UUSI JA PAREMPI JÄRJESTELMÄ!

73 posts, 4 pages, 9,752 views

Avatar
#1 • • Edited ---[-]--- Guest
Koska olen tuonut toisessa threadissa esille tieteen viimeisimmän faktan, joka käsittää yksilön vapaan tahdon puuttumista, on aika tehdä katsaus uuteen järjestelmään. Demokratialla ei ole tuon tiedon jälkeen mitään yhteiskunnallista syytä toimia yhteisön koodina. Koska elämä perustuu sattumaan, meidän tulee tehdä uudesta järjestelmästäkin sattumanvarainen.

Persoonakratia

Se määritellään järjestelmäksi, jossa yhteiset päätökset tehdään niin, että kaikkien yksilöiden mielipiteitä painotetaan tasa-arvoisesti. Päätökset tehdään äänestyksillä, joissa jokaisen mielipiteelle annetaan sama mahdollisuus johtaa yhteisiin päätöksiin. Se on ratkaisu kysymykseen, millainen yhteiskuntajärjestelmä ratkaisee vallan vähentämisen ongelman.

Tämä järjestelmä on siis poikittainen diktatuuri-demokratia -akselille. Henkilön ja hänen mielipiteensä välistä suhdetta ei missään vaiheessa tuhota enemmistön(demokratia) tai paremman mielipiteen(diktatuuri) voimalla. Tätä ei kuitenkaan voi tehdä millään tavalla ilman, että valinnassa käytetään apuna sattumaa. Eihän kukaan yksilö voi tasa-arvoisesti vaatia, että juuri hänen mielipidettään olisi noudatettava etuoikeutetusti muihin nähden. Koska kaikkien mielipiteillä on oltava sama mahdollisuus, noudatettava mielipide on valittava arvalla. Päätökset kuitenkin tehdään äänestyksen avulla niinkuin demokratiassakin.

Esim.
Yhteisistä asioista päätetään siten, että jos 30 henkilöä kannattaa jotain päätöstä ja 70 on sitä vastaan, yhdessä noudatettavaksi päätökseksi tulee sattumanvaraisesti valitun henkilön mielipide, jolloin kyllä-päätöksellä on 30 mahdollisuutta sadasta toteutua ja ei-päätöksellä on 70 mahdollisuutta sadasta toteutua.

Kysymys on siis yhä laajemmin hallittuun ja yhä vähemmän ylhäältä määrättyä järjestystä sisältävään järjestelmään. Kun demokraattinen järjestelmä ajautuu ratkaisemattomiin ongelmiin, se tulee korvata vielä laajemmalla järjestelmällä. Kun yksilöiden periaatteellista samanarvoisuutta ei voida enää laajentaa vaakatasossa, äänioikeudessa, sitä täytyy laajentaa pystysuorassa, äänen vaikutuksen suunnassa.

Tämän järjestelmän salaisuus piilee myös siinä, että se tekee poliittiset liikkeet ja pyrkimykset tarpeettomiksi, jolloin poliittinen riitely ja sen aiheuttama luonnon kulutus vähenee. Persoonakratian utopia noudattaa kommunismin utopiaa.Vallankumousten kautta ideologian suuntana ja tavoitteena on yhä tasa-arvoisempi poliittinen järjestelmä. Persoonakratian etu muihin järjestelmiin on myös se, että siihen voidaan siirtyä ilman sotaa....eli pelkkä äänten enemmistö demokraattisissa vaaleissa riittää järjestelmän muuttumiseen.

Demokratian ainoa uhka on yleisen mielipiteen hajoaminen. Jos yleinen mielipide hajoaa liian moneksi eri suuntaiseksi poliittiseksi pyrkimykseksi - kuten nykyään uhkaa tapahtua, enemmistön suunnan löytäminen käy vaikeaksi ja edistysaskeleet jäävät lyhyiksi. Ne fyysiset välineet, joita demokratia tarvitsee sisäisen tasapainonsa ylläpitämiseen, ovat joukkotiedotusvälineet (esim. tv,radio,lehdistö). Niiden poliittisena tehtävänä on yhdenmukaistaa asioita ja kokemaan todellisuutta samalla tavalla. Joukkotiedotusvälineillä on tässä kehityksessä samanlainen rooli kuin aseilla diktatuurin muuttumisessa demokratiaksi. Yrittäessään hävittää vastapuolen voimaa ja sanomaa, ne hävittävät itse järjestelmää ja luovat muutokseen tarvittavan tyhjiön.

