Laptop & Musa

103 posts, 6 pages, 17,293 views

Avatar
#1 • • xybo Guest
Eli tästä aiheesta on ennenkin ollut juttua, mutta
en nyt pienellä kaivamisella löytänyt plattarista
juuri mitään mielenkiintoisaa.

Kysymys siis kuuluu onko netissä jossain käsitelty
kattavasti mitä kaikkea todellisuudessa tarvitsi
hankkia ja minkälaisia latencyja erillaisilla kokoonpanoilla
tulee? Mahdollisia ongelmia etc ?

On taas se aika vuodesta kun harkitsee pitäisikö
se läppäri ostaa musisointia (ja mahdollisia livejäkin).

Mac:in läppäreitä en pidä edes mahdollisuutena
rajoittuneen softiensa takia. (+insert miljoona muuta syytä).

-- xybo
Avatar
#2 • • :t:c: : : Guest
Aiheen MAC puoli kiinnostais kyllä meikäläistä, et sitäkin olis tietty mukava tässä topikissa hieman puida... Lähinnä just siten, et sais Logicin pyoriin läppäriin jonka vois sit kaapata mukaan ja vääntää arranget vaikka junassa :) *jihuu*
Avatar
#3 • • Edited 029 Guest


Aiheen MAC puoli kiinnostais kyllä meikäläistä, et sitäkin olis tietty mukava tässä topikissa hieman puida... Lähinnä just siten, et sais Logicin pyoriin läppäriin jonka vois sit kaapata mukaan ja vääntää arranget vaikka junassa :) *jihuu*



jah... tästä ois hyvä ja siistii kyl kuulla kommenttia näiden oikeilta käyttäjiltä"..
Avatar
#4 • • Edited MikkiHiiri Guest
Yks mikä läppäri-maceissä ainaki häiritsi on järkyttävän huono
ruudunpäivitys. Ilmeisesti näytönohjain oli ainakin siinä vehkeessä
syvältä. Logic vilkkui ja välkkyi kun jotain yritti tehdä. Kait niillä nyt
silti musaa pystyy tekee :)
Tuntuu olevan aika monella musiikintekijällä käytössä tommonen
Avatar
#5 • • OSC8 Guest
USBin kautta varmaankin saa kyllä midiportit ja ulkoiset äänikortit hyvin käyttöön, mutta mitenkäs on nykyisin noiden kannettavien sisäisten kovalevyjen kanssa?

Vielä jonkin aikaa sitten oli niin ettei kannettavia suositeltu kovaan audio/kuvankäsittelyyn kun kovalevy saattoi kuumeta liikaa ja poksahtaa..
Avatar
#6 • • Fat Abbot Guest
Olen tässä parin vuoden ajan tehnyt musaa myös läppärillä.

Käytössä tällä hetkellä PIII 1Ghz ja XP käyttis ja Cubase SX.
Äänikorttina RME:n multiset mobiilikortilla eli PCMCIA paikkaa tuleva kortti.

Setti toimii loistavasti, mutta ainoa mikä rupeaa nyt haittaamaan on HP:n näytönohjaimen ylikuumeneminen, ja sitä kautta joskus ruudun jähmettyminen.

Eli voin suositella ainakin PC puolta lämpimästi... Ja tämän päivän uusimmat tehomyllyt on jo aika meheviä pelejä esim. 2.5 Ghz PIV tai uusi G4 1Ghz macci 17" tuuman näytöllä.
Avatar
#7 • • Edited Sniff Guest

Mac:in läppäreitä en pidä edes mahdollisuutena
rajoittuneen softiensa takia. (+insert miljoona muuta syytä).



jaa. mun mielestä esim. noissa uusissa powerbookeissa ei taasen ole juurikaan muita rajoitteita kuin hinta;)

softaa nyt ei löydy yhtä paljon kuin peeceelle mutta en nyt sanois protoolsii, logiccii tai cubasee hirveen rajoittuneiks. tiedä sitten mitä tarkotit (trackereitä?)

ihan noin mielenkiinnosta, mitäs ne muut syyt olis? jos sanoisit edes pari... mä kun en keksi oikeen yhtään. ainakin paperilla noi uudet powerbookit pesee minkä vaan pc-läppärin joka suhteessa, ainakin jos se hinta unohdetaan:)

ja itse aiheesta, osaisikos joku suositella BeOSille audiosoftia jotka jaksais pyöriä vanhassa 233Mhz/64Mt-läppärissä? BeOS:in versio olis 4.5 tai mahdollisesti 5.

