Ultimate musiikki PC?

105 posts, 6 pages, 18,415 views

Avatar
#21 • • Tuppu_ Guest
Perhana, mä en tajuu, kuin te ja varsinkin CM voi saada noin paljon plugareita yhtäaikaa toimimaan!?

CM: mitä sä tarkoitat, kun sanot, että saat 64 ES2:sta toimimaan? Eli saat ne käynnistettyä, vai jollain instrumentilla soittamaan pätkimättä tiettyä määrää nuotteja vai?

Mä saan aika pahasti kyykkyyn oman koneeni, jos laitan esim. 4-5 raitaa es2:sta ja jokaiselle oman platinum-verbin ja parille raidalle stereo-delayn. Tällöin yks raita soittaa basslinea, yks unisonoliidiä, yks padia ja viimenen vaikkas jotain ei unisono-liidiä... ja koneena amd xp2100+, 1024MB sdram...

Haluaisin nyt kerrankin päästä eroon tosta per*eleen tehomenekistä, ettei tarvitseisi YHTÄÄN miettiä, paljonko tehoa on vielä käytettävissä. Mun hommat seisoo nykyään melkeinpä sen takia, että mua vituttaa, kun tehot loppuu aina... ;)

Äänikortin jo ajattelin vaihtaa EWX88MT:hen, mutta pitäskö mun ostaa amd jollain 333MHz muisteilla vai P4? Tällä hetkellä siis mun muistit on 133MHz sdrameja ja toi emo on vanhanaikainen Via133a-emo. Siitäköhän kaikki kiikastaa? :(
Avatar
#22 • • Edited Tuppu_ Guest
Niin ja hei, mitäs ne emot olikaan, missä oli se athlon XP:eiden kerroinlukkojen poisto tms? Taisivat olla epoxin levyjä, vai?! Joku asiasta mainitsi joskus... Eli pitääkö edelleen kellottaa väylällä, vai saako kertoimetkin muutettua? Riittääkö tällöin 333MHz muistit? Ja eikös athloneitakin ollut jo 333MHz:n väylällä toimivia, joten kannattaako sit ostaa sellanen ja käyttä kelloittamattomana maksimiväylällä?

Niin ja onko tietoo, onko joidenkin uusien piirisarjojen ja emojen kanssa ollu ongelmia äänikorttien ja muiden musa-performancejen kans?


Edit: Joo, testasin tossa logicilla tota platinum-verb-testiä ja sain 34kpl noita reverbejä, eli 4 raitaa 8 reverbillä ja 5. raita kahdella. Sen jälkeen tuli asio-overload...
Avatar
#23 • • Edited MikkiHiiri Guest


Perhana, mä en tajuu, kuin te ja varsinkin CM voi saada noin paljon plugareita yhtäaikaa toimimaan!?



Ihmettelin itekin alunperin AMD:n omistajana moista, mutta 533FSB/333DDR/P4 alkoi kertomaan jo jotain muuta.

CM: mitä sä tarkoitat, kun sanot, että saat 64 ES2:sta toimimaan? Eli saat ne käynnistettyä, vai jollain instrumentilla soittamaan pätkimättä tiettyä määrää nuotteja vai?



Kesken soittoa lisäilin niitä sitä mukaa kun audioinstejä kun tarvis. Jokainen ES2 oli default-asetuksilla ja laitoin soittamaan yhtä nuottia/ES2 (jossa oli defaultina tietty myös releasea mukana joten 2 nuottia oli loopin alussa samaan aikaan 3 oskillaattorilla). 64 ES2:n soidessa samaan aikaan tehot oli jotain 85-88% keskimäärin, eli ois vielä nippu niitä mennyt lisuukkeeksi. Samalla tempulla testasin FM7:n ja kesken soittoa ja maksimaalisen määrän plugareita ollessa päällä pystyi vaihtelemaan esim presettejä nykimättä ja ilman ASIO-overloadia.

