Yhä edelleen kasvavat beepeeämmät

35 posts, 2 pages, 6,086 views

Avatar
#21 • • 2unreal Guest




Jostain muistan lukeneeni, että kohdussa olevan vauvan syke on n.120. Tämä on mielestäni aika optimi bpm näin aikuisiälläkin. Lieneekö sitten jonkinlaista kaipuuta takaisin äidin kohtuun tämä mieltymykseni houseen? Joku psykiatri varmaan osais kertoa :)



Itse asiassa sikiön pulssitaso on 120-160 lyöntiä minuutissa. Toiset sanovat, että tytöillä hieman korkeampi kuin pojilla, mutta tästä minulla ei mitään varmaa tietoa... Jos näin olisi, pitää paikkansa ainakin minun kohdallani, 120 on vähän liian hidas mun makuun ;)
Avatar
#22 • • JussiS Guest


130-140 hujakoilla bpm on tuplasti normaalin ihmisen leposyke :) sen takia sitä on kiva ja helppo jorata.



Opiskelun aikana kannattaa kuunnella n. 60 biittistä vokaalitonta musaa, se rauhoittaa ymmärtääkseni sydämenlyöntejä, ja pystyy keskittymään lukemiseen paremmin.
Avatar
#23 • • Pete Input Guest




Opiskelun aikana kannattaa kuunnella n. 60 biittistä vokaalitonta musaa, se rauhoittaa ymmärtääkseni sydämenlyöntejä, ja pystyy keskittymään lukemiseen paremmin.



Voi räkä!
No ilmankos mulla ei tullut tosta hommasta mitään, vaan menin töihin...
Avatar
#24 • • Edited MikkiHiiri Guest


Tämän lukeman ympärillä koneellinen
rytmimusiikki on keskimäärin pyörinyt viimeiset 20 vuotta
ja tulee pyörimään jatkossakin, vaikka erilaisia heilahduksia
suuntaan tai toiseen ilmeneekin.



Joo. Jos BPM olis jatkuvasti nousussa, olis 30v päästä diskon
viimeinen hidas Johnny Violent - Burn Out :D

Mitä tulee toho BPM - sydämenlyöntijuttuu niin huvittaa ku
siskon kissat alkaa riehuu/leikkii heti ku alkaa soittaa paukekiksuu :D
(tuntuu siltä et ne joraa tai jotain=)
Ilmeisesti nekin tajuu rytmin päälle jotain
Avatar
#25 • • espoo_rumpshaker Guest
unless the bpm is divisible by pi, I don't dance to it.

seriously though, who the **** cares? :confused:

I have never understood the need to figure out exactly how fast some track is.
Avatar
#26 • • tuke Guest
sniff... 160-190 bpm alkaa olemaan, että jaksaa kuunnella muuten voi nukahtaa...
Avatar
#27 • • Funkatronik Guest


Itse asiassa sikiön pulssitaso on 120-160 lyöntiä minuutissa. Toiset sanovat, että tytöillä hieman korkeampi kuin pojilla, mutta tästä minulla ei mitään varmaa tietoa... Jos näin olisi, pitää paikkansa ainakin minun kohdallani, 120 on vähän liian hidas mun makuun ;)



Eikö sikiön pulssitaso ole nimenomaan jotain 70pbm? Niin ainakin muistelisin jostain lukeneeni. Taisi kyllä olla joku dubia käsittelevä artikkeli jossa vedettiin naruja kohdun sisäisten äänien ja dub-musiikin välille. Voi olla että artikkelin kirjoittaja oli liian pilvessä tjsp.
Avatar
#28 • • ER Guest




Opiskelun aikana kannattaa kuunnella n. 60 biittistä vokaalitonta musaa, se rauhoittaa ymmärtääkseni sydämenlyöntejä, ja pystyy keskittymään lukemiseen paremmin.



Olen käsittänyt, että opiskellessa ei kannattaisi kuunnella mitään musiikkia. Paitsi jos voi kuunnella sitä samaa kun niitä opittuja tietoja pitäisi käyttää. Itse en pysty tehtäviin keskittymään jos taustalta kuuluu mitä tahansa hälyä. Varsinkaan musiikkia tai televison ääniä sieltä ei saa kuulua.
Avatar
#29 • • Loopy Guest




Opiskelun aikana kannattaa kuunnella n. 60 biittistä vokaalitonta musaa, se rauhoittaa ymmärtääkseni sydämenlyöntejä, ja pystyy keskittymään lukemiseen paremmin.




Pitää ihan paikkansa. Oon kuullut tosta aiemminkin, kertojana oli isoisäni.

Tuota kutsutaan Largo-tekniikaksi tjsp.

Largohan tarkoittaa musiikkitermistossä juuri tuollaista n 60 bpm tahtia. Ne jotka ovat soittaneet pianoa/viulua (vast.) voi varmaan selventää.

Muistaakseni tolla oli jotain yhteyttä pulssin kanssa. Joku oli tätä tutkinut enemmänkin, lieneekö sitten nettiin asti päätynyt, en ainakaan itse löytänyt mitään.
Avatar
#30 • • Quu Guest
Se, että etsitään yhteyttä "sen oikean biittinopeuden" ja sydämen sykkeen välillä, kuulostaa mielestäni todella hyvältä! ;) :p :rolleyes:
Avatar
#31 • • Felis Guest


Olen käsittänyt, että opiskellessa ei kannattaisi kuunnella mitään musiikkia.


