Pallo Skenemies @ access.org :: Klubikulttuuri aallonpohjass

121 posts, 7 pages, 9,342 views

Esa

Posts: 947

#21 • • Edited Esa


Järjestäjiltä puuttuu myös tietynlainen jatkuvuus. Kerran alakanttiin menneiden bileiden jälkeen ei jatketa enää samalla nimellä, joka ainakin osaltaan estää juurikin brandin muodostumisen.



Jokaisen järjestäjän tulisikin nähdäkseni sisäistää periaate, ettei epäonnistumisiin ole varaa - jos kyvykkyyttä löytyy niin homman toimiminen on kiinni enää jaksamisesta. Yksien huonojen bileiden jälkeen kun koko bilekonsepti ja koko järjestävä taho voi kävijöiden mielissä alkaa tuntua väsyneeltä ja siitä se alamäki (saattaa) alkaa...

On kyllä totta että on järjestävälle taholle monin tavoin (erilaiset resurssit huomioiden) "edullisempaa" keskittyä kehittämään olemassaolevia brandeja kuin jatkuvasti olla luomassa uusia, mutta mitä tulee Helsingin bile-elämän nykypäivään, mieluusti näkisin että klubikeskeisyys vähenisi antaen sijaa one-offeille. Tämä ei tosin tapahtune ihan heti.
Avatar
#22 • • liltony Guest




Jokaisen järjestäjän tulisikin nähdäkseni sisäistää periaate, ettei epäonnistumisiin ole varaa - jos kyvykkyyttä löytyy niin homman toimiminen on kiinni enää jaksamisesta. Yksien huonojen bileiden jälkeen kun koko bilekonsepti ja koko järjestävä taho voi kävijöiden mielissä alkaa tuntua väsyneeltä ja siitä se alamäki (saattaa) alkaa...

On kyllä totta että on järjestävälle taholle monin tavoin (erilaiset resurssit huomioiden) "edullisempaa" keskittyä kehittämään olemassaolevia brandeja kuin jatkuvasti olla luomassa uusia, mutta mitä tulee Helsingin bile-elämän nykypäivään, mieluusti näkisin että klubikeskeisyys vähenisi antaen sijaa one-offeille. Tämä ei tosin tapahtune ihan heti.



Toi on vähän raaka kommentti, epäonnistumisista oppii ja kaikki jotka järkkää bailuja tulee jossain vaiheessa epäonnistumaan jollain tasolla, ainakin omasta mielestään, ja nykyajan standardien mukaan jokaisissa bailuissa on jotain parantamisen varaa, tämä luo paneita tietenkin mutta bailujen tasokin nousee sen johdosta. Mut tosiaan ei kannata masentua jos bailut epäonnistuu, ei muuta kuin paremmat bailut seuraavalla kerralla.

se on totta että kannattaa jatkaa olemassa olevia brandeja, mut ei sekään ole huono jos niitä uusiakin tulisi silloin tällöin, ei niitä hyviä brandeja vieläkään ole liikaa.
Avatar
#23 • • JussiS Guest


Toi on vähän raaka kommentti, epäonnistumisista oppii ja kaikki jotka järkkää bailuja tulee jossain vaiheessa epäonnistumaan jollain tasolla, ainakin omasta mielestään, ja nykyajan standardien mukaan jokaisissa bailuissa on jotain parantamisen varaa, tämä luo paneita tietenkin mutta bailujen tasokin nousee sen johdosta. Mut tosiaan ei kannata masentua jos bailut epäonnistuu, ei muuta kuin paremmat bailut seuraavalla kerralla.


Mun mielestä taas aina ku järjestät bileet, ni niitten pitäis olla joka kantilta niin hyvin suunnitellut, että ainoot epäonnistumiset voi tulla vaan itsestä riippumattomista syistä. Jos itse on panostanut kaikkensa bileisiin, suunnitteluvaiheesta lähtien, porukka yleensä jopa löytää niihin, koska niistä huokuu alusta loppuun "hyvin järjestetyn bileen" tuntu.

Sellasissa bileissä voi olla hyvä fiilis, vaikkei edes omilleen pääsisi. Ja jos fiilis on ollut hyvä (itsellä ja yleisöllä), on seuraavissa bileissä takuuvarmasti enemmän porukkaa (kunhan nekin järjestetään samalla rakkaudella).
Avatar
#24 • • jUSSi Guest


Mun mielestä taas aina ku järjestät bileet, ni niitten pitäis olla joka kantilta niin hyvin suunnitellut, että ainoot epäonnistumiset voi tulla vaan itsestä riippumattomista syistä.



