Paljon järkyttävämpi asia mielestäni oli taksien teostomaksut
401 posts, 21 pages, 60,252 views
Miten Teostolla voi olla resursseja alkaa seuraamaan yksityisten ihmisten välistä kaupankäyntiä?
onhan tossa se pointti että ne valvoo sitä, ettei ihminen osta ulkomailta tyhjiä medioita (=kasettimaksu ei maksettu) ja sitten myy niitä suomessa eteenpäin. Ei tuo mielestäni niin fiksua ole. Resurssien haaskausta pikemminkin, mutta ymmärrän kyllä teoston pointin.
Ymmärrän hyvin tuon Teoston pointin, mutta 35 dvd-r levyä on arvoltaan juurikin noin 35 euroa. Moisen mailin kirjoittamiseen kuluva aika ja sen lähettäminen ja vastauksen käsittely on varmasti huomasti kalliimpaa. (okei, rikos on rikos, vaikka summa olisikin pieni)
Valitsin taulukosta CD-levyjen kohdalta satunnaisesti kaksi vuosilukua, 1992 ja 2002. Jaoin kumpanakin vuotena euroarvoisen myynnin kyseisen vuoden kappalemääräisellä myynnillä. Näin saan vuonna 1992 myydyn CD:n keskihinnaksi 7,65 euroa ja vuonna 2002 keskihinta on 7,68 euroa. Tästä voi maalaisjärjellä päätellä että CD:t ovat viimeisen 10 vuoden aikana halventuneet, koska kuten tunnettua, inflaation vaikutuksesta hinnat hilautuvat aina ylöspäin hiljakseen. Esimerkisi bussilippu paikallisliikenteessä ei vuonna 1992 euroiksi muutettuna maksanut kahta euroa, vaan ehkä noin puolet siitä. Lisäksi 7,68 euron irroittaminen CD:n hankintaan vuonna 2002 rasittaa kukkaroa huomattavasti vähemmän kuin 7,65 teki vuonna 1992, kiitos tästä kuuluu yleiselle tulotason nousulle.
Jos mainonta tuottaisi ison kasan turhia ja ylimääräisiä kuluja, ei sitä harrastettaisi ollenkaan - toisin kuitenkin on.
mainostaminen on mainostamista jne. telkkarituubatyrkytys ei liene vastaavaa toimintaa kuten esim lafkan omille nettisivuille pienen tekstin kirjoittaminen. puhumattakaan tukuille ja muille jakeluportaille kertomisesta.
Vaikka niin helposti saattaisi luulla, niin se ei ole myyjän kannalta sama myydäänkö levy:
a) Samana päivänä kun levy on ostettu sisään täyteen hintaan (kate normaali)
b) Puolen vuoden päästä täydellä hinnalla
c) Vuoden päästä sisäänostohintaan (ei katetta).
mykistävää. useasti olen huomannut päinvastaista. hyvä levy (tm) kallistuu vanhetessaan, kuten viininkin 'arvo' muuttuu ajan kuluessa.
riippuu tasan myyjästä tuo onko rahantulo vain pääasiana. tsekkaapa [url]http://www.gemm.com:lla[/url] kuinka paljon saa pulittaa afx:n klassikoista 12-tuumaisina. on ääripääesimerkki, tiedetään, mutta esimerkki silti.
harvoille teoksille noin tapahtuu. mutta ei voitane väittää, että kyseisen herran levyjä olisi dollarit silmissä (silloin) tuotettukaan.
Pienet levy-yhtiöt kärsivät monasti kovemmin piratismista kuin isot levy-yhtiöt, esimerkkinä vaikka kaikki psy-trance-labelit. Tätä aihetta on käsitelty keskustelussa aikaisemmin.
ehkä se on myös kiinni kuuntelijakunnasta.
nämä kyseiset psy-trance-labelit tekevät vain vinyyli- vai myös cd-painoksia?
asiahan ei minulle kuulu, mutta monesti on myös pakollista valita kaikista pahoista ratkaisuista vähiten paha.
mutta kumpi on vähemmän paha: ei kuunnella ollenkaan, kun ei jaksa nähdä vaivaa etsimisessä/tilaamisessa vai että kuunnellaan riemukkaana ilmaista warezia ja välitetään vain siitä, että joku muuhan sen on pakosti ostanut jo.
kunpa olisikin niin, että saisi AINA tahtomansa levyn ostettua.