Minä taas olen käsittänyt, että opiskellessa auttaa se, mikä kutakin parhaiten auttaa keskittymään. Minä en pysty keskittymään äänettömässä tai epätasaisten hälyäänien ympäröimänä, kuten kirjastoissa. Ilman musiikkia omat ajatukset pitävät liikaa meteliä.
Avatar
#32 • • ER Guest



Minä taas olen käsittänyt, että opiskellessa auttaa se, mikä kutakin parhaiten auttaa keskittymään. Minä en pysty keskittymään äänettömässä tai epätasaisten hälyäänien ympäröimänä, kuten kirjastoissa. Ilman musiikkia omat ajatukset pitävät liikaa meteliä.



Toki näinkin, mutta pointtini oli lähinnä se, että oppimis tilanteen tulisi olla äänimaailmaltaan mahdollisimman samalainen kuin esim. koe tilanteen jossa noita asioita pitäisi käyttää. Jos ei pysty keskittymään hiljaisessa kirjastossa niin entäs siellä hiljaisessa salissa missä sen oletetun kokeen tekee? Harva tosin lukee vain niitä kokeita varten, mutta niinkin olen kuullut tapahtuvan. Ja optimi tilanne olisi se, että saisi tentissä kuunnella samaa ääntä kuin opiskellessa. Tämä tieto jostain lukion psykologian tunnilta. Ei siis kovinkaan varmalla pohjalla verrattuna esim. isoisältä kuultuun tietoon.
Avatar
#33 • • Felis Guest


Toki näinkin, mutta pointtini oli lähinnä se, että oppimis tilanteen tulisi olla äänimaailmaltaan mahdollisimman samalainen kuin esim. koe tilanteen jossa noita asioita pitäisi käyttää. Jos ei pysty keskittymään hiljaisessa kirjastossa niin entäs siellä hiljaisessa salissa missä sen oletetun kokeen tekee? Tämä tieto jostain lukion psykologian tunnilta.


Tossa on tosiaan se taustaoletus, että niitä tietoja on tarkoitus käyttää vain tentissä. Mulla on tapana kuitenkin opiskella niin, että asiat jäisivät päähän myös myöhempää käyttöä varten. Kun niitä asioita pyörittelee päässään enemmänkin eikä vain yritä survoa väkisin, niin kyllä ne sieltä mieleen palautuvat myös tenttisalissa, musiikkia tai ei. Kokemus on osoittanut, että kaikkein tehokkain oppimisympäristö on sellainen, jossa voi rentoutua; stressihän tunnetusti heikentää oppimiskykyä merkittävästi. Eikä mulla ainakaan ole haittaa tehnyt pienten nokosten ottaminen aina, kun lukeminen alkaa väsyttää ;)
Avatar
#34 • • MikkiHiiri Guest


Se, että etsitään yhteyttä "sen oikean biittinopeuden" ja sydämen sykkeen välillä, kuulostaa mielestäni todella hyvältä! ;) :p :rolleyes:



Joo eikun stetoskooppi DJM-600:een kiinni ja biittimiksailee :)
Avatar
#35 • • Loopy Guest




Toki näinkin, mutta pointtini oli lähinnä se, että oppimis tilanteen tulisi olla äänimaailmaltaan mahdollisimman samalainen kuin esim. koe tilanteen jossa noita asioita pitäisi käyttää. Jos ei pysty keskittymään hiljaisessa kirjastossa niin entäs siellä hiljaisessa salissa missä sen oletetun kokeen tekee? Harva tosin lukee vain niitä kokeita varten, mutta niinkin olen kuullut tapahtuvan. Ja optimi tilanne olisi se, että saisi tentissä kuunnella samaa ääntä kuin opiskellessa. Tämä tieto jostain lukion psykologian tunnilta. Ei siis kovinkaan varmalla pohjalla verrattuna esim. isoisältä kuultuun tietoon.



Jos nyt taas muistan oikein, niin tuon "Largo-tekniikan" käyttäminen edesauttaa luetun omaksumista. Toisin sanoen luettu jää päähän kertalukemalla.

Tästä oli esimerkki: koehenkilöt A ja B laitettiin lukemaan täysin vieraan kielen sanastoa. Olisikohan tuossa ollut jotain 30 sanaa. Kahden viikon kuluttua samoilta henkilöiltä kyseltiin niitä sanoja. Largo-tekniikkaa käyttänyt henkilö muisti noin 70% lukemastaan. Toinen ei päässyt edes 30%:iin
:)

Originally posted by Felis

Mulla on tapana kuitenkin opiskella niin, että asiat jäisivät päähän myös myöhempää käyttöä varten. Kun niitä asioita pyörittelee päässään enemmänkin eikä vain yritä survoa väkisin, niin kyllä ne sieltä mieleen palautuvat myös tenttisalissa, musiikkia tai ei. Kokemus on osoittanut, että kaikkein tehokkain oppimisympäristö on sellainen, jossa voi rentoutua; stressihän tunnetusti heikentää oppimiskykyä merkittävästi. Eikä mulla ainakaan ole haittaa tehnyt pienten nokosten ottaminen aina, kun lukeminen alkaa väsyttää



Jos esim Felis alkaisi käyttää tuota opiskelutekniikkaa, niin hän voisi jättää nuo nokoset väliin... :D