Laptop & Musa

103 posts, 6 pages, 17,273 views

Avatar
#21 • • MikkiHiiri Guest

toisaalta olen kuullut huhuja tuosta amilon toimivuudesta; kertovat kaatuilevan tiuhaan tahtiin. onko jollain kokemusta?



Noihin toimii ratkaisuna yleensä se, että asennat ite järjestelmän koneeseen
ilman turhia härpäkkeitä. Itellä on Compaq Presario 2100 ja kaatumiset
loppu siihen paikkaan kun asensin kaiken itse alusta loppuun.
Avatar
#22 • • Edited kimik Guest



Joissain hommissa tuntuu että tää Pentium-M 1,4ghz on jopa nopeampi ku toi mun pöytäkoneen Athlon XP2500+. Akkukesto aika pätevä kyllä tän teholuokan läppärille. Käytännössä jotain 2,5h pystyy touhuilemaan kaikkea perusjuttuja; musan kuuntelua, irkkailua, netin selailua.




joo, ja siis erittäin hämäävää, et joku 1,5ghz P-M Centrino kone maksaa vitusti enemmän ku esim 2,6ghz P-4...

olisko jollain jotain expertiissii asiasta, ja varsinkin musanteon kannalta ajateltuna??...

--

Sit törmäsin parisataa euroo maksavaan 24/96 äänikorttiin, josta en o lukenu muuta ku kehuja mistä lie oonkaan lukenu siit infoo, eli Echo Indigo I/O...menee pcmcia paikkaan ja siin on miniplugi in ja out, ei muuta, eli turhia erillisii boxeja ei o. kuulostaa ainaki jeessiltä (varsinkin hinta), ellei haluu jotain hardwaree liittää koneeseen (midi innejä/outteja ei oo jne)..

http://www.echoaudio.com/Products/IndigoIO/index.php
Avatar
#23 • • Roz Guest
Noin kuukauden G3/500mhz iBookia käyttäneenä täytyy sanoa että oli kyllä erittäin hyvä ostos. Reason pyörii sen verran hyvin että saa hyvinkin tehtyä biisikehitelmiä missä vain. Ihan loppuun asti ei potku riitä mutta eipä tuo toisaalta ole itsetarkoituskaan kun tykki-pc:llä voi sitten kotona työstää biisin valmiiksi. Itse hankin tuon kuitenkin kevyeen reasonin vääntöön ja live-touhuiluun mihin se piisaa oikein kivasti.

Äänipiiriä on kehuttava häiriöttömyydestä, verrattuna useimpiin pc-kannettaviin joissa kaikki kovalevyn yms surinat tuottavat hirveätä häiriötä. Jos ykköskoneeksi meinaa läppäriä hommata niin toki kannattaa vähän nopeampi ostaa kuin tuo G3, ei se ehkä ihan piisaa hc-käyttöön.

Noita yllä olevia kommentteja en aivan allekirjoita.. Esim ettei macille olisi softaa? Ok, warezia on ehkä vaikeampi löytää mutta laadukasta freeware-softaa löytyy kuitenkin joka lähtöön ja lähestulkoon kaikki merkittävät kaupalliset softat tulee myös osx:lle. Kokemuksesta en osaa sanoa mutta tracker-softaakin käsittääkseni nykyään taitaa olla olemassa (Renoise tms). Ja jos OSX on jonkun mielestä nykyään vielä ruma niin nyrkillä silmään ;) Ja jos kone kaatuu niin ei siinä yleensä huoltoon tarvitse mennä sen enempää kuin Windowsin kaatumisenkaan takia. Niin ja tietysti melkein kaikki usb-hiiret toimivat toimivat OSX:n kanssa ja useampaa nappia tuetaan.

Kannettavien maccien hinnatkin eivät kauas putoa vastaavien pc-läppäreiden hinnoista, eli nykyään sitä paljon puhuttua mac-laatua saa samaan hintaan, joten sen ei pitäisi olla mikään syy olla hankkimatta!

(aina multa tulee näitä ihme vuodatuksia, aa-än-te-ee-ee-äx-ii!)
Avatar
#24 • • xybo Guest

kaikki merkittävät kaupalliset softat tulee myös osx:lle. Kokemuksesta en osaa sanoa mutta tracker-softaakin käsittääkseni nykyään taitaa olla olemassa (Renoise tms).