Entä jos ei ole ikinä järjestänyt mitään aiemmin? Aika fakiiri siinä saa olla, että tajuaa ottaa kaiken mahdollisen huomioon.

nimim. "Mies joka ei hankkinut deejiille monitoreja, koska ei itse käytä niitä"
Avatar
#25 • • JussiS Guest


Entä jos ei ole ikinä järjestänyt mitään aiemmin? Aika fakiiri siinä saa olla, että tajuaa ottaa kaiken mahdollisen huomioon.

nimim. "Mies joka ei hankkinut deejiille monitoreja, koska ei itse käytä niitä"



Heh, tosiaankin. Kokemuksella oppii, ja aina kannattaa kysellä vinkkejä muilta järkkäreiltä.
Tosin voi itekin miettii, et kannattaako lähtee järkkään bileitä ainakaan yksin, jos ei tosiaankaan tiedä mitään järjestämisestä.
Avatar
#26 • • Edited Samus Aran Guest


Mun mielestä taas aina ku järjestät bileet, ni niitten pitäis olla joka kantilta niin hyvin suunnitellut, että ainoot epäonnistumiset voi tulla vaan itsestä riippumattomista syistä. Jos itse on panostanut kaikkensa bileisiin, suunnitteluvaiheesta lähtien, porukka yleensä jopa löytää niihin, koska niistä huokuu alusta loppuun "hyvin järjestetyn bileen" tuntu.



Siinä mielessä harkitun ympäripyöreästi kirjoitettu, että jos tarkastellaan ihan mikrotasolla, niin tosta löytyy tietynlainen pointti bileisiin kuin bileisiin. Pelkästään lukitun päivämäärän johdosta säännöllisesti jatkuviksi suunnitelluissa klubi-illoissa on näennäisesti hyvin paljon järjestäjästä riippumattomia epävarmuustekijöitä. Toisaalta, jos tarkastellaan asiaa edes vähän lähemmin, eli mietitään vaikka konseptin suhdetta maan väestömäärään, niin voidaan taas osoittaa halkeamaa suunnittelupöydässä.

Tässä on vaan se ongelma, että jos aletaan eliminoimaan kaikki mahdolliset riskit, niin lopulta meille jää vain Jack, Pussy, Screen, Hallmark, Illusions ymv. Suurelle osalle bilettäjistä toki erinomainen paketti, mutta mites muut? Vaihtoehtoisempien bileiden järjestämisessä on aina epävarmuustekijöitä, se pitää tiedostaa ja hyväksyä. Ilman vakaata taloudellista pohjaa kaksi-kolme rajumpaa takaiskua voivat jättää vaihtoehtoisemman järjestäjän vuosiksikin paitsioon maksamaan velkojaan, eli bileiden hyvä fiilis ei tässä mielessä enää paljon auta, sillä seuraavia bileitä ei yksinkertaisesti ole varaa järjestää. Ketä se sitten harmittaa ja ketä ei. Ilman pieniä riskejä ja suunnittelupöydän uhmaamista meiltä jäisi monet mielenkiintoiset bileet kokematta..

Tasapainon saavuttaminen asiassa kuin asiassa ei ole helppoa, mutta siinä se viehätys piileekin ;)

EDIT: Ilman pieniä riskejä..
Avatar
#27 • • JussiS Guest


Siinä mielessä harkitun ympäripyöreästi kirjoitettu, että jos tarkastellaan ihan mikrotasolla, niin tosta löytyy tietynlainen pointti bileisiin kuin bileisiin. Pelkästään lukitun päivämäärän johdosta säännöllisesti jatkuviksi suunnitelluissa klubi-illoissa on näennäisesti hyvin paljon järjestäjästä riippumattomia epävarmuustekijöitä. Toisaalta, jos tarkastellaan asiaa edes vähän lähemmin, eli mietitään vaikka konseptin suhdetta maan väestömäärään, niin voidaan taas osoittaa halkeamaa suunnittelupöydässä.


