään ID&T:ltä ripattuja Arminin settejä tai kokoelmalevyjä, CD-maxitkin on yleensä masteroitu todella lyttyyn.

Biisien yleissoundi on muutenkin hyvin mielenkiintoinen juttu kun ajattelee esimerkiksi stereolaitteissa olevia ***loudness megabass 3d superturbo*** yms. -asetuksia millä saadaan musa "paremman" kuuloiseksi. Radiota kuunnellessa näitäkin vääntimiä edeltää FM ja radioiden dynamiikkakillerit yms.

Todellisuudessahan tämä rajoittaa biisin soundia miksausvaiheessa, sillä "radioystävällistä" matskua duunatessa täytyy aina kompensoida kotikamoista ja radioiden lähetinvaiheesta syntyvä dynamiikan menetys ja hillittömät spektrikorostukset, ts. osa biisin ratkaisevanlaatuisista elementeistä pitää tavallaan jättää sattuman varaan - ja tätä ei auta lainkaan jos biisi jo studiolta lähtiessä kuulostaa siltä kuin se olisi ripattu nettiradiosta.

Ts. sopivasti kaikkea eikä liikaa mitään :) Kokemus auttaa.
Avatar
#18 • • dixoff Guest
Tuo radiolähetysten kompurointi ei muuten ole kovin vanha juttu, yleistyi vasta 80-luvulla. Kun yleisradiokin alkoi moista käyttää, moni hifisti oli ihan paskana kun ei voinut enää nauhoittaa klassista musiikkia radiosta niin hyvällä äänenlaadulla. Noihin aikoihin kun vielä radiolähetys oli äänenlaadun puolesta ihan kilpailukykyinen vaihtoehto, kun digitaaliset tallenteet eivät olleet vielä joka kodin peruskalustoa.

Mikäli en aivan väärin muista, niin Yle kompuroi huomattavasti maltillisemmin kuin paikallisradiot. Tämä johtuu siitä, että kompuroinnilla pyritään saamaan soundi sellaiseksi, että signaalissa olevat häiriöt eivät kuulu niin helposti. Paikallisradioilla kun on paljon heikommat lähettimet kuin Ylellä, joutuvat ne kompuroimaan enemmän, jotta lähetyksestä saisi paremmin selvää mahdollisimman kaukana lähettimestä. Toinen syy kompressointiin on tietty siinä, että paskankin mankan signaali-kohinasuhde riittää lähetyksen kuunteluun, kun lähetyksen dynamiikkaa sopivasti latistetaan.
Avatar
#19 • • Kalle Karvanen Guest




Hmm. No ei ehkä niin hyvä mitä ois voinu luulla. Kun kuuli oman
biisin tuolla masteroituna niin ennen masterointia kyllä basarit jne
potki paljon paremmin :)



Eikös Saastamoinen ole enemmänkin erikoistunut kitara-basso-rumpali-laulaja linjalle kuin konemusiikkiin. Kun on aikansa masteroinut Tiktakkia ja Lemonatoria niin sitä ei välttämättä enää ole perillä siitä miltä elektronisen musiikin pitäisi kuulostaa.

Mitä tulee konemusiikkiin niin varmasti yksi parhaimmista masterointipuljuista Euroopassa on "The Exchange" Lontoosta. Nilz, Mike, Simon, Grazz etc. osaavat kyllä hommansa juurikin sen tähden että ovat erikoistuneet masteroimaan nimenomaan konemusiikkia.
Avatar
#20 • • thomas Guest



Mitä tulee konemusiikkiin niin varmasti yksi parhaimmista masterointipuljuista Euroopassa on "The Exchange" Lontoosta. Nilz, Mike, Simon, Grazz etc. osaavat kyllä hommansa juurikin sen tähden että ovat erikoistuneet masteroimaan nimenomaan konemusiikkia.



juu levyjen kaiverruksissa lukee yleensä tuo "the exchange".
kiitos että selvitit mikä se on, on jäänyt useasti vaivaamaan.