noista kovalevyistä vielä, sisäsetkin levyt on kyllä kehittyny aika lailla (esim. ibarin puolvuotta vanhat mallit jaksaa jotenkuten pyörittää oracle9i-kantaa ja application serverii), mutta kaipa se audiotallennus kandee hoitaa jollain ulkosella firewire-levyllä?

edit: (666/2):s postaus :eek:
Avatar
#8 • • xybo Guest


softaa nyt ei löydy yhtä paljon kuin peeceelle mutta en nyt sanois protoolsii, logiccii tai cubasee hirveen rajoittuneiks. tiedä sitten mitä tarkotit (trackereitä?)

ihan noin mielenkiinnosta, mitäs ne muut syyt olis? jos sanoisit edes pari... mä kun en keksi oikeen yhtään. ainakin paperilla noi uudet powerbookit pesee minkä vaan pc-läppärin joka suhteessa, ainakin jos se hinta unohdetaan:)



Juu. Träkkerityyppisiä softia. Tuottavuus on niiden
kanssa noin 50x suurempi (ainakin minulla). Ja tietty
muutkin "hyöty" softat.

Muita syitä:

- Laite jossa disketti saadaan ulos viemällä diskettikuvake traschcaniin ei kuulosta kivalta. (en tiiä onko uusissa enää sitä?)
- Hinta / Nopeusongelmat.. onko nopeuskaan enää niin paha ongelma?
- Jos systeemissa joku kosahtaa niin pitää kyllä mennä huoltoon sen kanssa että saa pelaamaan. (ainakin mun pitäs).

Loppupeleissä softat on kuitenkin se suurin syy mikä
on aina laitteissa kun laitteissa se lopullinen pullonkaula.
Sama syy miksi linuxia en voi käyttää. ;)

-- xybo
Avatar
#9 • • Sniff Guest

- Laite jossa disketti saadaan ulos viemällä diskettikuvake traschcaniin ei kuulosta kivalta. (en tiiä onko uusissa enää sitä?)



eikös tohon nyt oo ollu näppäinkomento jo vuonna kivi ja miekka? noita näppäinyhdistelmiä jotka tekee mitä mystisimpii asioita löytyy ihan tähtitieteellinen määrä;
esim. jossain vanhemmassa versiossa tietty yhdistelmä tiettyyn aikaan boottia toi ruutuun tekijätiimin kuvan;)
(omista mäkkikokemuksista sen verran aikaa ettei ihan tarkasti voi muistaa...)

- Hinta / Nopeusongelmat.. onko nopeuskaan enää niin paha ongelma?



hinta.
hinta.
hinta.
siinä kolme syytä miks mulla ei oo powerbookii.
mun ainoo keino saada mäkki taitaa olla joku tällane viritys... toisaalta, miksikäs ei...

- Jos systeemissa joku kosahtaa niin pitää kyllä
mennä huoltoon sen kanssa että saa pelaamaan. (ainakin mun pitäs).



tarkotat jos kosahtaa rauta vai jos menee vaan bitti vinoon? samalla tavallahan sitä joutuu varaosii ostamaan koneeseen kun koneeseen, tietty mäkin osat on kyllä vähän kalliimpia yleisesti ottaen, mutta ainakin mun havaintojen mukaan mäkkikäyttäjillä on vähemmän näitä 'atk-teknisiä ongelmia' (=käyttö) (puhuttaessa vähemmän kokeneista käyttäjistä).

tuli mieleen vielä tosta linuxin (ja sitä myötä macos x:n) softatilanteesta että näin just tossa joku aika sitten jonkun trackerisoftan linukalle... tiedä sitten onko siitä mihinkään, enemmän kiinnostas tietää että onko vieläkään kukaan tehnyt kernelii joka ymmärtäs audion päälle vähän paremmin? joku aluillaan oleva projekti taitaa olla olemassa mut löytyykö mitään valmista?

ja edelleen otetaan vastaan niitä suosituksia hyvistä audiosoftista beosille!
varsinkin nauhotuspuoli kiinnostas...
Avatar
#10 • • tony_e Guest
midimuusikoille voin kyllä suositella mäkkiä.
Asia minkä huomasin, kun siirryin peeceestä mäkkiin. Midi ei takkuillut mäkissä läheskään niin paljon kuin peeceessä. mutta onhan tuosta jo tovi.
Avatar
#11 • • Edited osenoko Guest
--- WARNING!! OFFTOPIC / FLAMEVAARA!!! ---

:D



Laite jossa disketti saadaan ulos viemällä diskettikuvake traschcaniin ei kuulosta kivalta. (en tiiä onko uusissa enää sitä?)



