Yo-kirjoitukset 2003 Kevät

77 posts, 4 pages, 20,954 views

#41 • • Edited renni Guest
Olipahan ihan apinahelppo koe. Pääs lähtee jo joskus puol yhen aikaan kebabille ;)

Tai no ne aineiden aiheet oli kyl vähän kurjat mut muuten.
#42 • • master bator Guest
Mua kans ihmetytti mitä se särskilt koncept tjsp tarkoitti, joten väänsin sen tehtävän vain pinon päällimmäiselle konseptille ja kun aloin kirjoittaa ainetta, huomasin että se päällimmäinen oli tosiaan vain puolikas konsepti. Kaipa se oli sitten se. Tuntui kyllä helvetin helpolta se koe. Paitsi ainekirjoitus, josta ei tullut taas yhtään mitään... Se mun aine jäi muistaakseni 136 sanan pituiseksi, sen jälkeen mulla meni hermot jä lähdin menemään :) Onko se nyt sitten liian alimittainen? Siis saako tuon pituisesta aineesta mitään pointseja?
#43 • • Daniel Braun Guest
Onneksi ei tarvinut ruotsia kirjoittaa.
Ens viikolla sit olis vielä äikkä, matska ja enkku. Mites teillä on kuuntelut menny englannin osalta? Mun mielestä se oli jotenkin "liian" helppo?! Varsinkin jos verrataan viimevuoden vastaavaan. Geenimuunnellut tomaatit yms. ei oo välttämättä helpommasta päästä :D

Kohta on tietenki kielien kuunteluiden aiheina DNA rakenteen selittämistä, tähtitieteen uusinpien tutkimusten tuloksia jne... Taitaa YTL:ältä puutua ideat.
#44 • • renni Guest
No siis sen kirjotelmanhan pituus on 150 - 200 sanaa. Liian pitkästä tai liian lyhyestä aineesta tulee miinusta.

Itse kirjotin about 170 sanaisen aineen.
#45 • • Charly Guest
jees. oli tosiaan helpon oloinen toi ruotsi. ainoo on ett aine meni vähän päin ... ei tullut ees tota 136:tta sanaa mun aineeseen :( no mulle riittä että mä pääsen vaan ton läpi.
#46 • • Ben Matlock Guest

Mua kans ihmetytti mitä se särskilt koncept tjsp tarkoitti, joten väänsin sen tehtävän vain pinon päällimmäiselle konseptille ja kun aloin kirjoittaa ainetta, huomasin että se päällimmäinen oli tosiaan vain puolikas konsepti. Kaipa se oli sitten se.

Meillä ainakaan mitään puolikkaita konsepteja ollut.Semmoinen iso olisi kyllä löytynyt mutta nuukana miähenä en viittiny tuhlata sellaista pieneen tehtävään.Kirjoitin sitten produktiivisen sinne käännöslauseitten perään sen yhen lomakkeen kääntöpuolelle.
Olis pitänyt varuiksi palauttaa vastaukset virastomeiningillä - kaikki kolmena kappaleena.

Mitä näistä pienistä.
#47 • • Encoder Guest
Hämärät b-ruotsit oli; jäi sellainen olo, että ei tiedä YHTÄÄN, menikö hyvin vai ei.

Mua kans ihmetytti mitä se särskilt koncept tjsp tarkoitti

Särskilt konceptpapper = erillinen konseptipaperi = konseptipaperi.
Itsekin kirjoitin puolikkalle.

Paitsi ainekirjoitus, josta ei tullut taas yhtään mitään... Se mun aine jäi muistaakseni 136 sanan pituiseksi, sen jälkeen mulla meni hermot jä lähdin menemään :) Onko se nyt sitten liian alimittainen? Siis saako tuon pituisesta aineesta mitään pointseja?

Valitan, mutta itse ainakin pitäisin 136 sanaa liian vähänä. Pahimmillaan 10 pistettä tms miinusta :(
#48 • • master bator Guest

Valitan, mutta itse ainakin pitäisin 136 sanaa liian vähänä. Pahimmillaan 10 pistettä tms miinusta :(

Ei tunnu missään :) Mulle riittää että se menee läpi.
#49 • • Figure Guest
Itseasiassa, sain ruotsista syksyllä i:n sen takia, että aine jäi alamittaiseksi. Sain syksyllä aineesta vain 20p, kun olen yleensä kouluaineista saanut n. 60p. Jos syksyllä mun aineessa ois ollu täys sanamäärä, niin olisi mennyt läpi.

N. 140sanaa on se raja, minkä alittavasta aineesta vähennetään pisteitä oikein olan takaa. 145 nyt saatetaan antaa vielä anteeksi.