Persoonakratia on poliittisena prosessina kaikkein taloudellisin, koska siinä on sattumanvaraisella kansalaisella lyhin tie koko järjestelmää koskevan päätöksen tekemiseen.Tässä järjestelmässä poliittinen päätös voidaan tehdä ilman sitä energiaa, joka kuluu demokratiassa enemmistön kannatuksen hankkimiseen ja joka diktatuurissa kuluu siihen, että joku osoittaa olevansa kaikkein voimakkain tekemään päätöksiä. Samasta syystä tässä järjestelmässä tarvitaan vähiten byrokratiaa.

Persoonakratia rakentaa sille perustalle, että ihmiset ovat erilaisia, mutta he itse tietävät sen. Jokaisen ihmisen mielipide on riippuvainen yhteisestä maailmasta ja muiden ihmisetn mielipiteistä. Yksilölliset mielipiteet, olivatpa ne kuinka omalaatuisia hyvänsä, ovat yhteistä geeneihin sitoutunutta, kulttuurillista ja kasvatuksellista perua. Jokainen yksilö toivoo rauhaa ja luonnon säästämistä. Se, että tähän suuntaan ei edetä, johtuu siitä etteivät ihmiset pääse vaikuttamaan poliittisiin päätöksiin. Kun arvokkaiksi koetut pyrkimykset esim. rauhaan tulevat jatkuvasti estetyiksi, ihmiset alkavat toimia "arvottomasti" eli ITSEKKÄÄSTI.

Tässä mallissa käytetään siis kehityksen alkuna sattumaa. Demokratia puolestaan perustuu uskosta yliluonnolliseen. Se ajattelutapa näkee yhteiskunnan kaksijakoisena. On hyviä ihmisiä ja on pahoja ihmisiä, jolloin syy epäkohtiin on tietysti huonoissa. Kansassa on kaikkia hulluja ja pahoja ihmisiä, jotka tekevät järjettömiä päätöksiä ja terrorisoivat ympäristöään. Parannus tilanteeseen saadaan estämällä heidän toimintansa. Järjestystä ja kuria on kovennettava eli yhteiskunnallista sattumanvaraisuutta on vähennettävä. Kun kuitenkaan ei ole olemassa mitään neutraalia koordinaatistoa, jonka mukaan tiedettäisiin, kuka on hullu ja paha, nämä ominaisuudet pysyvät yhteisöllisinä ja ihmisiä joudutaan rankaisemaan esim. toisinajattelevuudesta, mikä antaa aiheen esim. terrorismiin. Kun sattumanvaraisuutta lisätään eli jokaisella yhteisön jäsenellä on mahdollisuus päätöksentekoon - tarve poikkeavaan käyttäytymiseen eli hulluuteen ja terrorismiin vähenee. Kun kaikki kulttuurit ovat sisältäpäin katsottuna "hyviä", niin kaikilla kulttuureilla on pyrkimys yhteisyyteen, rauhallisuuteen ja toimeentuloon. Valittiin mielipiteistä sattumalta mikä tahansa, siitä rakentuu yhteisyyttä, rauhallisuutta ja toimeentuloa. Jos nykyiset vaikeudet kasarmeilla, vankiloilla ja mielisairaaloilla olisivat voitettavissa, asia olisi jo hoidettu. Siitä vain ei olla kyetty tekemään selviä johtopäätöksiä, koska hyppäys pienemmän vallan rakenteeseen on niin suuri ja vaatii koko vanhan ideologian pätevyyden uudelleen arviointia.

Se, että yhteiskuntarakenteeseen sisällytetään alkuunpanevaksi voimaksi sattuma, merkitsee itse asiassa vain yleisen luonnossa ilmenevän ominaisuuden ottamista yhteiskunnalliseen käyttöön. Kaiken uuden syntymän ja kehityksen alkunahan on AINA SATTUMA. Uusien lajien, uusien ihmisten ja uusien ajatusten syntymisen edellytyksenä on aina sattumanvaraiset tapahtumat.

Tässä järjestelmässä vain korostuu YKSILÖN VASTUU. Kun persoonakratiassa asioista päätetään yksilöölisten mielipiteiden kautta, se tarkoittaa sitä, että jokaisella yksilöllä on reaalinen, suora vaikutusmahdollisuus yhteisiin päätöksiin. Tämä reaalisuus aiheuttaa sen, että yksilöllinen vastuu tulee vahvasti mukaan yhteiskunnallisten asioiden hoitamiseen. Jokainen on velvollinen vastaamaan muille, mihin hän päätöksellä pyrkii ja miten hänen ajatustensa mukaan tähän päämäärään edetään.