Ziisös!!! :D

Mäkkikäyttäjä vois tähän todeta että kone joka sammutetaan käynnistä -valikosta kuulostaa siltä että se on tarkoitettukin pidettäväksi pois päältä! :)

No toisaalta, Mäkissä ikonit on väärällä puolella ruutua ja hiiressäkin on edelleen vain yksi nappi.. on se kumma että Applen suunnittelijat eivät ole tajunneet vuosien varrella lisätä niitä vaikka PC -käyttäjät jaksaa asiasta aina huomauttaa!! Kehitys on oikeastaan mennyt vain huonompaan suuntaan, tossa geenelkun optisessa hiiressä kun ei ole enää nappia ollenkaan!! ;)

Nojoo... onhan näitä, Mäkki vs PC -sota on aina yhtä rattoisaa ajanvietettä. Mutta täytyy todeta että en ole tavannut ainuttakaan ihmistä joka olisi kerran Mäkkiin kunnolla tutustuttuaan ja sitä käyttämään opittuaan halunnut vaihtaa takaisin PC:hen muista kuin esim. jostain pakottavista työpaikan konepolitiikasta johtuvista syistä.

Ai nii ja sen levyn saa ulos esim. painamalla omppu + E tai sit tota dedikoitua nappia näppiksen oikeessa yläkulmassa. :D

"I always thought 'Intel Inside' was a warning."
Avatar
#12 • • Edited Sniff Guest
nii, mut linukas on kolme nappii hiires ja neljä työpöytää! :mad:

ja toimii musakäyttös just tasan yhtä huonosti iikolmekasikutosel ja peepeeceel!! :014:

no ei... mut jos tosissaan pitäis kohottaa yks käyttis yli muiden nii mun ääni menis beosille.
nerokas käyttis, ei voi muuta sanoo.
vituttaa vaan että be:lle kävi miten kävi. :013:

seuraavaks sit vaikka amiga/atari/c64-hypetystä:eek:

edit: ***tunäithymiöit... stana
Avatar
#13 • • r3g Guest
itse kokeilen käyttää tuollaista 233MhzPII:sta vähän aikaa, mutta koska akku oli persiista ja niin myös sisäänrakennettu äänikortti,niin muutin suuntaa... Tunnen ainakin yhden henkilön, joka hoitaa kaiken seqvenssoinnin pelkästään läppärillä, vaikkei sitä kantelekaan mukanaan.
Noihinhan löytyy PCMCIA-äänikortteja, ainakin Echo Layla taisi olla sellainen..(joku leila kuiteski) ja eiköhän noilla USB-dongleleillakin pääse hyviin arvoihin nykyään.
Kantsii vähän kattella millainen hiiri siinä kannettavassa on, jos joutuu/haluaa tien päällä käyttää.. ne klähmähiiret on aivan perseesta, kun taas se klittis-malli on parempi kuin normaali hiiri...nykyäänhän löytyy myös sellaisia trigger-hiiriä, joita pidetään kuin kahvaa kädessä ja sormilla hoidetaan ohjaus...tai jotain.
ja mahdollisimman iso näyttö on tietysti plussaa...
kaikissa uusissa läppäreissä ei muuten tule enää välttämättä diskiasemaa vakiona(mm. Fujitsu) vaan se pitää hommaa erikseen (USB:na).
Mulle kelpais läppäri telakointiasemalla ja 17''TFT näytöllä tohon eteen.
Avatar
#14 • • Edited MikkiHiiri Guest


Mutta täytyy todeta että en ole tavannut ainuttakaan ihmistä joka olisi kerran Mäkkiin kunnolla tutustuttuaan ja sitä käyttämään opittuaan halunnut vaihtaa takaisin PC:hen muista kuin esim. jostain pakottavista työpaikan konepolitiikasta johtuvista syistä.



Haha :D Todellakin FLAME!