Onneks nyt keväällä meni ruotsi aika hyvin.
#50 • • Mr. Sinner Guest
Jos nyt oikein muistan, se annetaan viel anteeks jos sanamäärä on 140 tai vähän yli, mut jos se on 130-139 niin menee 10 pistettä. Jos 120-129 niin menee yhteensä 20 ja niin edelleen. En tosin ihan varma tosta oo.
#51 • • Encoder Guest
Oli kyllä huonot aineotsikot tänään äidinkielessä.
Itse kirjoitin musiikkimaun muuttumisesta (24). Heitin sinne tarinan siitä, miten vein Black Metal-ystäväni Teknotunneliin pari vuotta sitten Turussa ;)
Hankalaa oli, kun ei ole kait oikein korrektia kirjoittaa aineeseen "bileet" tai "trance". No, saapa nähdä, mitä sensorit tykkäävät.
#52 • • Ben Matlock Guest
Oli todellakin huonot otsikot tänään.Itse ajattelin ottaa riskillä ja kirjoitin toisen maailmansodan jälkeisestä suomesta neuvostoliitton/venäjän näkökulmasta.Keksin vielä sellaisen hauskan että personoin kaikki valtiot ja vieljelin runsaasti mitä hämärämpiä metaforia.Pisteitä ropisee juu....tai sitten ei.
#53 • • Edited Charly Guest
hyvät noi otsikot ainakin mun mielestä oli. tai ainakin sain ihan hyvin tekstiä tosta musiikkimaun muuttumisesta. tuntui ettei tarvinnut väkisin vääntää yhtään lausetta.
#54 • • MySki Guest
Minustakin oli todella ikävät aiheet ja otsikot :( sai hetken miettiä ihan toden teolla että mistähän sen aineen vääntäisi. Päädyin lopulta valmiiseen otsikkoon "autoilu ja fysiikan lait" :D kyllähän se siitä sitten varsin rennosti syntyi...
Siitä musiikkimaun muuttumisesta tuntuu aika moni kirjottaneen. Varmaan suosituimpia aiheita.
#55 • • Mr. Sinner Guest
Yhdyn tässä enemmistön mielipiteeseen. Oli harvinaisen ikävät otsikot. Oli vaikee päättää mistä kirjottaa kun mikään niistä ei oikein herättänyt mielenkiintoo. Päädyin sit kirjottaa siit syntyvyyden vähentymisestä(29). Tosin tuntu menevän paremmin ku eka äikkä.
#56 • • D.Dekker Guest
Olenko mä ainoa jonka mielestä tän päiväset otsikot oli hyviä ;) Mulla meinas tulla jo runsauden pula ku en meinannut saada päätetyksi mistä alkaisin kirjottamaan, ideoita löyty tosi moneen(esim. ikärakenne, 2. maailmansodan jälkeinen suomi, tennis). Musiikkimaun muuttumiseen liittyvän otsikon hylkäsin heti koska se näytti sellaselta mistä KAIKKI kirjottaa. Päädyin sitten kirjottamaan tästä:
"Ilmaisjakelulehtien suosio on jatkuvasti kasvanut. Miksi niitä luetaan ja miksi niitä julkaistaan?" (tai jotenkin tähän suuntaan)

Kattoo sitten miten meni. Ainestoaine jäi alustavien tuloksien mukaan huonommaks mitä odotin joten mun toivo lepää otsikkoaineen harteilla :cool:
#57 • • Keba Guest
Ihme homma, noista ekan sivun postauksista tuli sellanen ala-aste -fiilis, että "ViTtu oOn KhYyL Kun En oO LuKeNu KokEiSiiN YhTääN!" Pyh..Ei voi tukea.

Eilisen äikän otsikot oli ihan ok, kirjotin siitä musiikkimaun muuttumisesta lähinnä sen takia, että siihen löytyi eniten kiinnostusta ja siitä sai väännettyä hyvin tekstiä.

Matikan puolesta pieni paniikki....:(
#58 • • Daniel Braun Guest

Ihme homma, noista ekan sivun postauksista tuli sellanen ala-aste -fiilis, että "ViTtu oOn KhYyL Kun En oO LuKeNu KokEiSiiN YhTääN!" Pyh..Ei voi tukea.

Sanotaan näin että se mun lukematta jättäminen johtui hyvinpitkälti siitä, että en stressiä ole viitsinyt ottaa... Oikeesti, mun koko koulun käyntikin on sitä ollut. Kolme - 4 päivää koulussa, yksi päivä nukkuen... Parina aamuna myöhässä, vähintään tunti taikka pari... Että tämmöistä. Ei se oo sitä teini anarkiaa, vaan yksinkertaisesti laiskuutta :D Sitä että en arvosta YO tutkintoa hevon vitun vertaa... Ja sitten joku kysyy, miksi kirjoitan... No siksi että suoritan kaksoistutkintoa Kaupan- ja hallinnon alan kanssa. Lukio vaan on tää "kaks kärpästä yhdellä iskulla" juttu.
#59 • • master bator Guest

Ei se oo sitä teini anarkiaa, vaan yksinkertaisesti laiskuutta :D Sitä että en arvosta YO tutkintoa hevon vitun vertaa...

WORD! Ei sillä yo-todistuksella tee juuri mitään, ellei sitten kirjoita kuutta laudaturia tjsp. Joskus lukion puolivälissä rupesin miettimään, että mitä hittoa mä täällä teen?? Tuntuu ihan siltä että on mennyt kolme vuotta elämästä hukkaan lukiossa ja täytyy vielä syksyllä käydä muutama kurssi, että saa kurssikertymän täyteen. Aluksi oli kovat tavoitteet: pitkä matikka, pitkä fysiikka ja c-saksa. Saksa ja fysiikka jäivätkin sitten puolitiehen. Se, että saa sen valkolakin päähän tarkoittaa vaan sitä, että saa sukulaisilta ehkä jonkun verran rispektiä (tm) ja ehkä hieman rahaakin. Muuten siihen lakkiin vois vaikka pyyhkiä perseensä krapulapaskan jälkeen.
#60 • • Ben Matlock Guest
Nimenomaan! Eikä ylioppilas koe mittaa todellista osaamista.Se riippuu niin millaisessa tilassa itse olet.Jotkut jännittävät suorituksensa pilalle.Tietämätön voi saada hyviäkin tuloksia jos kysymykset vain sattuvat sopivasti kohdalleen.