Renoise on tulossa, ei oo valmis vielä. G<joku> on kyllä sillon
mahdollisesti hankinnassa =)

-- xybo
Avatar
#25 • • MikkiHiiri Guest

Esim ettei macille olisi softaa? Ok, warezia on ehkä vaikeampi löytää mutta laadukasta freeware-softaa löytyy kuitenkin joka lähtöön ja lähestulkoon kaikki merkittävät kaupalliset softat tulee myös osx:lle.



Joo toi on nykyää totta. Musapuoli on kehittyny OSX:ssä helvetillistä
vauhtia ja nykyää kaikki hyvät plugarit tehää melkein ekana OSX:lle.
Joutuu sitä iteki siirtyy sitte Maciin lopulta. Läppäriks saa kyllä PC kelvata,
en kuitenkaan niillä musaa tee vaan kunnon pyötäkoneella (G5+Logic6 taitaa olla
se mun seuraava musakone). G3:een en sijoittais kyllä enää tänä
päivänä, sen verran on tullu vauhtisokeeks Pentium-maailmassa.

Ja mitä tulee OSX:n ulkonäköön, paremman näköstä käyttistä ei oo tähän
päivään mennessä nähty.
Avatar
#26 • • onnela Guest


G<joku> on kyllä sillon mahdollisesti hankinnassa =)

-- xybo



Siis mitäh? Tämän päivän en olis uskonut ikinä koittavan. =)

Joo, mut kyllä se tosiaan niin on et läppäri tarvii jonkun kunnon
äänimodulin kaverikseen. Mulla on Compaqin läppäri XP 1800+
prossulla. Muuten ihan jees, mut toi integroitu äänipiiri on jostain
niin syvältä ettei sitä viitsi edes ääneen sanoa.

Muuten oon kyllä ollut tosi tyytyväinen. Joku äänilähde on vielä
siis hankintalistalla tohon läppäriin.
Avatar
#27 • • the Atonalizer Guest
Yhtyeelläni (the Republic of Desire, soitamme industrial metallia) on käytössä Fujitsun läppäri (P IV 2,66 mhz, 512 ddr ja niin pois päin) jossa Cubase Sx. Toimii hyvin myös livenä, ei ole kaatunut kertaakaan, joskin on ollut käytössä suhteellisen vähän aikaa, mutta tähän mennessä kokemukset ovat olleet hyviä. Tietysti systeemi pitää optimoida, mut siitä saa riittävän vakaan jopa tuohon live tilanteeseen. Livenä meillä laulu, kitara, basso, sähkörummut, Novation K-Station, Korg Prophecy ja läppäri jossa kontrollerina m-audio radium 61 ja äänikorttina m-audio quattro. Olemme käyttäneet parhaimmillaan n. 10-15 instrumentti pluggaria ja ajaneet livenä synät Cubasen mikserin läpi josta kaiut jne. ja hyvin on pelannut ja varaa ois enempääkin jos tarttis.
Avatar
#28 • • OCS Guest

toisaalta olen kuullut huhuja tuosta amilon toimivuudesta; kertovat kaatuilevan tiuhaan tahtiin. onko jollain kokemusta?



Heh, en yhtään ihmettele jos wintoosa kaatuilee tiuhaan tahtiin, mutta jopa tämä XP:n Home -versio on toiminut suht vakaasti kohta puoli vuotta.
Ja kestää myös raskaamman kuormituksen.
Avatar
#29 • • OCS Guest

joo, ja siis erittäin hämäävää, et joku 1,5ghz P-M Centrino kone maksaa vitusti enemmän ku esim 2,6ghz P-4...



Mobile Pentiumeissa on virransäästö ominaisuudet, kun taas tavallisissa P4:ssa sitä ei tietenkään ole. En nyt tarkkaan muista onko tuo Mobile -versio valmistettu vielä eri viivanleveydellä. Jos tekee paljon duunia matkustellen niin mobile versiosta on tietysti enemmän iloa kun akku kestää siedettävän ajan, mutta muussa käytössä tavallinen P4 ajaa asian. Centrino taas tarkoittaa että siinä on Intelin mobile prossu, piirisarja, jotain langattomia härpäkkeitä ja muuta sälää. "Centrino" tarra siinä koneessa nostaa siis hintaa mukavasti :P Itse tietysti suosittelen AMD:n prossuja, mutta makunsa kullakin.
Avatar
#30 • • Tuppu_ Guest
Ei näköjään noi mobile-versio-kannettavat kovin paljoo enempää akkutehoiltaan kestä sittenkään, jos 2,5 tuntiin vain päästään. Oma P4 2.8 (pöytäkoneen prossulla), 5400rpm levyllä ja 17" näytöllä jaksaa 2 tuntia täysillä akuilla oikeastaan suuremmin riippumatta siitä mitä tekee. Melkeinpä tuota silti tulee käytettyä virtalähteen perästä, aina kun se vain on mahdollista.
Avatar
#31 • • OCS Guest

Ei näköjään noi mobile-versio-kannettavat kovin paljoo enempää akkutehoiltaan kestä sittenkään, jos 2,5 tuntiin vain päästään.