Löytyyköhän täältä ketään, joka ajattelee samalla tavalla?

tietoa löytyy enemmän, mut privana
[email protected]
Avatar
#2 • • Sampsa Guest
Toi toimii vain suhteellisen yksinkertaisissa ja "kyllä tai ei"-tyyppisissä päätöksissä. Sen ongelmaksi jää liian lyhyelllä päätöksentekosyklillä myös pitkäjänteisyyden puute. Eka tehdään jotain ja seuraavassa päätetään tehdä päinvastoin.

Sitten kun yllä olevia ongelmia ruvetaan purkamaan, niin päästään portinvartijoihin. Ne puolestaan tekevät hyvin kyseenalaiseksi "uudesta" toimintamallista saatavan hyödyn. Sattuma ei olekaan enää välttämättä sattumaa.
Avatar
#3 • • Edited ---[-]--- Guest


Toi toimii vain suhteellisen yksinkertaisissa ja "kyllä tai ei"-tyyppisissä päätöksissä. Sen ongelmaksi jää liian lyhyelllä päätöksentekosyklillä myös pitkäjänteisyyden puute. Eka tehdään jotain ja seuraavassa päätetään tehdä päinvastoin.

Sitten kun yllä olevia ongelmia ruvetaan purkamaan, niin päästään portinvartijoihin. Ne puolestaan tekevät hyvin kyseenalaiseksi "uudesta" toimintamallista saatavan hyödyn. Sattuma ei olekaan enää välttämättä sattumaa.



Asioissahan on vain kaksi puolta. Sitäpaitsi sattumalla voidaan myös sattumoida asioiden sattuma. Eli päätöksenteon yhdessä arvotaan myös milloin laki menee uudelleen käsittelyyn. Ylläolevassa on ainoastaan järjestelmän pääpiirteet. Esim. vaalimainoksia on turha tehdä, koska vaaliajankohdan määrää sattuma. Päätöksenteon helppous näkyy myös nopeudessa. Tietokone voi suoraan arpoa päättävän henkilön....ja vallankäyttö sekä sen väärinkäyttö minimoidaan.

Toki kaikissa yhteiskuntamalleissa ovat omat heikkoutensa ja tämäkin malli tulee joskus murtumaan. Kuitenkin se on looginen jatke demokratiaan, minkä osoitan hyvin selvästi kahdenkeskisessä vuoropuhelussa. Tämä on lisäksi se keino, jolla nuoret nimenomaan pitäisi saada kiinnostumaan politiikasta ja yhteiskunnallisista asioista, koska tällä järjestelmällä jokainen oikeasti pystyy vaikuttamaan.
Avatar
#4 • • osenoko Guest
Mikäli kaikilla yksilöillä olisi yhdenmukainen ja tasa-arvoinen päätäntävalta kaikista asioista, rakentavien päätösten tekemiseksi täytyisi kaikilla olla myös valtava määrä puolueetonta tietoa, sekä valtavat määrät kiinnostusta ja vapaa-aikaa itse päätöksentekoprosessiin.

Henkilökohtaisesti en edes haluaisi olla tekemässä päätöstä jostain perhepoliittisesta linjaratkaisusta, koska asia ei ole minulle millään tapaa läheinen enkä tiedä hönkäsen pölähtävää siihen vaikuttavista seikoista. Päätökseni perustuisi täten täydellisesti mutu-periaatteeseen ja satunnaisuuteen. Enkä myöskään tahtoisi minkään miljoonapäisen sohvaperunamassan päättävän iltapäivälehdistä saatujen tietojen perusteella puolustusbudjetista tai opettajien palkkauksesta.

Mielelläni siis luovuttaisin ääneni jollekin alan asiantuntijalle jolla on selkeä näkemys siitä miten asia tulee hoitaa. Tässä nouseekin sitten esiin poliittisuus, sillä vääjäämättä eri ihmisillä on eri näkemyksiä asioiden oikeasta laidasta. Kaksi ihmistä voi olla samasta asiasta täysin eri mieltä, ja silti molemmat mielestään täysin oikeassa. Kumpi heistä vakuuttaisi suurimman joukon - ja olisiko hänen ratkaisumallinsa pitkällä tähtäimellä kestävin?

Vääjäämätöntä olisi myös se että ihmiset vaikuttaisivat toistensa mielipiteisiin - ketkä tietoisesti, ketkä tiedostamattaan. Myös tiedotusvälineiden asema mielipidevaikuttajana korostuisi valtaviin mittasuhteisiin.

Sinänsä ihan hauska ajatusleikki, joka muiden utopioiden lailla perustuu suurelta osin olettamukseen että ihmiset - kaikesta olemassaolevasta todistusaineistosta huolimatta - olisivat niin yleisihania, epäraadollisia, pyyteettömiä, vilpittömän hyväntahtoisia ja loppujen lopuksi sinisilmäisiä että se voisi toteutua.
Avatar
#5 • • Edited ---[-]--- Guest


Mikäli kaikilla yksilöillä olisi yhdenmukainen ja tasa-arvoinen päätäntävalta kaikista asioista, rakentavien päätösten tekemiseksi täytyisi kaikilla olla myös valtava määrä puolueetonta tietoa, sekä valtavat määrät kiinnostusta ja vapaa-aikaa itse päätöksentekoprosessiin.

