Uusi kielilaki

30 posts, 2 pages, 5,370 views

#21 • • ---[-]--- Guest

Mitkä sitten ovat suurimmat erot suomalaiseen kulttuuriin nähden, jos kerta eroja mielestäsi on? Tarkastellen vaikkapa näitä kotoisia espoon suomenruotsalaisia. Mielestäni ajatus mahdollisista kulttuurieroista on järjetön.

En tunne suomenruotsalaista kulttuuria, mutta väitän, että kieli on jo niin suuri osa kulttuuria, että Suomessa asumisen olosuhteet ovat jo muodostaneet omanlaisen kulttuurin. Siksi suomenruotsalaiset ovat erilaisia kuin suomalaiset ja erilaisia kuin ruotsalaiset. Niillä on eri käsitys asioista pelkästään kulttuuriperimän johdosta. Siksi niitä tulisi tarkastella oman kulttuurinsa lähtökohdista.
#22 • • Elwira Guest

Mielestäni on turhamaista hienostelua vaatia ruotsinkielistä
palvelua joka paikasta, mutta Kauniaisten tapaus on kuitenkin
eri. Huomaa, että 39% (=yli kolmasosa) väestöstä Kauniaisissa
on suomenruotsalaista, eli puhuu ensisjaisesti ruotsia. Onko niin
vaikea käsittää, että siinä missä sinä olet puhunut koko ikäsi
suomea, joku suomenruotsalainen mummo on puhunut paljon
pitemmän aikaa ruotsia? Hänelle voi olla paljon suurempi kynnys
vaihtaa suomenkieleen.

Joo.

-kb

Vanhemmat naiset silti ottaa nokkinsa jos sanoo että en ymmärrä ruotsia. en mä ala puhumaan sitä jos toinen puhuu suomea. Silloin on voi voi jos mamma pillastuu. Ja jos on puhunut ruotsia enimmäkseen niin sitten on. Kyllä tähän mennessä jokainen matami on mulle puhunut täydellisesti suomen kieltä ja ei ole ollut edes ulkomaalainen aksentti. Eli ei joka puolella suomenruotsia tartte käyttää. Kun asut suomessa niin et sä voi olettaa että joka ikinen suomalainen puhuu ruotsia. Eihän porukka ruotsissa puhu suomea jos asut siellä.
#23 • • Edited Jay Logic Guest

En tunne suomenruotsalaista kulttuuria, mutta väitän..

Sähän oikeutetusti viet pohjan omilta väittämiltäsi heti ekassa lauseessa.
#24 • • Encoder Guest

Ja sitten hieman murteista. Suomenruotsi ja riikinruotsi ovat ääntämykseltään hyvinkin kaukana toisistaan, ja Suomessa riikinruotsin opiskelu on useimmiten mahdotonta. Lukiossa opituilla suomenruotsin taidoilla ei pysty Ruotsissa keskustelemaan. Miten sitten voidaan perustella ruotsin kielen opetusta väitteellä, että Ruotsi on Suomen tärkeä kumppani? Jotenkin jää vaikutelma, että tärkein tarkoitus on kyetä palvelemaan ruotsiksi Suomessa asuvia ruotsinkielisiä.

Tästä olen eri mieltä - jos on edes joten kuten koulussa oppinut ruotsia ja menee ruotsiin, niin ei siinä mene kuin muutama päivä, kun riikinruotsin ääntämiseen (sen ymmärtämiseen) tottuu. Eikä ruotsia opeteta pelkästään siksi, että ihmiset osaisivat palvella ruotsiksi ja puhua ruotsia, onhan lukeminen ja lukemansa ymmärtäminen vähintäänkin toiseksi tärkein osa kielenhallintaa.

Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia ruotsin kanssa. IMO helpoin koulussa opetettava kieli ;)
#25 • • cure Guest

Suomenruotsalaiset tytöt pukeutuvat lukio aikaoina samalla tavalla merkkivaatteisiin. Ne käyttää beessi, musta valko värejä... Ei kaikki mulla vaan noh... olen kauniaisissa töissä ja törmään päivittäin vanhempiin naisiin jotka ei oikeasti voi käsittää miten me emme puhu ruotia kauniaisten alueella. Ärsyttävää. Sitten kun ne vain puhuu ruotsia ja ok mä ymmärrän hyvin mutta en silti puhu koska tämä on suomi ja täällä puhutaan suomea! Mulla oli pienempänä aina semmonen juttu että suomenruotsalaiset on sitä hienosto porukkaa. Älkää ottako nyt nokkiinne en mä pahalla mitään sano.

Toisaalta, kun tällaista tekstiä lukee, niin tulee väkisinkin mieleen, että eiköhän hoideta se äidinkielen opetus kuntoon koulussa, ennenkuin aletaan ruotsin opetusta setvimään.. ;)
#26 • • dab Guest

Sillä hän tarkoitti että sekä suomea puhuvat suomalaiset että ruotsalaiset katsovat heitä vähän kieroon.

Valitettava tosiasia minkä olen itsekin huomannut. Vähintään kerran viikossa saa kuulla jonkun huomautuksen tyyliin "no sullahan sitä täppiä sit varmaan riittää kun tuut bättreperheestä"... just joo, samalla opintotuella tässä yritetään pärjätä kuin kaikki muutkin. ;)
#27 • • Laite Guest
en sano mitään, kuitenkin loukkaan jonkun henkilön poika/tyttöystävää ja minua sanotaan ylpeäksi paskaksi.

eli turha postaus.
#28 • • Elwira Guest

Toisaalta, kun tällaista tekstiä lukee, niin tulee väkisinkin mieleen, että eiköhän hoideta se äidinkielen opetus kuntoon koulussa, ennenkuin aletaan ruotsin opetusta setvimään.. ;)

Niinkö? :)
#29 • • Taedium Guest

ei suomenruotsalaiset ole hurreja, ei me olla oikein kumpaakaan.

Venäläisiä emme ole, ruotsalaisiksi emma halua tulla, olkaamme siis...

Kyllä suomenruotsalaisilla ainakin pk-seudulla on omat tavat ja piirit. Yllättävän vähän ne sekottuu. Ja kyllä pientä snobbailua sieltäkin löytyy. Esmes kun exäni kanssa (joka on suomenruotsalainen.) asuimme itäisemmässä Helsingissä, niin vain yksi hänen kavereistaan uskaltautui sinne "slummi" alueelle katsomaan uutta kotiamme. Ja esmes vappupäivänä Kaisaniemen ranta ei ole kyllä suomensuomalaisten.

Mutta ruotsin kielestä. Kun koulussa sitä on tullut luettua ja vielä lukiossa ja siitäkin vielä edeenpänä, mutta saksaa vain pari hassua vuotta ja sekin yläasteella, niin luulisi saksan olevan minulle vieras kieli. Vaan nyt kun olimme kämppiksen kanssa lomilla ja Saksaa kiersimme, niin huomasin pari hassua seikkaa.
1. Saksassa kun dubataan kaikki, on heidän englannin kielitaito heikkoa. (Paitsi yksi kämppiksen kavereista, joka harrastaa samoja elokuvia kuin itse, eli hc-kauhua, jotka on pakko tilata alkuperäiskielellä. Hän osasikin melko sujuvasti englantia.)
2. Kun osaa ruotsia, ymmärtää noin 50% puhutusta saksasta. Vaikka itsellänikin tuo ruotsinkielen taito on melko hatara, niin silti ymmärsin koko ajan missä keskusteluissa mentiin.
#30 • • Edited LindaGP Guest
2. Kun osaa ruotsia, ymmärtää noin 50% puhutusta saksasta. Vaikka itsellänikin tuo ruotsinkielen taito on melko hatara, niin silti ymmärsin koko ajan missä keskusteluissa mentiin. [/B][/QUOTE]

(Ylläoleva siis Taediumin tekstiä, nämä aamut ovat aivoilleni hieman vaikeita...)

WORD!!!