Äänikortin jo ajattelin vaihtaa EWX88MT:hen, mutta pitäskö mun ostaa amd jollain 333MHz muisteilla vai P4? Tällä hetkellä siis mun muistit on 133MHz sdrameja ja toi emo on vanhanaikainen Via133a-emo. Siitäköhän kaikki kiikastaa? :(



P4 taitaa olla kovempi sana musiikissa ja väylät nopeine muisteineen. Tosin en oo uusia AMD systeemejä testaillu joten en tiedä onko tehoerot nykypäivänä yhtä isot kuin puol vuotta sitten.
Oman kokoonpanon pääosat on siis 2,4GHz P4/Asus P4PE/1GB 333MHz DDR (Kingston). Kellotusta oon kokeillu mut aiheutti jotain ongelmia musasoftien kanssa muttei esim pelien ja muiden softien (esim MP3 pakkauksen sai helposti kasvatettua 16-18%)
Mut tällästä..

edit:väsymystypoja
Avatar
#24 • • Edited Tuppu_ Guest
Ok, kiitti tiedoista! :)

Täytyy alkaa suunnittelemaan uutta konetta tässä jossain vaiheessa... Sen verran tympii noi tehon loppumiset...

Hetkinen, siis käykö noihin uusiin p4-prossuihin ddr-muistit? eikös niissä ollu rambussia ennen?
Avatar
#25 • • MikkiHiiri Guest


Hetkinen, siis käykö noihin uusiin p4-prossuihin ddr-muistit? eikös niissä ollu rambussia ennen?



Joo kyllä nois nykyään ainakin DDR on.
Rambus on kuolemassa pois ja maksaa sikana. DDR:t on nykyään yhtä nopeita ja maksaa reilusti vähemmän.
Avatar
#26 • • Tuppu_ Guest


Joo, testasin tossa logicilla tota platinum-verb-testiä ja sain 34kpl noita reverbejä, eli 4 raitaa 8 reverbillä ja 5. raita kahdella. Sen jälkeen tuli asio-overload...



OK, tässä itseäni quotaten...

Tuon testin tein siis Athlon XP2100+ koneella, jossa audigy2ex-äänikortti. Alkoi ottamaan pattiin sen verran, että päätin päivittää p4:ään. Nyt alla tikittää p4 2600@3250 (muistina 400MHz DDR:ää)täysin vakaasti raskaassakin kuormituksessa. Kannattaa tutustua esim. muropaketin p4-kellotus-artikkeliin, sillä p4:t kellottuvat aika reippaasti näköjään. ;) Ja emoksi suosittelen tuota Asus p4p800:aa, mitä muropaketin väki ja monet tunkevat koneisiin, varsinkin jos on tarkoitus viritellä yhtään. Muutenkin tuon lankun performance oli paras testatuista.

http://www3.soneraplaza.fi/pelit/muropaketti/artikkeli/0,3573,7814_138821,00.html

Niin ja mitä tulee tuohon logicin platinum-verb-testiin, niin tehoa näköjään oli tullut lisää aika reippaasti. Äänikorttina on tuo sama rutku audigy2ex, eli se ei tässä vaikuta mittauksiin, vaan ainoastaan prossu/emo/muistit-yhdistelmä. Nyt meni 72kpl noita reverbejä ilman mitään oireita ja ääni pysyi hyvin siistinä. Kun yritin lisätä 73:n, tuli asio-overload. Kun vaihdan m-audion kortin koneeseen, luulen, että resursseja on vielä enemmän käytettävissä, mitä aiempiin testeihin tulee. Eli varsinkin, jos käyttää logicia, niin kannattaa hommata p4 koneeksi, sillä tehoa tuli mielestäni aika holtittoman paljon enemmän verrattuna mun entiseen AMD-koneeseen. ;)

Seuraavaksi on mielenkiintoista nähdä, kun vaihdan äänikortin, että kuinka paljon se vaikuttaa ajureineen tuohon performanceen, kun itse kone pysyy samana...
Avatar
#27 • • Edited MikkiHiiri Guest


Seuraavaksi on mielenkiintoista nähdä, kun vaihdan äänikortin, että kuinka paljon se vaikuttaa ajureineen tuohon performanceen, kun itse kone pysyy samana...



Se tuskin tulee vaikuttamaan juurikaan. Itelläni vaihtui Terratec->
RME Multiface+PCI-card. Platinumverbejä tuli jopa pari vähemmän
(saattaa toki korjaantua tulevissa ajureissakin), mut ei paljo
haittaa ku latenssi 1.5ms@44,1kHz ja Logicin bufferi on minimissä
:) ja mikään ei pätki eikä rätise tai kaatuile ja kaikki toimii vitun
hyvin. Sanoisin vielä että äänikortilla+ajureilla on melkoinen merkitys
Logicin stabilityyn.

edit: prkl muistin väärin. sainki 5 verbiä lisää tolla kortilla.
Avatar
#28 • • Edited Tuppu_ Guest


Se tuskin tulee vaikuttamaan juurikaan.edit: prkl muistin väärin. sainki 5 verbiä lisää tolla kortilla.



