Israelilainen uutissaitti, ilmeisesti entisten Israelin tiedustelun tyyppien pyörittämä. Ovat edellä CNN:ää, eivät filtteröi tietoa ja kuulemma ennustivat maaliskuun 18. hyökkäyspäiväksi tammikuussa.
281 posts, 15 pages, 64,695 views
Niinpä, itsehän meni sinne. Veikka Gustafssonin lähtiessä vuorelle, hän hyväksyy asiaan liittyvät riskit, mutta lähtee silti. Teijo sanoi haastattelussa, että pommitusten aika ilotulitteita sähkölaitoksen katolta.No, otetaanpa esimerkki:F/A18-E/F Super Hornet,Speed: Mach 1.7+. Miltähän tuossa nopeudessa ilotulitusraketti näyttää, tai kuinka sen huomaa? Sen voi myös helposti sekoittaa ilmatosjunnan valojuoviin? Tv- kuvissa näkyy myös, että Bagdad on koko pommitusten ajan valaistuna. Joten, jos saddam haluaa kuvia tuhoista ja uhreista, niin hän kyllä tekee parhaansa avittaakseen hyökkääjää. Jos itse olisin Bagdadilainen, häipyisin kaupungin rajojen ulkopuolelle telttailemaan. Onko kaupunkilaisten pääsyä pois kaupungista estetty? Herää monia kysymyksiÄ. Propagandan eteen on aina nähty paljon vaivaa. Mitenhän hallinnon puolesta? En tarkoita tätä kirjoittaessa, että olisin hyökkääjän puolella, mutta heidän propagandakoneistonsa näyttää kyllä sodan jälkeen kaikki mahdolliset kauheudet, mitä Irakissa on vuosien/sodan aikana harrastettu omaa väestöä kohtaan. Näin he hakevat oikeutusta sodalle jälkeenpäin.
Yksi asia mua tällä hetkellä vaivaa, ja on jo surettanut pitkään, on sen suomalaisen ihmiskilven kohtalo. (Kts. juttu ja kuva). Okei, tiedän että Teijo meni sinne vapaaehtoisesti ja että yhtä lailla siellä kuolevat irakilaiset siviilit, mutta kyllä mä silti toivon että Teijo olisi vielä elossa. Ehkä osa sympatiasta johtuu siitä että toi tyyppi on myöskin teekkari Otaniemestä ja suunnilleen mun ikäinen. Jotenkin sitä kyllä rupeaa miettimään mikä olisi oma fiilis tuossa samassa tilanteessa.
Kuten tossa artikkelissa sanottin: "Etelä-Bagdadin voimalaitos on varma pommituskohde, jos Yhdysvallat aloittaa hyökkäyksen Irakiin. Edellisen Persianlahden sodan aikana Bagdadin sähkölaitokset tuhottiin ilmahyökkäyksen ensimmäisten tuntien aikana." Ja loppuun Teijo vielä lisää: "Minulla ei tällä hetkellä ole minkäänlaisia tulevaisuuden suunnitelmia", Virolainen sanoo hiljaa. "Koko ajan uskon, ettei sotaa tule. Jos hyökkäys kuitenkin alkaa, se on menoa."
Jos itse olisin Bagdadilainen, häipyisin kaupungin rajojen ulkopuolelle telttailemaan. Onko kaupunkilaisten pääsyä pois kaupungista estetty?
Tv- kuvissa näkyy myös, että Bagdad on koko pommitusten ajan valaistuna.
Nää ei oo oikeesti mun pään tuotteita mut kuulostaa ihan mielenkiinoiselta teorialta (---) Irak vaihtoi öljynsä hinnoitteluvaluutan dollarista euroksi vuonna 2000. Samalla Saddam Hussein allekirjoitti oman kuolemantuomionsa: Irakissa on maailman toiseksi suurimmat öljyvarat, eikä USA:lla ole taloudellisesti varaa antaa niiden pudota euroilla kaupattaviksi. Lukuisat muut öljyntuottajamaat ovat sen jälkeen seuranneet Irakin esimerkkiä, mm. Iran ja Norja. (---)
Yritin selailla kiireessäni edelliset viestit, ja en nähnyt omaa mielipidettni vastaavaa, joten kirjoitanpas sen. Korostan vielä, etten väitä omia näkökulmiani ehdottomiksi totuuksiksi.