En syrji mäkkiä koska sille on oikeastikin jopa käyttöä, mutta
tosiasia on se, että montako koneiden kanssa harrastelevaa
tyyppiä on maailmassa jotka viitsii maksaa pelkästä ulkoasusta
1000e, saati sitten Apple-logosta, joka on niin vitun rumakin? ;D
Mäk on rajoittunut ympäristö, joka ei anna harrastelijalle mitään
mahdollisuuksia toteuttaa itseään, ellei voiteta lotossa (lue:
osteta uus mäkki kun vanha on niin hidas paska puolen vuoden
ilmestymisen jälkeen ja kun sitä on niin "halpa" päivittää) ja siten
sponssata todellisia rahasyöppöjä firmoja. '3rd party' on se, joka
loppujenlopuks keksii ideat noihin hirveän kalliisiin softiinkin.
Joten niille se tuki pitäis ennemmin antaa.

joo sory offtopic -> nukkumaan ;)

(joo tää oli ihan yhtä (f)lame:D)
Avatar
#15 • • Edited kimik Guest
jeah, nostetaanpas tääkin topicci hieman ylöspäin tuolta 8:nnelta sivulta...


onkos missään mitään kivoja testejä, et mikä läppis kannattais ostaa musakäyttöön,ja mikä ei, kellä bugittaa kone, kenen latenssit on korkeimmat, kenen näyttö ei päivity, mikä on heikoin laptop?

mistä kannattaa ostaa/mistä ei?

omia kokemuksia lähiajoilta? hinta/laatu/whatever/ihanmitävaan etc...
Avatar
#16 • • timppa^ Guest
Mulla on tässä tällanen Dell Inspiron 8600. Ihan järkyttävän hyvä näyttö, 15,4" widescreen 1920x1200 resoluutiolla. Tohon mahtuu softa ku softa. 1,4Ghz Pentium-M, 512mb muistia ja M-Audio 410 Firewire pyörittää fruityä 5ms latenssilla ihan kepeästi ja kestää kuormitusta ihan helvetisti. Suosittelen lämpimästi.
Avatar
#17 • • kimik Guest
sit joku vois valaista vähän noiden eri prossujen hyötyjä/haittoja kannettavissa (jos sellasii on)

AMD

Intel Centrino/M/etc....


edit: jaahas jossain luki näin "Centrino" is the name of the overall system standard, "Pentium M" is the name of the processor.
Avatar
#18 • • OCS Guest

omia kokemuksia lähiajoilta? hinta/laatu/whatever/ihanmitävaan etc...



Puoli vuotta olen käyttänyt Fujitsu-Siemensin AMILO A2500+ -läppäriä. Kaikin puolin laadukas kone ja hinta-laatusuhde on kohdillaan. Tämä on siis AMD:n Mobile-Athlon 2500+ prossulla, yhdysrakenteinen ATI:n IGP320 -näytönohjain, 512Mt keskusmuistia (-64Mt näytönohjaimelle). Tähän kun hankkisi kunnon äänikortin niin voisi jotain biisejä vääntää, mutta tästä yhdysrakenteisesta äänipiiristä ei lähde kun jotain säälittävää vinkunaa :P Suosittelen.
Avatar
#19 • • timppa^ Guest

sit joku vois valaista vähän noiden eri prossujen hyötyjä/haittoja kannettavissa (jos sellasii on)

AMD

Intel Centrino/M/etc....


edit: jaahas jossain luki näin "Centrino" is the name of the overall system standard, "Pentium M" is the name of the processor.



Joissain hommissa tuntuu että tää Pentium-M 1,4ghz on jopa nopeampi ku toi mun pöytäkoneen Athlon XP2500+. Akkukesto aika pätevä kyllä tän teholuokan läppärille. Käytännössä jotain 2,5h pystyy touhuilemaan kaikkea perusjuttuja; musan kuuntelua, irkkailua, netin selailua.
Avatar
#20 • • Samuli Guest
mielenkiintoinen topic, hyvä homma.

olen itse vaihtamassa konettani kuun lopussa läppäriin. samalla tulee hankittua uusi kortti. olen päätynyt f&s:n amiloon ominaisuuksiensa takia. käytän konetta siis myös päiväduunissa ja senpä takia tarvitsen mm. tehokkaan näytönohjaimen ja uudessa amilossa sellainen on (128 megaa) ja 3d softien takia koneen täytyy olla pc. amilon muita etuja mm. hemmetin hyvä resoluutio ruudussa (1600 X 1200) -> helpottaa useimmissa musasoftissa työskentelyä kummasti kun ei tarvitse pomppia edestakaisin.

toisaalta olen kuullut huhuja tuosta amilon toimivuudesta; kertovat kaatuilevan tiuhaan tahtiin. onko jollain kokemusta?