Olis siis hyvä, jos tyypit testaisivat koneensa vaikka näillä mun tekemillä hätäisillä testi-biiseillä ja kertoisivat sitten montako raitaa saivat soitettua ja millä kokoonpanolla?! Voisi sitten vertailla ja parantaa omaa konetta sen mukaan, jos näyttää, että parannettavaa on.
Tein tossa pientä testiä Cubase 5.0:lla ja Pro53-synillä. Tästä voitte ladata testitiedostot Cubasen .all-formaatissa:
all-testi unisono 16 ja
all-testi unisono 20
ja tästä midimuodossa olevan:
Mid-testi
Tiedostossa on 8 raitaa pro-53:a, jotka soittavat kaikki samaa Mega Dance-presettiä, joka on muutettu siten, että glide on nolla, unisonossa 16/20 ääntä riippuen tiedostosta ja analog-detune-kontrolli osoittaa kaikissa suoraan oikealle.
Mitään efektejä ei ole, paitsi pro53:n oma delay, johon en ole koskenut. En ole varma, ovatko kaikki asetukset oikein muiden avatessa tiedosto kuin minulla. Jos ei ole, niin ainakin synien volumeita tulee laskea reilusti, etteivät volumet mene yli. lisäksi cubasen performance-mittari on näkyvillä, josta voi seurata tehon kulutusta.
Tiedostoa soitettaessa soi ensin yksi raita, sitten kaksi raitaa, kolme, neljä jne. Laitoin raitoja 8 kpl, kun cubase 5:ssa ei saa enempää. Jos tehoa tuntuu riittävän, niin kääntäkää unisonon ääniä isommalle. Jos taas ei ole tehoa, niin vähentäkää unisonon äänimäärää ja raportoikaa sitten.
Ja testin pitäisi kuulostaa tällaiselta, kun kaikki on ok ja unisonot
16-äänisiä:
Performance-test demo 16 voice unison
Ja tällaiselta, kun tehot loppuu 20-äänisillä unisonoilla:
Performance-test tehot loppuu 20 voice unison
Jotta saisimme vertailukelpoisia tuloksia, niin kertokaa myös koneenne tarkat tiedot, jotta jokainen voi sitten miettiä, miten konetta kantsii päivittää, jos siihen on aihetta.
Tein testit mun koneella, joka on seuraavanlainen:
-Athlon XP 2000+, kellotettu väylällä 2100+:ksi
-Soltek SL75KAV emo, jolta löytyy VIA KT133A ja 686b-piirit
-2kpl 512MB PC-133 Sdram dimmejä, jotka toimivat jollain 140 megahertsin taajuudella
-M-Audio Delta Audiophile 2496 äänikortti (DMA-buffer size=384 samples, 48kHz sample rate, 8ms Asio-latenssi, uusimmat ajurit)
-Maxtor D740X 7200rpm-kiintolevy
-Windows 2000 Pro ilman ACPI:ta
-usb:t disabloitu, äänikortilla oma irq=10, asennettu via 4in1-paketti ja latency patch.
Käytän konettani myös nettihommiin ja taustalla oli päällä
antivirus-skanneri, joka ei tosin kovin paljoo vaikuta tehoon näin
nopeessa testissä. Lisäksi koneesta löytyy paljon muitakin kuin
musaohjelmia, kuten office, paint shop pro jne. ja varmasti muutama keksi, mitä netissä surffaamisesta on tullut.
Jotta testit olisivat mitenkään vertailukelpoisia, niin jotain tollaista
olisi hyvä ilmoittaa, mitkä siis vaikuttavat oleellisesti koneen
nopeuteen.
Itse saan juuri ja juuri ajettua 16-äänisen unisono-fileen kaikki raidat ilman paukkuja. Performance usage väpättää tuolloin n. 83% tietämillä. Seuraava ääni todennäköisesti veisi soundin ruvelle, mutta cubase 5:seen ei saa kuin 8 softasynaa, joten jos tehoa tuntuu riittävän, niin kääntäkää unisonoja suuremmalle.
20-äänisellä unisonolla kaikki 5 ensimmäistä raitaa soivat hyvin ja
kuudes melkein virheettömästi, mutta seitsemäs menee täysin ruvelle, puhumattakaan kahdeksannesta, jonne asti en enää viitsinyt nauhoittaa. Ääni alkaa mennä tohjoksi, kun performance ylittää 85%.
96kHz:lla tehontarve käytännössä mulla ainakin tuplaantuu ja homma kusee jo paljon aiemmin. Siksi käytän 48kHz aina.
No tossa meikäläisen testitulokset. Eikun testaamaan...
Olisi kiva, jos edes joku testaisi näillä fileillä, kun näin vaivaa tämän eteen jopa 2 tuntia! Näin meillä ;)