Tarkoitinkin tuolla, että jos panostus bileisiin on kohdallaan, ovat bileet jo sinällään onnistuneet. Eihän kukaan voi varmaksi sanoa mistään bileistä väkimäärää, varsinkaan uusista bileistä. Jos itse olet hionut bileet kokonaisuutena huippuunsa, saat jo sillä sanan kiertämään seuraavia bileitä ajatellen, vaikkei ensimmäinen iltasi yleisömenestys olisikaan.

Hyvällä suunnittelulla päästään siis pitkälle.
Avatar
#28 • • Samus Aran Guest



Tarkoitinkin tuolla, että jos panostus bileisiin on kohdallaan, ovat bileet jo sinällään onnistuneet. Eihän kukaan voi varmaksi sanoa mistään bileistä väkimäärää, varsinkaan uusista bileistä. Jos itse olet hionut bileet kokonaisuutena huippuunsa, saat jo sillä sanan kiertämään seuraavia bileitä ajatellen, vaikkei ensimmäinen iltasi yleisömenestys olisikaan.

Hyvällä suunnittelulla päästään siis pitkälle.



Jees, jees hyvä suunnittelu ehdottomasti kunniaan. Tuo mitä quottasit olikin juuri suunnittelun merkityksen todistamista.

Pointtini painottui siihen, että jos kaikki riskit eliminoitaisiin tarkalla suunnittelulla, niin meille ei jäisi enää muuta kuin isoimmat, varakkaimmat ja ensimmäiset, sillä kalenterissa on koko ajan vähemmän ja vähemmän tilaa. Miten saatais homma toimivaan tasapainoon, vai onko se edes realistisesti mahdollista? Itse toivoisin nykyistä suurempaa kynnystä pääsymaksullisten bileiden järjestämiselle. Vähemmän bileitä ja enemmän laatua, niin sisällöllisesti kuin tuotannollisestikin oli genre mikä hyvänsä.
Avatar
#29 • • JussiS Guest


Pointtini painottui siihen, että jos kaikki riskit eliminoitaisiin tarkalla suunnittelulla, niin meille ei jäisi enää muuta kuin isoimmat, varakkaimmat ja ensimmäiset, sillä kalenterissa on koko ajan vähemmän ja vähemmän tilaa. Miten saatais homma toimivaan tasapainoon, vai onko se edes realistisesti mahdollista? Itse toivoisin nykyistä suurempaa kynnystä pääsymaksullisten bileiden järjestämiselle. Vähemmän bileitä ja enemmän laatua, niin sisällöllisesti kuin tuotannollisestikin oli genre mikä hyvänsä.


Aina kannattaa miettiä tottakai onko kyseiselle klubille tilausta, eihän silti mikään mahdottomuus ole mennä rinnalle / ohi nykyisistäkään isoista klubeista.

Samaa mieltä olen myös siitä, että liian moni järjestää nykyään klubeja, vain järjestämisen vuoksi, jolloin suunnittelu ja panostus jätetään helposti omaa tyhmyyttään / tietämättömyyttään vähälle. Tälläkin hetkellä Suomessa on lähes liikaa bileitä väkimäärään nähden, tosin tilanne on koko ajan paranemaan päin.
Avatar
#30 • • Edited ville Guest
Tuntuu siltä, että täällä puhuttaisiin siitä miten suuret klubit kulkevat voitosta toiseen ...

Tosiasia kuitenkin on, että esim Pussy ja Screen kärsivät koko alkuvuoden uskomattoman suuresta väestökadosta. Muutosta aikaan saatiin kun Screen laski hintaansa 10 euroon (14:a) ja Pussy toi paikalle todella suuren breaknimen, joka siis poikkesi valtavirrasta aika paljon. Lisäksi myös Pussy laski hintaansa ...

Samalla tavalla myös illu kärsi heikosta alkuvuodesta. Erinomaisen loppuvuoden (lepakkomemorial, 6v ja uv) jälkeen alkuvuosi oli illussa todella hiljainen.

Käsittääkseni myöskin Rush:n alku on ollut enemmänkin kuin takkuinen. Bileitä taidettiin peruakin ja kuvien perusteella brittistarat ovat soittaneet aika tyhjille seinille.

Suurista ainoastaan hallmark on vetänyt kerta toisensa jälkeen tuvan täyteen. Nähdäkseni tämä johtuu siitä, että klubi on ainoa jossa todella soitetataan tracea, klubin brändi on kohtalaisen uusi mutta samalla kuitenkin laadukas ja klubi on halpa eli alle 10e.