Henkilökohtaisesti en edes haluaisi olla tekemässä päätöstä jostain perhepoliittisesta linjaratkaisusta, koska asia ei ole minulle millään tapaa läheinen enkä tiedä hönkäsen pölähtävää siihen vaikuttavista seikoista. Päätökseni perustuisi täten täydellisesti mutu-periaatteeseen ja satunnaisuuteen. Enkä myöskään tahtoisi minkään miljoonapäisen sohvaperunamassan päättävän iltapäivälehdistä saatujen tietojen perusteella puolustusbudjetista tai opettajien palkkauksesta.



Tässä tapauksessa eli alhaalta päin kasvavassa maailmassa ei viisautta eikä oikeutta ole olemassa. Ihmiset rakentavat yhteiskuntaa vain sen perusteella, mitä he itse haluavat ja mitä he itse tietävät asioista. Miksi ihmisten tulisi uskoa vallankäyttäjiä? Historiassa on lukemattomia esimerkkejä diktatuurin epäonnistumisesta. Autotäärinen vallankäyttö on useimmiten todettu tietämättömyydeksi. Et sinä ole yhtään sen tyhmempi kuin kukaan muukaan. Siitä ajatuksesta juuri seuraa tasa-arvoinen yhteiskunta.
Avatar
#6 • • hpi Guest
"Koska olen tuonut toisessa threadissa esille tieteen viimeisimmän faktan, joka käsittää yksilön vapaan tahdon puuttumista, on aika tehdä katsaus uuteen järjestelmään. Demokratialla ei ole tuon tiedon jälkeen mitään yhteiskunnallista syytä toimia yhteisön koodina. Koska elämä perustuu sattumaan, meidän tulee tehdä uudesta järjestelmästäkin sattumanvarainen".

Yritin lähettää vastaukseni tuonne toiseen mutta selaimeni otti ja
kaatui, ehkä johtui "maanläheisestä" aiheesta..jotenka tänne.

Mielenkiintoista tuo aiempi väittämäsi (kuten että opettajasi olivat olleet väärässä, ja sinä Mixa et...) tieteen viimeisemmästä "faktasta", vailla ensimmäistäkään lähdemerkintää, ISBN-numeroa teoksesta, käytettiinkö löytämääsi kirjaa oppimateriaalina vai ei, kuka ja mitkä elimet verifioineet löytämäsi väittämäsi jne. Yhden mielipide ei ole enemmistön fakta.

Tahdosta:
99% maapallon eläimistöstä viestii kemiallisin keinoin, molekyylien avulla. Mutta ihmisen suvulle on annettu kieli ja hyvä tahto. Elämän ja kuoleman kysymys on, opimmeko käyttämään niitä.
Kun ihminen tahtoo ja toteuttaa tahtoaan teoin, hän joutuu auttamatta tekemisiin moraalisten kysymysten kanssa, sillä tahtominen on valitsemista. Ihmisten maailmassa on vähän valintoja, jotka eivät pohjimmiltaan ole moraalisia. Näin on, koska useimmat valinnoistamme koskevat myös muita kuin itseämme. Ja missä on joku toinenkin kuin vain minä itse, siellä kehittyy ristiriitoja ja epäilyksiä, mutta juuri niiden kautta myös omatunto, jota monessa kielessä nimitetään yhteistiedoksi.

Luonnonlain puolueen ohjelmaa en tyytyne kommentoimaan. Ei muuta kuin vaaleihin ajamaan asiaa, ja muutosta, demokratian ehdoin ja lakien mukaan. Kenellä on oikeus tämän jälkeen neuvoa enemmistöä, henkilö/ja ääni=tulos, ja enemmistö, asioiden eteenpäin vieminen ja mukautuminen. Kivikauteenko tässä pitäisi palata..?!

Ja nyt motivaationi taas ilmaisee minulle että lähdepäs suorittamaan tuottavaa työtä, joka näkyy tuloksina ja tahtona tehdä.

Sitä ennen yhteiskuntaoppia:

Singaporelainen demokratia: Valtio antaa sinulle sakot, koska lehmien pitäminen kaupunkiasunnossa on kielletty lailla.

Demokraattinen sosialismi: Sinulla on kaksi lehmää. Keskuskomitea ottaa molemmat ja antaa niille sosiaaliturvaa.