Joo, no itse huomasin kans, että ei vaikuttanu kortti hirveesti. Nyt sain itseasiassa "vain" 69kpl. Koko laitteisto vaikuttaa aika paljon ja mitä softia on asennettuna ja millaset driverit. Sain ostettua M-Audion Delta 1010:n ja toimii loistavasti 4ms@ 48kHz. Vihdoin ja viimein sainkin koneen sit pelaamaan! Olen ikionnellinen! :)

Edit: Tuli tuossa testattua vielä pienempääkin latenssia ja näköjään 1,5ms@48kHz toimii kans ilman ongelmia bufferin ollessa 128samplea. Täytyy sitten käyttää sitä. :)
Avatar
#29 • • timppa^ Guest
pöh. millään mitään väliä. selkänahastani veistelin amd xp2500+/1gb ddr400/marian marc 4 midi ja pelkkä project 5:n käyttöliittymä nykii :( :rolleyes:
Avatar
#30 • • Necronomicon Guest




OK, tässä itseäni quotaten...

Tuon testin tein siis Athlon XP2100+ koneella, jossa audigy2ex-äänikortti. Alkoi ottamaan pattiin sen verran, että päätin päivittää p4:ään. Nyt alla tikittää p4 2600@3250 (muistina 400MHz DDR:ää)täysin vakaasti raskaassakin kuormituksessa. Kannattaa tutustua esim. muropaketin p4-kellotus-artikkeliin, sillä p4:t kellottuvat aika reippaasti näköjään. ;) Ja emoksi suosittelen tuota Asus p4p800:aa, mitä muropaketin väki ja monet tunkevat koneisiin, varsinkin jos on tarkoitus viritellä yhtään. Muutenkin tuon lankun performance oli paras testatuista.

http://www3.soneraplaza.fi/pelit/muropaketti/artikkeli/0,3573,7814_138821,00.html




Ostitko muuten Asusksen p4p800 Deluxen vaiko ihan pelkän p4p800:n?
Avatar
#31 • • Tuppu_ Guest


Ostitko muuten Asusksen p4p800 Deluxen vaiko ihan pelkän p4p800:n?



Ihan vaan ton p4p800:n ilman deluxea. Deluxessa on lisänä jotain raidia jne.. En ole varma, mutta luulisin, että tässä p4p800:ssa on kans asus hionut biosin siten, että se käyttää sitä uudemman piirisarjan nopeampaa muistijuttua, vaikka 865 ei sitä periaatteessa vielä tuekaan. Muidenkin merkkien 865-piirisarjalliset emot on päivitetty nykyään aika pitkälti biosilla tukemaan samaa kikkaa, mutta ei varmaan kaikki. Tosiaan ainakin muropaketin tyypit suosivat tuota deluxe-mallia, mutta ostin tän tavallisen, kun siinä deluxessa on juttuja, mitä en tarvitse. Hinnat tosin on aika lähellä toisiaan, eli varmaan sama, kumman ostaa.
Avatar
#32 • • gerry Guest
Mainitakoon vielä että optimaaliset asetukset ja säätöt vaikuttavat hyvinkin paljon varsinaisen tehoon. Optimaalisesti säätetty gigainen kone on palon nopeampi kun päin peetä säätetty, pelejä täyteen ahdettu puolitoista, ellei perätti kaksigikainen kone.

