http://www.suomalaisuudenliitto.fi/sana.htm#bild
http://www.suomalaisuudenliitto.fi/sala.htm
30 posts, 2 pages, 5,380 views
mut mun mielestä vois opetuksessa kiinnittää huomiota sumenruotsalaiseen kulttuuriin.
Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia, eikä mikään etninen vähemmistö. Kyllä sä nyt oman kulttuurisi tunnet? vai?
Uskaltaisin väittää,että suomenruotsalaisilla on oma kulttuurinsa ja kulttuuri-identiteettinsä.
Mitkä sitten ovat suurimmat erot suomalaiseen kulttuuriin nähden, jos kerta eroja mielestäsi on?
allekirjoittanut on itse suomenruotsalainen... HURRI
Paksumpi lompakko ;)
Sitten kun ne vain puhuu ruotsia ja ok mä ymmärrän hyvin mutta en silti puhu koska tämä on suomi ja täällä puhutaan suomea!
Originally posted by KuntaKinte
Paksumpi lompakko :)
Originally posted by Ryvon DJ
Itse olen pannut merkille että moni "suomenruotsalainen" puhuu nimenomaan ruotsalaisista hurreina, hienostelijoina, eivät itsestään.
Let's face it: Maanviljelijä tai matti meikäläinen, joka ei asu rannikkoalueella, ei tarvitse ruotsin kieltä elämänsä aikana kertaakaan.
(...)suurin syy ruotsalaisvastaisuuteen on kielen pakollisuus koulussa.
Ja sitten hieman murteista. Suomenruotsi ja riikinruotsi ovat ääntämykseltään hyvinkin kaukana toisistaan, ja Suomessa riikinruotsin opiskelu on useimmiten mahdotonta. Lukiossa opituilla suomenruotsin taidoilla ei pysty Ruotsissa keskustelemaan. Miten sitten voidaan perustella ruotsin kielen opetusta väitteellä, että Ruotsi on Suomen tärkeä kumppani? Jotenkin jää vaikutelma, että tärkein tarkoitus on kyetä palvelemaan ruotsiksi Suomessa asuvia ruotsinkielisiä. Riikinruotsia puhuvia ihmisiä on noin 8 miljoonaa. Suomenruotsalaisia on kolmesataatuhatta. Kummankohan kielen taito on suomalaisille tärkeämpää?
Onhan koulussa muitakin pakollisia aineita joilla ei välttämättä tee mitään mutta mielestäni kuuluvat yleissivistykseen (kuten ruotsikin). Maanviljelijä tai matti meikäläinen ei tarvitse historiaa elämänsä aikana mihinkään. Tai musiikkia/kuvaamataitoa/puutyötä.