EU: Sinulla on kaksi lehmää. Direktiivien mukaan lehmät ovat juureksia ja maito kalasäilyke, joiden kasvattamiseen voit anoa vuoristotukea.

Uosukaisuus: Valtakunnassa on yksi lehmä, joka johtaa puhetta eduskunnassa.

Apartheid: Sinulla on kaksi lehmää. Valtio vaatii sinua pitämään lehmät eri laitumilla, koska ne ovat erivärisiä. Kukaan ei suostu ostamaan maitoasi.

Hippiaate: Sinulla on kaksi lehmää. Kaikki huolehtivat lehmistäsi. Lehmät lopettavat ruohon syönnin ja alkavat polttaa sitä.

YK: Sinulla on kaksi lehmää. Lypsäessäsi puristat utareista liian kovaa. Lehmä valittaa asiasta ja naapurit tulevat apuun välittömästi. Naapurit alkavat vartioida lypsyaitausta vaaleansiniset maitopurkit päässä. Joudut lypsämään lehmäsi navetan takana naapureiltasi piilossa.

Uskonsodat: Sinulla on kaksi lehmää. Ne karkaavat naapurin laitumelle ja uhkaavat tappaa kaikki hevoset, jos ne eivät ala käyttäytyä kuin lehmät.

Surrealismi: Sinulla on kaksi kirahvia. Valtio vaatii sinua sen takia opettelemaan haitarinsoittoa.

Anarkia: Omistat kaksi lehmää. Joko myyt maidon naapureillesi halvalla tai he tappavat sinut ja ottavat lehmäsi.

Puhdas kommunismi: Omistat kaksi lehmää. Naapurisi auttavat lehmiesi hoidossa ja jaatte maidon.

Byrokraattinen sosialismi: Omistat kaksi lehmää. Hallitus ottaa lehmäsi ja laittaa ne navettaan kaikkien muiden lehmien sekaan. Niitä hoitaa entiset kanafarmarit. Sinun täytyy hoitaa kanoja jotka hallitus vei kanafarmareilta. Hallitus antaa sinulle niin paljon munia ja maitoa kuin säännöstelymääräykset vaativat.

Venäläinen kommunismi: Omistat kaksi lehmää. Sinun täytyy hoitaa niitä, mutta hallitus vie kaiken maidon.

Militarismi: Omistat kaksi lehmää. Hallitus ottaa molemmat ja kutsuu sinut armeijaan.

Puhdas demokratia: Omistat kaksi lehmää. Naapurisi äänestävät ketkä saavat maidon.

Edustuksellinen demokratia: Omistat kaksi lehmää. Naapurisi valitsevat jonkun kertomaan sinulle kuka saa maidon.

Amerikkalainen demokratia: Hallitus lupaa sinulle kaksi lehmää jos äänestät niitä. Vaalien jälkeen presidentti laitetaan syytteeseen lehmäfutuurien kanssa keinottelusta. Skandaalia kutsutaan Cowgateksi.

Englantilainen demokratia. Omistat kaksi lehmää. Syötät niille lampaiden aivoja ja ne tulevat hulluksi. Hallitus ei tee mitään.

Feudalismi: Omistat kaksi lehmää. Kartanonherra vie maidon.

Sosialismi: Omistat kaksi lehmää. Valtio ottaa yhden ja antaa sen jollekin toiselle.

Kommunismi: Omistat kaksi lehmää. Valtio ottaa molemmat ja antaa sinulle maitoa.

Fasismi: Omistat kaksi lehmää. Valtio ottaa molemmat ja myy sinulle maitoa.

Natsismi: Omistat kaksi lehmää. Valtio ottaa molemmat ja teloittaa sinut.

Byrokratismi: Omistat kaksi lehmää. Valtio ottaa molemmat, ampuu toisen ja kaataa maidon viemäriin.

Kapitalismi: Omistat kaksi lehmää. Myyt toisen ja ostat härän.

Linkolanismi: Omistat kaksi lehmää. Hallitus kieltää lehmien lypsämisen ja tappamisen.

Feminismi: Omistat kaksi lehmää. Ne menee naimisiin ja adoptoivat vasikan.

Totalitarismi: Omistat kaksi lehmää. Hallitus sieppaa ne ja kiistää lehmiä koskaan olleenkaan. Maito on kielletty.

Japanilainen demokratia: Omistat kaksi lehmää. Annat osan maidosta ganstereille etteivät he kyselisi kenelle annat maidon.

