Electribe - Reason-BPM-ongelma

11 posts, 1 page, 2,233 views

#1 • • Peter Skogberg Guest
Onko kenelläkään ratkaisua tähän:

Yritän nauhoittaa korg Electribe S-sampleriini samplen Reasonista, ja kun soitan samaan aikaan Reasonia ja samplea samalla BPM:llä, tahdit ovat erilaisia. Mikä on vikana, ja millä voisi korjata?
#2 • • Daniel Braun Guest

Onko kenelläkään ratkaisua tähän:

Yritän nauhoittaa korg Electribe S-sampleriini samplen Reasonista, ja kun soitan samaan aikaan Reasonia ja samplea samalla BPM:llä, tahdit ovat erilaisia. Mikä on vikana, ja millä voisi korjata?

eh... Toi kysymys oli hiukkasen oudosti rakennettu. Eli mitä tarkoitat tolla "tahdit on erilaisia"? BPM on siis sama... Tarkoitatko tolla tahdilla nopeutta vai "tahtia" vai mitä? Selvennystä tilanteeseen, niin neuvojakin saattaisi löytyä.
#3 • • Peter Skogberg Guest
Siis: Olen nauhoittanut sampleriini kuvion A. Laitan kuvion A soimaan samplerista BPM:llä 140. Valitsen Reasonista samaisen kuvion A, ja BPM 140:lle. Sitten laitan molemmista kuviot soimaan samaan aikaan, ja hetken päästä lähtee kuvio laukkamaan. Siis nopeus on lukion pitkän fysiikkani mukaan onglelma...?
#4 • • Daniel Braun Guest
Nonii... Eli varsinaisesti tahdista ei ole kyse. Katsoppas huvinvuoksi että onko sun asetukset siinä samplerissa sen samplen "A" osalta kunnossa. Mulla ainakin pitää manuaalisesti asettaa kuinka monta iskua/mitä lajia ne on. Tosin, täydin eri laitteesta on kyse, mutta jos tää auttais sun ongelmassa. Ja toiseksi, sun samplepisteet/loop-point:it/ihan miksi haluaa kutsua, voi olla sen verran metsässä että se sun looppi on laukkaa... Onko kyse rumpuloopista vai melodiasta? Ja kuinka pitkä sample on kyseessä? Nauhoitettu vai siirretty muistikortilla?

Mulla on kyselyikä :D
#5 • • Laite Guest
veikkaisin että toi looppaus kusee koska sample ei ole tarkalleen oikean mittainen.
#6 • • crc Guest
eieiei...

Kaks eri "laitetta" jotka ei ole midisynkassa keskenään eivät yksinkertaisesti mene täsmälleen samaa nopeutta, vaikka kaikki antais ymmärtää että niin on. Jopa kalleimmat aikakoodigenikset pitää ns. jam-synkata kerran päivässä, jotta pysyisivät samassa ajassa (tämä nyt ihan tv-puolen juttuja mutta silti).

Laitteen mainitsemasta loopin pituudesta. ES-1:n tapauksessa kyse ei oo siitä että sample ois leikattu jotenkin väärin.. Ethänsä sitä siinä varsinaisesti loopaamaan pistä, kun sen sijaan soitat sitä sekvensserillä, jolloin oli sample millanen tahansa, se soi aina sen sekkarilla asettamassa kohdassa. njoo...
Mut ihan nyt pähkinänkuoressa. Jos ei toinen koneesta anna tahdistavaa midisynkkaa, niin ei ne vaan pysy käsipelillä samassa bpm:ssä. Kokemusta jopa siitä että kaks ES-1:sta ei pysy edes minuuttia kunnolla synkissä ilman kaapelia.
#7 • • Peter Skogberg Guest

Nonii... Eli varsinaisesti tahdista ei ole kyse. Katsoppas huvinvuoksi että onko sun asetukset siinä samplerissa sen samplen "A" osalta kunnossa. Mulla ainakin pitää manuaalisesti asettaa kuinka monta iskua/mitä lajia ne on. Tosin, täydin eri laitteesta on kyse, mutta jos tää auttais sun ongelmassa. Ja toiseksi, sun samplepisteet/loop-point:it/ihan miksi haluaa kutsua, voi olla sen verran metsässä että se sun looppi on laukkaa... Onko kyse rumpuloopista vai melodiasta? Ja kuinka pitkä sample on kyseessä? Nauhoitettu vai siirretty muistikortilla?

Mulla on kyselyikä :D

Melodiasta ja rumpuloopista. Tämä ei siis ole ihan tavallinen looppisampleri, vaan samplet syötetään step sekvensserille, ja tämä melodia ja rumpulooppi vie yhdessä resonilla 4 * 16 stepiä.

Joten: Laitan stepille yksi melodiaa yhden stepin, ja starttaan, ja kun se on mennyt kierroksen ja tulee takaisin yhteen, biitti / melodia alkaa "tökkimään" ja laukkaamaan.
#8 • • Edited 029 Guest

eieiei...

Kaks eri "laitetta" jotka ei ole midisynkassa keskenään eivät yksinkertaisesti mene täsmälleen samaa nopeutta, vaikka kaikki antais ymmärtää että niin on. Jopa kalleimmat aikakoodigenikset pitää ns. jam-synkata kerran päivässä, jotta pysyisivät samassa ajassa (tämä nyt ihan tv-puolen juttuja mutta silti).

Totta. Vaikka löis pari uusinta PC:tä vierekkäin soittaan sekkarilla biisiä, niiden midi menis toistensa kanssa aivan taatusti epätahtiin... -> nimim. testattu ja huonoks koettu ;)
#9 • • Peter Skogberg Guest
Joo, sain tuon MIDI-syncin kanssa ne menemään ihan oikein.

Mutta siltikään, Electribe ei ehkä kuitenkaan sovi ihan minun käyttöön, ja taidan sen pistää myyntiin... Ketään kiinnostunutta ?;)
#10 • • Laite Guest

Mutta siltikään, Electribe ei ehkä kuitenkaan sovi ihan minun käyttöön, ja taidan sen pistää myyntiin... Ketään kiinnostunutta ?;)

_o/

aattelin vaan tota looppauskohtaa jos olisit tosiaan pyörittänyt looppina tota samplea (eli trigannut vain kerran)

oon joskus nähnyt jonkun tekevän myös noinkin...
#11 • • txgov Guest
:confused: Asian sivusta tai melkein...

Tää asia varmaan on esiintynyt jo plattarilla, mutta
eikös nuo luuppien tarkat pituudet saa , kun jakaa 60/bpm, jotta saa ensin biitin keston sekunteina. Kertoo sen sitten vaikka yhden tahdin luupissa neljällä ja sitten vielä haluamallasi näytteenottotaajudella esim 44100 hz. Pitäisi tulla samplen tarkka loopin pituus (+/- kelluva piste) , jonka voi sitten tarkistaa audioeditorissa pitääkö paikkansa.

Mulla ainakin on ollut ongelmia cakewalkin sync:in kanssa, koska se tekee pienen delayn loopin alkaessa alusta.

No, tosin mun versio onkin jo tosi vanha.

-T