Itse taas olen lukenut jostain että esim. noilla uusilla mobile pentium läppäreillä akun kesto on 4h luokkaa. Riippuu niin paljon vain kokoonpanosta.
Avatar
#32 • • Ana-- Guest
Jos äänikorttia haluaa ulkoistamaan lähteä, niin olettaisin et toi firewire-
liitäntä ois tällä hetkellä sellanen fiksu ja vakavastiotettava. Acerilta löytyy
pari sellasta oikein kunnon kannettavaa pöytäkoneen prossuilla, ostin just
faijan firmalle niitä pari. 17" 1280x1024-näyttökin antaa sit leikkimistilaa
ja p4 2.6Ghz huolehtii väännöstä. Siinä ainakin oli firewiret ja uuäsbee
kakkoset sekä polttavat romput ja kaikki. Hintaa tais olla vajaa pari tonnia
mut sillä sit kans pärjää. Tietty se oli tolla näytöllä ja noilla ominaisuuksilla
normaalia läppäriä noin 50% isompi, mut kyl sen mukaan saa ja läppäri
kuitenkin pääasiassa pysyy omalla paikallaan kotona..
Avatar
#33 • • Tuppu_ Guest
Jep, juuri olen hankkimassa jotain äänikorttia tuohon läppäriin, että saa slavetettua tuon soittamaan softia ja äänet siitä sitten digi-piuhaa pitkin pääkoneeseen. Midillä ajattelin ohjata tuota, joten äänikortista pitäs löytyä sekä midi-liitännät, että hyvät muut liitännät. Oon hieman katellu M-Audio Audiophile Firewireä, koska se on juuri kriteerit täyttävä. Mitenkähän nuo edullisemmat usb-mallit ja niiden latenssit? Olisi hyvä, jos tuon latenssin saisi vedettyä sinne alas 5ms:iin, niin ei tuu sitten ongelmia pääkoneen ja tuon syncin kans. Tuolla firewirellä siihen ainakin päästään, mutta miten on noi usb-hässäkät? Eli kannattaako yrittää säästää hieman miettimällä usb-vaihtoehtoa, vai suoraan toi firewire-malli? Muita hyviä ehdotuksia?
Avatar
#34 • • kimik Guest


Tuolla firewirellä siihen ainakin päästään, mutta miten on noi usb-hässäkät? Eli kannattaako yrittää säästää hieman miettimällä usb-vaihtoehtoa, vai suoraan toi firewire-malli?



usb2 on teoriassa nopeempi ku firewire, mutta kaikki testit osoittaa kyl et firewire hoitaa hommansa paremmin.

tos on ainakin yks usb2 vs fw testi..siinä usb2 kovalevy vei mm älyttömästi prossutehookin:

http://www.frozentech.com/article.php?story_id=27
Avatar
#35 • • rhedlund Guest
Tää ei ehkä varsinaisesti kuulu tänne mutta;

kertokaapas nopsaan että jos tarvii näistä kahdesta valita niin kumpi on kannattavampi ja minkä takia? Itse en ole näistä yhtään perillä joten en osaa sanoa...mutta hinta on ainakin kohdallaan, tuo midiman on juuri siinä budjetin ylärajassa. Vaatimuksista sen verran että midi i/o ja audio i/o riittänee...

Edirol UA-20 (thomannilla 205e)

vai

Midiman USB audiophile (thomannilla 235e)

Läppäri tulee varmaan viikon päästä (toivon mukaan) eli nyt pitäis pikapuolin tilata äänikortti jotta pääsis hetimiten sorvailee, integroidun abortoin metallihenkarilla,grrr :)

Ainiin, ja jos nyt äkkisiltään tulee jotain vastaavia varteenotettavia mieleen niin pistäkääs noottia.

hot! tip! kiire! ja kiitos...
Avatar
#36 • • Submarket Guest
Tää ei ehkä varsinaisesti kuulu tänne mutta;

kertokaapas nopsaan että jos tarvii näistä kahdesta valita niin kumpi on kannattavampi ja minkä takia? Itse en ole näistä yhtään perillä joten en osaa sanoa...mutta hinta on ainakin kohdallaan, tuo midiman on juuri siinä budjetin ylärajassa. Vaatimuksista sen verran että midi i/o ja audio i/o riittänee...