Eurooppalainen federaatio: Omistat kaksi lehmää joiden hoitaminen maksaa liikaa, koska kaikki ostavat maitonsa jostain halvasta itä-euroopan maasta eivätkä halua maksaa hintaa joka sinun on pakko pyytää. Joten saat avustuksia EU:sta voidaksesi pitää lehmäsi. Myyt maitosi jollekin valtionyhtiölle joka dumppaa sen markkinoille itä-euroopan hinnoilla tehdäkseen Euroopasta kilpailukykyisen. Käytät avustuksesi ostaaksesi kaksi uutta lehmää ja sitten menet mielenosoitukseen Brysseliin valittaaksesi että EU:n maatalouspolitiikka tekee sinusta työttömän.

Itä-eurooppalainen demokratia: Omistat kaksi lehmää. Myyt maidon (vedellä laimennettuna) kovaan hintaan naapureille tai minne vain missä on avoimet markkinat. Jos joku pyytää kuittia, veloitat kaksinkertaisen hinnan, näin kukaan ei pyydä laskuttamaan. Huolestuneille lapsiperheille kerrot maidon olevan luomua, vaikka ruokit lehmäsi moottoritien vieressä olevalla ruoholla ja säilytät maidon entisissä myrkkykanistereissa. Myöhemmin naapurisi, tai kuka vaan, varastaa lehmäsi ja myy sinulle niiden lihan. Jos pyydät kuittia, joudut maksamaan kaksinkertaisen hinnan.

Suomalainen sosialismi: Omistat kaksi lehmää. Sinun täytyy teurastaa toinen, koska Hollannissa on maidon ylituotantoa ja EU:n säännöt vaativat niin. Teurastettuasi lehmän, tajuat ettei se olisi ollut välttämätöntä, systeemi vain oli liian hidas toimittamaan sinulle ajantasalla olevat tuotantoluvut. Saat stressistä mahahaavan, joten menet lääkäriin. Lääkäri toteaa mahahaavan vaativan välitöntä leikkausta. Menet kotiisi odottamaan paikallisen sairaalan kutsua leikkaukseen. Kutsu saapuukin kolmen kuukauden päästä, koska vielä kiireellisimpiä tapauksia oli edelläsi leikkausjonossa.
Avatar
#7 • • ---[-]--- Guest




Vääjäämätöntä olisi myös se että ihmiset vaikuttaisivat toistensa mielipiteisiin - ketkä tietoisesti, ketkä tiedostamattaan. Myös tiedotusvälineiden asema mielipidevaikuttajana korostuisi valtaviin mittasuhteisiin.



Mitä enemmän yhteiskunnan käytännössä annetaan merkitystä ihmisten omille toiveille ja haaveille, sitä pienempi tarve ihmisillä on etsiä merkitystä muiden ihmisten toiveista ja haaveista. Tämä juuri vähentää ihmisten tarvetta etsiä totuutta ja elämyksiä massatiedotusvälineistä kuten TV:stä.
Avatar
#8 • • ---[-]--- Guest


"

Sitä ennen yhteiskuntaoppia:



Samaa sulle:

Diktatuuri on sidottu diktatuuriin.Se ei järjestelmänä voi valita mitään muuta. Kun kehitys etenee ja alkaa suosia uutta tietoa, koskipa se millaisia asioita hyvänsä, diktatuuri on hidas oppimaan ja se jää väistämättä jälkeen, jos on olemassa kilpailutilanne laajemman järjestelmän eli demokratian kanssa.

Demokraattinen rakenne on puolestaan sidottu demokratiaan ja diktatuuriin. Se voi oman järjestelmänsä sisällä kehittyä vielä enemmistövaltaiseksi tai taantua ulkoisen vaaran uhatessa myös diktatuuriksi (USA hyvä esm) ja sillä on siksi laajempi mahdollisuus reagoida ympäristön muutoksiin ja oppia uusia asioita, mitä ne sitten ovatkin. Se ei kuitenkaan voi noin vain valita vähemmän järjestynyttä rakennetta, vaikka olosuhteet sitä vaatisivatkin.

Persoonakratia sen sijaan sisältää paitsi oman järjestelmänsä niin myös sekä demokratian että diktatuurin. Kun mistä hyvänsä yhteiskunnassa tai luonnossa tapahtuvasta muutoksesta saadaan uutta ennalta arvaamatonta tietoa, tämä järjestelmä voi reagoida siihen millä tahansa näistä kolmesta menetelmästä ja omaksua sen eli kehittyä nopeammin. Esim. ulkoisen vaaran uhatessa reagointi diktatuuriin on mahdollista ja nopeaa.
Avatar
#9 • • ---[-]--- Guest




Luonnonlain puolueen ohjelmaa en tyytyne kommentoimaan. Ei muuta kuin vaaleihin ajamaan asiaa, ja muutosta, demokratian ehdoin ja lakien mukaan. Kenellä on oikeus tämän jälkeen neuvoa enemmistöä, henkilö/ja ääni=tulos, ja enemmistö, asioiden eteenpäin vieminen ja mukautuminen. Kivikauteenko tässä pitäisi palata..?!