Mikä on rehellisen taiteilijan määritelmä? Entä epärehellisen?
raaka kahtiajako: rehellinen ei kuse omien periaatteidensa päälle, vaikka se parantaisi myyntiä.
Olen aikaisemmin tässä keskustelussa käsitellyt aihetta ja tehnyt viittauksen siihen mitä musiikki olisi mikäli sitä ei koskaan olisi lähdetty kaupallistamaan.
Musiikin kaupallistaminen on mahdollistanut musiikin kehittymisen, ja samalla tapaa kaupallinen konemusiikki on mahdollistanut sen että tänä päivänä voimme kuunnella teknisesti paremmin tuotettua konemusiikkia kuin mitä esim. 10 vuotta sitten.
ei tässä nyt pelkästä konemusiikista olekaan kyse. on sitä helkkarin hyvää musiikkia tehty aidoilla soittimillakin.
tietystikään divarista ostettu pölyinen vanha humppa ei korvaa enää tekijälleen penniäkään. silti sellaisen ostaminen tuntuu parhaimmillaan palkitsevalta.
mutta oikeassa olet tuon laitteiston kehittymisen ja musiikin 'tuottamisen'
välisestä suhteesta. edellyttäen, että se parempi tuotanto liitetään vain parempaan myytävyyteen (?).
Myöntämällä kaupallisuuden olemassaolon ja suhtautumalla siihen objektiivisesti (ilman mitään vasemmistolaisia huuhaa-ennakkoluuloja) antaa ennen kaikkea itsellensä enemmän tilaa hengittää :).
ei se nyt ihan huuhaata ja ennakkoluuloa ole, että liian moni lafka on senaikaisien klassisien ensimmäisien julkaisujen jälkeen nykypäivänä niin toisenlaisessa tilanteessa, että meinaa yrjö lentää.
syynä voi varmasti olla jokin muu kuin raha, sitä en kiellä. aikakin kuultaa muistot, tottakai.
Lopputuloksena itselläsi on otaksuttavasti iso kasa luvattomia MP3:ia, joita et tule koskaan hankkimaankaan laillisina äänitteinä, koska "hommattavuus" ei ole riittävän hyvä.
parin levyn kohdalla meinaa käydä näin. Mutta tuo kasa ei ole järin suuri. en kuitenkaan väitä ettei minulla ole mp3:sia ilman sitä alkuperäistä, josta sen olisin ripannut. tai että olisin edes hankkimassa alkuperäistä. niitäkin on.
Hmm, ennen levyt ei ollu "kalliita" .. silloin ei ollut muuta. ;) ja noista rahoista.. mä kannan mieluummin rahani vaikka sitten suoraan artistille kuin levy-yhtiölle josta sitten menee pari hassua prosenttia artistille. ja kyllä, mulla, etusijalla ovat juuri nuo psy-artistit jotka eivät välttämättä saa sitä maailmanmainetta ja mammonaa, heidän levyt tulee hommattua kyllä.. kaiken maailman astral projectionit tulee sitten myöhemmin.
Ei raha itsessään turmele mitään. Rahanahneet ihmiset turmelevat sen sijaan sitäkin enemmän :) (Vai kuinka usein yleisö nostaa muusikoita nykyään maineeseen? Taitaa niiden tähtien teko olla ihan mainos- ja imagoyritysten hallussa...)
Toki kaupallisuus ja taide voivat yhtyä samassa tuotteessa, mutta se riippuu ihan katselijasta/kuuntelijasta. Tässä pitäisikin sitten miettiä sitä taiteen määritelmää, kun suurin osa ihmisistä kuitenkin mieltää (ainakin musiikissa) sen hieman marginaalimman tavaran taiteeksi.
Pop-musiikkikin on entistä tasapaksumpaa, jotta yksi ja sama tuote sopisi yhä useammalle.
"Perinteisen levymyynnin kilpailukykyä kohentaakseen suuri kansainvälinen levymerkki Universal Music Group ilmoitti pari päivää sitten laskevansa cd-hintoja lokakuussa siten, että amerikkalainen vähittäishinta laskee noin 19 dollarista 13 dollariin."
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=19811
Prosentuaalisesti tuo on aika suuri hinnanpudotus mielestäni. Jotain olikin pakko tehdä, että myyntiä saadaan nostettua. Valitettavasti muutos saattaa tulla aivan liian myöhään. Samassa artikkelissa muutakin mielenkiintoista, etenkin liittyen musiikin verkkomyyntiin.