Itselläni on kaksigigainen ja käytän sitä rewiren kautta cubasen kanssa. MINKÄÄNLAISIA teho ongelmia ei ole vaikka efektejä on melkein joka soundille laitettu perätti montaa kappaletta. Ja raitoja saatta joskus olla päälle 20. Tehomittari on maksimissaan ollut (kaikki tarvittavat plugarit sekä softasynat etc.) jotakin 40prossa... En ainakaan tässä vaiheessa näe käyttöä sille 60 "ylimääräiselle" tehoprosentille mutta se on hyvä olla:) Toki koneeni on vain musiikkikäytössä ja netti on ainut jonka olen siihen hyväksynyt... Mitään pelejä eikä mitään siihen asennetta. Eikä edes eri osiolle!
Avatar
#33 • • Edited Tuppu_ Guest
Näitä tehomenekki-asioita tutkaillessa täytyy tietenkin ottaa huomioon, että eri synat ja pluginit vievät hyvinkin vaihtelevasti tehoa. Esim. on aivan älyttömän suuri ero, käyttääkö esim. cubasen vakio-kaikua vai esim. jotain laadukkaampaa. On myös kaikuplugareita, jotka syövät jo yhdellä instanssilla melkein koko koneen tehot, vaikka olisikin yli 2gigan mylly. Pitkät delayt ja kaiut sekä synien unisono-äänet ja joidenkin FM- ja additive-synien raskaasti moduloidut äänet vievät kaikkein eniten tehoa. Kyllä varmaan jo gigan koneellakin pystyy pyörittelemään aika paljonkin raitoja, jos tinkii plugareiden ja synien laadusta/ominaisuuksista. Jos käyttää vakioefuja ja parin oskillaattorin ääniä tai sampleja, niin ei varmaan viekään paljoo yhtään tehoa.

Esim. mulla vie cubasen default-pohja yhden rumpukoneen ja 4 laadukkaan send-reverbin voimin tehoa n. 30-35%. Tämän lisäksi projektiin tulee vain lähinnä audioraitoja ja niille mahdollisesti equa ja delayta, joten tehovaraa on suht. sopivasti. Audioraidat eivät sinällään vie tehoa paljon minkään vertaa, joten mahdollisille syna-plugareillekin jää tarvittaessa tehoa hyvin jäljelle.
Avatar
#34 • • gerry Guest

Originally posted by Tuppu.
On myös kaikuplugareita, jotka syövät jo yhdellä instanssilla melkein koko koneen tehot, vaikka olisikin yli 2gigan mylly.

Esim. mulla vie cubasen default-pohja yhden rumpukoneen ja 4 laadukkaan send-reverbin voimin tehoa n. 30-35%. Tämän lisäksi projektiin tulee vain lähinnä audioraitoja ja niille mahdollisesti equa ja delayta, joten tehovaraa on suht. sopivasti. Audioraidat eivät sinällään vie tehoa paljon minkään vertaa, joten mahdollisille syna-plugareillekin jää tarvittaessa tehoa hyvin jäljelle.




No huh... Millaiset kaiut niin paljon vie tehoa? Ovatko ne sit NIIN hyviä? Mun mielestä sellaisia ei kannattaisi käyttää ellei ole ehdoton pakko. Ihan hyvin pärjää SX vakio kaiuilla jos esim. sentin kautta sitä softsynissa käyttää. Eli turhaa kai mitään aivan älyttömiä tehosyöppöjä on käyttää insert efekteina. Sama asian hoitavat vallan mainiosta sx omat reverbit.

Synista olen toki sama mieltä. Ne ovat aika tehosyöppöjä.... Ja yleensä synat tarvitsevat jonkun efun perään että saa muokattua soundista vielä pehmeämmän ja "tuotettuimman" kuuloisen.
Avatar
#35 • • Edited Tuppu_ Guest
Kaikuja on monenlaisia. Kun on hieman enemmän tehnyt hommaa, niin huomaa kyllä selvästikin erot. En enää käytä cubasen omaa kaikua, koska se ei mun korvaan enää soundaa tarpeeks laadukkaalta. Ja esim. timeworksin kaiku vie hirveesti tehoa kuulemma, mutta on kuin tehty kultakorville. Itsekin käytän 4:ää laadukasta kaikua sendinä, koska insertteinä käytettäessä ne vie aika nopeesti kaiken tehon.
Avatar
#36 • • powder Guest

Originally posted by Tuppu.
Niin ja mitä tulee tuohon logicin platinum-verb-testiin, niin tehoa näköjään oli tullut lisää aika reippaasti. Äänikorttina on tuo sama rutku audigy2ex, eli se ei tässä vaikuta mittauksiin, vaan ainoastaan prossu/emo/muistit-yhdistelmä. Nyt meni 72kpl noita reverbejä ilman mitään oireita ja ääni pysyi hyvin siistinä. Kun yritin lisätä 73:n, tuli asio-overload. Kun vaihdan m-audion kortin koneeseen, luulen, että resursseja on vielä enemmän käytettävissä, mitä aiempiin testeihin tulee. Eli varsinkin, jos käyttää logicia, niin kannattaa hommata p4 koneeksi, sillä tehoa tuli mielestäni aika holtittoman paljon enemmän verrattuna mun entiseen AMD-koneeseen. ;)

Seuraavaksi on mielenkiintoista nähdä, kun vaihdan äänikortin, että kuinka paljon se vaikuttaa ajureineen tuohon performanceen, kun itse kone pysyy samana...