Se saattaa olla hyvä idea. Tällä yhteiskuntamallilla saadaan kannatusta nuorista, syrjäytyneistä ja vääryyttä kokeneista. Jos puolue saisi sellaisen kannatuksen, että yksi henkilö pääsisi eduskuntaan, henkilön tulisi aina äänestettäessä äänestää tyhjää. Näin tulisi tehdä aina enemmistön kannatukseen asti. Uusi järjestelmä ei saisi mitenkään reagoida vanhaan, vaan antaa sen itse tuhota itsensä. Ihmisillä olisi myös hyvä syy äänestää puoluetta, koska äänestettävän henkilön valta loppuu valitsemiseen. Tämä juuri estää omien hyötyjen ajamisen, koska järjestelmä vaihtuisi vaalien lopputuloksen jälkeen.
Avatar
#10 • • Edited Sampsa Guest


Tämä on lisäksi se keino, jolla nuoret nimenomaan pitäisi saada kiinnostumaan politiikasta ja yhteiskunnallisista asioista, koska tällä järjestelmällä jokainen oikeasti pystyy vaikuttamaan.


Ei kiinnostus ole mikään hyvän asioidenhoidon mittari. Kannattaa muistaa, että demokratia ei ole itsesiittoisuuttansa varten. Se on eräs järjestelmä, joka pyrkii kollektiivisesti laskettuna parhaaseen tulokseen päätöksenteossa.

Tommonen noppa on vähän sama kuin pistäs kanafarmarin päättämään geenikartoista ja kaupunkilaistollon kanafarmeista.
Avatar
#11 • • Ryvon DJ Guest


Uosukaisuus: Valtakunnassa on yksi lehmä, joka johtaa puhetta eduskunnassa.



Hah hah, toi oli hyvä ;)
Avatar
#12 • • Edited ---[-]--- Guest



Ei kiinnostus ole mikään hyvän asioidenhoidon mittari. Kannattaa muistaa, että demokratia ei ole itsesiittoisuuttansa varten. Se on eräs järjestelmä, joka pyrkii kollektiivisesti laskettuna parhaaseen tulokseen päätöksenteossa.

Tommonen noppa on vähän sama kuin pistäs kanafarmarin päättämään geenikartoista ja kaupunkilaistollon kanafarmeista.



Älä aliarvioi järjestelmää, josta et tiedä vielä mitään. Ennakkoluulo ilman tietoa on vähän sama kuin arvioisi ilman olettamusta.
Avatar
#13 • • Sampsa Guest


Älä aliarvioi järjestelmää, josta et tiedä vielä mitään. Ennakkoluulo ilman tietoa on vähän sama kuin arvioisi ilman olettamusta.


Ei mun tartte tietää yksityiskohtia. Käytännössähän ongelmana kaikissa järjestelmissä ovat portinvartijat, päätöksenteko ja näiden suhteet. Painotukset ovat vain erilaisia.

Mä en ainakaan haluasi olla vastuullisena järjestelmässä, jossa huono päätös voidaan tehdä vaikka selkeä enemmistö olisi ollut sitä vastaan. Poislukien tietysti ne keissit, joissa kritiikkiä ei esiinny. Jos tota sun mentaliteettia sovellettaisiin kuolemantuomittuihin, niin 90% näkemyksen mukaan syytön voitaisiin tuomita syyllisenä, jos arvotaan väärä lappu. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Avatar
#14 • • ---[-]--- Guest



Ei mun tartte tietää yksityiskohtia. Käytännössähän ongelmana kaikissa järjestelmissä ovat portinvartijat, päätöksenteko ja näiden suhteet. Painotukset ovat vain erilaisia.

Mä en ainakaan haluasi olla vastuullisena järjestelmässä, jossa huono päätös voidaan tehdä vaikka selkeä enemmistö olisi ollut sitä vastaan. Poislukien tietysti ne keissit, joissa kritiikkiä ei esiinny. Jos tota sun mentaliteettia sovellettaisiin kuolemantuomittuihin, niin 90% näkemyksen mukaan syytön voitaisiin tuomita syyllisenä, jos arvotaan väärä lappu. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?