Väittäisin siis, että myös suuret klubit joutuvat tosissaan miettimään millä yleisö saadaan 25 kerran paikalle. Tästä on ollut esimerkkin Screen, joka lanseerasi täksi vuodeksi ns experience screen brändin, joka tarkoitus oli tehdä jokaiseta tapahtumasta oneoff tyyppinen. Lisäksi Pussy uusi maaliskuussa klubin ilmettä järjestelemällä dj ständiä ja hommaamalla uusi decoja.

Eli siis ei se ole ollut helppoa niillä suurillakaan ...
Avatar
#31 • • Felis Guest


Suurista ainoastaan hallmark on vetänyt kerta toisensa jälkeen tuvan täyteen. Nähdäkseni tämä johtuu siitä, että klubi on ainoa jossa todella soitetataan tracea, klubin brändi on kohtalaisen uusi mutta samalla kuitenkin laadukas ja klubi on halpa eli alle 10e.

Väittäisin siis, että myös suuret klubit joutuvat tosissaan miettimään millä yleisö saadaan 25 kerran paikalle. Tästä on ollut esimerkkin Screen, joka lanseerasi täksi vuodeksi ns experience screen brändin, joka tarkoitus oli tehdä jokaiseta tapahtumasta oneoff tyyppinen. Lisäksi Pussy uusi maaliskuussa klubin ilmettä järjestelemällä dj ständiä ja hommaamalla uusi decoja.


My 50cets:
Kyllä brändinkin ylläpitäminen vaatii jatkuvaa työtä, sillä trendit muuttuvat ja tuoreus on valttia. Muutama vuosi sitten kuka tahansa random-dj veti tuvan täyteen kunhan nimen perässä luki UK; nyt, kun monet maailmanluokan staratkin on nähty, pelkkä ulkomainen dj ei enää saa yleisöä liikkeelle, mistä seuraa, että vanha brändi ei enää toimi. Vaikka Hallmarkkaan ei mikään uusi klubi enää ole, sen onneksi se palasi tauolta sopivaan saumaan ja pystyi nopeasti sopeutumaan vallitsevaan markkinatilanteeseen.

Promoottorin työ ei tässä suhteessa todellakaan ole helppoa, sillä koko ajan pitäisi olla ajan hermolla ja mieluiten hieman edellä samalla kuitenkin pitäen vanhan asiakaskunnan tyytyväisenä. Liian rajut linjanmuutokset kun eivät nekään ole hyvästä; tästä voinee pitää esimerkkinä Kerman kokeiluja hip hopin ja r'n'b:n parissa, jotka olivat rohkeita mutta ehkä vähän liikaakin aikaansa edellä. Tästä voisi jo melkein päätellä, että onnistuneet uudistukset ovat harvassa, mutta onnistuessaan toimivat sitäkin paremmin...
Avatar
#32 • • Edited Remotion Guest
Pois tollaset vuodatukset accesssista! Täysin turha polemiikki, mitä sitten jos on genressä vaihtuvuutta...

IMO Club Labyrinth olis yes nykyäänkin ja on kiva kuulla ja nähdä välillä esim RMB:tä jne, että kyllä One nite on off bileillekin on oma segmentti...



Kaikissa bileissä ei tosiaankaan ovet heilu, mikä on tietenkin valitettavaa. Suurimpana esimerkkinä esim. Forms of Energy UV:na. Loistava lineup, mutta Telakkastudion hallit ammottivat tyhjyyttään.



Paikka kenties hiukan liian iso, varsinkin ajankohtana jolloin joka ikisessä madon reiässä on bileet..? :rolleyes:


Samaa mieltä olen myös siitä, että liian moni järjestää nykyään klubeja, vain järjestämisen vuoksi, jolloin suunnittelu ja panostus jätetään helposti omaa tyhmyyttään / tietämättömyyttään vähälle. Tälläkin hetkellä Suomessa on lähes liikaa bileitä väkimäärään nähden, tosin tilanne on koko ajan paranemaan päin.



