Bowling for Columbine

61 posts, 4 pages, 8,498 views

Avatar
#1 • • Jay Logic Guest
Käväsin katsomassa kyseisen pätkän eilen, ja on sanottava että tämä oli vuosiin kovimpia juttuja mitä elokuvateatterissa olen nähnyt. Jokaisen on pakko käydä katsomassa tämä.

Herättänee varmasti keskustelua, siksi oma topic.

http://www.bowlingforcolumbine.com
Avatar
#2 • • Edited Trent Guest
Eikös tämä ole se pätkä, jossa ohjaaja kyseenalaistaa amerikkalaisten oikeuden pitää/kantaa asetta?

Jos on, niin oli mielenkiintoinen juttu pätkästä muistaakseni hesarin NYT-viikkoliitteessä viime perjantaina.

Onko tuo dokumentti vai oikein ns. elokuva? ;)
Avatar
#3 • • Tres Guest


Käväsin katsomassa kyseisen pätkän eilen, ja on sanottava että tämä oli vuosiin kovimpia juttuja mitä elokuvateatterissa olen nähnyt. Jokaisen on pakko käydä katsomassa tämä.

Herättänee varmasti keskustelua, siksi oma topic.

http://www.bowlingforcolumbine.com




kerro2.jpg

Mitä mieltä itse olit tästä elokuvasta, pistä vähän analyysia.
Avatar
#4 • • Tapi T Guest
Täytynee vissiin käydä vilkaisemassa toi. Jälleen yksi syy rakastaa Amerikkaa! :012:
Avatar
#5 • • Mimako Guest


Onko tuo dokumentti vai oikein ns. elokuva? ;)



Dokumentti. Monet dokumentit on kuvattu filmille ja näyttävät siksi ihan ookoolta myös valkokankaalla. Bowling on välillä aika suttuinen, mutta asiasisältö onneksi voittaa tällä kertaa tekniikan totuttua huonomman tason.

Suosittelen katsomista, ettei Suomessakin vain käy noin. Ainakin meidän uutismediamme pelottelevat ihmisiä "itsensäpuolustamishysteriaan" jo kohta samalla tavalla kuin jenkeissä, oli syytä tai ei, onneksi vielä ei.

vrt. USA n. 250 milj. asukasta, n. 12 000 ampumiskuolemaa/v
Japani n. 170 milj. asukasta, 60 ampumiskuolemaa/v.

:(
Avatar
#6 • • Jay Logic Guest


http://www.saunalahti.fi/sakarit/kerro-lisaa/kerro2.jpg

Mitä mieltä itse olit tästä elokuvasta, pistä vähän analyysia.



;)

Välihuomio:


...jupakka oli kyllä ihan käsittämätön, lähinnä
keskusteluun osallistuneiden sarkasmin mestareiden
ja 'asiallisten' kuvakommenttien postaajien osalta.




Elokuva kutkuttaa jo pelkästään siinä alkukantaisessa mielessä, että kahden tunnin aikana vedetään jenkkien about joka ikinen yhteskunnan irvokas osa-alue esille räikeimmillään. Eurooppalaiseen ihmiseenhän on nykypäivänä tunnetusti sisäänrakennettu antipatia jenkkejä kohtaan. Dokumentti on toisaalta myös täynnä asioita joista voidaan haukkua yhtälailla suomalaisiakin.

Tulilinjalla ovat mm. rasismi, valkoiset lähiöt, yhdysvaltain hallitus, useat presidentit, asehullut, yhdysvaltain koko historia ja erityisesti media.

Ratkiriemukkaan alkukolmanneksen jälkeen nauru askel askeleelta muuttuu enemmänkin itkuksi. Tarinat saavat hyvin traagisia piirteitä, ja koko show on ehkä koskettavimpia pätkiä mitä on tullut todistettua, kuitenkaan olematta depressiota aiheuttava.

Toisaalta elokuva myös osoittaa olemassaolollaan ja muutamalla haastattelulla että jenkeissä on myös yhtälailla ajatteleviakin ihmisiä.
Avatar
#7 • • Jussi J Guest
Pitänee mennä katsomaan, jahka savolaiset elokuvateatterit saavat näytille (...pyörii puol vuotta vanhoja ensi-illassa aaarrgghhh!!)

Mutta asiaan, Asuttuani muutaman vuoden Jenkkilässä tähän aseen omistus/kanto teemaan tuli törmättyä aika useasti. Yleisimpinä kommentteina sai kuulla perus latteuksia tai älyvapaita "Kommunistit tulevat ja blaah blaah....". Yleensä oli aika yhteiskunnallisesta asemasta kiinni.