Kun olen sitä mieltä, että olemme kaikki syyntakeettomia.Tässä järjestelmässä ei ole huonoa päätöstä. Hyvä päätös syntyy kulttuurin pohjalta...ja koska mielipiteisiimme vaikuttaa kulttuuri, jossa olemme, ei voi väittää, että päätös olisi huono. Voin antaa viikonlopun jälkeen tarkempia tietoja tämän järjestelmän päätöksenteosta. Tosin etsivä löytää muutenkin ja soveltaa. Mielestäni siirtyminen tähän järjestelmään johtuukin juuri nykyisen järjestelmän hitaudesta. Demokratiassa ei ole lainkaan henkilökohtaista poliittista vastuuta, joka aiheuttaisi yhteiskunnallisten tavotteiden ja menetelmien suhtauttamisen yhtenäiseksi ajatusrakenteeksi. Lisäksi demokratia on täysin (ehkä liian jyrkkä sana,mutta kuiteski) korruptoitunut. Valtaa pitävien ja siitä kilpailevien ryhmien on aina mahdollista tehdä keskenään sellaisia sopimuksia, että jos te tuette meitä tässä asiassa - jonka merkitystä kansa ei ymmärrä - niin me tuemme teitä siinä teidän ajamassanne asiassa - jonka toteutumista kansa ei halua. Sopimukset voidaan tehdä sitoviksi, koska ryhmien äänestyskäyttäytyminen voidaan yhtenäistää, koska enemmistö on oikeassa. Sen tähden se demokratian ominaisuus,jonka pitäisi toteuttaa kansan valtaa, vesittyy. Kaikki demokratian poliittiset "lehmänkaupat" ja politiikanteon taloudelliset kytkennät aina eri korruption muotoihin ovat peräisin VALLAN RAKENTEEN SISÄLTÄMÄSTÄ VARMUUDESTA.
Avatar
#15 • • Ana-- Guest
Harvinaisen paska idea.

Siitä vaan noppaa heittämään, niinhän ne asiat ratkeaa.

Todellisuus hoi...
Avatar
#16 • • ---[-]--- Guest


Harvinaisen paska idea.

Siitä vaan noppaa heittämään, niinhän ne asiat ratkeaa.

Todellisuus hoi...



En odottanutkaan, että ymmärtäisit.
Avatar
#17 • • Edited Ana-- Guest




En odottanutkaan, että ymmärtäisit.



Odotitko, että kukaan ymmärtää? Jos en siis aivan väärin käsittä-
nyt, ideasi pointtina oli valita päätöksentekoon summittainen
henkilö päätöksen vaikutuspiiristä? Ja tämä henkilö sitten loppu-
kädessä tekee päätöksen kysymyksestä X, ja samalla arvotaan
kauanko tämä päätös on voimassa, right?

edit: ja senverran vielä, että jos et osaa selittää asiaasi niin,
että normaalilla käsityskyvyllä varustettu peruskansalainen,
tässä tapauksessa minä, sen käsittää, onko vika minussa
vai selittäjässä? Henkilökohtaisuuksiin heittäytyminen on muu-
tenkin tällaisessa topicissa hieman omituinen defenssi. Koetappa
hieman kansantajuistaa sanomaasi, varsinkin jos puffaat täysin
uutta valtiomuotoa. Eiköhän jokaisen tulisi sellainen asia käsittää.
Avatar
#18 • • Edited mandalay Guest


Tässä tapauksessa eli alhaalta päin kasvavassa maailmassa ei viisautta eikä oikeutta ole olemassa. Ihmiset rakentavat yhteiskuntaa vain sen perusteella, mitä he itse haluavat ja mitä he itse tietävät asioista. Miksi ihmisten tulisi uskoa vallankäyttäjiä? Historiassa on lukemattomia esimerkkejä diktatuurin epäonnistumisesta. Autotäärinen vallankäyttö on useimmiten todettu tietämättömyydeksi. Et sinä ole yhtään sen tyhmempi kuin kukaan muukaan. Siitä ajatuksesta juuri seuraa tasa-arvoinen yhteiskunta.



Eli siis esimerkiksi minä olisin mielestäsi yhtä pätevä päättämään mistä tahansa asiasta kuin joku ko. asialle koko elämänsä omistanut henkilö? Ei viisautta eikä oikeutta?

Toi skenaario kuulostaa kyllä minun korvissani enemmän sellaiselta "sokea taluttaa sokeaa" -meiningiltä kuin tasa-arvioiselta yhteiskunnalta.

edit : Tai niin no.. Tasa-arvoahan sekin on, mutta millä hinnalla..
Avatar
#19 • • Quu Guest
Eikö teidän pitäisi kuunnella jotain RAVE-musiikkia tms. ? :confused:
Ante

Posts: 16

#20 • • Ante


Eikö teidän pitäisi kuunnella jotain RAVE-musiikkia tms. ? :confused:



Niin mäkin luulin :)

Uskoni on tulevaisuudessa:

borg.jpg