Faktaa...
Avatar
#33 • • ---[-]--- Guest




Toi on vähän raaka kommentti, epäonnistumisista oppii ja kaikki jotka järkkää bailuja tulee jossain vaiheessa epäonnistumaan jollain tasolla, ainakin omasta mielestään, ja nykyajan standardien mukaan jokaisissa bailuissa on jotain parantamisen varaa, tämä luo paneita tietenkin mutta bailujen tasokin nousee sen johdosta. Mut tosiaan ei kannata masentua jos bailut epäonnistuu, ei muuta kuin paremmat bailut seuraavalla kerralla.




Täysin samoilla linjoilla. Ammattitaito tulee pitkälti kokemuksen kautta ja kukaan ei ole seppä syntyessään. Jos on vuosia järjestänyt bileitä, tuskinpa ilman virheitä on kyennyt kaikkia tapahtumia järjestämään. Toisaalta pitkä ura promoottorina myös auttaa näkemään virheet.
Avatar
#34 • • ---[-]--- Guest




Tarvittaisiin vain lisää tiloja... ^_^



Tiloja tulee heti kun väkimäärä kasvaa ja ihmiset lopettavat turhan douppaamisen. Tilat eivät ole ongelma.
Avatar
#35 • • ---[-]--- Guest


Tuntuu siltä, että täällä puhuttaisiin siitä miten suuret klubit kulkevat voitosta toiseen ...

Tosiasia kuitenkin on, että esim Pussy ja Screen kärsivät koko alkuvuoden uskomattoman suuresta väestökadosta. Muutosta aikaan saatiin kun Screen laski hintaansa 10 euroon (14:a) ja Pussy toi paikalle todella suuren breaknimen, joka siis poikkesi valtavirrasta aika paljon. Lisäksi myös Pussy laski hintaansa ...

Suurista ainoastaan hallmark on vetänyt kerta toisensa jälkeen tuvan täyteen. Nähdäkseni tämä johtuu siitä, että klubi on ainoa jossa todella soitetataan tracea, klubin brändi on kohtalaisen uusi mutta samalla kuitenkin laadukas ja klubi on halpa eli alle 10e



Uskon, että hinnalla on ratkaiseva merkitys asiaan. Tulotaso ei ole noussut Suomessa juuri lainkaan, mutta uusia kulutustarpeita on kuitenkin syntynyt. Nykyajan nuori joutuu samasta palkasta kuin 10-20v. sitten maksamaan nettilaskut, kännykkälaskut yms. Ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa bileisiin 10-15egee. Jotkin bilejärjestäjät ja hyvätuloiset tietenkin ihmettelevät tätä, mutta 100mk (siis vanhaa rahaa) bileisiin on parhaassa tapauksessa muutaman viikon safkat. Suomessa ei todellakaan päästä ulkolaisiin ravintolahintoihin. Ei olla koskaan päästy. Tavallinen jengi aukoo jossain cittarissa, että fesse on jo liikaa bileisiin. Mä uskon, että sisäänpääsyhinnat tipahtaa vieläkin alaspäin ja se vaikuttaa suoraan tarjontaan. Habahan on jo lähtenyt tälle linjalle Illuissa jo kauan sitten. Sama meno on jatkunut myös Hallmarkissa. Ulkolaiset artistit eivät ole enää se juttu. Toki ne vetävät jengiä paikalle, mutta hyöty promoottorille on minimaalinen tai liian pieni jokatapaukses. Toisin sanoen se ei maksa itseään takaisin. Tähän vaikuttaa puolestaan järjettömät artistihinnat ulkomailla. Keskisuuren nimen saa vielä johonkin hintaan, mutta isojen hinnat ovat poskettomat. Tuollainen yltiöpäinen nosto muualla maailmassa on typerää. Sama kuin urheiluseurat ovat F*CKED, koska joutuvat maksaa pelaajalle tolkuttomat palkat. Minkä helvetin takia pitäis maksaa jollekin deejiille 10000egee, kun se veivaa lättyjä pari tuntia. Suhteellisuus puuttuu täysin.

Toinen asia on sitten one/off- eventit, joista tässäkin oli puhe. Kiinnostavalla artistilla kykenee ehkä saamaan porukkaa paikalle, mutta vaikeaa sekin tulee olemaan. Klubien ei taas kannata millään lähteä tohon linjalle. Toki Screen on tuonut maailmanluokan tähtiä, mutta tuleva trendi tuskin on tuoda enää major-nimiä. Klubissa korostuu enemmän viihdekäyttö ja artisti on vain pieni osa tätä viihdettä. Mä uskon, että Tarukin seuraa kotimaisella lineupilla. Suomalaiset djt ovat mielestäni tasokkaita ja kykenevät kyllä pitämään fiiliksen yllä. Kaiketi myös bailaajat voisivat muuttaa hieman asennetta. Odotetaan kauheasti jotain Mr. Big:iä, mutta lopuksi tärkeintä on kavereiden kanssa hengailu.