Mut suurella mielenkiinnolla menossa kattoo ja odottaa minkälaisen palautteen saa suurelta Amerikkalaiselta yleisöltä, mieluiten Alabamalaisilta :)

http://www.nra.org/frame.cfm?url=http://www.nrafoundation.org/friends/yes/yesapp.asp
Hakemus NRA järjestämälle Lukiolaisten kesäleirille
;)
Avatar
#8 • • Edited Tres Guest


Välihuomio



Niin, jos olisin pitänyt tätä topikkia täysin turhana, olisin
käyttänyt 'report'-toimintoa. ;) Kyseessä ei siis ollut sarkasmi;
siitä olen tällä forumilla jo (yhtä threadia lukuunottamatta)
luopunut. Alustuksesi näinkin keskeistä elokuvaa käsittelevään
topikkiin kaipasi mielestäni vähän lisää lihaa luiden ympärille.

Kommentteja itse elokuvasta kunhan olen päässyt tsekkaamaan.



nimim. ei vielä dementoitunut
Avatar
#9 • • Apupöytä Guest
Eikös tästä tullut just telkkarista dokumenttikin? aika pitkäkin vielä, oli noita samoja pätkiä kun www-saitin trailerissa.
Avatar
#10 • • Felis Guest
Ihan loistava pätkä. Mulla tosin kävi mielessä että mitähän tapahtuisi, jos sen naurunpurskahduksissa vääntelehtivän elokuvayleisön keskelle olisi laittanut istumaan yhden amerikkalaisen, olisikohan se ikinä ymmärtänyt mille me nauretaan? "I use a pen, because a pen is mightier than a sword. But I have a gun just in case the pen fails." Tai jotain sinne päin...

Dokumentissa esiin nostettu näkemys säikytetystä kansasta pisti kyllä miettimään. Jos samaan aikaan, kun murhat ovat vähentyneet 20%:lla niiden uutisointi kasvaa 600%, niin en yhtään ihmettele amerikkalaisten suhteellisuudentajun menetystä. Samoin perustelut perheen puolustamisesta kuulostavat jotenkin paradoksaalisilta, kun lapset sitten löytävät vanhempien asekätkön ja lopputuloksen voi lukea lehdistä. Marilyn Mansonin haastattelu oli myös loistava. All in all, menkää ihmeessä katsomaan.
Avatar
#11 • • Antero Guest
Missä teatterissa mahtaa pyöriä??
(Helsinki.)
Avatar
#12 • • Funkatronik Guest


Dokumentissa esiin nostettu näkemys säikytetystä kansasta pisti kyllä miettimään. Jos samaan aikaan, kun murhat ovat vähentyneet 20%:lla niiden uutisointi kasvaa 600%, niin en yhtään ihmettele amerikkalaisten suhteellisuudentajun menetystä.



Vastaavat luvuthan ovat myös Suomessa. Koko 90-luvun tilastoidun väkivallan määrä väheni samalla kun uutisoiminen lisääntyi eksponentionaalisesti. En nyt muista tarkkoja lukuja mutta tilastollisesti merkittäviä olivat joka tapauksessa. Erikoista on tietysti myös se, että ihmisten turvattomuuden tuntu on lisääntynyt vastaavalla tavalla. Itse ainakin olen jo nyt aistimassa Suomessakin amerikkalais-tyylisen itsesuojelun lisääntymistä vaikka kaiken järjen mukaan ihmisten pitäisi tuntea olonsa turvallisimmiksi. Itse ainakin peräänkuuluttaisin lehdistön moraalista vastuuta turhan pelottelun ja "Jälleen uusi väkivallan uhri! Humalaiset nuoret tönivät toisiaan raitiovaunussa!"-tyylisen "journalismin" poiskitkemiseksi.

Odotan innolla koska joku usalainen valopää saa idean siitä että lehdistön voi haastaa oikeuteen henkisen kivun ja säryn aiheuttamisesta huonon journalismin takia. Paikalliselle oikeuslaitokselle riittävät faktathan Felis yllä jo esittelikin.
Avatar
#13 • • Funkatronik Guest


Missä teatterissa mahtaa pyöriä??
(Helsinki.)



Ainakin Kinopalatsi 9:ssä, tosin mennee torstaina viimeistä päivää. Jossain muussa teatterissa jatkuu varmaan, kaivelemalla löytynee.
Avatar
#14 • • Fusione Guest




Ainakin Kinopalatsi 9:ssä, tosin mennee torstaina viimeistä päivää. Jossain muussa teatterissa jatkuu varmaan, kaivelemalla löytynee.



Ensi viikollakin pyörii samassa salissa.
Avatar
#15 • • Funkatronik Guest




Ensi viikollakin pyörii samassa salissa.



Palatsin sivuilla luki että 7.2.-13.2.