"Perinteisen levymyynnin kilpailukykyä kohentaakseen suuri kansainvälinen levymerkki Universal Music Group ilmoitti pari päivää sitten laskevansa cd-hintoja lokakuussa siten, että amerikkalainen vähittäishinta laskee noin 19 dollarista 13 dollariin."
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=19811
Itse odotan innolla tämän kokeilun tuloksia.
Levy-yhtiöjätti BMG:n uuden sukupolven kopiosuojateknologia, joka on SunnComm Technologiesin kehittämä, on riippuvainen Windowsin Autorun-toiminnosta. Kun AutoRun-toiminto on käytössä, käynnistetään levyllä oleva kopioinninestosovellus aina, kun CD-levy asetetaan romppuasemaan. Mikäli käyttäjä on ottanut Autorun-toiminnon pois päältä tai osaa estää sen käynnistymisen vaihtonäppäimen avulla asetettuaan CD-levyn romppuasemaan, ei ns. kopiointisuojaus estä kopiointia ollenkaan. Luonnollisesti tällainen suojausteknologia on täysin hyödytön muissa kuin Windows-käyttöjärjestelmissä.
BMG sekä SunnComm ovat tietenkin olleet tietoisia kopiointisuojauksen helposta kiertomahdollisuudesta. Yhtiöt kuitenkin uskovat sen olevan riittävä useimpien käyttäjien kohdalla. "Kopioinnineston on tarkoitus estää satunnaisia kuuntelijoita kopioimasta ja levittämästä musiikkia. Teimme tietoisen valinnan toistettavuuden ja joustavuuden puolesta", totesi BMG:n edustaja Nathaniel Brown.
Jos levyä ei ole saatavilla, ei se oikeuta varastamaan.
Öh. Miten voi varastaa jotain mitä ei ole?
Mainittakoon ihan kokemuksen pohjalta, että ko. toiminta kannattaa myös Suomessa vaikka ei tekisikään rikosilmoitusta ja näin käyttäisi poliisin apua.
Olin tuossa taannoin Viestintäviraston erääseen lakimieheen yhteydessä tästä aiheesta, ja sain kuulla että jossain päin ollaan jo lakimuutosta lobbaamassa että saataisiin hommaa virtaviivaistettua, USA:ssa on käytössä ihan hyvä malli jolloin rikoksentekijän tiedot pystyy saamaan suoraan ISP:ltä eikä hommaan tarvitse käyttää välttämättä ollenkaan poliisin työaikaa.
.
vastahan sieltä tuli oikeuden päätös ettei ISP ole velvollinen antamaan tietoa asiakkaistaan RIAA:lle tai millekään muulle taholle. Ei lopullinen, todennäköisesti korkein oikeus antaa jossain vaiheessa ennakkopäätöksen.
Totta puhut, luin RIAA:n webbisivuilta tietoa ja löysin aiheeseen liittyvää tietoa.
Luulin että kyse on yleisemmästä käytännöstä, sillä itse olen ainakin saanut suoraan henkilöiden nimiä kun olen ollut palveluntarjoajaan yhteydessä - kävin läpi omat sähköpostiarkistoni ja näissä kolmessa tapauksessa on kahdessa ollut kyse yliopiston verkosta (todennäköisesti siis opiskelijakämpistä tapahtuvaa toimintaa) ja yhdessä oli työntekijä käyttänyt työnantajansa verkkoa omiin hommiinsa. Oletettavasti siis tietoja ei suoraan saa ISP:ltä jos kyse on kuluttaja-asiakkaista.
.
Kyllä nuo säädökset pitäisi koskea kaikkia tahoja. Eli ainakin opiskelijakämpän omistaja maksaa siitä yhteydestään yliopistolle/jollekkin muulle. Hänen tietojaan ei saisi päätyä sinun käsiisi ilman poliisitutkintaa. Sama pätee myös yrityslinjoissa. Kuitenkin yritys vastaa omasta verkkoliikenteestään/koneistaan, jolloin yritys on vastuussa, jos poliisitutkinnassa ei voida osoittaa yksittäistä henkilöä rikkeen tekijäksi(Näin minä olen käsittänyt asian)
Se, että sinä olet saanut käsiisi henkilöiden nimiä suoraan saattaisi pahimmassa tapauksessa johtaa rikossyytteisiin. Tietojen luovuttajalle syyte tulisi tietojen luovuttamisesta(yksityisyyden loukkaaminen? tai rekisteritietojen luovuttaminen ilman asianomaisen lupaa?) ja sinulle yllytyksestä ko. rikokseen.