Ajattelin pitkään osallistuvani tänäpäiväiseen mielenosoitukseen puolustamaan elämää, mutta muutin mieleni. Pidän edelleen kenties naiivisesti maailmanrauhaa mahdollisena (ei ehkä kuitenkaan juuri tällä hetkellä, mutta tulevaisuudessa kukaties?), mutta tajusin tämän kaltaisten marssien olevan "suoraan Saddamin pussiin pelaamista". Ja Saddamia ei tule aliarvioida: Ranskan ja Venäjän asenne sotaa vastaan on luultavimmin sen takia, että näillä mailla on Saddamin lupa porata Irakista öljyä. Ainakin näin olen kuullut. Ranska on historiallaan osoittanut ajavansa kiivaasti omia etujaan, mahdollisesti jopa muiden kustannuksella. Saksan sodan vastustaminen voi hyvinkin johtua vaikeasta sisäpoliittisesta tilanteesta: hallituksella ei suurien taloudellisten vaikeuksien takia ole varaa olla eri mieltä kansan kanssa. Ja Amerikan motiivia en lähde arvailemaan, mutta sanottakoon se, että Saddam on tämän aikakauden suurimpia konnia.
Tottakai se on myös sitä, mutta ei mun mielestä sodasta voi ainakaan sotilasta syyttää. Sotilasjohtoa ja maan johtoa tässä tapauksessa.
Viimeinen postaukseni tähän asiaan, muuten toistan itseäni.
Sotilas on valintansa tehnyt. Sodan syttyessä hänen oletetaan tappavan vastapuolen sotilaita ja tarvittaessa kuolevan maansa puolesta. Sotilas tappaa kuitenkin asiansa puolesta, ei omasta tahdostaan. Sotilaalle on annettu käsky tappaa. Ja jos sotilas ei tapa, hänet tapetaan. Viaton sotilas ei ole, koska tappaminen on aina kauhea teko, mutta sotilas on syytön sotaan.
Nyt täytyy kyllä olla rankasti eri mieltä.
Kukaan aseeseen tarttuva ei ole viaton, kuten itse totesit. Suurin osa Suomea puolustaneista veteraaneista inhosi ja vihasi sitä touhua, mutta tekivät mitä pitivät parhaana pakon edessä.
USA:n armeijasta ei voi sanoa samaa.
Koska USA:n armeija on palkka-armeija se on kaikkea muuta kuin syytön tai viaton. Se on vallankappale ja jokainen sen osa tukee sitä käyttävää valtaa ja on näin ollen osasyyllinen sotaan. Jokainen joka vastustaa kyseistä valtaa ja sen toimia ei liittyisi sen armeijaan. Ei varsinkaan armeijaan joka on varustettu hyökkäyssotaa varten.
En tarkoita, että mielenosoitus olisi täysin turha, mutta muistakaa kenen vuoksi ja minkä takia marssitte.
Emme eroa kovin paljon kuitenkaan jenkeistä.
Täysin käsittämätöntä, että Suomessa syyllistytään sensuuriin. Kummaa tekopyhyyttä ja kaksinaismoralismia täälläkin. Emme eroa kovin paljon kuitenkaan jenkeistä.
Näin äkkiseltään tulee mieleen ainakin pernaruttokeissi, jonka johtolangat johtivat suoraan USA:n omiin bioaselaboratorioihin, terroristin pommitus Jemenissä, YK:n salakuuntelu ja mahdollinen EU:n salakuuntelu (tätä ei ole siis vielä todistettu) ja yleensä joka ilmansuuntaat jaetut uhkaukset "vakavista seurauksista" niskoittelusta; kaikki nämä on vaiettu kuoliaaksi pian uutisten julkistamisen jälkeen. Kuinka tyhmiksi ne meitä oikein luulee?
Nää ei oo oikeesti mun pään tuotteita mut kuulostaa ihan mielenkiinoiselta teorialta
Olisi kyllä mehukasta, jos Suomessa voisi katsella esim. Al Jazeeraa ja bonuksena vielä ymmärtäisi sen, mitä siellä selitetään.