Toivottavasti tosiaan menee pidempään että itsekin pääsee katsomaan.
Avatar
#16 • • Bobsony Guest
Kinopalatsi 7:ssa jatkaa perjantaista (14.2.) eteenpäin. Finnkino ei ilmeisesti pyöritä tota Helsingissä, kumma.
Avatar
#17 • • Felis Guest


Palatsin sivuilla luki että 7.2.-13.2.


Näkyis olevan vain tän viikon ohjelmisto siellä, mutta lippukauppa näytti, että se menisi ensiviikolla salissa 7. Tosin se on erehtynyt ennenkin...
Avatar
#18 • • Edited Tres Guest
Tosiaan, yksi vaikuttavimmista dokumenteista joita olen
nähnyt. Olikin mielenkiintoista lueskella Yhdysvaltalaisten, ja
erityisesti paikallisten tiedotusvälineiden reaktioita tähän
dokumenttiin näin jälkikäteen.


Dokumenttihan ei tarjonnut alleviivattuja valmiita selityksiä
ja sisälsi sarkasmia - esitystapa johon Yhdysvalloissa ei olla
totuttu. Tämä teki myös dokumentin haastattelutilanteista
hillittömän hauskoja. Siis eurooppalaisesta näkökulmasta.

Amerikkalaisille kaikki ei ole yhtä selkeää. Lueskelin
läpi dokumenttia kohtaan esitettyä kritiikkiä, ja jopa liberaalien
piireissä Mooren viestiä pidetään ajoittain epäselvänä, ja
Moorea syytetään mm. Ku Klux Klanin ja NRA:n
yhteennaittamisesta (hillittömän hauskassa katsauksessa
amerikan historiaan viitataan nähdäkseni lähinnä samoihin
historiallisiin lähtökohtiin, ei varsinaiseen kanssakäymiseen),
jne. Eivät sentään päivitelleet sitä että 'Moore esitti keilailua
syyksi väkivaltaisuuksiin', kuten spekuloin teatterista
poistuessani heidän tehneen.

Suurin osa kritiikistä johti suoraan Mooren
persoonaan, hänen taustaansa 'vasemmistoliberaalina' (*
satiirikkona, ja siihen että jokainen dokumentissa esitetty luku ei
välttämättä pitänyt paikkaansa (esimerkiksi: vuonna
1998 Yhdysvalloissa tapahtui väkilukuun suhteutettuna
3,23 kertaa enemmän murhia kuin kanadassa, eikä 3,6 kertaa
kuten Moore esitti - virhe on laskennallinen).

Tällainen kritiikki edustaa nähdäkseni sokeutta kokonaisuudelle,
jota Moore pyrki välittämään, ja tulkinnat kertovat itseasiassa
enemmän tulkitsijoista kuin itse dokumentista. Ulkopuolisena
on esimerkiksi helpompi nähdä, mitä CNN-viestintäkulttuuri on ja
mitä se synnyttää; Mooren omaa agendaa 'Corporate Cop'-
sketseineen ei tarvita - senkään takia että toisin kuin
jenkeille, minulle se alkuperäinenkin 'Cops' on toiminut
lähinnä tahattomana parodiana Yhdysvaltalaisesta viestintä-
kulttuurista.



(*
Liberalismin merkitys yhdysvalloissa on hiukan toinen
kuin muualla maailmassa.
Avatar
#19 • • Paarma Guest
Olin lukenut alan julkaisuissa/saiteilla tästä leffasta juttua viime keväästä asti, joten kun viimein pari viikkoa sitten itse ehdin pätkän katsoa, oli mielenkiinto ymmärrettävästi korkealla. Ja kuten ylläolevista posteistakin on käynyt ilmi, ei tarvinnut pettyä.

Homma toimi meikäläiselle melkeinpä komediana, sen verran vedet silmissä joutui päivittelemään porukan vakavalla naamalla esittämiä kommentteja haastatteluissa, ja kyllähän joukosta muutaman täyskahjon oloinenkin kaveri löytyi, mm. tuo "when the pen fails"-jannu jonka kiertäisin kyllä pimeällä tai valoisallakin kujalla melkoisen etäältä =:I

Mitä jenkkien omaan reagointiin ko. dokumenttiin tulee, kyllä sitä sentään on rapakon takana useiden kriitikkojen toimesta ylistettykin joten kenties toivoa on vielä...
Avatar
#20 • • l e b e u Guest
Mä en tiedä oliko siinä leffassa mukana, mutta näin Viva+:lta tästä aiheesta musavideon. Semmonen nopea animaatio humppamusan tahdittamana, jossa käytiin läpi tähän aseongelmaan johtaneet "syyt".

Putosin sohvalta! :D *ouch*
Haukuttiin aika levottomasti valkoisia ihmisiä...tai siis valkoisia jenkkei.

On muuten pistetty aika hauska - ja huomiota herättävä - nimi elokuvalle, ainakin jenkkien näkökulmasta.