Edirol UA-20 (thomannilla 205e)

vai

Midiman USB audiophile (thomannilla 235e)


Ite en ehkä koskis edirollin laittesisiin edes tarpeeks pitkällä tikulla.. (vaan tällanen mun tyhmä mielikuva.. vrt. Uudet Ladat on paskoja koska ne on kuitenki vaa Ladoja). Saattaa tosin olla ihan hyväki peli, ja mulla ihan väärä visio vaan asiasta. :scared:

Kukaan tutustunut M-Audion Ozoneen läppärikäytössä? Epäilyttää noitten muuntimien taso vaan jos kontrolleri/audio-interface maksaa pikkusen yli 300.. En kuitenkaan tarvis mitään älyhifiä tuohon kakkoskoneeseen (kuitenkin lähinnä reasonin pyörittämiseen kelpuutettava laptoppi). Mutta eipä noista audio/mic inputeista hyvälaatuisina haittaakaan olis.
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-161146.html
Avatar
#37 • • louis Guest
Hankin Laptopin heti kun olen saanut rahavirtani suuntaamaan säästämisen autuuteen :)
Avatar
#38 • • Daniel Braun Guest

Hankin Laptopin heti kun olen saanut rahavirtani suuntaamaan säästämisen autuuteen :)


Jaa...
Miten olisin voinut elää ilman tuota tietoa?

BTW: jollei menis kokoinaan ohi topicin, niin täälläkin kaivattaisi tietoa tosta Ozonesta.
Toimiiko kuten pitää?
Onko kontrollerin ominaisuudet kärsineet (vertaa siis Oxygeniin) ja millainen audiopuoli on?

Hintaahan sillä ei kyllä ole juuri lainkaan, mutta toivottavasti laatu ei tässätapausessa ole verrannollinen hintaan...
Avatar
#39 • • kimik Guest

joo, ja siis erittäin hämäävää, et joku 1,5ghz P-M Centrino kone maksaa vitusti enemmän ku esim 2,6ghz P-4...



Mobile Pentiumeissa on virransäästö ominaisuudet, kun taas tavallisissa P4:ssa sitä ei tietenkään ole. En nyt tarkkaan muista onko tuo Mobile -versio valmistettu vielä eri viivanleveydellä. Jos tekee paljon duunia matkustellen niin mobile versiosta on tietysti enemmän iloa kun akku kestää siedettävän ajan, mutta muussa käytössä tavallinen P4 ajaa asian. Centrino taas tarkoittaa että siinä on Intelin mobile prossu, piirisarja, jotain langattomia härpäkkeitä ja muuta sälää. "Centrino" tarra siinä koneessa nostaa siis hintaa mukavasti :P Itse tietysti suosittelen AMD:n prossuja, mutta makunsa kullakin.




vastatakseni hiukan omiin kymysyksiin, niin luin tos just sound on soundista yhden P4-M 1,4ghz tai 1,5ghz läppärin arvostelut ja siin sanottiin et plugareita pyöri about yhtä paljon ku jollain 2,5ghz normipenalla...eli on nois M ja P4 prossuis näköjään aika paljon eroo...

yks mitä kannattaa kans musanteon kannalta tsegaa, jos ostaa läppärii, on et uusis läppäreis tuntuu olevan näköjään aikalailla standardina noi 4200 nopeuksiset kovalevyt...saatavilla on kuitenkin myös nopeempii kovalevyjä....
Avatar
#40 • • Tuppu_ Guest
Kävin hakemassa M-Audio Audiophile Firewiren tuohon kannettavaan tänään ja hyvin toimii. Äänenlaadussa ei mitään valittamista ja ajurit on tosi vakaat ja nopeat. Pystyn logicissa käyttämään jopa vain 64 samples/buffer asetusta ja latenssi on tosi pieni. Kuulokeliitännässä on vieläpä erillinen kytkin dj-käyttöä varten, että saa valita, kumpaa ulostuloa kuuntelee. Itse laite on järeästi rakennettu ja liitännöissä tai missään ei ole valittamista. Laadukas laite, eikä niin kalliskaan. Löytyy ainakin helsingin musiikista. Suosittelen. :)