Se, että promoottorit mielellään siirtyvät kotimaisten jukkien käyttöön, kertoo kyllä skenen "näivettymisestä" ....ehkä laskusuhdanne vois olla kuvaavampi sana, mutta kapitalismin ehdoilla tässä tapahtumia järjestetään, joten tason ns. heikentyminen kuvastaa kävijöiden vähentymistä ja suurimman buumin ohittamista.

Hassua kyllä suurin kasvu sijoittui tuohon -99 kohtaan, jolloin tapahtumia alettiin järjestää myös pienissä kaupungeissa. Tähän samaan aikaan ulottui myös huumeiden käytön leviäminen pieniin kaupunkeihin. On mielestäni naiivista väittää, ettei tapahtumilla olisi yhteys. Tämä kuitenkin myös edesauttoi jutun laskua. Yhteiskunta puuttui kovalla kädellä kulttuuriin ja katkeroitti skeneä. Nykyään tärkeää on mielestäni löytää klubille muutakin käyttöä kuin pelkkä musiikki.

Lopuksi haluan todeta, että yleistäminen on välttämätöntä, mikäli yhteisön lainalaisuuksia haluaa tulkita.....ja ei Ville. Tämä ei ollut kohdistettu sinuun, vaikka sainkin inspiraation tekstistäsi.

Kesää.
Avatar
#36 • • :t:c: : : Guest
Omat pennoset;

1) Kyllä bileissä käy väkee, kilpailu vaan on käsittämättömän kovaa vaan tällä hetkellä (tän kokoisessa kaupungissa). Oli aika kun helsingissäkin tuntu pahalta kun oli kahdet pileet samana päivänä, nyt parhaimmillaan on viidet. Jengi ei maksa ihan mistä vaan 15 e, vaan jo miettii ketä mennään katsoon ja ketä ei. Valinnanvaraakin on, eikä sitä nyt kaikki edes joka viikonloppu käy klubbaamassa.

2) Promoottorin päätökset on yhä tärkeämmässä asemassa. Tietty linja pitää pitää tai jengi kadottaa sen 'punaisen langan' joka sitoo porukan illanviettoon. Enää ei myöskään auta pitää kovin kitsasta linjaa dekojen kanssa, tai ylipäätään imagon. Joskus porukkaa riitti, kunhan joku vaan piti bileet, nykyään sama ei toistu ellei ole tarjota jotain erikoista = vaikka varastobileet parillesadalle hengelle jossain hämyisessä betoniloukossa tai ravintolassa jotain out of the ordinary .

3) Suomen 'skene' aka instituutio on liian pirstaloitunut. Eikä mkään pidä sitä (isossa mittakaavassa) kasassa (lukuunottamatta esim. plattaria, fi-ravee ja klubitusta). Platinum yritti lehtenäkin, mutta sekin muotoutui lähinnä muutamaks sivuks mainoksia. Anyway jengi ei pysty elään ns. asian ytimessä, kun missään ei aihetta tavalliselle bileissäkävijälle esitellä. Joku DJ James Newname voi olla vitun hypetetty maailmalla ja sit sitä tuodaan tänne, eikä kukaan tiedä siitä yhtään mitään. Jos meillä olis media, jossa hypetettäs joka kuukausi sitä James Newnamee, luettais Orkidean tapas-päiväkirjaa ja tsekattas uusimpia fusion/megaUGhouse -julkaisuja, olis homma ihan toisissa kantimissa. Koko 'skene' olis lähempänä sitä klubbaajaa, eikä vaan yhden webisivun takana.

Enpä tiedä yhtään maata (saatika edes pääkaupunkia) Euroopasta, missä ei julkaista edes jotain alan lehteä paikallisella kielellä.

