70% - lämmitys ja lämmin vesi
Muisti pelaa johonkin vuoteen '98 saakka, josta asti ainakin olen tehnyt seuraavaa:
- Suihku aina kylmä - Ei ole talvellakaan niin kylmä. (Säästöä myös talvivaatteissa.)
- Huonelämpötila 18 - tykkään muutenkin viileemmästä. (Paitsi nyt on huoneen lämpötila jossain kymmenen hujakoilla. Meidän kaasutankki tyhjeni ja kun uutta tilattiin, tuli ilmi, että edellinen asukas on jättänyt meille 600e laskun. Iso tankki joka kestää ainaskin puoli vuotta. Ennen kun se selvitetään ei tule kaasua = Ei lämmitystä. Ja kun emme ole sitä laskua kasanneetkaan, emme sitä maksa. Ettikööt edellisen asukkaan. Ja onhan meillä takka.)
- Jos vaan ilman lamppua näkee, niin lamppu pois päältä. Aurinko on kivampi lamppu. Ja mä tykkään muutenkin enemmän hämärästä. Ja kynttilöistä.
Muuten taas kulutus on varmaan keskitasoa korkeampaa. Tietokone kun on päällä 18-20h/vrk. Lisäksi stereot ja minijääkaappi aina päällä. Muuten sähkölaitteet suljeskelen käytön jälkeen. Nii ja nyt rakennellaan verkkoa kämppiksen kanssa ja kaikkia testikoneita ei jaksa aina suljeskella yöksi. Ruoka lämmitetään pääsääntöisesti kaasulla, kun se on sähköä halvempaa.
Tai no tietokonehan kuluttaa eniten sähköä käynnistyksessä. Ja niitä, kuten loisteputkivalojakaan ei kannata sammuttaa, mikäli muutaman tunnin sisään tulee tarvitsemaan uudelleen. Kuluttaa vähemmän sähköä.
Eli en olisi oikein valmis luopumaan mistään. Tietokoneet ja muut on ne mitkä on "turhaan" päällä, mutta intoni ja harrastukseni on niin syvällä, etten niistä luovu.
Venäjältä sitä joudutaan kyllä ostamaan lisäksi tällaisilla pakkasilla.
Joo. Ostetaan sähköstä 15%. Josta kyllä suurin osa tulee Venäjältä. Enemmän ostamme kyllä maakaasua heiltä. Ruotsi ja Norja myyvät kyllä mielellään sähköä meille myös. Taisipa olla, että kokonaisostoissamme energian suhteen 40% tuontienergiasta on Venäjältä.
bakteereja tai jotain vastaavia hiukkasia.
:001:
Kuten melu sanoi: Kylmästä. Se kalkki ja muu karsta putkista liukenee paremmin kylmään, kuin kuumaan veteen. Ja bakteerit tykkää 8-60 asteisesta (
Mulla oli aikaisemmin käsitys, että suurin osa bakteereista tykkää 20-45 asteisesta.) kasvualustasta. Eli jääkaappi kandee pitää alle 8 asteisena (Suositus alle 6) ja ruoka kandee lämmittää yli 60 asteiseksi. Bakteerien kannalta veden lämpötilalla ei pitäisi olla merkitystä, mikäli vettä keitetään riittävän kauan. Kalkki ja muu saostuma putkista taas ei häviä keitettäessä.
Keittiön hygieniasta
lämpöenergia jota sähköuuni talon lämmittämiseen luovuttaa on poissa sähköpattereiden kuluttamasta energiasta
Puulla lämmitetty leivinuuni voi olla varaava, jolloin se jää vielä pitkään lämmittämään pattereiden sijaan. Puu saastuttaa vähemmän, kuin plutonium.
sähkölaitteita ei ole päällä niin paljoa että huoneiston lämpötila pääsee nousemaan
...Mulla on AMD.