Toki näinkin, mutta pointtini oli lähinnä se, että oppimis tilanteen tulisi olla äänimaailmaltaan mahdollisimman samalainen kuin esim. koe tilanteen jossa noita asioita pitäisi käyttää. Jos ei pysty keskittymään hiljaisessa kirjastossa niin entäs siellä hiljaisessa salissa missä sen oletetun kokeen tekee? Harva tosin lukee vain niitä kokeita varten, mutta niinkin olen kuullut tapahtuvan. Ja optimi tilanne olisi se, että saisi tentissä kuunnella samaa ääntä kuin opiskellessa. Tämä tieto jostain lukion psykologian tunnilta. Ei siis kovinkaan varmalla pohjalla verrattuna esim. isoisältä kuultuun tietoon.
Jos nyt taas muistan oikein, niin tuon "Largo-tekniikan" käyttäminen edesauttaa luetun omaksumista. Toisin sanoen luettu jää päähän kertalukemalla.
Tästä oli esimerkki: koehenkilöt A ja B laitettiin lukemaan täysin vieraan kielen sanastoa. Olisikohan tuossa ollut jotain 30 sanaa. Kahden viikon kuluttua samoilta henkilöiltä kyseltiin niitä sanoja. Largo-tekniikkaa käyttänyt henkilö muisti noin 70% lukemastaan. Toinen ei päässyt edes 30%:iin
:)
Originally posted by Felis
Mulla on tapana kuitenkin opiskella niin, että asiat jäisivät päähän myös myöhempää käyttöä varten. Kun niitä asioita pyörittelee päässään enemmänkin eikä vain yritä survoa väkisin, niin kyllä ne sieltä mieleen palautuvat myös tenttisalissa, musiikkia tai ei. Kokemus on osoittanut, että kaikkein tehokkain oppimisympäristö on sellainen, jossa voi rentoutua; stressihän tunnetusti heikentää oppimiskykyä merkittävästi. Eikä mulla ainakaan ole haittaa tehnyt pienten nokosten ottaminen aina, kun lukeminen alkaa väsyttää
Jos esim Felis alkaisi käyttää tuota opiskelutekniikkaa, niin hän voisi jättää nuo nokoset väliin... :D