Tai no, welcome to Helsinki :)

eX oli vitun magee :)
Avatar
#37 • • unik Guest
eX oli todellakin hyvä ja laadukas julkaisu, tallessa on itselläni vielä ne muutamat lehdet, mitkä kerkesi tulla ennenkuin lehti valitettavasti kuoli. Joku vastaavanlainen lehti/julkaisu olisi hyvä saada pystyyn nyt.
Avatar
#38 • • jUSSi Guest


eX oli vitun magee :)



* muisteloi kyynel silmässä * :o
Avatar
#39 • • ---[-]--- Guest


eX oli todellakin hyvä ja laadukas julkaisu, tallessa on itselläni vielä ne muutamat lehdet, mitkä kerkesi tulla ennenkuin lehti valitettavasti kuoli. Joku vastaavanlainen lehti/julkaisu olisi hyvä saada pystyyn nyt.



jep....independent retailer olis hyvä. Mä oon messissä ja tarjoudun kolumnistiksi.:D
Avatar
#40 • • ville Guest


Mä uskon, että sisäänpääsyhinnat tipahtaa vieläkin alaspäin ja se vaikuttaa suoraan tarjontaan.



Tästä olen eri mieltä. Uskon, että jonkinmoinen hintapohja ollaan saavutettu jo puhtaasti siitä syystä että promoottorit saavat jo nyt taistella tosisaan jotta homma pysyy plussan puolella. Esimerkkinä voisi myös ajatella, että hinnan laskeminen esim kahdeksaan euroon kymmenestä, vaatisi 700 hengen tilalle lähes 900:a, tai 400 hengen tilalle 500, jotta tulot pysyisivät edes samoina (saati sitten jos haluaa kannattavuutta). Samalla tämä kuitenkin aiheuttaisi aika massiivisen lisäyksen ryysikseen, joka helposti taas kääntyisi järjestäjiä vastaan.



Ulkolaiset artistit eivät ole enää se juttu.
<---klip--->
Toki Screen on tuonut maailmanluokan tähtiä, mutta tuleva trendi tuskin on tuoda enää major-nimiä.



Osa klubeista tulee varmasti profioitumaan pelkästään suomalaisiin nimiin, mutta en usko että tämä pätisi kaikkiin klubeihin. Tähän on mielestäni kaksi syytä: brändin erottaminen muista on yhä vaikeampaa kun samat nimet veivaavat joka paikassa. Lisäksi yleisö kaipaa yhä uusia kokemuksia, joita ei saavuteta vain ja ainoastaan samoilla dj:llä.

Jotta suomalaiset tyytyisivät suomalaisiin tarvittaisiin mielestäni suuria persoonia ja loistavia esiintyjiä. Tästä esimerkkinä vaikkapa proteus joka vuonna 2002 oli oikeasti aivan uskomaton ilmiö ...

Lisäksi suuret nimet vetävät kyllä tuvan täyteen jos kaikki muu osuu kohdalleen. Tästä esimerkkinä vaikkapa monet kerman valinnat tämän vuoden puolella, plump, grandmaster ja size


Hassua kyllä suurin kasvu sijoittui tuohon -99 kohtaan, jolloin tapahtumia alettiin järjestää myös pienissä kaupungeissa. Tähän samaan aikaan ulottui myös huumeiden käytön leviäminen pieniin kaupunkeihin. On mielestäni naiivista väittää, ettei tapahtumilla olisi yhteys.



Itse kyllä laskisin suurimmaksi syyksi vuoden 99 nousuun:
1) Laskukauden jälkeen noustaan aina
2) Kiksu uppoaa kansaan. Helppoja melodioita ja mukavaa tanssittavaa, toisin kuin esim proge
3) Suurten k-18 klubien (joita ei muuten nyt ole) aggressiivien mainonnan myös valtamediossa, sekä suuret Laby tapahtumat
4) Trance ja klubit oli in, kaikki halusivat osansa. Nyt klubit on oikeesti out ...

En väitä, että huumeiden käytön lisääntymisellä ei olisi asiaan osuutta, kyllähän kiksu ja nipsu on vähän kuin paita ja perse, mutta ei ne huumeet nyt yksin nousukautta aiheuttaneet (yleistin rankalla kädellä)


Lopuksi haluan todeta, että yleistäminen on välttämätöntä, mikäli yhteisön lainalaisuuksia haluaa tulkita.....ja ei Ville. Tämä ei ollut kohdistettu sinuun, vaikka sainkin inspiraation tekstistäsi.



Hyvä että edes joku saa inspiraatioita :)

mitä tuohon yleistämiseen tulee niin sanoin että koko tämä topic on sitä ....