Itselläni on P4 2.8HT, 512Mb 400MHz HyperX:ää @ CL2-2-2-6, äänikorttina Midiman Delta Audiophile 2496. Platinum verbejä meni eilen testatessani 71. Kannattaa varmaan tweakata käyttistäkin, nimittäin noilla reilun kolmen gigan kelloilla pitäis kyllä mennä enemmänkin kuin 72. Ylimääräiset servicet pois jne. Itseasiassa pelkän biossin perfomance moden vaihtaminen turboksi lisäsi tulosta kuudella :)
Avatar
#38 • • MikkiHiiri Guest


Muistakaa myös että pienempi latency syö enemmän tehoa, ja uskoisin että alle 10ms latency on täysin riittävä..



Riippuu kortista. RME:llä ainaki 1.5ms ja 200ms syö saman verran
tehoo. 4ms latenssi on mielestäni se raja jonka yli ei pitäis mennä,
jos soittaa riffit ja linet livenä kiipparilta (kukapa ei soittaisi;))
Avatar
#39 • • Edited Tuppu_ Guest
Pentium taasen jyrää logic-puolella. Itse tosin käytän cubasea ja odotan SX2-versiota erittäin paljon, koska siinä on tuki p4:n hyper threadingille, joka nostaa tehoa 25-30%, jolloin tuo amd:n etumatka on saavutettu ja menty jopa ohitse. ;)

Nuendo2 tukee jo hyperthreadingiä ja testien mukaan se laitettuna päälle tulee tehoa juuri tuo 25-30% lisää. Cubase SX1 ei tue tuota ja vain hidastaa pari prosenttia konetta, jos sen laittaa päälle. Nuendo2 ja SX2 on koodattu eri tavalla, suoraan kahta prosessoria silmälläpitäen. Esim. grafiikat ajetaan yhtäaikaa muun enginen kanssa eri moodeissa, jotka ohjataan kahdelle eri prosessorille (tai p4 htt-prossun kahdelle eri linjalle), jos koneessa vain on ja varmasti myös audion käsittelyssä ohjataan eri prosesseja noille kahdelle yksikölle.

Ja amd:t käyvät hirveän kuumana ja vaativat äänekkäämmän jäähdytyksen kuin pentiumit. Näinollen musakoneesta saa hiljasemman pentiumia käytettäessä ilman, että lämmöt nousevat äärirajoille.

Edit: Tuosta latenssista ja tehonsyönnistä vielä, että mun Delta1010 syö myös aivan saman verran resursseja, olipa sitten latenssina 1,5ms tai paljon suurempi. 0,75ms toimii myös ilman oireita, mutta ikäänkuin sääliäkseni konetta käytän 1,5ms:a, koska en huomaa eroja noiden latenssien välillä. Esim. tuo cubasetesti tuotti itselläni tasan saman tuloksen, kun ajoin sitä 1,5ms latenssilla ja jollain suurimmalla latenssilla.

Pienen latenssin käyttäminen verottaa tehoja vain, jos käyttää hitaita sdram-muisteja ja äänikorttia, jossa ei ole tarppeksi kehitetyt ajurit. Esim. juuri tuo p4 toimii 800MHz väylällä ja muistit 400MHz:lla, niin on myös muistiväylä aika nopea eikä aiheuta pullonkauloja latenssia ajatellen. Eli tavaraa kyllä siirtyy edelleenkin saman verran, vaikka reaktionopeutta lisäisikin. ;)
Avatar
#40 • • Jukka I Guest


Pentium taasen jyrää logic-puolella. Itse tosin käytän cubasea ja odotan SX2-versiota erittäin paljon, koska siinä on tuki p4:n hyper threadingille, joka nostaa tehoa 25-30%, jolloin tuo amd:n etumatka on saavutettu ja menty jopa ohitse. ;)



Logic Platinum 5.5.1 (Win) ei ilmeisesti taida tukea hyperthreadingia vai miten lienee asian laita? Uuden koneen osto kohtapuoliin edessä ja tuo olisi hyvä tietää.
Update Info -tiedostossa luvataan "multi-processor compatibility" mutta tuo hyperthreading taitaa olla ihan oma lukunsa.